Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cheltuielile de sărbători revin pe creștere în 2021, dar 68% dintre consumatori se așteaptă la scumpiri în acest sezon - studiu Deloitte

cumparaturi Craciun

Foto: Getty Images

Cheltuielile de sărbători revin pe creștere anul acesta, cu un avans de 5% comparativ cu 2020, după un declin de 7% anul trecut, dar 68% dintre consumatori se așteaptă la prețuri mai mari față de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021. La rândul lor, o treime dintre comercianții participanți la studiu mizează pe o creștere de două cifre a comenzilor de sărbători, în timp ce 43% estimează majorări sub 10%.

Conform studiului, anul acesta sumele alocate cheltuielilor de sărbători se vor ridica, în medie, la 1.463 de dolari de persoană, în creștere de la 1.387 de dolari în 2020, evoluție bazată în mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. În același timp, 73% dintre comercianți mizează pe cheltuieli mai mari sau mult mai mari în acest sezon.

Pe de altă parte, 39% dintre consumatori pun suplimentarea sumelor pentru cheltuielile de sărbători pe seama creșterii prețurilor. Dintre cei care spun că vor cheltui mai puțin anul acesta, 50% dau vina pe scumpirea alimentelor. Totodată, jumătate dintre comercianții participanți la studiu admit că produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promoțiile nu vor fi atât de ample încât să anuleze avansul prețurilor.

În schimb, 78% dintre participanți afirmă că situația lor financiară a rămas stabilă sau s-a îmbunătățit față de anul trecut, iar 67% estimează că ritmul economiei va accelera în 2022 sau se va menține la același nivel ca în 2021.

Îmbunătățirea percepției consumatorilor cu privire la siguranța sanitară a determinat creșterea încrederii în perspectivele economice și în evoluția situației financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sărbătorilor. Cu toate acestea, cumpărătorii conștientizează trendul inflaționist care se manifestă la nivel global și rămân prudenți în privința cheltuielilor. Spre exemplu, în zona euro, ponderea cetățenilor care estimează o inflație mai mare în 2021 față de 2020 este de 67%, cea mai ridicată din 2008 până în prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. În România, BNR estimează o inflație de 7,5% pentru anul acesta și de 5,6% pentru finalul lui 2022.

Temperarea temerilor cu privire la riscul de îmbolnăvire îi motivează pe unii consumatori să iasă mai mult pentru cumpărături sau în alte scopuri. Procentul celor care evită ieșirile a scăzut la 40%, de la 51% în 2020, aspect care a determinat creșterea cheltuielilor destinate diverselor activități cu 15%.

Totuși, anumite tendințe accentuate în timpul pandemiei se mențin. Interacțiunea cu platformele digitale rămâne ridicată - peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. În același timp, 40% dintre comercianți estimează o creștere de două cifre a vânzărilor realizate prin intermediul canalului digital.

Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu în alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar creșterea prețurilor și scăderea numărului de promoții ar putea să diminueze impactul ofertelor, arată studiul. Mai mult de jumătate dintre comercianți (57%) estimează că activitatea promoțională va rămâne constantă sau se va reduce în acest an față de 2020.

Studiul Deloitte 2021 Holiday Retail Survey a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA și 30 de directori din companii de retail care au, în proporție de 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Nicușor Dan AP

Tudor Postelnicu, Ministru de Interne de tristă amintire al lui Nicolae Ceauşescu (1987-1989) şi fost şef al Securităţii comuniste (1978-1989), nu a rămas în istorie prin cine ştie ce ispravă, ci printr-o vorbă memorabilă rostită în timpul uneia din şedinţele procesului intentat, în 1990, foştilor demnitari comunişti: „Am fost un dobitoc”, a grăit acesta în încercarea de a se debarasa de trecutul nu tocmai onorant. Cu toţii facem alegeri proaste în viaţă. Foto: Profimedia

Citește mai mult

Cristian Tudor Popescu---

Privesc reportajele care relatează despre cei 100.000 de oameni din Prahova stând la cozi cu bidoanele să ia apă. Dacă ar fi fără sonor și cuvinte scrise pe ecran, aș putea să cred că sunt din Ucraina. De o săptămână în România se petrece o criză umanitară tipică distrugerilor provocate de război – dar încă fără război. România arată de parcă în toate instituțiile statului ar fi plantați sabotori profesioniști. De fapt, e vorba de impostori amatori. Amatori de bani mulți, câștigați fără să miște un deget – poate altă parte a corpului.

Citește mai mult