Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cheltuielile de sărbători revin pe creștere în 2021, dar 68% dintre consumatori se așteaptă la scumpiri în acest sezon - studiu Deloitte

cumparaturi Craciun

Foto: Getty Images

Cheltuielile de sărbători revin pe creștere anul acesta, cu un avans de 5% comparativ cu 2020, după un declin de 7% anul trecut, dar 68% dintre consumatori se așteaptă la prețuri mai mari față de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021. La rândul lor, o treime dintre comercianții participanți la studiu mizează pe o creștere de două cifre a comenzilor de sărbători, în timp ce 43% estimează majorări sub 10%.

Conform studiului, anul acesta sumele alocate cheltuielilor de sărbători se vor ridica, în medie, la 1.463 de dolari de persoană, în creștere de la 1.387 de dolari în 2020, evoluție bazată în mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. În același timp, 73% dintre comercianți mizează pe cheltuieli mai mari sau mult mai mari în acest sezon.

Pe de altă parte, 39% dintre consumatori pun suplimentarea sumelor pentru cheltuielile de sărbători pe seama creșterii prețurilor. Dintre cei care spun că vor cheltui mai puțin anul acesta, 50% dau vina pe scumpirea alimentelor. Totodată, jumătate dintre comercianții participanți la studiu admit că produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promoțiile nu vor fi atât de ample încât să anuleze avansul prețurilor.

În schimb, 78% dintre participanți afirmă că situația lor financiară a rămas stabilă sau s-a îmbunătățit față de anul trecut, iar 67% estimează că ritmul economiei va accelera în 2022 sau se va menține la același nivel ca în 2021.

Îmbunătățirea percepției consumatorilor cu privire la siguranța sanitară a determinat creșterea încrederii în perspectivele economice și în evoluția situației financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sărbătorilor. Cu toate acestea, cumpărătorii conștientizează trendul inflaționist care se manifestă la nivel global și rămân prudenți în privința cheltuielilor. Spre exemplu, în zona euro, ponderea cetățenilor care estimează o inflație mai mare în 2021 față de 2020 este de 67%, cea mai ridicată din 2008 până în prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. În România, BNR estimează o inflație de 7,5% pentru anul acesta și de 5,6% pentru finalul lui 2022.

Temperarea temerilor cu privire la riscul de îmbolnăvire îi motivează pe unii consumatori să iasă mai mult pentru cumpărături sau în alte scopuri. Procentul celor care evită ieșirile a scăzut la 40%, de la 51% în 2020, aspect care a determinat creșterea cheltuielilor destinate diverselor activități cu 15%.

Totuși, anumite tendințe accentuate în timpul pandemiei se mențin. Interacțiunea cu platformele digitale rămâne ridicată - peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. În același timp, 40% dintre comercianți estimează o creștere de două cifre a vânzărilor realizate prin intermediul canalului digital.

Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu în alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar creșterea prețurilor și scăderea numărului de promoții ar putea să diminueze impactul ofertelor, arată studiul. Mai mult de jumătate dintre comercianți (57%) estimează că activitatea promoțională va rămâne constantă sau se va reduce în acest an față de 2020.

Studiul Deloitte 2021 Holiday Retail Survey a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA și 30 de directori din companii de retail care au, în proporție de 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult