Foto: Facebook Untold
Câteva observații după ce m-am întors de la Untold, festivalul de la Cluj:
1. Untoldul este pe bani. Și nu e deloc ieftin. Un weekend prelungit la Cluj, pe durata festivalului, te duce mai mult decât o săptămână în Grecia. Desigur, fiecare își cunoaște bugetul. „Strâng bani din ianuarie să am de festival”, îmi spune un licean venit „cu gașca” la Cluj. Sunt adolescenți care vin low cost, care stau cu cortul sau prin hosteluri sau care chiar dorm în parcul în care se desfășoară festivalul, dar sunt și clienți „de Fratelli”, obișnuiți să spargă pe noapte cam cât ar costa o mașină la mâna a doua. Între aceste limite, se așază o consistentă „clasă de mijloc” a festivalului, oameni care au bani, le cunosc valoarea, vor să plătească, dar cer în schimb servicii „ca afară”. Este marea diferență dintre publicul de festivaluri „gratuite” - cum se fac în București - și publicul de Untold. Ironia face că mare parte din zecile de mii de turiști care vin la Untold sunt bucureșteni care fug de „oferta” din București. Pentru ei, venirea la Cluj este ca o excursie în străinătate.
- Un om care plătește așteaptă să primească ceva în schimb, cere servicii mai bune, are pretenții mai mari. Un om care primește ceva „moca” se mulțumește cu firimituri, are o atitudine umilă și pretenții scăzute.
2. Prețuri „de București” în restaurante, prețuri „de festival” după ce treci de porțile de intrare. Prețurile la cazare sar în aer pe durata festivalului și oricum nu se mai găsește nimic de închiriat. Cineva îmi povestea că a mai prins o ofertă de ultim moment la un hotel cu 350 de euro pe un apartament pe noapte.
3. Untold reușește să ridice standardele, să aducă bune practici din afară, să ofere servicii occidentale unui public exigent, obișnuit să călătorească, dar mai ales obișnuit să cheltuiască. Foarte mulții turiști străini care ajung în această perioadă a anului în Cluj dau orașului un aer cosmopolit. Chelnerii de la restaurante vorbesc în engleză, germană, maghiară, uneori în franceză și spaniolă. Pentru turiștii străini Clujul este „still cheap” în comparație cu festivalurile din Occident. Pot să vadă artiștii pe care i-ar vedea la ei acasă la jumătate din bani. Pentru a nu vinde bilete și abonamente la prețuri prohibitive pentru publicul din România, organizatorii „subvenționează” prețul acestora. Diferența (care e peste jumătate din prețul real al unui bilet) e asigurată de sponsorii care se parteneriază cu acest eveniment.
4. Este vizibilă cu ochiul liber explozia de branduri private care vor să se asocieze cu evenimentul clujean, de la marii sponsori (Kaufland, Banca Transilvania, Ursus, Orange), la micii parteneri care își fac propriile „activări” (standuri la care se țin diverse evenimente pentru public) în parcul din centrul orașului. Untold este brandul românesc care a reușit în 4 ani performanța să strângă o mare comunitate de business în jurul său. Brandurile mari vor să fie prezente aici pentru aerul cool și occidental al festivalului, pentru că businessul alege să se însoțească cu succesul, dar, mai important decât atât, brandurile comerciale au înțeles că publicul lor țintă este acolo, în diverse forme. Senzația e că de la un an la altul, toată lumea s-a dat peste cap să-i seducă pe consumatori cu marketing ingenios și creativ. Mie mi-a luat ochii paharul de bere care se umple de jos în sus, printr-o fantă. Cel care a adus ideea spune că a importat-o de la un festival din Amsterdam. Sau la standul Engie, unde oamenii erau invitați să producă energie sărind pe o podea inteligentă.
5. Clujul se transformă, așadar, în perioada Untoldului într-un uriaș mall în aer liber, în care muzica este doar pretextul pentru o experiență de consum mult mai subtilă. De altfel, majoritatea celor care merg la festival recomandă în primul rând „experiența” sau „atmosfera” - sentimentul apartenenței la marea comunitate a ceea ce publicitarii numesc „public comercial”.
6. Acest public, căutat de toată lumea din industria consumului, de la publicitari, la presă și vânzătorii de șampon și pastă de dinți, câștigă suficient încât să nu aibă nevoie de gratuitățile oferite de autorități. Oferirea de gratuități arbitrare - pentru studenții care călătoresc cu trenul, pentru „tineri de până în 35 de ani”, pentru miopi, pentru bicicliști, pentru șoferi, pentru pasionați de frigidere, pentru pensionari etc. - este cel mai nociv experiment social la care poate fi supusă România. Această abordare amplifică statutul de asistat social, extinzându-l la întreaga masă a românilor, indiferent că sunt perfect capabili să muncească și să-și câștige existența. Inoculându-li-se ideea că au dreptul „să primească”, mulți dintre ei devin o masă amorfă lipsită de așteptări, de simț critic și de respect de sine.
7. Banii cheltuiți pentru sejurul pensionarilor bucureșteni în Grecia rămân în Grecia, banii cheltuiți de români și de străini la Untold rămân în România. Dincolo de închirierea locației sau de taxele pe care le ia pe locurile de parcare din oraș, municipalitatea încasează indirect prin „boost”-ul pe care îl primește economia locală. Câștigă hotelierii și proprietarii de apartamante oferite spre închiriere, câștigă patronii de restaurante, de cafenele sau de shaormerii, câștigă taximetriștii și șoferii de Uber, câștigă meșteșugarii și artizanii care vând suveniruri, câștigă vânzătorul de flori din fața hotelului nostru. Practic oricine are o fire întreprinzătoare poate face bani frumoși pe perioada festivalului.
8. Organizatorii estimau la un moment dat că aici rămân câteva zeci de milioane de euro după Untold. Peste 355.000 de persoane din țară și din străinătate au venit la Cluj-Napoca în aceste zile. În cea de-a patra zi au participat peste 90.000 de oameni. Conform unui studiu realizat de Ovidiu Moisescu, conferențiar al Universității Babeș-Bolyai, turiștii veniți la Untold cheltuiesc în jur de 25 de milioane de lei pe perioada festivalului pentru cazare și 65 de milioane de lei pentru altceva decât cazarea sau biletele de intrare.
9. La hotelurile și pensiunile bine plasate, gradul de ocupare este de 100% de anul acesta pentru ediția din 2019. Roxana Ghiran, directorul unui hotel din Cluj-Napoca (citată de Digi24) spune că toate camerele s-au dat la tarife medii sunt în jur de 130 până în 150 de euro pe noapte, cazare cu mic dejun inclus.
10. Desigur, în ciuda evidentelor avantaje economice pe care un eveniment de o asemenea amploare le are în comunitate, întotdeauna vor apărea nemulțumiții. Locuitorii din zonă de pildă se plâng de zgomot și de deranjul provocat de intrarea bruscă în oraș a zeci de mii de turiști. Clujenii au putut experimenta în aceste zile „traficul de București” (serviciul de ridicări auto a funcționat la maximum, mulți dintre cei care și-au parcat mașinile pe străzile din centru au avut surprize neplăcute). Însă dincolo de toate acestea, clujenii nu pot nega un lucru: orașul lor este pe harta lumii, atrage turiști români și străini și are probabil cel mai dinamic ritm de dezvoltare dintre orașele mari ale țării.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1. Untold este unicul festival de anvergură din lume în care muzica se aude şi după ora 1 am. Pentru cine nu ştie, Wonderland se termină la 1 am, iar duminică la 12pm, la fel cu Ultra Miami - cel mai mare festival de muzică electronică din lume;
2. Untold este unicul festival de anvergură din lume în care este permis accesul tinerilor sub 18 ani. Aceştia au acces în toate zonele în care se promovează ţigările, fumatul, alcoolul.
3. Punctele 1 şi 2, alături de preţul mai mic în comparaţie cu festivalurile din alte ţări, reprezintă principalele elemente de atracţie pentru turiştii străini;
3. Este festivalul care plăteşte cea mai mică chirie pentru infrastructura şi spaţiile publice puse la dispoziţie, undeva pe la 1-5% din chiria plătită de orice alt festival sau organizator;
4. Dacă acest festival s-ar încheia în fiecare zi la ora 24 - 1 am, ar avea mult mai mulţi susţinători din partea locuitorilor oraşului;
5. Dacă Primăria ar comunica transparent taxele plătite de organizatori către bugetul local am fi, poate, mai îngăduitori faţă de disconfortul produs. Aşa cum e acum, pare a fi o afacere privată sprijinită puternic de autorităţile locale.
Legat de articol, totul e minunat la acest festival. E totusi surprinzatoare implicarea autoritatilor cu toate mijloacele pentru o afacere privata. Apar brusc echipaje numeroase de Politie (locala si nationala), Jandarmerie, transportul local se suplimenteaza inclusiv cu transport de noapte, se blocheaza strazi, se inchid zone publice, se ignora orice nemultumire pentru un scop "maret".
Ar trebui sa va intrebati si cat din castiguri sunt la negru, baiatul cu florile de la hotel nu cred ca avea macar un PFA, UBER nu cred ca e inca in legalitate, iar la inchirieri de apartamente private nu se fac acte inregistrate la Fisc. Iar ridicarea masinilor nu cred ca s-a facut prea intens, duminica seara in jurul stadionului erau trotuare blocate de vehicule si Politia nu aplica nici macar o sanctiune.
Probabil ca nu e important ca un spital de copii aflat in zona e dat peste cap de acest festival sau ca oamenii de la 6 km distanta de stadion aud muzica la 3 dimineata, desi firesc ar fi ca autoritatile locale sa tina cont si de cetatenii pe care se presupune ca ii reprezinta.
E foarte frumos ca in Romania exista un eveniment ca Untold. Este foarte urat si necivilizat ca Untold are loc in centrul Clujului si polueaza fonic pe o raza foarte mare.
Vom fi civilizati cand vom "copia" toate aspectele de civilizatie din occident.
Coachella are loc in desertul Californiei, Austin City Limits si South By Southwest, desi au loc aproape de centrul Austinului, au restrictii si politia umbla cu detectoare ale nivelului de zgomot.
Indiferent cat de entuziasti suntem, legea e lege si respectul pentru altii trebuie sa prevaleze.
Libertatea individului se termina acolo unde afecteaza libertatea altora. Untold e un stres continuu pentru Clujenii care locuiesc in apropriere si nu vor sa asculte muzica aia zi si noapte.
Mi se pare tendentioasa exprimarea "...bucureșteni care fug de „oferta” din București. Pentru ei, venirea la Cluj este ca o excursie în străinătate.". Serios? Nu vezi excremente de caine pe jos, infrastructura deficitara, blocaje in trafic, cersetori, gunoaie etc cum vezi si in Bucuresti? Eu le-am vazut pe toate si nu mi se pare ca ajung in strainatate(tara din vest). Da, stau un pic mai bine la unele capitole deoarece si orasul este mult mai mic decat Bucurestiul iar unele masuri se pot implementa mai usor.