Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Corupție cu delicatețuri

La Bacalaureat n-am râs, nu m-am întristat, n-am tresărit, decât neplăcut impresionat, n-am empatizat și n-am detestat niciun personaj. Ceea ce n-a fost cazul cu celelalte filme ale lui Cristian Mungiu.

Spre mirarea subsemnatului, regizorul scenelor fine și tensionate din După dealuri, pune acum pe ecran o înșiruire de scenete moraliste. În locul personajelor vii, atașante, cum erau Alina și Voichița, prin Bacalaureat circulă purtători și purtătoare de vorbe, nici măcar adresate unii altora.

Soția, fiica, amanta, nu dialoghează cu doctorul Aldea (Adrian Titieni), ele convorbesc, pentru uzul spectatorilor, ca noi să primim „mesajele” morale împachetate în replici lemnoase. Nu credeam să mai văd, mai ales la un vârf al noului cinema românesc, o recădere în „mesajita” care a bântuit până prin 2000.

Și nici clișee gen mozolire presex a amantei de către doctor, care era evident că în vreun fel nu se va finaliza: sună la ușă, mă gândeam, sau telefonul? A fost telefonul, ca să-l anunțe pe medicul adulterin, în vreme ce el păcătuia, că i-a fost atacată fiica de un violator..., ca să vezi, Dumnezeu nu bate cu parul...

Sau „umor” standard ieftin, de felul replicii bătrânei mame după ce își revine din leșin: „Stați, că încă n-am murit”...

Sau detalii inexplicabile: Eliza, circa 18 ani, căci își dă bac-ul, se suie pe motocicleta prietenului ei și pleacă singură – când și-a luat carnet de conducere?! Când învăța de media 9,5, cât ni se spune că are?

Sau neexplicate: soția (Lia Bugnar) joacă tot timpul excesiv de astenic și atonal, ca și cum ar fi drogată sau depresivă. Însă nu apare nici cel mai vag indiciu că s-ar droga, iar dacă e în depresie, de ce soțul ei, medic, nu face absolut nicio referire la asta? Rezultatul: o partitură falsată cap-coadă, care, în scenele conjugale, îl lasă pe Titieni actoricește în ofsaid.

Îți recomandăm

Sau: mi se pare neverosimil ca doctorul, după ce-l vede pe copilul amantei lui aruncând cu piatra prin parc, să nu-l întrebe dacă el e cel care i-a spart geamul apartamentului și parbrizul mașinii cu pietre. Dar, de, dacă Mungiu are nevoie de o semisoluție ambiguă a misterului, á la Haneke, cum zice presa de la Cannes...

Nedumerirea cea mai mare ține însă de tema centrală a filmului, corupția.

Într-o țară în care premieri, vicepremieri, miniștri își plagiază tezele de doctorat și stau bine mersi în funcții cu anii, în care pușcăriașii produc cărți științifice pe bandă rulantă și sunt eliberați înainte de termen cu ele în brațe, în care se truchează examene la toate nivelurile, grosolan și pe scară industrială, începând cu bacalaureatul de până la introducerea camerelor de supraveghere, problema ar fi corupția „soft”, cu o teză „însemnată” la un colț, sofisticată și edulcorată de rețineri filosofice și bunele intenții ale corupătorilor și corupților? Procurori „omenoși”, un profesor care vrea, de fapt, să ajute o fată foarte bună, un polițist care intervine din prietenie pentru doctor?

Basme didactice și pedagogice.

Păi, dacă așa ar arăta corupția în România, ar trebui să vină occidentalii la noi, nu să ne zbatem noi ca să ne trimitem copiii cu orice preț la studii în UK!...

Din nou, mă mir că un fost jurnalist ca Mungiu nu realizează lipsa de relevanță și interes a unei asemenea povești sociale.

Iar happy end-ul fericit, sub lozinca „Așa e viața, are și ușor, și greu”, o pictură murală de propagandă ceaușistă cu subiect școlar, precum și melodia optzecistă „Ani de liceu!”, c-adicătelea părinții alterați de școala făcută în comunism predau ștafeta tinerilor puri ai zilelor noastre, e de un fals și un kitsch telenovelistic pe care, iarăși, nu înțeleg în ce scop le-a pus acolo Cristian Mungiu.

Dar poate că o să înțeleg, dacă Bacalaureat ne mai aduce un Palme d`Or, și atunci acest articol va fi aruncat la coș ca obtuz și dușmănos...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult