Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum zboară banii cu Blue Air, iar clienții nu

Blue Air - amenda

Foto: Inquam Photos / George Călin

Îmi permit să exprim câteva opinii personale pe marginea unui subiect de actualitate, respectiv încetarea (temporară?) a activității companiei locale de zboruri low-cost Blue Air, consecință directă a dificultăților financiare majore întâmpinate de către companie. Fac acest lucru din dublă calitate: de profesor și consultant în analiza financiară a companiilor, cu ceva experiență în domeniul aviației, precum și de client al respectivei companii. Subliniez faptul că nu am nici o legătură cu nota politică în care s-au exprimat în aceste zile diferite persoane pe marginea subiectului.

Am citit, menționez siderat, explicațiile fostului CEO al companiei, Oana Petrescu, potrivit căreia, ajutorul de stat acordat Blue Air în perioada pandemiei a avut ca fundamentare plățile fiscale realizate de către Blue Air, iar o opțiune valabilă pentru viitor ar fi intrarea statului în acționariatul companiei. Este cel puțin ciudat, dacă nu de-a dreptul halucinant, ca o persoană care vine din mediul privat să susțină ca opțiune viabilă naționalizarea unei companii. Desigur, conceptul de naționalizare a pierderilor și privatizare a profiturilor nu este de dată recentă. Dar atitudinea pe care fosta echipă managerială o are în prezent nu face, în opinia mea, decât să reflecte dorința de ștergere a urmelor unui management defectuos și de pasare a răspunderii. Voi justifica în continuare cele afirmate.

Sectorul transporturilor aeriene a fost puternic afectat de pandemia de coronavirus în anii 2020 și 2021. Toate companiile aeriene au fost obligate să țină propria flotă la sol, neînregistrând venituri operaționale o lungă perioadă de timp, ci numai cheltuieli. Ceea ce apare însă ca o particularitate în cazul Blue Air este decizia fostului CEO de a miza pe revenirea cererii, începând cu sezonul de iarnă 2020, decizie care în opinia mea a declanșat alte hotărâri cel puțin neinspirate. Decizia la care mă refer o puteți citi chiar în Ziarul Financiar din data de 17.09.2020 sub titlul “Blue Air introduce 7 destinaţii noi în perioada sărbătorilor de iarnă. Oana Petrescu, CEO: Este momentul să încercăm să recuperăm timpul în care nu am putut călători”. Estimările din articolul respectiv au fost invalidate total de evoluția ulterioară a lucrurilor. Sectorul aviatic și-a revenit abia în vara anului 2022...

Pentru o imagine corectă din punct de vedere financiar, ceea ce contează este soldul net între ajutorul de stat de 300 de milioane de lei acordat companiei, pe de o parte, și plățile totale realizate de către aceasta sub forma impozitelor, taxelor și contribuțiilor către bugetul de stat. Fosta conducere nu precizează absolut nimic în acest sens. Nici nu prea are argumente, căci din ultimele patru exerciții financiare, două s-au încheiat cu pierdere netă, privând astfel bugetul cel puțin de impozitul pe profit. Mai mult, Blue Air a avut constant capitaluri proprii negative, asta si din cauza faptului că mărimea capitalului social este de doar 200 mii euro, o valoare derizorie pentru o companie aeriană, fie ea și low cost.

Oana Petrescu a invocat și majorarea semnificativă a prețului combustibililor, element important al costurilor operaționale, ca sursă a dificultăților financiare. Punctual: nu era evident că prețul barilului de țiței nu poate sta ani de zile la 10-20 USD/baril? A utilizat eficient Blue Air hedging-ul pentru protecția împotriva riscului specific de majorare a prețului țițeiului, mecanism folosit de către toate companiile aeriene?

La un moment dat a existat opțiunea listării la Londra, pentru atragerea resurselor financiare necesare susținerii activității. Absolut nimeni din managementul companiei nu a justificat (și) eșecul acestei intenții. În aceste condiții, nu pot să nu mă întreb: și-au dat seama profesioniștii din city-ul londonez că vor zbura banii, one way?

Am avut proasta inspirație să aleg compania respectivă pentru un zbor, acum ceva timp. După o așteptare umilitoare pe Otopeni preț de vreo două ore, în care nu ni s-au oferit niciun fel de explicații, am fost urcați într-un alt avion, în care am mai așteptat circa o oră. Mi-am permis să-i semnalez direct atunci fostului CEO situația respectivă, răspunsul textual primit fiind: „Eu fac managementul costurilor, Edi, aici, tu nu știi”. Ceea ce vreau să spun este că niciodată clientul nu a fost pus pe primele locuri în abordarea Blue Air.

Revin pe propunerea, repet, halucinantă lansată de către Oana Petrescu zilele trecute, potrivit căreia ar fi de dorit ca statul român să preia Blue Air. Transporturile aeriene reprezintă sectorul poate cel mai advers de activitate din câte se cunosc: concurența acerbă pe tot globul, cheltuieli fixe operaționale mari și în consecință un prag de rentabilitate ridicat, ceea ce face ca probabilitatea de a înregistra pierderi să fie importantă. De ce ar trebui statul român să colecționeze o alta piatră de moară, când are de zeci de ani una numită Tarom? De ce ar trebui statul român să naționalizeze pierderile născute cel puțin din incompetența managerială și aroganța față de client a Blue Air? De ce ar trebui ca statul român să intre în capitalul social al Blue Air, când toate statele care au sau au avut companii aeriene naționale au încercat, iar unele au și reușit să le privatizeze? Menționez doar Alitalia, dar sunt destule...

În final nu pot să nu remarc abordarea de tip naționalist a speței, prezumându-se, chipurile, că prin blocarea recentă a conturilor de către Administrația Fondului pentru Mediu, anumite interese susțin un concurent direct al Blue Air. În opinia subsemnatului, această strategie este doar o fumigenă menită să eludeze realitatea evidentă, conturată de cifrele din situațiile financiare ale companiei, precum și afirmațiile anterioare ale echipei manageriale. Bugetul de stat are și așa deficite mari și în creștere, așa că preluarea Blue Air nu ar fi altceva decât subminarea economiei naționale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vedeti pe unde a umblat actualul CEO al Blue Air. Si va mai mirati ca avioanele au luat-o la vale !!!.
    • Like 0
  • Companie paravan pentru spalare de bani.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult