Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cum zboară banii cu Blue Air, iar clienții nu

Blue Air - amenda

Foto: Inquam Photos / George Călin

Îmi permit să exprim câteva opinii personale pe marginea unui subiect de actualitate, respectiv încetarea (temporară?) a activității companiei locale de zboruri low-cost Blue Air, consecință directă a dificultăților financiare majore întâmpinate de către companie. Fac acest lucru din dublă calitate: de profesor și consultant în analiza financiară a companiilor, cu ceva experiență în domeniul aviației, precum și de client al respectivei companii. Subliniez faptul că nu am nici o legătură cu nota politică în care s-au exprimat în aceste zile diferite persoane pe marginea subiectului.

Am citit, menționez siderat, explicațiile fostului CEO al companiei, Oana Petrescu, potrivit căreia, ajutorul de stat acordat Blue Air în perioada pandemiei a avut ca fundamentare plățile fiscale realizate de către Blue Air, iar o opțiune valabilă pentru viitor ar fi intrarea statului în acționariatul companiei. Este cel puțin ciudat, dacă nu de-a dreptul halucinant, ca o persoană care vine din mediul privat să susțină ca opțiune viabilă naționalizarea unei companii. Desigur, conceptul de naționalizare a pierderilor și privatizare a profiturilor nu este de dată recentă. Dar atitudinea pe care fosta echipă managerială o are în prezent nu face, în opinia mea, decât să reflecte dorința de ștergere a urmelor unui management defectuos și de pasare a răspunderii. Voi justifica în continuare cele afirmate.

Sectorul transporturilor aeriene a fost puternic afectat de pandemia de coronavirus în anii 2020 și 2021. Toate companiile aeriene au fost obligate să țină propria flotă la sol, neînregistrând venituri operaționale o lungă perioadă de timp, ci numai cheltuieli. Ceea ce apare însă ca o particularitate în cazul Blue Air este decizia fostului CEO de a miza pe revenirea cererii, începând cu sezonul de iarnă 2020, decizie care în opinia mea a declanșat alte hotărâri cel puțin neinspirate. Decizia la care mă refer o puteți citi chiar în Ziarul Financiar din data de 17.09.2020 sub titlul “Blue Air introduce 7 destinaţii noi în perioada sărbătorilor de iarnă. Oana Petrescu, CEO: Este momentul să încercăm să recuperăm timpul în care nu am putut călători”. Estimările din articolul respectiv au fost invalidate total de evoluția ulterioară a lucrurilor. Sectorul aviatic și-a revenit abia în vara anului 2022...

Pentru o imagine corectă din punct de vedere financiar, ceea ce contează este soldul net între ajutorul de stat de 300 de milioane de lei acordat companiei, pe de o parte, și plățile totale realizate de către aceasta sub forma impozitelor, taxelor și contribuțiilor către bugetul de stat. Fosta conducere nu precizează absolut nimic în acest sens. Nici nu prea are argumente, căci din ultimele patru exerciții financiare, două s-au încheiat cu pierdere netă, privând astfel bugetul cel puțin de impozitul pe profit. Mai mult, Blue Air a avut constant capitaluri proprii negative, asta si din cauza faptului că mărimea capitalului social este de doar 200 mii euro, o valoare derizorie pentru o companie aeriană, fie ea și low cost.

Oana Petrescu a invocat și majorarea semnificativă a prețului combustibililor, element important al costurilor operaționale, ca sursă a dificultăților financiare. Punctual: nu era evident că prețul barilului de țiței nu poate sta ani de zile la 10-20 USD/baril? A utilizat eficient Blue Air hedging-ul pentru protecția împotriva riscului specific de majorare a prețului țițeiului, mecanism folosit de către toate companiile aeriene?

La un moment dat a existat opțiunea listării la Londra, pentru atragerea resurselor financiare necesare susținerii activității. Absolut nimeni din managementul companiei nu a justificat (și) eșecul acestei intenții. În aceste condiții, nu pot să nu mă întreb: și-au dat seama profesioniștii din city-ul londonez că vor zbura banii, one way?

Am avut proasta inspirație să aleg compania respectivă pentru un zbor, acum ceva timp. După o așteptare umilitoare pe Otopeni preț de vreo două ore, în care nu ni s-au oferit niciun fel de explicații, am fost urcați într-un alt avion, în care am mai așteptat circa o oră. Mi-am permis să-i semnalez direct atunci fostului CEO situația respectivă, răspunsul textual primit fiind: „Eu fac managementul costurilor, Edi, aici, tu nu știi”. Ceea ce vreau să spun este că niciodată clientul nu a fost pus pe primele locuri în abordarea Blue Air.

Revin pe propunerea, repet, halucinantă lansată de către Oana Petrescu zilele trecute, potrivit căreia ar fi de dorit ca statul român să preia Blue Air. Transporturile aeriene reprezintă sectorul poate cel mai advers de activitate din câte se cunosc: concurența acerbă pe tot globul, cheltuieli fixe operaționale mari și în consecință un prag de rentabilitate ridicat, ceea ce face ca probabilitatea de a înregistra pierderi să fie importantă. De ce ar trebui statul român să colecționeze o alta piatră de moară, când are de zeci de ani una numită Tarom? De ce ar trebui statul român să naționalizeze pierderile născute cel puțin din incompetența managerială și aroganța față de client a Blue Air? De ce ar trebui ca statul român să intre în capitalul social al Blue Air, când toate statele care au sau au avut companii aeriene naționale au încercat, iar unele au și reușit să le privatizeze? Menționez doar Alitalia, dar sunt destule...

În final nu pot să nu remarc abordarea de tip naționalist a speței, prezumându-se, chipurile, că prin blocarea recentă a conturilor de către Administrația Fondului pentru Mediu, anumite interese susțin un concurent direct al Blue Air. În opinia subsemnatului, această strategie este doar o fumigenă menită să eludeze realitatea evidentă, conturată de cifrele din situațiile financiare ale companiei, precum și afirmațiile anterioare ale echipei manageriale. Bugetul de stat are și așa deficite mari și în creștere, așa că preluarea Blue Air nu ar fi altceva decât subminarea economiei naționale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vedeti pe unde a umblat actualul CEO al Blue Air. Si va mai mirati ca avioanele au luat-o la vale !!!.
    • Like 0
  • Companie paravan pentru spalare de bani.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult