Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

De ce au nevoie firmele românești pentru a avea succes în afara țării? Florin Ilie, ING România: „Polonia e o Românie cu mai multă încredere în ea”

Panel ING

Foto: Impact Hub

„În ultimii 30 de ani a existat o expansiune antreprenorială impresionantă în România. Antreprenoriatul a reușit să se extindă în afara centrelor urbane, iar profitul a început să se disipeze în teritoriu. Totodată, au început să se dezvolte firme în localitățile adiacente marilor centre urbane”, spune consultantul și expertul în cercetare Alexandru Ghiță, care face parte din Datable, o nouă divizie a Impact Hub. La începutul săptămânii, el a prezentat rezultatele studiului „Profil de Antreprenor”, realizat de Impact Hub Bucharest, Startarium și Datable, cu sprijinul ING Romania. Folosind date deschise de la Ministerul Finanțelor și ONRC, dar și discutând cu 330 de oameni de afaceri, realizatorii cercetării au făcut radiografia a trei decenii de antreprenoriat românesc.

Între anii 2008 și 2023, numărul firmelor nou înființate a crescut cu 58%, crescând totodată și numărul firmelor înființate în mediul rural, de la 15% în anii ‘90, la 34% în prezent. Mai mult. veniturile totale ale afacerilor din România au crescut de la 400 miliarde de lei în 2008 la peste 2600 miliarde de lei în 2023, înregistrând o creștere medie anuală de 148 de miliarde de lei.

„În ultimii 30 de ani a existat o expansiune antreprenorială impresionantă în România. Antreprenoriatul a reușit să se extindă în afara centrelor urbane, iar profitul a început să se disipeze în teritoriu. Totodată, au început să se dezvolte firme în localitățile adiacente marilor centre urbane”, spune consultantul și expertul în cercetare Alexandru Ghiță, care face parte din Datable, o nouă divizie a Impact Hub. La începutul săptămânii, el a prezentat rezultatele studiului „Profil de Antreprenor”, realizat de Impact Hub Bucharest, Startarium și Datable, cu sprijinul ING Romania. Folosind date deschise de la Ministerul Finanțelor și ONRC, dar și discutând cu 330 de oameni de afaceri, realizatorii cercetării au făcut radiografia a trei decenii de antreprenoriat românesc.

Între anii 2008 și 2023, numărul firmelor nou înființate a crescut cu 58%, crescând totodată și numărul firmelor înființate în mediul rural, de la 15% în anii ‘90, la 34% în prezent. Mai mult. veniturile totale ale afacerilor din România au crescut de la 400 miliarde de lei în 2008 la peste 2600 miliarde de lei în 2023, înregistrând o creștere medie anuală de 148 de miliarde de lei.

Totuși, deși veniturile firmelor din mediul rural s-au mărit constant, profiturile lor au rămas mai reduse decât ale celor din mediul urban. Între 2021 și 2023, profitul net al firmelor din orașe a crescut cu 57%, iar al celor din comune și sat cu 39%​, arată studiul.

Între 50 și 58% din profitul net național, concentrat în câteva județe

Bucureștiul continuă să concentreze o pondere majoră a profitului net național, însă scăderea acestei ponderi de la 45% în 2014 la 37% în 2023 indică o distribuție mai echilibrată a prosperității economice în alte regiuni. Această schimbare reflectă o extindere treptată a activităților economice și o creștere a contribuțiilor economice din județe și orașe care devin din ce în ce mai relevante pe plan local, se arată în raport. 

De-a lungul ultimilor 15 ani, alături de București, un număr limitat de județe – Timiș, Bacău, Constanța, Brașov, Prahova, Argeș sau Cluj – au contribuit în mod constant cu 50-58% din profitul net național. În cadrul acestora, orașe precum Cluj-Napoca, Timișoara, Bacău sau Brașov au avut o contribuție semnificativă la profitul net. Analiza subliniază importanța descentralizării economice și susținerea regiunilor în dezvoltare, pentru a reduce dependența de centrele mari și a sprijini o creștere economică echilibrată și sustenabilă.

Capacitate bună de adaptare a firmelor în perioadele de criză

Una dintre concluziile raportului, prezentat în cadrul conferinței „Profil de antreprenor”, organizate de ING la București, se referă la reziliența companiilor din România. „Am descoperit că există o capacitate bună de adaptare a firmelor, mai ales în perioadele de criză și după”, a spus Alexandru Ghiță. Potrivit acestuia, peste 30% dintre companii au reușit, în pofida obstacolelor, să mențină venituri stabile, sugerând capacitatea antreprenorilor de a se adapta și a răspunde schimbărilor. Acest fapt subliniază reziliența afacerilor românești, un indicator esențial pentru creșterea stabilă pe termen lung.

Pe de altă parte, aproape 50% dintre afaceri încă utilizează digitalizarea la un nivel moderat sau scăzut, ceea ce arată că foarte multe companii nu și-au valorificat pe deplin potențialul tehnologic și n-au explorat această oportunitate pentru a-și îmbunătăți eficiența. 

Business-urile românești depășesc rar granițele țării

În ciuda evoluției pozitive a ecosistemului antreprenorial din România, un alt raport prezentat în cadrul conferinței ING arată că acționarii din afacerile românești au o reticență serioasă în a-și extinde businessul în afara țării. Conform studiului „După 30 de ani: schimbări structurale în economia României – o perspectivă microeconomică”, prezentat de Florian Neagu, directorul direcție de stabilitate din cadrul BNR, România se află la acest capitol nu doar în urma unor țări precum Polonia, ci și în urma Bulgariei.

În cadrul unui panel, Mihaela Bîtu, CEO ING Bank România, Florin Ilie, Deputy CEO ING Bank România, Florian Neagu și Alexandru Ghiță au dezbătut, între alte teme, inclusiv acest aspect. În opinia lui Florin Ilie, „Polonia e o Românie cu mai multă încredere în ea”.

De ce au nevoie companiile românești pentru a avea succes în afara țării? „E vorba despre încrederea în sine, pentru că să ieși din țară este un disconfort întotdeauna. Este un mediu nou și ai nevoie să crezi că te vei descurca în noul mediu de afaceri. Dar faptul că poți face acest lucru a fost dovedit, cred, de cele trei-patru milioane de români care au plecat din țară și se descurcă acolo unde sunt. Pe de altă parte, e vorba și despre a putea să apelezi la rețelele de sprijin pe care le ai deja când pleci în afara țării. E bine să ai și un sprijin, iar aici ar putea să fie sprijinul de la statul român, dar ar putea să fie și sprijinul unei bănci care are deja prezență în alte țări. Ai putea, astfel, să discuți cu banca dezvoltarea afacerii tale în țara în care e deja prezentă, deja ai avea astfel un partener cunoscut, un aliat pe piața locală. Și nu numai, poți să ai asociații de business, poți să faci foarte multe lucruri”, este de părere Florin Ilie.

El a vorbit nu doar despre importanța încrederii în sine, ci și a încrederii dintre oameni. „Încrederea în sine cred că vine și din încrederea în viață, când știi că și ceilalți te vor sprijini la nevoie, când știi că ai pe cine să te bazezi concret. Altfel, evident, dacă principiul de viață este fiecare pentru el și cumva fiecare e singur, atunci, sigur, probabil că e justificat tot defetismul, pesimismul, e justificată, cumva, frica în general și acțiunea pe baza faptului că nu se știe ce se întâmplă mâine și, obicei poate se întâmplă ceva rău”, crede Florin Ilie, Deputy CEO ING Bank România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult