Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

De ce „e mișto” să ai numere de Bulgaria. Fiul fostului ministru al Mediului din România știe

Unii spun că România este o țară rasistă. Dar cine s-ar fi gândit că rasismul se poate aplica și unei bucăți de tablă? Cum e să trăiești cu stigma pe botul mașinii? Și de ce ți-ai mai înmatricula ceva în România?

Se dă următorul breaking news: românii sunt rasiști. O spun tone de cercetări și de ONG-uri care încearcă să repare lucrurile. Cei 50 de ani de comunism și-au pus amprenta și aici. Am trăit închiși, izolați. Am fost de mici îmbibați cu preconcepții și prejudecăți pe care, chiar dacă nu le recunoaștem, le avem în sânge.

Suntem „rasiști” și în trafic. O femeie n-are cum să conducă bine și nici să-și permită coupe-ul ăla. Știi tu cum l-a obținut...SUV uriaș? Mafiot cu siguranță. Mașină tunată? Un drogat. Monovolum? Bătrânel surd și mai mult ca sigur orb. Limuzină? Corporatist care stă numai pe telefon. Dar elementul „rasist” suprem stă în țara înmatriculării mașinii.

Din punct de vedere al taxelor și impozitelor auto, România stă la fel ca la celelalte capitole. Adică într-o situație în care nu știi dacă e mai potrivit să mori de râs sau de plâns. Taxa și impozitul auto pot face subiectul unui serial cu potențial de audiență mai mare decât Suleyman.

N-are sens să trecem prin toate etapele si numele modurilor în care statul român, sub acoperirea a diverse argumente, a încercat să stoarcă bani de la contribuabili, de multe ori în mod ilegal și extrem de ușor atacabil în justiție. Nici n-am putea, obiectul studiului ar fi un document mai mare decât tot ce s-a scris în Republica până acum.

Ce e important e că românii, descurcăreți ca de obicei, s-au reorientat. Țara s-a împărțit în zone de influență. În Vest si Transilvania domină înmatriculările în Ungaria. Sudul, Oltenia și Dobrogea sunt adepții Bulgariei. Moldova e alături de Italia. Și peste tot, din loc în loc, situația e împănată cu numere de Spania, Franța și Marea Britanie.

Ca în orice conflict minoritar, există și un motiv. La început, mașinile cu numere „străine” conțineau multe epave care se dezmembrau din toate încheieturile, umblau cu plăcile și asigurarea expirate, parcau te miri unde și mergeau cu ce viteză preferau.

Dacă o să dai un tur al țării, vei observa că sunt tot mai mulți expați. Fiecare bineînțeles cu crucea lui. Nu, nu aia de sub oglinda retrovizoare. Ai numere de Bulgaria? Precis cari ceva ilegal de prin Turcia sau ești instalator. Înmatriculat in Italia? Te ocupi cu trafic de carne vie. Volan pe dreapta? Eliberat condiționat. Vii din Spania? Portbagajul e plin cu conținutul unui supermarket jefuit.

Nu, sistemul de impozitare nu descurajează cumpărarea second hand și nu impulsionează creșterea vânzărilor de mașini noi. El pur și simplu limitează opțiunile și crește înmatriculările în alte țări. 

Nu, lucrurile nu stau chiar așa. Nu toate numerele exotice sunt stăpânite de infractori. Modificările în legislație, mai ales cele legate de impozit, au făcut situația să evolueze. Fiul fostului ministru al Mediului, Rovana Plumb, a preferat să își înmatriculeze la sud de Dunăre mașina de aproximativ 5000 de centimetri cubi – dimensiune care te obligă la plata a 8000 de lei anual. Înțelegem ori că a primit mașina cadou, ori că e foarte zgârcit. E undeva normal ca o mașină de 80-90 mii de euro să aibă un impozit anual de 2000.

E însă complet ilogic ca o mașină de 3000 de euro să aibă impozit anual de 2000. E ilogic să bazezi plata unui impozit pe capacitatea cilindrică a mașinii. Motivația e absolut stupidă: are motor mare, înseamnă că e mașină de lux. Nimic mai greșit. Costă mult. Asta înseamnă că e mașină de lux.

E ca și cum am plăti impozit la case bazat pe numărul de covoare sau lustre. Ai multe covoare, deci ești bogat. Modul de calcul și impunere al impozitelor a distrus noțiunea de „bargain supercar”. De fapt n-a distrus-o, a mutat-o la Ruse. Da, poți să îți cumperi o mașină care acum 10 ani era o sută de mii cu până în zece. Să ne imaginăm că îți asumi costurile mari de întreținere și operare. Cum e să o mai plătești încă o dată în maximum 4 ani?

Nu, sistemul de impozitare nu descurajează cumpărarea second hand și nu impulsionează creșterea vânzărilor de mașini noi. El pur și simplu limitează opțiunile și crește înmatriculările în alte țări. Nu trebuie să fii vreun mare doctor în economie ca să îți dai seama că un sistem de impozite bazat pe valoare, și nu pe capacitate cilindrică ar aduce mult mai multe venituri la buget.

Cu taxa de poluare nici nu știu de unde să încep. E prinsă și în benzină, de fapt e un timbru de mediu, de fapt poți să o recuperezi, de fapt nu știm cât e, de fapt nu știm ce reprezintă. De fapt vrem să-ți luăm banii și nu știm exact cum.

Așa că îi dăm înainte. Ținând cont că încă mai plătesc impozit pentru o motocicletă care mi s-a furat în 2005 și pentru o mașină pe care am vândut-o în 2003, nu sunt hotărât dacă să aleg Ruse, Veliko Târnovo, Sofia sau Varna.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mi se pare perfect normal sa platesti impozite in tara in care traiesti.Daca as fi statul roman as putea foarte usor rezolva problema cu numerele de bulgaria asa cum se intampla in multe tari din vest.In olanda unde se intampla sa locuiesc daca ai resedinta aici si conduci o masina inmatriculata fie ea si in papua noua guinee esti bun de plata la impozit.La fel de simplu ar fi si in ro si astfel statul nu ar mai pierde bani
    • Like 2
  • acum cu down-sizeing-ul, majoritatea masinilor, cel putin in europa vor avea max 2 litri. spre exemplu un bmw 525 diesel din 2015 cu toate optiunile costa peste 70.000 euro.fara optiuni costa ceva peste 30.000. atentie motor de 2 litri diesel.impozit ...undeva pe la 210 lei.adica 45 euro. la o masina din 2001 motor de 3 litri (asa am mostenit-o) valoare de piata (in mare parte influentata de valoarea mare a impozitului) cca 2500 euro. impozitul este de 470 euro...
    • Like 0
  • Veliko Târnovo ca e mai aproape ca Brasovul si muuult mai ieftin...plus ca poti sa stai cateva zile ca apoi sa te simti ca un cetatean al tarii de pe noua placuta de inmatriculare...
    • Like 0
  • Sistemul bazat pe cilindree este tembel si arhaic. Este clar ca o Dacie din 1973 de 1,4 l va emite incomparabil mai multe noxe decat o masina de 2,7 l fabricata anul trecut. Si, dupa cum a spus autorul, doar taxa de mediu ar trebui legata de consumul de carburant si de clasa de poluare. Impozitul e legat de valoare si nu de consum. Si la venituri e la fel: platim pe ce luam si avem, nu pe ce cheltuim (desi a doua varianta nu ar fi rea si ar duce la o modificare interesanta in legislatie).

    Totusi nu e asa de simplu. Orasele, tot mai aglomerate, ar trebui sa tina cont si de dimensiunea masinii cand calculezi un impozit. Daca ai un Mini si ocupi jumatate de loc dar ai luat varianta de 2,2: ghinion, platesti mai mult decat Tucsonul de 1,9 (discutie ipotetica, are relvanta doar dimensiunea). Daca vreau sa-mi iau, de exemplu, o duba cu motor de 2,5 l, platesc tot la fel ca si pentru o masina foarte mica, dar cu aceiasi cilindree, nu?

    Adica la case conteaza dimensiunea. Ar fi, prin extrapolare, ecgivalentul lui: impozitul pe casa se calculeaza pe baza numaeului de watti ai becurilor. Ceea ce e injust.

    Referitor la numerele din alte tari: trebuie sa fi foarte frustrat ca sa te intereseze ca B poatr fi , Varna, Barcelona sau Berlin si nu Bucuresti. Suntem in EU, avem voie sa locuim unde vrem si sa calatorim unde ne duc rotile. Mai bine am milita pentru armonizarea legislatiei si a impozitarii. Si apoi nu i sa ne mai pese. Daca platesti acelasi imozit dar in leva, cui i-ar mai pasa? Doar unui invidios bolnav. Astazi, insa, situatia e alta si, din pacate, netul e plin de exemple cu masini bulgaresti care te-au lovit si au uitat sa se asigure.
    • Like 0
  • Bun articol, imi place gandirea si executia. Este unul dintre cele mai pertinente articole pe tema impozitarii in Romania a automobilelor. Stiu foarte bine toate substraturile acestei mizerii pentru ca eu, personal, sunt dator la statul roman cu aprox 100.000 RON :) pentru ca mi-am permis sa visez si sa imi doresc ceva. Din pacate faptul ca romanii , unii , sunt descurcareti nu inseamna nimic. Asa cum s-a iesit in strada la evenimentul din Colectiv asa ar fi trebuit sa se iasa si pentru taxe, impozite si alte balarii inventate de statul roman ; pardon, nu balarii ci abuzuri, dar romanul este descurcaret si divizat, este dovada incapacitatii asupra conceptului de societate, comunitate. Asta este mostenirea lasata de perioada comunista si vor trece cateva generatii pentru a spala toata mizeria. Bun articol !
    • Like 3
    • @ Alexandru Niculae
      Claudiu check icon
      bv domne, ai pus degetul unde doare mai tare , faptul ca suntem un popor divizat, dupa vorba aia, fiecare cu a ma'sii, si diviziunea asta se vede unde ne-a adus, unde suntem azi.
      • Like 1
  • check icon
    „Suntem „rasiști” și în trafic. O femeie n-are cum să conducă bine și nici să-și permită coupe-ul ăla. Știi tu cum l-a obținut...SUV uriaș? Mafiot cu siguranță. Mașină tunată? Un drogat. Monovolum?... /// Mi-a devenit deformare. Asta nefiind obligatoriu semn de bine. /// Cum văd mișto într-o argumentare, cum (în ochii mei!) din ea dispare seriozitatea. /// Poate să scrie dl autor cît de argumentat o vrea, firul i s-a rupt, înspre mine. /// Altminteri îl înțeleg, că există nevoie imperioasă de acea bășcălie - dinspre interiorul său, respectiv al cititorului... Dar dacă vreau (figurativ!) teatru de revistă,. mă duc la Tănase, nu la Național. Mi-aș pierde vremea s-aștept „Troienele” lîngă Palatul telefoanelor...
    • Like 0
    • @
      check icon
      „Dar de ce mama naibii te crezi tu asa destept?”
      Eu nu mă cred deștept, ci chiar sînt. /// Între altele. /// „al naibii infatuat. Vezi-ti masura.” /// Pot bănui aici mica ta iritare, că nu-ți permiți a străluci la fel - să spui unde ai chef: da, fraților, am o părere bună de mintea mea. ///
      În rest, nu te luminez - matale neavînd ceva de luminat. Dar n-o să mă supăr dintr-atît. Nu ești ultimul din lume pe care nu-l duce mintea. Asta e, nema neuroni la matale...
      • Like 0
    • @
      cele trei liniute puteti sa le pastrati; ca si exprimarea "am o parere buna de mintea mea" - vom intelege ca ele reprezinta esenta fiintei dvs, revelata in alunecarea discreta in agramatism, dupa cum va reprezinta esenta si esential adresarea familiara cu "matale", tip autentic Dorel; sunteti bine-venit si dvs ! e loc suficient, netu" suporta multe ...
      • Like 0
  • De ce mai platiti impozit pentru masina si motociclete pe care nu le mai aveti in posesie din 2003, respectiv 2005? Nu mi s-a furat nicio masina dar, de atunci pana acum, eu insumi am vandut si cumparat 3 - 4 masini si nu mai platesc impozit pentru niciuna dintre ele. Am trecut printr-un proces relativ simplu, sigur, poate ar fi fost mai bine sa fie online dar in niciun caz nu am pierdut cu scoaterea de la impozit mai mult de 30 de minute cu drum cu tot. Ceea ce observ din ce in ce mai mult este ca vaicareala este foarte la moda in mediul online romanesc.
    Mai am inca un comentariu, mi se pare normal sa se plateasca impozit mare pentru o masina de 5,000 de centimetri cubi. Daca o astfel de masina costa 3,000 de euro sau cat ziceati, este, probabil, ingrozitor de veche si este teribil sa ne gandim ce urme lasa in plamanii nostri sau la ce riscuri ne expunem de cate ori mergem langa asa ceva pe autostrada (cata este). Daca in Bulgaria se pot inmatricula ieftin astfel de masini este problema bulgarilor si ar trebui sa le limitam circulatia.
    • Like 3
    • @ Arlecchino
      check icon
      Să înțeleg că dacă un posesor de mașină mare și veche ne marchează definitiv plămânii (putem vorbi aici de o amprentă de plumb, parafrazând amprenta de carbon pe care o lăsau becurile cu incandescență și aspiratoarele cu putere de aspirare, de mai deunăzi), odată ce a plătit taxa corespunzătoare atmosfera parcă devine mai respirabilă? Nu-i așa!
      • Like 2
    • @
      Nu aveti dreptate desi, trebuie sa recunosc, ati scris bine: scurt si clar, cu potential de tweet. Dar fundamental fals. In primul rand, m-ati inteles gresit. Desigur, statul are la indemana doua instrumente: interzicerea si descurajarea (de ex. prin taxare). Preluand conceptul de amprenta de plumb pe care l-ati introdus, putem spune ca orice masina cu o amprenta de peste 1000, sa zicem, este interzisa pur si simplu pentru ca ne afecteaza plamanii nepermis de mult. Nu are dreptul sa circule in Romania. Da, dar asta lasa o plaja foarte larga. Este normal ca cel cu amprenta de 990 sa plateasca mai mult decat cel cu amprenta de 400. Dorinta noastra ar fi ca poluarea sa fie la minim: pana la un punct se poate interzice direct, dncolo de acel punct se poate descuraja sau, cum preferati, incuraja amprenta redusa (fiscal e acelasi lucru). Sigur, ati putea spune ca 1000 e o cifra prea mare. E posibil. Haideti sa fixam limita la 400. Revine aceeasi chestiune, cel cu 390 va fi taxat mai mult, pentru ca polueaza mai mult, decat cel cu 10. Principiul ramane oriunde am fixa limita. Aceasta taxare pe baza volumului motorului nu a fost inventata de statul roman. Am facut o verificare rapida, de exemplu in Marea Britanie, variabilele luate in calcul sunt volumului motorului si emisiile de dioxid de carbon. Sunt convins ca am descoperi lucruri similare oriunde ne-am uita.
      • Like 0
    • @ Arlecchino
      check icon
      Murphy zice că: „dacă nu știi cu care să începi, atunci așează-le în ordine.” Așa și eu - dacă tot formulez idei greșite, măcar să le exprim corect. Glumesc. Îmi văd greșelile, dar uneori prea târziu. Dar, ca să fiu succint, poluarea e una, taxarea e alta. Autorul articolului cred că se referă la cea de-a doua. Alăturarea taxării de poluare e o găselniță a guvernanților, o momeală, în al cărui cârlig se prind cei ce își permit taxa, dacă e mare. (dealtfel ar fi și culmea să fie de acord cu o taxă pe care nu și-ar permite-o.) Dumneata chiar crezi că statul e interesat de poluare? Dar cred că același stat ar încasa mai mult (accize, rovignete, indirect din rca, ITP etc etc) dacă multe dintre mașini ar fi înmatriculate, însă la o valoare decentă. Oamenii săraci au două opțiuni, înmatricularea în țările vecine și prietene sau păstrarea vechilor rable. Care perspectivă vi se pare mai sumbră? Argumentul cu „să meargă cu tramvaiul” ar confirma zicala „să moară capra vecinului”. O suprataxare nu aerisește traficul la fel cum introducerea obligativității cauciucurilor de iarnă (alea care au un fulg de nea desenat, sau un munte stilizat) s-a dovedit că nu împiedică autoritățile să oprească circulația pe Autostrada Soarelui (care duce spre mare, ca să fac o legătură între paranteze) cu săptămânile.
      • Like 0
    • @
      nu, nu e o gaselnita; taxarea trebuie sa fie mai mare cu cat poluezi mai mult pentru ca astfel se descurajeaza achizitia de astfel de bombe ecologice; asa ca, da, aerul devine mai curat - pentru ca nu mai renteaza sa le cumperi ...
      • Like 0
  • check icon
    Adevăru' că șoferii de mașini bulgărești, de cele mai multe ori (remarcați nuanța!), au fețe de gherțoi. Saltul brusc de la conducător de atelaj direct la beemveu tunat le răsuflă prin toți porii. Nu știu în restul țării, dar la mine în cvartal e o modă să conducă cu gluga pe cap chiar și când e soare afară. Le lipsește prestanța bazaților care au pornit de la dacie cu bord de ceneu și, după ce au parcurs toate etapele intermediare (opel ascona adus cu 500 de mărci > cielo/espero > aro cu motor de peugot > pajero), (s-)au ajuns posesori de mult mai prestantele ML, X5/X6, Q7 sau Range Rover cu geamuri fumurii. Într-adevăr, problema e că cei din urmă sunt taxați precum posesorii de camionete care își cară produsele agricole la piață, de unde și o cauză pentru falimentul mașinii de teren autohtone. Taxarea asta absurdă e dovada clară că liderii românilor îi urăsc din rărunchi pe cei care tocmai i-au ales (spun „tocmai” pentru că măririle de taxe ori introducerea altora noi apar întotdeauna după instaurarea noii puteri, ca o compensare la pomenile care se fac în anul premergător). Cetățenii parcă sunt captivi în propria lor țară în timp ce hoții care îi jecmănesc sunt, bine-mersi, liberi până ce dă DNA-ul iama prin ei. Plus suprataxarea. N-am înțeles nici până azi de ce trebuie plătită o taxă pe podul de la Cernavodă. Înțeleg că era urât Mazăre de către turiști, cu barierele lui, dar ce vină au restul constănțenilor? Sunt singurii cetățeni care trebuie trebuie să dea bani pentru a circula în restul țării. Argumentul că banii sunt folosiți la întreținerea podului pică, pentru că, probabil știți, tocmai pe pod asfaltul este cel mai afectat. Și poduri mai sunt în țara asta. Închipuiți-vă că trebuie să plătiți ca să treceți din sectorul 1 spre sectorul 6, pe podul Basarab fără să aveți rută alternativă fără altă taxare. Numai enumerarea unora care s-au perindat pe la Ministerul Transporturilor ne poate da o imagine de ansamblu asupra situației în care au ajuns cei care au garantată „libera” circulație în această țară: Mitrea, Berceanu, Nemirschi, Plumb și, cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă, Băsescu.
    • Like 7
    • @
      gresiti: orice posesor de masina de putere, de volum, de tonaj, este un fel de aprozarist, indiferent cum si-a facut banii; sa posezi vehicul propiu de transport este un non-sens pentru un locuitor al orasului, al lumii moderne, cu artere si mijloace de transport public la indemana; asa este la New York - putini new-yorkezi autentici au masina proprie; doar provincialii se plimba prin orasul lor pe patru roti personale; asa este in Japonia - taxele auto sunt uriase, tocmai pentru a descuraja achizitia de vehicule personale; veti spune da, dar ce transport public au aia, si ce transport public avem noi ... pai, sa incepem de peste tot, nu doar cu celalalt, ala, altul, dar in nici un caz eu; prin urmare, sa incepem cu noi insine, si sa nu mai gasim tot felul de justificari pentru ca sa NU platim impozite, dar sa AVEM acces la bunuri si servicii NEESENTIALE.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult