Unii spun că România este o țară rasistă. Dar cine s-ar fi gândit că rasismul se poate aplica și unei bucăți de tablă? Cum e să trăiești cu stigma pe botul mașinii? Și de ce ți-ai mai înmatricula ceva în România?
Se dă următorul breaking news: românii sunt rasiști. O spun tone de cercetări și de ONG-uri care încearcă să repare lucrurile. Cei 50 de ani de comunism și-au pus amprenta și aici. Am trăit închiși, izolați. Am fost de mici îmbibați cu preconcepții și prejudecăți pe care, chiar dacă nu le recunoaștem, le avem în sânge.
Suntem „rasiști” și în trafic. O femeie n-are cum să conducă bine și nici să-și permită coupe-ul ăla. Știi tu cum l-a obținut...SUV uriaș? Mafiot cu siguranță. Mașină tunată? Un drogat. Monovolum? Bătrânel surd și mai mult ca sigur orb. Limuzină? Corporatist care stă numai pe telefon. Dar elementul „rasist” suprem stă în țara înmatriculării mașinii.
Din punct de vedere al taxelor și impozitelor auto, România stă la fel ca la celelalte capitole. Adică într-o situație în care nu știi dacă e mai potrivit să mori de râs sau de plâns. Taxa și impozitul auto pot face subiectul unui serial cu potențial de audiență mai mare decât Suleyman.
N-are sens să trecem prin toate etapele si numele modurilor în care statul român, sub acoperirea a diverse argumente, a încercat să stoarcă bani de la contribuabili, de multe ori în mod ilegal și extrem de ușor atacabil în justiție. Nici n-am putea, obiectul studiului ar fi un document mai mare decât tot ce s-a scris în Republica până acum.
Ce e important e că românii, descurcăreți ca de obicei, s-au reorientat. Țara s-a împărțit în zone de influență. În Vest si Transilvania domină înmatriculările în Ungaria. Sudul, Oltenia și Dobrogea sunt adepții Bulgariei. Moldova e alături de Italia. Și peste tot, din loc în loc, situația e împănată cu numere de Spania, Franța și Marea Britanie.
Ca în orice conflict minoritar, există și un motiv. La început, mașinile cu numere „străine” conțineau multe epave care se dezmembrau din toate încheieturile, umblau cu plăcile și asigurarea expirate, parcau te miri unde și mergeau cu ce viteză preferau.
Dacă o să dai un tur al țării, vei observa că sunt tot mai mulți expați. Fiecare bineînțeles cu crucea lui. Nu, nu aia de sub oglinda retrovizoare. Ai numere de Bulgaria? Precis cari ceva ilegal de prin Turcia sau ești instalator. Înmatriculat in Italia? Te ocupi cu trafic de carne vie. Volan pe dreapta? Eliberat condiționat. Vii din Spania? Portbagajul e plin cu conținutul unui supermarket jefuit.
Nu, sistemul de impozitare nu descurajează cumpărarea second hand și nu impulsionează creșterea vânzărilor de mașini noi. El pur și simplu limitează opțiunile și crește înmatriculările în alte țări.
Nu, lucrurile nu stau chiar așa. Nu toate numerele exotice sunt stăpânite de infractori. Modificările în legislație, mai ales cele legate de impozit, au făcut situația să evolueze. Fiul fostului ministru al Mediului, Rovana Plumb, a preferat să își înmatriculeze la sud de Dunăre mașina de aproximativ 5000 de centimetri cubi – dimensiune care te obligă la plata a 8000 de lei anual. Înțelegem ori că a primit mașina cadou, ori că e foarte zgârcit. E undeva normal ca o mașină de 80-90 mii de euro să aibă un impozit anual de 2000.
E însă complet ilogic ca o mașină de 3000 de euro să aibă impozit anual de 2000. E ilogic să bazezi plata unui impozit pe capacitatea cilindrică a mașinii. Motivația e absolut stupidă: are motor mare, înseamnă că e mașină de lux. Nimic mai greșit. Costă mult. Asta înseamnă că e mașină de lux.
E ca și cum am plăti impozit la case bazat pe numărul de covoare sau lustre. Ai multe covoare, deci ești bogat. Modul de calcul și impunere al impozitelor a distrus noțiunea de „bargain supercar”. De fapt n-a distrus-o, a mutat-o la Ruse. Da, poți să îți cumperi o mașină care acum 10 ani era o sută de mii cu până în zece. Să ne imaginăm că îți asumi costurile mari de întreținere și operare. Cum e să o mai plătești încă o dată în maximum 4 ani?
Nu, sistemul de impozitare nu descurajează cumpărarea second hand și nu impulsionează creșterea vânzărilor de mașini noi. El pur și simplu limitează opțiunile și crește înmatriculările în alte țări. Nu trebuie să fii vreun mare doctor în economie ca să îți dai seama că un sistem de impozite bazat pe valoare, și nu pe capacitate cilindrică ar aduce mult mai multe venituri la buget.
Cu taxa de poluare nici nu știu de unde să încep. E prinsă și în benzină, de fapt e un timbru de mediu, de fapt poți să o recuperezi, de fapt nu știm cât e, de fapt nu știm ce reprezintă. De fapt vrem să-ți luăm banii și nu știm exact cum.
Așa că îi dăm înainte. Ținând cont că încă mai plătesc impozit pentru o motocicletă care mi s-a furat în 2005 și pentru o mașină pe care am vândut-o în 2003, nu sunt hotărât dacă să aleg Ruse, Veliko Târnovo, Sofia sau Varna.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Totusi nu e asa de simplu. Orasele, tot mai aglomerate, ar trebui sa tina cont si de dimensiunea masinii cand calculezi un impozit. Daca ai un Mini si ocupi jumatate de loc dar ai luat varianta de 2,2: ghinion, platesti mai mult decat Tucsonul de 1,9 (discutie ipotetica, are relvanta doar dimensiunea). Daca vreau sa-mi iau, de exemplu, o duba cu motor de 2,5 l, platesc tot la fel ca si pentru o masina foarte mica, dar cu aceiasi cilindree, nu?
Adica la case conteaza dimensiunea. Ar fi, prin extrapolare, ecgivalentul lui: impozitul pe casa se calculeaza pe baza numaeului de watti ai becurilor. Ceea ce e injust.
Referitor la numerele din alte tari: trebuie sa fi foarte frustrat ca sa te intereseze ca B poatr fi , Varna, Barcelona sau Berlin si nu Bucuresti. Suntem in EU, avem voie sa locuim unde vrem si sa calatorim unde ne duc rotile. Mai bine am milita pentru armonizarea legislatiei si a impozitarii. Si apoi nu i sa ne mai pese. Daca platesti acelasi imozit dar in leva, cui i-ar mai pasa? Doar unui invidios bolnav. Astazi, insa, situatia e alta si, din pacate, netul e plin de exemple cu masini bulgaresti care te-au lovit si au uitat sa se asigure.
Eu nu mă cred deștept, ci chiar sînt. /// Între altele. /// „al naibii infatuat. Vezi-ti masura.” /// Pot bănui aici mica ta iritare, că nu-ți permiți a străluci la fel - să spui unde ai chef: da, fraților, am o părere bună de mintea mea. ///
În rest, nu te luminez - matale neavînd ceva de luminat. Dar n-o să mă supăr dintr-atît. Nu ești ultimul din lume pe care nu-l duce mintea. Asta e, nema neuroni la matale...
Mai am inca un comentariu, mi se pare normal sa se plateasca impozit mare pentru o masina de 5,000 de centimetri cubi. Daca o astfel de masina costa 3,000 de euro sau cat ziceati, este, probabil, ingrozitor de veche si este teribil sa ne gandim ce urme lasa in plamanii nostri sau la ce riscuri ne expunem de cate ori mergem langa asa ceva pe autostrada (cata este). Daca in Bulgaria se pot inmatricula ieftin astfel de masini este problema bulgarilor si ar trebui sa le limitam circulatia.