Foto Guliver/Getty Images
Proiecțiile actuale indică o adâncire a deficitului bugetar în 2020 cu aproximativ 4%-5% față de 2019 (când eram deja la -4,1%), semnificativ sub ceea ce se întâmplă în alte țări (vezi graficul atașat). O evoluție foarte bună, arată că execuția bugetară a fost ținută sub control cu responsabilitate. Un deficit fiscal peste 10% din PIB era extrem de greu (dacă nu imposibil) și foarte scump de finanțat (mai ales în cazul unui downgrade). Bravo actualei guvernări, spre deosebire de execuțiile bugetare din ultimii trei ani când au fost deficite enorme pe vreme de expansiune (ceea ce a limitat acum spațiul de intervenție)
Pe de altă parte, un aspect negativ este sprijinul destul de limitat oferit mediului de afaceri (aproximativ 2% din PIB, de 3-4 ori sub ceea ce se întâmplă în Polonia sau Cehia, care într-adevăr au și mult mai multe companii decât noi). Mai mult, capacitatea de intervenție a statului pentru sectorul public este limitată și de creșterea salariilor în sectorul public cu 5% și a celor de asistență socială cu 24% (în special pensii)
Se pot împăca cele două obiective, aparent, contrare (deficit fiscal cât mai mic, sprijin pentru business cât mai mare)? Cred că da, dar numai dacă guvernul reușește să:
- reducă gradual aparatul public prin digitalizarea administrației (ceea ce poate duce și la creșterea veniturilor publice)
- atragem mult mai bine și mai repede fondurile europene pentru investiții-investiții-investiții (care vor multiplica efectele pozitive în economie).
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.