Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Design Neaoș, doi tineri artiști ceramiști care știu cum să-și trăiască viața. Cunoaște-i weekendul acesta, la prima ediție Ceramik

Într-o cameră albă, simplă, tăcută, are loc un spectacol fără sonor, dar cu multă culoare și textură. Autorul: un ceainic din ceramică, pe care șerpuiesc valuri catifelate, fâșii învolburate, motive multidimensionale în relief. O piesă de accent, care are nevoie de spațiu liber în jur pentru că poartă povești și împrăștie impact vizual, pentru că este gândită din punct de vedere utilitar, dar pare mai degrabă un obiect de artă decorativă. Ascultându-i pe designerii Smaranda Isar și Victor Costache de la Design Neaoș, așa ne-am imaginat că ar arăta o amenajare care să li se potrivească obiectelor pe care le creează.


“Nu sunt obiecte de care să abuzezi, pentru că ele ar putea fi punctul central de interes într-un spațiu, iar completările sunt doar obiecte simple sau cu tentă natural-organică. Totuși, intră bine în relație cu alte materiale naturale și simple din textil, piatră, lemn sau metal”, ne-au spus ei. 

Iar acum, pentru că ți-am dat deja punctul de pornire, profităm de ocazie ca să îți spunem că pe Smaranda, Victor și obiectele lor ceramice îi vei vedea sâmbătă și duminică, pe 25-26 mai, la prima ediție Ceramik. | Concentrat de ceramică contemporană de la Palatul Universul, în spațiul AWE – Str. Ion Brezoianu nr. 23-25.Evenimentul este parte din Creative Quarter Design Festival, în cadrul Romanian Design Week.


Află detalii despre eveniment aici.

Smaranda și Victor s-au cunoscut la Liceul de arte N. Tonitza din București și nu a durat mult să-și dea seama că formează o echipă echilibrată și că se potențează reciproc. A urmat Universitatea de Arte București, unde ea a studiat designul textil și el, ceramica, dar unde au petrecut mult timp împreună în atelierul de ceramică. De altfel, ultimul an de facultate i-a luat prin surprindere când li s-a ivit ocazia de a avea la dispoziție echipamente necesare unui atelier de ceramică. Până la Design Neaoș n-a mai durat mult, iar primele piese au apărut acum 2 ani, când amândoi au absolvit universitatea.

“Avem o structură organică de lucru care se formează prin completări reciproce, fiecare vine pe rând cu câte un element. E ca un joc de ping-pong, fiecare dintre noi are pe rând mingea. Suntem implicați amândoi atât în părțile creative, cât și în cele tehnice”, povestește Smaranda.



Dacă sonoritatea arhaică a “neaoș”-ului din numele brandului ți se pare surprinzătoare pentru niște designeri așa de tineri, îți spunem că au ales-o tocmai ca să accentueze autenticitatea pieselor pe care le creează și simbolistica veche folosită ca sursă de inspirație.

“Am considerat că este necesar să înțelegem ce se întâmplă, aici, în România – în trecut, în prezent și să proiectăm în viitor. Nu dintr-un simplu conservatorism, ci din faptul că noi, cei născuți aici, înțelegem, simțim și reușim să transmitem energia locului. Astfel, nu este vorba despre o transpunere sau o copiere a unor elemente, ci de o înțelegere a esenței lor. Din punctul în care am înțeles despre ce este vorba și ne-am asumat asta, avem libertatea de a crea pornind chiar de la experiențele noastre din prezent”, spun ei.

Povestea Design Neaoș înseamnă, de fapt, primele creații cu o componentă utilitară pentru Smaranda și Victor, care, până ce și-au pus pe picioare propriul brand, s-au concentrat mai ales pe activitatea creativă, experimentală și pur estetică, fără limitări. Ca urmare, schimbarea unghiului de abordare a creațiilor a adus cu sine greșeli, riscuri și soluții multiple.

“În momentul în care vrei să creezi un obiect utilitar, îți dai seama că suportul este limitat și astfel se creează o nouă paradigmă. Nu poți face compromisuri în ceea ce privește obiectul de uz. În ultimii ani am făcut multe teste, am greșit si am reparat, până când am reușit – pentru moment, cel puțin – să punem în balanță esteticul și utilitarul. Suntem conștienți că mai este mult de învățat, de adăugat și de curățat, dar scopul nostru este să reușim să aducem oamenilor o picătură din libertatea creației personale pe un obiect pe care nu doar să îl admire într-o expoziție, ci să îl folosească, să îl includă în experiența lor”.

Pentru moment, portofoliul Design Neaoș se concentrează pe seturi de ceai, bijuterii și plăci decorative pentru interior și exterior – faianță. Tehnicile gravurii transpuse în ceramică sunt unele dintre paticularitățile lor.

Fructificarea simbolurilor artei românești pe piesele pe care le creează cei doi designeri a venit ca o urmare a lucrării de master a Smarandei, un studiu amănunțit al simbolisticii începând cu perioada preistorică pe teritoriul Europei de azi. Astăzi, fiecare dintre piesele colecției de bijuterii de porțelan Design Neaoș poartă câte un motiv transpus în forme noi: apa vie, mama pământ, arborele cosmic, pasărea măiastră, fructul vieții, sămânța nemuririi.


“Povestea Ceainicelor Neoromânești este mai recentă. Neoromânescul s-a dezvoltat pe teritoriul țării noastre în prima parte a secolului trecut, iar Regina Maria este personalitatea simbolică respezentativă. Totul a pornit de la o propunere de a crea Ceainicul Reginei Maria pentru “Casa de Ceai Regina Maria”. Colecția s-a dezvoltat apoi.

 


Cel mai nou proiect Design Neaoș, plăcile decorative pentru interior și exterior, pornește de la o lucrare începută de Victor în facultate și este premisa unei colecții viitoare realizate cu ajutorul noilor tehnologii – o dovadă că, oricât ar părea de paradoxal, simbolistica veche poate forma un cuplu fiabil cu progresul tehnologic.

“Astfel, după documenare, concept și schiță, urmează partea de proiectare 3D și printare 3D a obiectului original. În acest fel se combină înțelegerea și aprecierea noastră față de trecut cu experimentarea și folosirea tehnologiei specifice prezentului”, ne-a spus Smaranda.

 

Geografia poveștilor Design Neaoș are doi poli ficși sezonieri: iarna, atelierul din Drumul Taberei, una dintre camerele apartamentului în care locuiesc Smaranda și Victor, iar vara, atelierul micuț și curtea mare din Pătârlagele, județul Buzău, unde cei doi designeri organizează în fiecare an o tabără de creație pentru copiii din comunitate – ceramică, gravură, pictură.


Design Neaoș lucrează mai ales cu porțelan ars de două ori, cu ultima ardere la 1.250 de grade. Chiar dacă recunoaște că procesul de realizare și multiplicare i se pare îndelungat, lent și repetitiv, Smaranda recunoaște că surprizele care apar la fiecare încheiere a ciclului, când vine momentul să deschidă cuptorul de ceramică, merită așteptarea. Este, până la urmă, cel mai puternic moment de inspirație.

Recunoaștem: ascultându-i povestind, ne-am simțit brusc apăsați de rimurile zilelor noastre obișnuite. Spune sincer, nu sună idilic? 

“În general suntem destul de liniștiți, nu lucrăm cu stres și nu ne facem probleme materiale. Dacă avem termene limită, suntem destul de organizați și ne programăm în fiecare zi ce trebuie să facem. Atunci este momentul în care gândim conceptul, povestea, alegem materialele de lucru, masa ceramică și glazurile. Toate acestea trebuie să meargă bine între ele, sa aibă sens și să susțină ideea. Cât timp durează lucrul la partea practică și utilitară a obiectului, este vorba mai ales de calcule și schițe exacte. Tehnica de lucru trebuie și ea respectată destul de riguros până când începem să îi cunoaștem limitele și să experimentăm. Apoi, însă, este loc pentru exprimare liberă, greșeli magice și spontaneitate”.

Prima ediție Ceramik. | Concentrat de ceramică contemporană are loc weekendul acesta, pe 25 și 26 mai, la spațiul AWE – Palatul Universul (Strada Ion Brezoianu nr. 23-25). Găsești aici toate detaliile.

Fotografii: prin Design Neaoș

Articol preluat de pe Designist.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult