Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Din pasiune pentru plante și dorința de a pune lumină pe chipul oamenilor, Adina vrea să ducă mai departe povestea Careless Beauty, un brand de cosmetice 100% naturale, creat de mama sa în anii ’90. Republica antreprenorilor

Plantație de cătină

Pasiunea Adinei Oancea a apărut și a crescut natural. În copilărie, bunica o adormea spunându-i povești cu și despre plante, îi alina orice durere cu amestecuri vegetale și îi parfuma pielea și părul cu săpun natural de casă, uleiuri și diverse tincturi. Când a mai crescut, obișnuia să o însoțească pe mama sa la cules de plante, care ajungeau sub formă de creme și măști 100% naturale, într-un mic cabinet de cosmetică din Constanța. Acolo unde a început povestea Careless Beauty, în 1992.

Adina spune că a știut încă de la 8 ani care îi este drumul, atunci când i-a spus mamei sale că ar vrea să prindă parfumul florii de cimbrișor într-un parfum. Și de atunci, tot ce a făcut, a făcut pentru a-și construi acest drum. Înainte să împlinească 10 ani, Adina a intrat în cabinetul de cosmetică al mamei sale și a ajutat-o ca un ucenic. După ce a terminat liceul, a urmat Facultatea de Farmacie și apoi a făcut și un masterat în chimie. Iar anul trecut și-a susținut teza de doctorat în electrochimie.

Astăzi creează alături de mama sa, Elena Oancea, noi produse cosmetice și coordonează studiile clinice, în urmă cu 7 ani și-a deschis propriul cabinet în București și are planuri să extindă acest business de familie, în care sunt implicați și tatăl și fratele ei, în sistem de franciză la nivelul țării, dar și peste granițe.

„Totul a început cu dorința mamei de a vindeca acneea”

La fel ca și fiica sa, Elena Oancea a trăit într-o legătură specială cu plantele. Le învățase efectele benefice de la mama și bunica ei, și își dorea să ducă mai departe această tradiție de a pune natura în folosul omului. Așa că în 1992, și-a deschis un mic cabinet de cosmetică în Constanța, unde a început să lucreze numai cu produse obținute din plante, după rețetare vechi de peste 100 de ani.

„Totul a început cu dorința mamei de a vindeca acneea. La început, tata a crezut că e o pasiune trecătoare, dar când a văzut că poate trata acneea, mai ales că reușise să ajute foarte mulți adolescenți, și-a dat seama că merită să îți transformi pasiunea într-un brand și a investit tot ce a avut în ea (...) A îmbunătățit mult rețetarele pe care le avea de la bunica pe baza studiului individual, pentru că facultatea de Farmacie și masteratul le-a făcut la 50 de ani”, povestește Adina.

În 1996, la sfatul unui avocat care îi era client, mama Adinei și-a brevetat la OSIM toate cele 11 produse care se aflau la acea dată în portofoliul Careless Beauty: crema cu efect regenerator, unul dintre cel mai bine vândute produse și până astăzi, 5 măști și 5 loțiuni.

„De la început, mama a mers pe ideea de serviciu și produs, pentru că și concepția bunicelor noastre era de a transmite legătura care se creează între om și natură. Asta înseamnă că trebuie să stai de vorbă cu omul, să-i explici ce primește de la natură și cum răspunde corpul la extractele vegetale (...) Produsul separat de serviciu își pierde farmecul. E o diferență între a-ți lua un produs de pe raft și a te duce cu el acasă și a interacționa cu specialistul care vine cu toată povestea, cu tehnica și cu vibrația momentului și care te motivează să-ți creezi ritual. Pentru că noi asta ne dorim, iar pentru ca acest lucru să se întâmple e nevoie să îi ajutăm pe clienți să-și conștientizeze importanța propriului corp”, spune Adina.


Conceperea și lansarea unui produs nou durează, în medie, 3 ani

Floarea de cimbrișor nu s-a transformat într-un parfum așa cum își imaginase Adina copilă fiind. Mama ei a inclus-o însă ca senzorial în multe dintre produsele care se află azi în portofoliul Careless Beauty, care a ajuns la 22 de produse. Inspirată de fiul său, care se ocupă de vânzări și distribuție în companie, dar și de fotografii, Elena a creat un produs special pentru îngrijirea întregului corp: Magie pentru trup.

Majoritatea produselor au avut însă ca sursă de inspirație nevoile clienților care îi ajungeau în cabinet. Astfel, există o gamă de produse pentru fiecare tip de ten (mixt, gras, uscat, cu acnee, cu pete și pistrui) și generice, pentru toate tipurile de ten, precum și produse pentru îngrijire corporală. În spatele fiecărui produs stau între 3 și 5 ani de muncă.

„Studiem plantele, le combinăm, lucrăm rețetarele, așteptăm să vedem cum se conservă, determinăm la ce concentrație trebuie să ajungem pentru a obține rezultatul dorit, facem studiul clinic, testăm pe subiecți, urmăm procedura de aprobare a produsului și abia după aceea îl lansăm, cu tot ce implică asta”, explică Adina.

În lunile următoare, vor fi lansate două produse noi care deschid astfel și o nouă gamă: un ulei de nas care îmbunătățește respirația și ajută la relaxare, pentru că mulți clienți s-au plâns că simt că nu pot respira la capacitate maximă, și o apă de gură, menită să protejeze flora bucală.

Marea majoritatea a materiei prime care ajunge în laboratorul din Topraisar, provine din culturi proprii, extinse de la an la an pe terenurile moștenite de la părinți, în județele Tulcea, Constanța și Buzău, și de care se ocupă, în special, tatăl Adinei.

Clienții vin prin recomandări, iar cine vine, rămâne

Încă de la început, mama Adinei și-a format clientela pe bază de recomandări, și sunt clienți care încă îi trec pragul cabinetului din Constanța, după mai bine de 25 de ani. Aceeași formulă funcționează și acum.

„Majoritatea clienților sunt femei, destul de ocupate, dar care au înțeles că trebuie să își acorde o dată pe lună un moment al lor, în care să înțeleagă ce s-a întâmplat cu pielea lor. Cele mai multe vin prin recomandare, iar 80% dintre cele care au venit, au rămas. Și nu vin pentru relaxare, ci pentru că au de rezolvat o problemă”, spune Adina.

În cabinetul din București vin însă și mulți expați, dar și tot mai mulți bărbați, cu vârste cuprinse între 30 și 60 de ani.

„Ceea ce facem noi, e mai mult decât un tratament cosmetic. Este un tratament pentru tot corpul, cu masaje și tehnici de relaxare. Nimeni nu are voie să intre cu telefonul. Produsele care conțin numai material vegetal, puse într-un anumit context, creează și eliberează o anumită vibrație. De obicei omul vine stresat, pe fugă, dar când intră în camera mea de lucru, găsește cu totul altă vibrație. Plantele, pe lângă partea farmacologică și principiile active care pătrund prin piele și sunt sustrase de metabolism, vin și cu energia lor”, explică Adina.

Pe lângă cabinetul din Constanța și București, mai funcționează unul și în Timișoara. Produsele Careless Beauty se comercializează fizic și într-un magazin specializat din Curtea de Argeș, dar și online, pe site-ul companiei, care în timpul pandemiei a înregistrat o creștere importantă a vânzărilor. Pentru că oamenii au avut mai mult timp să se informeze, Adina și mama ei au profitat de asta și au organizat live-uri educative pe Facebook. Iar asta s-a reflectat atât în vânzări, cât și în câștigarea de notorietate.

„Aprecierea în țară vine după ce te recunoaște cineva din străinătate”

La începutul anilor ’90, femeile din România abia începeau să se familiarize cu noțiunea de cosmetică și erau mai degrabă tentate să încerce produse venite din afară. Și încă sunt, pentru că un produs cosmetic românesc nu are tăria să se bată cu marile branduri.

„Ani de zile am fost la târguri de specialitate și am putut observa ce se întâmpla la standurile marilor companii, unde oamenii se înghesuiau, și cât de greu ne era nouă să convingem, pentru că nu exista interes pentru un brand românesc. (…) În ultimii ani însă, oamenii au început să își conștientizeze mai mult valoarea și pentru că au plecat în afară și au primit recunoaștere acolo. Așa se întâmplă, de obicei. Aprecierea în țară vine după ce te recunoaște cineva din străinătate. Și noi, după ce am fost prezenți la premiile Emmy și am apărut la știri, am început să ne bucurăm de mai multă recunoaștere în țară (…) Faptul că acum avem clienți dispuși să aștepte un produs care nu e pe stoc sau să facă precomenzi pentru elixirul din care putem produce numai 30 de sticluțe de lună, e rezultatul a mulți ani de muncă și răbdare pentru ca oamenii să capete încredere”, spune Adina.

Pentru perioada imediat următoare, Adina vrea să dezvolte un sistem de franciză pentru deschiderea de noi cabinete în țară, dar și în străinătate. Strategia ei vizează însă ca mai întâi să identifice persoanele potrivite să implementeze conceptul Careless Beauty. Și își propune să facă acest lucru prin intermediul unor cursuri de inițiere în cosmetică naturistă, pe care le organizează chiar din această toamnă, și pe care speră să le ducă și în străinătate.

„Din totdeauna mi-am dorit să aduc oamenilor fericire și să pun frumusețe pe chip. Și uite că mi-am găsit calea prin care pot să fac acest lucru. Toți clienții îmi spun la final că i-am luminat la chip. Fac ce simt că sunt menită să fac și asta îmi dă o satisfacție enormă și inspirație constantă”, spune Adina.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor?

Să crezi în ideea pe care o ai. Să fii perseverent și să ai flexibilitate.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România?

Nu numai în România, ci oriunde, trebuie să existe dorința de a face ceva pentru binele oamenilor.

A fost vreun moment în care ai vrut să renunți?

Nu. Pentru mine e așa de normal ce fac încât, dacă aș renunța, nu aș mai fi eu.

Ce este antreprenorul?

Cel care crede și manifestă, pune în practică.

Fișă de business. Obiectiv

Investiție inițială – 3.000 de dolari

Timp de recuperare a investiției – recuperată

Angajați – 7

Cifră de afaceri 2019 - 115.000 euro (total pe cele două companii prin care se operează)

Profit - N/A

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult