Foto: Vlad Bîscă
Papa Francisc nu va avea rețineri să vorbească inclusiv despre corupție în timpul călătoriei apostolice pe care o va face în România, în perioada 31 mai – 2 iunie, a spus episcopul greco-catolic Mihai Frățilă, invitatul emisiunii „În fața ta” de la Digi24,
„Corupția e o constantă tematică a preocupărilor Papei Francisc, vine și din experiența pesonală a Papei, care a vorbit despre această temă oriunde a întâlnit mai marii societății. Cu siguranță nu va avea rețineri să vorbească despre aceste lucruri inclusiv la noi”, a spus episcopul Mihai Frățilă, care coordonează, din partea Bisericii Catolice, comisia de pregătire a vizitei în România a Sfântului Părinte.
Pe de altă parte, episcopul de la Eparhia greco-catolică „Sf. Vasile cel Mare” de București este de părere că „un om cu frica lui Dumnezeu nu poate să fie corupt, dar ăsta e paradoxul distanței dintre teorie și aplicarea adevărului în viață”.
El este convins că România ar fi fost altfel azi, cu certitudine, dacă nu aveam perioada comunismului.
„Vizita Papei nu poate fi limitată doar la contactul cu propriii credincioși din biserica catolică, se răsfrânge în mod obligatoriu și asupra realității noastre românești în care ne găsim, am constatat în ultima perioadă o atenție destul de prezentă față de realitatea Europei de Est”, a punctat episcopul Mihai Frățilă.
La 20 de ani de la ultima vizită a unui Sfânt Părinte, episcopul spune că exercițiul libertății nu ne-a făcut să avem mai multă încredere unii față de ceilalți. „Realitatea interconfesională e, din păcate, mult mai dominată de distanță”, spune el.
„Acum 20 de ani s-a născut acel strigăt de unitate care astăzi pare destul de dificil, în contextul în care astăzi există această răceală în legăturile ecumenice”, a remarcat episcopul greco-catolic.
Papa Francisc are obiceiul să lase deoparte discursurile gata pregătite și să improvizeze un cuvânt foarte concret, care de multe ori nu îi mulțumește pe cei responsabili de diplomație, a observat Mihai Frățilă.
La o întrevedere pe care a avut-o în luna noiembrie, anul trecut, episcopul spune că Suveranul Pontif „era pus pe șotii, pe glume”.
Suveranul Pontif ar putea vizita România într-un papamobil producţie românească, uzina Dacia de la Pitești lucrând în prezent la cele două vehicule cu care părintele Francisc va vizita România, potrivit unei declarații făcute la sfârșitul lunii martie de către primarul din Iași, Mihai Chirica.
„Am auzit despre această surpriză care urmează să exprime pecetea românească a acestei vizite, cred că e un lucru foarte simpatic”, a spus Mihai Frățilă.
Papa Francisc va sosi în dimineața zilei de 31 mai la București, va fi primit în mod oficial la Palatul Cotroceni, după care în partea a doua a zilei va avea loc întâlnirea cu Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Vizita Sfântului Părinte va avea loc la invitațiile primite din partea președintelui Klaus Iohannis, a autorităților statului și a Bisericii catolice din România și va cuprinde etape la București, Iași, Șumuleu-Ciuc și Blaj.
Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14:05 și miercurea de la ora 10:30.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Și ca să răspund întrebării tale, D-zeu e Logos-ul, adică regula și ordinea cosmică. Te temi de ea pentru că dacă o sfeclești ți-o iei, însă e imparțială și răsplătește cu generozitate comportamentul corect. Nu-i vorba aici de altceva decât de relația de cauzalitate explicată simbolic sub o formă personificată.
Natura lui D-zeu este într-un echilibru între milă și justiție (mâna stângă și cea dreaptă, în vechiul testament). Nu poate fi nici complet drept, că nu mai e milos, nici complet milos, că nu mai e drept. Dacă chiar vrei să înțelegi ce vor evreii ăia de acum 1600 de ani să zică, uita-te la clipurile lui Jordan Peterson despre subiect.
Asta ca de la un ateu la altul. Încearcă totuși să găsești o retorică ceva mai diplomată, în momentul de față te îngadrezi în stereotipul de ateu edgy de 12 ani care a citit și el niște Dawkins și vrea sa fie rebel (vârsta reală e irelevantă, aici vorbim de maturitate).
Sunt curios dacă vom beneficia de avocaţi... Ar fi bine de ştiut.
Existenţa... există. Există pur şi simplu. E ceea ce i se spune lui Moise atunci când îl forţează pe Dumnezeu să-şi decline identitatea: EU SUNT CEL CE SUNT.
Adică sunt. Pur şi simplu. Nu văd ce legătură are teama sau chiar credinţa. Eu pot crede că în Univers există/nu există alte fiinţe raţionale, însă credinţa/necredinţa mea nu le influenţează cu nimic existenţa/inexistenţa.
Cred că n-aţi înţeles ce am spus. Am spus că un lucru poate exista ÎN SINE, indiferent de ce credem sau nu credem despre el. Ce credeţi dvs. e relevant doar pentru dvs.
Eu n-am spus că Dumnezeu există. El oricum există sau nu există indiferent de ce cred eu. Convingerea mea nu afectează universul în care mă mişc; nu pot anula existenţa cuiva doar prin propria credinţă. După cum nu o pot produce.
A crede în cineva de care te temi nu e neobişnuit. Dacă mă tem de cineva nu înseamnă că persoana respectivă îşi încetează brusc existenţa. Înseamnă doar că produce un efect asupra mea, dar de existat va exista în continuare. În plus, noţiunea de răutate e relativă. Un copil îşi va percepe întotdeauna părintele sau profesorul ca fiind rău pentru că înţelegerea lui este limitată.
Referitor la umilinţă şi sărăcie, ea se aplică probabil strict la evenimentele de cult creştine, la veşmintele, obiectele şi clădirile de cult, nu la averea personală. Faptul că un călugăr va îmbrăca la anumite procesiuni religioase veşminte bogate nu îl face mai bogat, pentru că veşmintele nu îi aparţin. E drept că vorbim aici de o anumită demnitate care nu este a persoanei. În aur era îmbrăcat şi Papa Ioan Paul, însă aprecierea faţă de suferinţa şi binele făcut, de lupta împotriva totalitarismului, de contribuţia sa la umanitate este universală.
Referitor la bani, călugării depun vot de sărăcie, dar preoţii - cel puţin în cultul nostru - se cere să fie căsătoriţi, pentru că astfel dau dovadă că păstoresc parohia după cum îşi conduc şi familia. O familie nu se întreţine cu citit; din câte ştiu lumina din locuinţa unui preot e facturată de firemele de electricitate. Nimeni nu-i păsuieşte pe preoţi. Copiii lor nu sunt nici ei păsuiţi; hainele costă, rechizitele costă etc. Nu mi se pare anormal să păstoreşti o parohie şi să întreţii o familie. Ba mai mult, dacă eşti un bun gospodar cu familia ta vei fi şi un bun gospodar cu cei pe care îi păstoreşti. Luxul da, e un păcat, şi e frecvent.
Vorbim LA telefon, nu vorbim CU telefonul.
Comerţul religios ţine de autogospodărire. Ne place sau nu, energia electrică a unei biserici e taxată în regim de uzină, deşi biserica nu produce nici pe de parte ca o fabrică de telefoane mobile. Vorbim de curent electric, vorbim de căldură, apă, de reparaţii, vorbim de lucruri care se depreciază şi care se îngrijesc cu bani.
Putem trăi într-o lume fără bani? Marx spune că da, însă visul lui a sfârşit tragic. Ne place sau nu, asta e situaţia.
În rest, fiecare crede ce vrea şi nu încerc să conving pe nimeni, Încerc doar să prezint corect ambele părţi pentru a trage concluzie corectă. Nu am o problemă cu crezutul, însă am o problemă cu stereotipiile. Nu-mi plac, inclusiv cele care vin din religie. Că sunt o căruţă şi acolo.
Genial!
Dacă discuţia era despre budism aş fi ieşit budist?
Hahaaa!!!!
Ce crede fiecare este problema lui. În rest nicio arie nu este ferită de semianalfabetism. Aş zice că există grade de inteligenţă şi în relgie, dar şi în afara ei. Şi nu ne referim doar la religia creştină.
Cât despre idolatrie, lucrurile sunt explicate. Şi atenţie: există culte creştine care consideră icoana ca fiind idolatrie. Argumente sunt şi de o parte, şi de alta.
Cele două biserici nu s-au anatemizat reciproc. Chiar sunt curios să văd dacă ştiţi cum s-au întâmplat lucrurile, când şi cum.
Satul de care vorbiţi are membrii de onoare. Iată o listă a savanţilor şi gânditorilor creştini:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christians_in_science_and_technology
Găsiţi nume ca Isaac Newton (fizică), Gregor Mendel (genetică), Kepler (astronom), etc
Evident, există liste şi pentru alte reiligii, dar văd că dvs. aveţi o problemă cu creştinismul. Nu cu budismul, nu cu hinduismul, confucianismul etc.
Cu alte cuvinte încă un demers de urcarea a românilor pe baricade sau de coborâre a lor în tranșee, adică „noi cei buni” și „ei cei răi”.
Iar chestia aia cu un om cu frica lui Dumnezeu nu e corupt este foarte, foarte discutabila, ca si la ei alegerea unui nou papa e ca la noi, alegerea unui nou patriarh sau prea-fericit !