Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

EXCLUSIV. Armin van Buuren, pentru Republica: „Îi sfătuiesc pe toți cei care petrec timp pe rețelele sociale în mod activ să citească, în fiecare zi, un ziar bun, cu informație de calitate”

Armin van Buuren la Untold 2017

Armin van Buuren la UNTOLD 2017 (Sursa: Facebook UNTOLD)

Armin van Buuren a mixat al treilea an consecutiv la UNTOLD și reprezintă principalul nume de pe afiș pentru festivalul de la Cluj. Cu câteva zeci de minute înainte de a urca pe scenă, toate punctele de acces în Cluj Arena au fost închise, pentru că fusese atinsă capacitatea maximă. În total, peste 90.000 de oameni au intrat în perimetrul evenimentului în a treia zi, din estimările organizatorilor.

Înainte de a mixa, Armin van Buuren ne-a vorbit despre cariera sa, începută acum 20 de ani. Am descoperit un artist decent, încântat de ceea ce a realizat până la 41 de ani, cu multe planuri de viitor. „Citiți în fiecare zi un ziar cu informație de calitate, verificată”, îi sfătuiește DJ-ul pe cei care se pierd prea mult pe rețelele de socializare.

În discuțiile informale de până la scurtul interviu, am aflat că ia în continuare lecții de pian, citește în fiecare zi cât de mult îi permite timpul „pentru a-și menține celulele nervoase sănătoase”, urăște călătoriile și disconfortul provocat de fusul orar, însă acestea din urmă sunt compensate de reacțiile fanilor în fața cărora mixează. Provocat de organizatori să spună dacă a văzut vreodată un țambal și dacă vrea să-l încerce, Armin van Buuren i-a surprins pe cei prezenți: în 5 secunde a legat o linie melodică (video la finalul interviului). Fără intenție, a dat un răspuns celor ce spun că DJ-ii de muzică electronică nu studiază muzică, nu știu să compună și nu știu să cânte la instrumente.

Care este impactul rețelelor de socializare asupra muncii tale?

Cred că impactul Social Media este masiv asupra tuturor. Pe de altă parte, dacă citești ceea ce apare prin intermediul rețelelor de socializare, atunci s-ar putea să constați că imaginea ta asupra realității este neclară, încețoșată.

Ne explicați mai multe?

Există aceste dezbateri despre cum, pe Facebook, timeline-ul tău este diferit de al meu, pentru că ne plac lucruri diferite. În felul acesta, imaginea fiecăruia asupra lumii este diferită, se bazează pe alt istoric de căutare și accesare a informațiilor. Există acest pericol pe rețelele de socializare, dacă nu le administrezi cu atenție. Jurnaliștii au obligația de a aduce știrea publicului pe cât posibil într-un mod nealterat, neinfluențat. Dacă rămâi numai pe Facebook, de exemplu, selecția a ceea ce vezi în feed-ul tău aparține Facebook și atunci știrile ajung la tine nu pentru că le alegi tu, ci în baza unor interacțiuni anterioare. Acesta este, în opinia mea, un pericol, pentru că alegerea nu-ți mai aparține, iar imaginea ta despre lumea în care trăiești e poate deformată.

Sursa: Facebook UNTOLD

Și soluția care este?

Îi sfătuiesc pe toți cei care petrec timp pe rețelele sociale în mod activ să citească, în fiecare zi, un cotidian. Un ziar bun, cu informație de calitate, doar ca să fie conștienți că citesc ceea ce aleg ei să citească, nu ceea ce le introduce în feed o rețea socială. Nu manifest lipsă de respect față de Facebook, de exemplu, pentru că sunt sigur că are părțile sale extraordinare. Un alt argument este acela că atunci când am pornit primul meu show radio, în 2001, erau primele zile de existență ale forumurilor, un fel de început a ceea ce astăzi numim social media. Ceea ce îmi plăcea foarte mult era că difuzam acum piesa live și primeam imediat reacții de la ascultători. Ceea ce ar trebui să fie în regulă, să te bucure, nu? În mod normal, ca DJ, difuzezi melodia și gata. Astăzi, oamenii te ascultă și vin cu feedback în timp real. Mi-am dat seama că în acest fel, imaginea ta despre o piesă, de exemplu, devine viciată, neclară. Un alt pericol al rețelelor de socializare este că începi să dai prea multă atenție sau să crezi criticile - și bune, și rele - să le transformi în adevăr, iar asta să-ți influențeze negativ personalitatea de artist, să te transforme în ceea ce nu ești cu adevărat. Luați-o ca pe un citat, dacă vreți, după care mă ghidez - unii oameni își fac griji despre cum ar trebui să fie muzica, grija mea de artist este despre cum ar putea fi muzica. Astfel încât, ca artist, am decis să fac un pas în spate din rețelele de socializare. Îmi citesc feed-ul de Instagram, trec prin Facebook, dar de fiecare dată când îl citesc, îmi dau seama că sunt influențat într-o direcție sau alta, că în timeline îmi sunt împinse tot felul de idei. Poți să alegi să nu le citești. Cred că rețelele de socializare sunt un outlet de nelipsit în democrația pe care o trăim, cred că avem nevoie de social media, că oamenii să se poată exprima liber, dar există pericole, așa cum spuneam.

Te consideri mai mult un artist sau un om de afaceri?

Cei doi oameni sunt atât de bine definiți, încât… nu știu cum să răspund. Sunt în primul rând om și cred că de la un punct, toți suntem oameni de afaceri, prin extensie. Dacă mergi într-un magazin, devii un fel de om de afaceri, pentru că te uiți la cel mai bun preț raportat la calitate. Încerci să cumperi ceea ce este cel mai bun la prețul cel mai convenabil. Cred că fiecare trebuie să aibă asta puțin în sânge, dar eu prefer să fiu mai curând artist decât om de afaceri. Nu-mi place partea de business a meseriei mele, e plictisitoare, e despre legi fiscale, drepturi de autor. Acesta este și unul dintre motivele pentru care nu m-am făcut avocat, deși am terminat dreptul. Nu mi-a plăcut ideea de a câștiga bani din problema sau nefericirea unui om, pentru că apelezi la serviciile unui avocat atunci când ai o problemă.

Te consideri un artist matur?

Într-un fel… nu știu, 20 de ani de când am început au trecut atât de repede… Vă las pe voi, pe tine, să-mi spuneți dacă mă considerați un artist ajuns la maturitate. 

Cum va arăta sau va suna muzica în următorii 5 ani?

Îmi este foarte greu să răspund la această întrebare, pentru că eu cred că muzica vine din ceea ce simți la un anumit moment. Știu ce vreau să fac, mi-ar plăcea să continui pe drumul pe care am luat-o, să lucrez cu mulți artiști din Los Angeles, Nashville, Londra, să-mi dezvolt mai bine îndemânarea la compus text, pe de altă parte să fiu mai mult producător. Individul pe care-l proiectez este unul la care vreau să lucrez mult și asta îmi place. Atâta vreme cât găsesc inspirație și creativitate… Unul din cele mai frumoase lucruri care vin împreună cu înaintarea în vârstă este că poți - cel puțin în cazul meu - să te distanțezi puțin de opiniile oamenilor. Sunt foarte importante pentru mine, dar nu în aceeași măsură ca acum 4 sau 5 ani. Acum văd lucrurile altfel - cel mai important lucru este ceea ce mi-a spus tatăl meu, în urmă cu multă vreme: venim în această lume singuri și plecăm, la fel, singuri. Este responsabilitatea ta să ai grijă de persoana ta. Și este adevărat. Și mi-am dat seama că printre puținele lucruri care contează cu adevărat la finalul zilei este cum mă simt eu cu mine însumi, nu ceea ce spun alți artiști despre mine sau unii fani. Sună dur, pentru că eu îmi iubesc admiratorii. La sfârșitul zilei, eu sunt cel care stă în studio, încercând să pictez acel tablou, desenând și întrebându-mă - este acesta tabloul pe care vreau să-l las în urma mea sau să-l arăt întregii lumi ca fiind reprezentativ pentru ceea ce însemn eu?

Asaltat de fani, la Cluj, România (Sursa: Facebook UNTOLD)

Ai cântat cu Royal Dutch Orchestra la înscăunarea regelui Willem, în urmă cu 4 ani. Cum a fost, mai ai asemenea proiecte?

Iubesc muzica clasică, puțini știu că tatăl meu are o emisiune de radio cu muzică clasică și este foarte bun la asta. Desigur că aș lua în considerare un proiect nou, sunt permanent deschis la idei noi, le caut, atâta vreme cât pot să le integrez în munca mea, așa cum am făcut atunci când am urcat pe scenă împreună cu Royal Dutch Orchestra. A fost, probabil, unul dintre cele mai importante proiecte ale carierei mele, ceva ce nu am să uit niciodată. Un moment special și pentru că 5 milioane de oameni au privit la televizor ceremonia și concertul meu (râde).

Care este locul tău preferat în lume?

Am să spun simplu, acasă, cu familia mea. Acasă este acolo unde este capul meu (râde). Locul meu preferat în lume este acolo unde soția mea Erika și cei doi copii (n.r. Fenna și Remy) sunt, acolo unde se află prietenii mei, dar și unde se află admiratorii mei. Există parți bune și părți rele în toate aceste călătorii. Soția mea este chiar în timp ce vorbim la Ibiza, am vorbit mai devreme cu ea la telefon și mi se plângea că e prea cald. Iar eu i-am spus - da, acasă, în Olanda, plouă, în Ibiza este prea cald. Nu e niciodată perfect (râde).

Un mesaj pentru admiratorii din România?

I would say... love.

Sursa: Facebook UNTOLD

Armin van Buuren are 41 de ani și este unul din cei mai bogați și apreciați DJ ai lumii. A creat o adevărată industrie în jurul său, de la casa de producție Armada Music, până la una dintre cele mai ascultate și longevive emisiuni de radio - A State of Trance, începută în 2001. Emisiunea este în prezent difuzată de peste 100 de posturi de radio cu 37 de milioane de ascultători pe săptămână în lume, în 84 de țări. În conferința de presă de dinaintea concertului, Armin van Buuren a declarat că UNTOLD a devenit un eveniment cu anvergură planetară și că este surprins foarte plăcut de evoluția festivalului.

Câteva imagini de la Untold 2017:

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Bună și partea asta cu DJ, nu sună chiar rău, dar dacă ar fi să aleg aș rămâne tot cu PF.
    • Like 1
  • stai ca vibe acum Tov Dragnea și-l acuza și pe asta ca e omul lu Soros :-)
    • Like 1
  • Muzica electronica nu este pentru toti ci doar pentru cei cu auz fin si feel-ing rebel, spun in calitate de ascultator. Daca pe multi ii preocupa numarul mare de romani participanti la Untold, eu as zice ca ar trebui sa-i bucure prin prisma imaginii Romaniei peste hotare dar cred ca ii si intristeaza prin faptul ca sunt mai multi ca la Moaste, spre exemplu. In orice caz Muzica uneste si acesta este un lucru bun, Armin dovedind maturitate, luciditate, echilibru, educatie, pasiune si nu in ultimul rand multa munca petrecuta la pupitrul care l-a facut celebru...pentru mine si ca sfat general de viata, s-ar aplica zicala : "daca stii sa faci ceva, fa din acel ceva totul".
    • Like 2
    • @ Radu Panaitescu
      ia-o usor, imi place, merg la festivaluri, ascult in masina, dar e muzica de consum, e pop-ul din 90, rnb-ul din 2000, e ce e popular acum, si ce va fi istorie in cativa ani. Asta cu auzul fin ca sa apreciezi edm-ul, e ca mosnegii aia care spun ca muzica adevarata e mirabela dauer.
      • Like 3
    • @ Marius Malus
      Cred ca ar trebui mici adaugiri la comment-ul initial si anume : Untold-ul ca si multe evenimente de calitate, si nu numai din spectrul muzical, pune Clujul pe harta oraselor cu potential in devenire Capitalist, in detrimentul "prafuitului" Bucuresti care chiar se situeaza din punct de vedere muzical cat si estetic prin anii 80, 90 si cam atat ! Succint, gusturile muzicale nu se discuta, dar fapul ca 90.000 de suflete tinere au ascultat si trait Trance, gen preferat si de mine, asta nu face decat sa ma bucure !
      • Like 2
    • @ Radu Panaitescu
      Cri check icon
      Cine chiar vrea sa asculte muzica electronica de buna calitate, ar trebui sa asculte Mike Oldfielld, Krafwerk, Tangerine Dream, Rick Wakeman sau Emerson, Lake & Palmer. Restul este, vorba lui M. Oldfield, doar ""thrash"".
      Din pacate, cei mai tineri nu au posibilitatea sa-si completeze educatia muzicala pentru ca atat televiziunea cat si radioul difuzeaza doar pentru rating, calitatea neintrand in vederile lor.
      Ascultati, ascultati macar odata ""Hoe Down"" cu E, L & P sau ""The Model"" cu Kraftwerk sau ""Five Milles Out"" cu M. Oldfield si veti putea constata ce inseamna intr-adevar muzica ( electronica ) de calitate.
      • Like 0
  • Cri check icon
    Din lectura acestui articol, ad dedus ca Armin van Buuren este un tip educat, cultivat si civilizat, si nu am motive sa ma indoiesc de acest lucru.
    Opiniile sale despre retelele de socializare sunt identice cu ale mele; eu nu le-as numi "retele de sociealizare", ci mai degraba retele de manipulare si de spalare a creierului; iata de ce Armin van Buuren are perfecta dreptate atunci cand ne indeamna sa mai citim si o carte buna, dar si un ziar serios.
    Ascultand la TV fragmente din mega-concertul de la Cluj, mi-am dat seama ca, cel putin la capitolul "muzica", eu unul ma distantez de viziunea pe care o are celebrul DJ.
    La TV am vazut un show gigantic, socant, electrizant pentru public; insa la capitolul "muzica", cel putin eu nu am remarcat nimic; doar multi decibeli, si un ritm antrenant, dar care nu a reusit sa suplineasca lipsa unei linii melodice coerente, pe care sa o tii minte si dupa sfarsitul concertului. Doar lumini, show si ritmicitate.
    In opinia mea, anii 80' au fost ultimii in care s-au mai putut asculta "muzici" de calitate si artisti adevarati, fie ca vorbim de pop, de rock, de muzica progresiva, de muzica electronica, de folk, etc. Lipsa talentului autentic in componistica si interpretare sunt astazi inlocuite prin hiper-tehnologizarea muzicii: play-back, cantece sau acompaniamente compuse pe calculator, mixaje muzicale care sunt atat de "la moda", etc.
    Dar voci autentice precum Janis Joplin, Ian Gillan sau Jon Anderson, sau ghitaristi de geniu precum Eric Clapton sau Jimi Hendrix sau Ritchie Blackmore, sau drumm-eri precum John Bonham sau Cozy Pawell sau Ian Paice, sau maestri ai pianului si keyboard-ului precum Keith Emerson sau Vangelis sau Rick Wakeman, par sa fi devenit o istorie ne-repetabila, din pacate.
    Astazi, din motive financiare ( rating-ul aducator de bani ), atat TV cat si posturile de radiofonice, nu mai sunt interesate sa distribuie muzica adevarata, fie ea clasica sau pop sau rock.
    Sunt doar cateva notabile exceptii precum Mezzo TV sau Radio Romania Muzical, dar doar acestea doua sunt insuficiente pentru educarea culturala si muzicala a publicului.



    • Like 4
  • 90 de mii la Armin van Buuren. O fi de bine? o fi de rau?
    • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult