Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Există site-uri care inventează știri. Facebook ar trebui să șteargă postările mincinoase. Cum distruge prețul cel mai mic presa de calitate

„Facebook le aduce trafic ieftin, Google este puțin prea permisiv, iar publisherii quality sunt prinși ca într-un sandviș și s-a dus toată povestea. Eu sper că e doar un proces de moment, că Facebook va mai lucra la algoritmi și că - la urma urmei - e o selecție naturală", spune Dragoș Stanca, de la Think Digital, într-un interviu la Pagina de Media Live. 

Câți bani iau de pe piața locală marii jucători străini, cât de ieftin înseamnă ieftin, ce șanse au produsele de nișă quality pe piața din România și care sunt tendințele într-o industrie extrem de competitivă sunt câteva din temele discutate, vineri, cu invitatul meu. 

Pagina de Media Live va găzdui astfel de discuții într-un proiect special, dedicat industriei de media din România. 

Vă recomand să urmăriți fișierul video care însoțește acest text. Câteva idei exprimate de reprezentantul uneia dintre cele mai vechi regii de vânzări de publicitate online care operează în România, sunt sintetizate mai jos:

„Publisherii de nișă au șanse să supraviețuiască și să se dezvolte cu condiția ca piața să susțină aceste proiecte și ca oamenii din agențiile de media și clienții să nu gândească în termeni de afișări la kilogram.”

„Într-o oarecare măsură playerii globali au influențat în mod negativ piața locală. Există site-uri care inventează știri. Cum fac bani aceste site-uri? Aceste site-uri fac bani cu bannere de la Google. Cine le dă trafic foarte ieftin? Facebook, care permite astfel de știri și dezinformări crase. Așadar, Facebook le aduce trafic ieftin, Google este puțin prea permisiv".

„Prețul potrivit nu e neapărat pretul cel mai mic. Eu cred că oamenii încep sa înțeleagă. Prețul cel mai mic duce la stricarea ecosistemului. Nefăcând o alegere înțeleaptă, poți să ajungi să nu mai ai unde să faci publicitate pe un target quality".

„Trebuie ca industria să stea puțin la masă și să stabilească un set de standarde și bune practici, măcar la nivel de principii. Dăm sau nu datele noastre demografice către clienți direcți care vor să-și customizeze campaniile? Google și Facebook nu dau datele nimanui. Sunt ecosisteme închise, folosesc datele proprii în interes propriu".

„Dincolo de povestea asta cu ce are sens sau ce e business, contentul de calitate și jurnalismul sunt și o chestiune care țin de sănătatea socială. E la fel de important să existe standarde și să fie luate niște măsuri restrictive care să combată poluarea intelectuală și dezinformarea, exact cum este în industria alimentară sau farmaceutică. Dacă ai o audiență prost informată, neinformată sau dezinformată, nu vei mai avea cu cine să comunici pentru că toată lumea va țipa prea tare".

„În unele țări, statul acordă - într-un fel sau altul - un tip de subvenții pentru a susține producătorii de conținut de calitate din piața locală. Dacă am pune această problemă în România, probabil că s-ar genera un scandal imens sau ar găsi ei modalități să ia cine trebuie acești bani (...) Poate, de ce nu, un guvern responsabil trebuie să se gândească".

„Le-am spus și colaboratorilor de la Facebook (...) Totuși, dacă este o aberație, o informație complet falsă, neadevărată, nu cred ca este un abuz la libertatea de exprimare să ștergi sau să suprimi o postare care minte cras, care dezinformează urât sau înșală consumatorul (...) Cred că e o măsură logică și normală de protecție a sănătății feed-ului, de combatere a poluării aerului pe care-l respiră consumatorul de Facebook".

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Există site-uri care dau în mod voit știri false. De exemplu, în zilele de după tragedia din Colectiv, mi-a intrat pe fluxul din Facebook, preluată de o prietenă, o știre de pe Comisarul.ro, potrivit căreia Î.P.S. Daniel și-ar fi anunțat retragerea din funcție, motivând probleme de sănătate. Știrea avea deja o grămadă de like-uri, și chiar și cei care nu-i dăduseră like intraseră pe site să o citească integral. Dar era falsă. Mi-am dat seama de asta imediat, intrând pe cele 2 site-uri oficiale ale BOR și nevăzând nimic care să o confirme, cât de puțin.

    Motivele pentru care astfel de site-uri mint, sunt, după mine:
    - Atragerea de vizitatori unici, reveniri (că unii ca mine poate doresc să verifice), share-uiri pe rețelele de socializare/ mail, like-uri de la neatenți - toate reflectându-se apoi în date de trafic măsurabile și constând în argumente de vânzare de publicitate, deși nimeni nu va ști probabil că au fost obținute prin înșelătorie. De altfel, falsa știre a dispărut de pe site după câteva ore, dar site-ul a adunat trafic și pagina lor like-uri care au rămas contorizate.
    - Impresia falsă că sunt buni jurnaliști și că sunt ageri, oferind știri în exclusivitate sau fiind primii. Într-adevăr, nimeni din presă n-a mai publicat știrea că ÎPS s-ar fi retras :-)
    - E ieftin să produci o știre falsă. Nu necesită reportaje, deplasări în teren, telefoane de verificare a surselor, mailuri etc. E suficient să-ți imaginezi ce-ar vrea publicul să citească, o știre oribilă, nemaiauzită sau foarte bună, să ai capacitatea de a mima exprimarea unui jurnalist și o conexiune la net. După care, dacă ți-ai atins obiectivele, ștergi pagina de pe site, dispare referința din Facebook, ai eliminat urmele.

    S-a propus în zilele acelea întocmirea unei ”liste negre” a site-urilor care publică materiale dezinformatoare. S-a și postat pe Facebook, în câteva variante. Părerea mea este că fiecare cititor trebuie să-și formeze propria opinie. Pentru asta, cred că trebuie să știe care sunt interesele aflate în joc și de ce manipularea e o unealtă atât de convenabilă și bănoasă pentru cei lipsiți de etică.
    • Like 0
  • De ceva vreme se "impinge" ideea asta ca Google ar trebui sa cenzureze stirile false dar cum poate un motor de cautare sa aiba discernamant? Mie imi suna a propaganda pro-sistem tot discursul acestui domn. Exista nenumarate scandaluri ce implica corporatiile farmaceutice care lasa pe piata produse neconforme si la fel si in industria alimentara, cel mai recent caz cu apa minerala din diverse supermarketuri, neconforma cu standardele. Mi se pare mie ca marii producatori vor sa aiba presa la degetul lor ca sa nu-i mai critice nimeni cu nimic. Informatiile astea "false" sunt nu de putine ori singurele care ating puncte critice pe care de altfel media cea mare, aservita corporatiilor, le ignora complet. Incepeti sa cenzurati, aruncati democratia pe geam, ca si asa e o mare iluzie. In curand va fi si in Romania ca in Turcia.
    • Like 0
  • Petrisor a descoperit...ROATA.
    Nu numai ca sunt site-uri mincinoase, dar sunt foarte multi jurnaliști care lansează...petarde/minciuni...adică raspandaci plătiți. Scuza: ...pe surse și...sursa nu se poate divulga.
    Curios este ca a sărit la gatul Facebook: se inspira din Turcia , Coreea...săracul!
    • Like 0
    • @ Ciobanu Vasile
      Nu ai nevoie de cine știe ce surse pentru asta...sigur că sunt răspândaci plătiți... Și cum să nu fie, devreme ce majoritatea (dacă nu chiar toți) vor informația gratis? Și e cum a spus și Andi Moisescu, ce e gratis e de fapt foarte scump.Iar prețul ăsta e plătit de fiecare, în special prin calitatea în continuă degradare a presei. Aici cel puțin, pe Republica, mă aștept la cititori care înțeleg că dacă ei nu plătesc pentru știrile pe care le citesc, o va face altcineva, care are o agendă.
      • Like 0
  • Cine va stabili daca o stire este falsa sau nu si pe ce criterii?
    Cum se va hotara daca o informatie reprezinta sau nu ''poluare intelectuală'' ?
    Se va face o ancheta , va exista o comisie, care va stabili arbitrar ce anume e adevarat si ce nu, pe baza ''bunului simt'' cu care se va presupune ca sunt dotati implicit ''investigatorii''?
    Propunerea dumneavoastra suna a cenzura de tip Mao, ma scuzati ca va spun.
    Va propun sa revedeti Articolul 19 din Declaratia universala a Drepturilor Omului, obligatorie ptr toate natiunile apartenente OMU, precum si Art. 30 din Constitutia Romaniei, referitoare la libertatea de exprimare, din care redau doar primele 4 paragrafe :

    1. Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
    2. Cenzura de orice fel este interzisă.
    3. Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii.
    4. Nici o publicaţie nu poate fi suprimată.

    Ca nota de final, revenind la parerea exprimata aici in numele ''reprezentantului uneia dintre cele mai vechi regii de vânzări de publicitate online care operează în România'', sunt de parere ca ar putea fi supusa la fel de bine masurilor de cenzura pe care le propune.



    • Like 1
    • @ Dragos Ionut
      Aici cred ca e vorba, in mare, de marile corporatii pharma (si nu numai) care s-au saturat de rapoartele impotriva lor insa multi ignora faptul ca multe informatii sunt publice, precum prospectele medicamentelor pe care unii ignora sa le citeasca. Se mai indoieste cineva ca in Romania se pregateste, pas cu pas, instalarea unui nou regim totalitar? Vaccinuri obligatorii, cenzura, big brother, interzicerea istoriei s.a. ...
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Daca citesti de-a valma e o mare problema si e riscul tau. Se pot detecta surse serioase si se poate face informarea doar de-acolo. Inteleg ca exista si siteuri care te informeaza asupra unor surse sigure. Se incearca si se pastreaza ce e bun. In rest nu vad cum ar exista un detector de minciuni, si nu toate minciunile sunt intentionate. Pot exista lucruri care sa se inflameze si sa se transforme in altceva. Dar tragand linie numele de siteuri sonore, despre care se stie ca sunt corecte, sunt de preferat.
    • Like 0
  • Poate ar fi bine venit un sistem care să detecteze postările de genul „Click aici să vezi ...” sau cele în care titlul spune ceva iar textul defapt se referă la altceva. Deja unele site-uri, chiar din cele mai cunoscute și cu renume în România, se înjosesc în ultimul hal pentru niște trafic pe site. Păcat...
    • Like 0
  • Content, target quality, playerii...tocmai i-am facut cont de facebook tatalui meu, sunt absolut convins ca puteti la fel de bine renunta la afacereza in favoarea termenilor CONTINUT, PUBLIC INSTRUIT/CULTUVAT, JUCATORI GLOBALI. Asta in cazul in care va intereseaza, desigur, daca intelege si tatal meu ceva din toate astea. Nu a avut partea in scoala decat de franceza si rusa, va rog sa il scuzati
    • Like 0
  • Pe aceasi idee am scis si acest material, care trateaza intr-un mod mai general problema.
    newsromania.info/nevoie-de-click-uri-nevoie-de-fraieri-nevoie-de-tine/
    • Like 0
  • Tudor check icon
    Asta cu facebook care sterge postari false e o mare prostie. In primul rand pentru ca nu stau aia de la facebook sa verifice ce e fals si ce nu, poate doar daca raporteaza userii treaba asta, dar oricum ar fi controversat. In al doilea rand ce ne facem cu share-uri de la site-ul de caterinca gen TNR, cotidianzilnic etc.? Deja s-a dovedit in nenumarate randuri ca utilizatorul de facebook de rand nu face diferenta intre o stire la misto si una pe bune.
    • Like 0
    • @ Tudor
      Valentin check icon
      Nimeni nu poate interzice pamfletul.
      • Like 0
    • @ Tudor
      Iar cînd „stau aia de la facebook sa verifice” postările raportate, de cele mai multe ori ajung la concluzii tîmpite, de-ți vine să le dai cu tastatura în cap.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult