„Facebook le aduce trafic ieftin, Google este puțin prea permisiv, iar publisherii quality sunt prinși ca într-un sandviș și s-a dus toată povestea. Eu sper că e doar un proces de moment, că Facebook va mai lucra la algoritmi și că - la urma urmei - e o selecție naturală", spune Dragoș Stanca, de la Think Digital, într-un interviu la Pagina de Media Live.
Câți bani iau de pe piața locală marii jucători străini, cât de ieftin înseamnă ieftin, ce șanse au produsele de nișă quality pe piața din România și care sunt tendințele într-o industrie extrem de competitivă sunt câteva din temele discutate, vineri, cu invitatul meu.
Pagina de Media Live va găzdui astfel de discuții într-un proiect special, dedicat industriei de media din România.
Vă recomand să urmăriți fișierul video care însoțește acest text. Câteva idei exprimate de reprezentantul uneia dintre cele mai vechi regii de vânzări de publicitate online care operează în România, sunt sintetizate mai jos:
„Publisherii de nișă au șanse să supraviețuiască și să se dezvolte cu condiția ca piața să susțină aceste proiecte și ca oamenii din agențiile de media și clienții să nu gândească în termeni de afișări la kilogram.”
„Într-o oarecare măsură playerii globali au influențat în mod negativ piața locală. Există site-uri care inventează știri. Cum fac bani aceste site-uri? Aceste site-uri fac bani cu bannere de la Google. Cine le dă trafic foarte ieftin? Facebook, care permite astfel de știri și dezinformări crase. Așadar, Facebook le aduce trafic ieftin, Google este puțin prea permisiv".
„Prețul potrivit nu e neapărat pretul cel mai mic. Eu cred că oamenii încep sa înțeleagă. Prețul cel mai mic duce la stricarea ecosistemului. Nefăcând o alegere înțeleaptă, poți să ajungi să nu mai ai unde să faci publicitate pe un target quality".
„Trebuie ca industria să stea puțin la masă și să stabilească un set de standarde și bune practici, măcar la nivel de principii. Dăm sau nu datele noastre demografice către clienți direcți care vor să-și customizeze campaniile? Google și Facebook nu dau datele nimanui. Sunt ecosisteme închise, folosesc datele proprii în interes propriu".
„Dincolo de povestea asta cu ce are sens sau ce e business, contentul de calitate și jurnalismul sunt și o chestiune care țin de sănătatea socială. E la fel de important să existe standarde și să fie luate niște măsuri restrictive care să combată poluarea intelectuală și dezinformarea, exact cum este în industria alimentară sau farmaceutică. Dacă ai o audiență prost informată, neinformată sau dezinformată, nu vei mai avea cu cine să comunici pentru că toată lumea va țipa prea tare".
„În unele țări, statul acordă - într-un fel sau altul - un tip de subvenții pentru a susține producătorii de conținut de calitate din piața locală. Dacă am pune această problemă în România, probabil că s-ar genera un scandal imens sau ar găsi ei modalități să ia cine trebuie acești bani (...) Poate, de ce nu, un guvern responsabil trebuie să se gândească".
„Le-am spus și colaboratorilor de la Facebook (...) Totuși, dacă este o aberație, o informație complet falsă, neadevărată, nu cred ca este un abuz la libertatea de exprimare să ștergi sau să suprimi o postare care minte cras, care dezinformează urât sau înșală consumatorul (...) Cred că e o măsură logică și normală de protecție a sănătății feed-ului, de combatere a poluării aerului pe care-l respiră consumatorul de Facebook".
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Motivele pentru care astfel de site-uri mint, sunt, după mine:
- Atragerea de vizitatori unici, reveniri (că unii ca mine poate doresc să verifice), share-uiri pe rețelele de socializare/ mail, like-uri de la neatenți - toate reflectându-se apoi în date de trafic măsurabile și constând în argumente de vânzare de publicitate, deși nimeni nu va ști probabil că au fost obținute prin înșelătorie. De altfel, falsa știre a dispărut de pe site după câteva ore, dar site-ul a adunat trafic și pagina lor like-uri care au rămas contorizate.
- Impresia falsă că sunt buni jurnaliști și că sunt ageri, oferind știri în exclusivitate sau fiind primii. Într-adevăr, nimeni din presă n-a mai publicat știrea că ÎPS s-ar fi retras :-)
- E ieftin să produci o știre falsă. Nu necesită reportaje, deplasări în teren, telefoane de verificare a surselor, mailuri etc. E suficient să-ți imaginezi ce-ar vrea publicul să citească, o știre oribilă, nemaiauzită sau foarte bună, să ai capacitatea de a mima exprimarea unui jurnalist și o conexiune la net. După care, dacă ți-ai atins obiectivele, ștergi pagina de pe site, dispare referința din Facebook, ai eliminat urmele.
S-a propus în zilele acelea întocmirea unei ”liste negre” a site-urilor care publică materiale dezinformatoare. S-a și postat pe Facebook, în câteva variante. Părerea mea este că fiecare cititor trebuie să-și formeze propria opinie. Pentru asta, cred că trebuie să știe care sunt interesele aflate în joc și de ce manipularea e o unealtă atât de convenabilă și bănoasă pentru cei lipsiți de etică.
Nu numai ca sunt site-uri mincinoase, dar sunt foarte multi jurnaliști care lansează...petarde/minciuni...adică raspandaci plătiți. Scuza: ...pe surse și...sursa nu se poate divulga.
Curios este ca a sărit la gatul Facebook: se inspira din Turcia , Coreea...săracul!
Cum se va hotara daca o informatie reprezinta sau nu ''poluare intelectuală'' ?
Se va face o ancheta , va exista o comisie, care va stabili arbitrar ce anume e adevarat si ce nu, pe baza ''bunului simt'' cu care se va presupune ca sunt dotati implicit ''investigatorii''?
Propunerea dumneavoastra suna a cenzura de tip Mao, ma scuzati ca va spun.
Va propun sa revedeti Articolul 19 din Declaratia universala a Drepturilor Omului, obligatorie ptr toate natiunile apartenente OMU, precum si Art. 30 din Constitutia Romaniei, referitoare la libertatea de exprimare, din care redau doar primele 4 paragrafe :
1. Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
2. Cenzura de orice fel este interzisă.
3. Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii.
4. Nici o publicaţie nu poate fi suprimată.
Ca nota de final, revenind la parerea exprimata aici in numele ''reprezentantului uneia dintre cele mai vechi regii de vânzări de publicitate online care operează în România'', sunt de parere ca ar putea fi supusa la fel de bine masurilor de cenzura pe care le propune.
newsromania.info/nevoie-de-click-uri-nevoie-de-fraieri-nevoie-de-tine/