Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Falsul fără replică

montaj Antena3

Într-un eseu din 1988 de o luciditate critică rar întâlnită, Guy Debord descrie societatea contemporană ca pe o societate a spectacularului integrat, caracterizată, printre altele, de dominația falsului fără replică. Poate voi avea timp cu alte ocazii să descriu și alte trăsături ale acestui formidabil spectacol în care trăim cu toții.

Pentru moment, să încercăm să înțelegem ce înseamnă în societatea românească de azi această copleșitoare prezență a falsului fără replică. Dacă urmărim cu o oarecare perseverență felul în care s-a organizat puterea în România, vom constata că s-a produs în ultimii ani o alianță aproape indestructibilă între politic, juridic, financiar, mediatic și informațional. Spus foarte simplu, asta înseamnă că în orice manifestare a puterii politice există o miză juridic-legală, una financiară, mediatică și informațională. Tot așa cum, de pildă, spațiul mass-media e străbătut de puternici curenți, vizibili sau nu, de natură politică, financiară, informațională etc. Înțeleg aici prin „informațional” nu doar fabricarea și difuzarea de informații, ci și stăpânirea și utilizarea lor, până la ceea ce noi numim servicii de informații sau intelligence.

Falsul fără replică înseamnă foarte direct următorul lucru: că ne aflăm într-un moment în care adevărul a devenit ceva secundar, adică și venind mereu după fals (minciuna, dezinformarea, manipularea apar primele), dar și ceva neimportant, auxiliar și de care ne putem lipsi. Puterea actuală este prin excelență o putere a falsului fără replică. „Realitatea este așa cum spun eu” – această replică a unui personaj politic construit el însuși pe o succesiune de falsuri definește situația în care ne aflăm. Puterea a descoperit că pentru a domina totul nu mai trebuie să spună adevărul despre ce se întâmplă în țară sau despre propriile sale acțiuni. Mai mult, nici măcar nu mai trebuie să-l ascundă, să se prefacă, să se străduiască să mimeze vreo preocupare pentru adevăr. Ea poate să mintă și să falsifice tot, de la dezinfectanți până la statistici, de la biografii până la rapoarte de țară, totul e fals și totul poate să rămână fals.

De unde derivă această forță incredibilă a falsului? Din aceea că el este promovat de către niște structuri de putere atât de complexe și de copleșitoare, încât chiar dacă adevărul e descoperit pe urmă: a) el fie nu poate fi demonstrat; b) fie nu poate fi contrapus falsității; c) fie e pur și simplu inutil. Să luăm trei exemple în acest sens:

a) Ştim cu toții că averile uriașe ale celor de la putere sunt obținute prin fraude și minciuni de proporții, dar alianța actuală dintre politic, juridic și mediatic pur și simplu nu oferă posibilitatea de a demonstra frauda. Puterea a anihilat orice instanță de control, a castrat instituții parazitându-le de sus până jos cu slugi cu vieți falsificate sau a inventat prin fraudă instituții noi, precum Secția Specială de Investigare a Magistraților, a cărei misiune principală este protejarea prin toate mijloacele a fraudei.

b) Antena3 publică o fotografie falsificată grosolan dintr-o cramă; această structură gigantică de fraudare a realității care este Antena3 nu mai are niciun fel de dificultate în a promova falsuri, forțând și sfidând până la a lipi pe imagine eticheta „fotomontaj”. Ca fabrică de mistificare, au promovat atât de mult minciuna încât au trecut cu publicul lor cu tot dincolo de falsitate și de adevăr, au creat o realitate nouă în care nimeni și nimic nu mai poate veni să-i conteste, pentru că nu mai există loc și posibilitate de contestare. Fals fără replică.

(Foto Facebook / Madalin Alexandru)

c) A devenit inutil să mai contești falsul pentru că efectele lui sunt atât de întinse, de profunde și de durabile încât a tăia într-o parte dă naștere la metastaze în alte zece părți. Industria falsificării de biografii, de competențe și de diplome rămâne cea mai productivă industrie din România. Într-o familie de analfabeți, e suficient să existe un unchi care a citit o carte pentru ca oricare membru al acelei familii să se califice pentru un post în Ministerul Culturii. Şi să nu ne scandalizăm doar de cei care se află azi în vârful ierarhiei puterii, unde toți, absolut toți au ajuns falsificându-și viața. E de ajuns să privim în jur să vedem cât de jos au ajuns toate standardele adevărului, cunoașterii și priceperilor, cu Olivia Steer și cu ginecologi sau avocați falși, cu spitalele toate în condiții excepționale, nu-i așa cu România întreagă scoasă din noroi, cu un PIB depășindu-l pe cel al altor țări... Şi mai ales cu mulți, foarte mulți oameni care cred toate astea.

Nu există un singur domeniu al vieții de zi cu zi care să nu fie guvernat de falsul fără replică.

Înainte chiar de internet și rețele sociale, Guy Debord putea să spună că „falsul fără replică a desăvârșit procesul de dispariție a opiniei publice”. Desigur, ieșirea parțială de sub fascinația televizorului și căderea în fascinația internetului ne poate face să credem că opinia publică există încă. Dacă aruncăm însă o privire necruțătoare spre felul în care ne ierarhizăm prioritățile, pasiunile și interesele în spațiul virtual, vom constata cu mare ușurință că noi înșine ne-am abandonat unei falsificări fără margini. Vocile cele mai stridente (stridența fiind azi totuna cu legitimitatea) au fost îndelung îngrijorate și scandalizate de o frază rostită într-un cadru informal de către o persoană oarecare, văzând în pronunțarea ei semnele viitoarei apocalipse. Dar aceleași voci tac profund și la fel de îndelung când se face vestire publică despre zecile de mii de copii care trăiesc în condiții inumane și care sunt supuși unor tratamente demne de lagărele de concentrare naziste. Sau când proprietățile noastre comune, dealuri, râuri, lacuri, se sufocă sub peturi, poluare și neglijență. Sau când forme grave de discriminare și de violență continuă să afecteze viața a multora dintre semenii noștri.

Ne-am falsificat, fără replică, valorile, sensibilitățile, discernământul, iar pentru a ieși din aceste vertijuri va fi nevoie de mult mai mult decât de plecarea unei bande de infractori de la putere. Pentru că nu banda aceasta a inventat sistemul falsificării, ci invers, toată mașinăria socială a falsificării secretă în permanență, fără odihnă și fără greș, noi și noi forme ale imposturii, ale minciunii, ale furtului, care doar își schimbă numele din când în când.

Oare ce ar mai rămâne din ceea ce e în jurul nostru, din ceea ce suntem noi înșine, dacă am putea înlătura, prin miracol, toate lucrările falsificării?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este clar ca intre cele doua poze exista o legatura. Intrebarea mea, ca persoana circumspecta care ma aflu, este; care dintre poze deriva din cealalta ? Care este contrafacuta ? Nu știu și e puțin probabil ca voi afla. Și de aici drama ; ramanerea asta permanenta in ceața, dispariția punctelor de sprijin logic, imposibilitatea de a ajunge la o convingere ferma ma baga in angoasa. Este un soi de terorism.
    Pot spune deci ca, pentru anumite persoane, fenomenul asta al escamotarii, mistificarii, contrafacerii adevarului reprezinta o forma de terorism.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    A văzut cineva filmul WAG THE DOG? Din curiozitate...
    • Like 0
  • Falsul fara replica este o tema actuala si globala , la noi ia a dimensiune groteasca invers proportionala cu capacitatea de discernamint a unui popor care pare ca nu-si poate reveni.
    Ceea ce este josnic este reactia celor care ar trebui sa fie gardienii societatii impotriva atacurilor de acest gen.
    Caci de aceea s-a si ajuns la triumful falsului fara replica , din cauza jigodiilor platite din bani publici ,care in loc sa-si meseria , devin lupi paznici la oi.

    Mai mult acesti ticalosi de cea mai joasa speta , ne si jignesc daca indraznim sa le amintim ca ar trebui sa-si face meseria pentru care sunt platiti.

    Putem viziona pe facebook reactia unui membru CNA , la mizeria asta. de la A3.
    • Like 0
    • @ Radu Bogdan
      Valentin check icon
      Există şi falsuri atât de bine făcute încât rezistă ani de zile. Acesta însă...
      • Like 0
  • "Dacă urmărim cu o oarecare perseverență felul în care s-a organizat puterea în România, vom constata că s-a produs în ultimii ani o alianță aproape indestructibilă între politic, juridic, financiar, mediatic și informațional". Imi pare rau dar asta este definitia societatii romanesti in intregul ei. Fiecare cauta sa aiba o viata cat se poate de comfortabila pentru care unii sant dispusi sa faca orice. Eliminati frica de Dumnezeu si de lege si aveti ceea ce traim azi. Fiecare are un pret spune o vorba din vechime, prezentul romanesc arata pe cat ne-am vandut fiecare dintre noi.
    • Like 1
  • Generatia '80-ista, cand biserica a fost inlocuita de beci ... cel mai interesant loc de pelerinaj ... unde lumina era impartita ca la polul nord, cu ligheanu, samd. Eu nu pot decat sa-i compatimesc si sa le doresc succes.
    • Like 0
  • Deci nici măcar acea foto care oricum NU SPUNE NIMIC, NU ARE NIMIC COMPROMIȚĂTOR, nu este reală. În cazul ăsta cum mai poate vorbi, cum mai poate să se facă viu, jagardeaua de sebastian guiță ? Scuipați-l în ochi dacă îl vedeți cu toate că nici măcar saliva noastră nu o merită pe obrazul lui.
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult