Puține evenimente îi pictează mai fidel pe locuitorii unei metropole mai bine ca o ninsoare zdravănă, urmată de un val de ger.
Uitați-vă relaxați, fără patimă, la capitala României. Orașul nu mai aparține de multă vreme pietonilor ei, este de aproape două decenii sub dictatura mașinilor de teren care ocupă două locuri de parcare.
Strădaniile noului primar- Gabriela Vrânceanu Firea- unele vizibile și lăudate de mulți șoferi, s-au concentrat pe a-i satisface și a le crea cele mai bune condiții proprietarilor de mașini. O orientare clară a cetății, care găsește că e cu mult mai important să aducă asfaltul de pe străzi și bulevarde la culoarea neagră, decât trotuarele pe care merg pietonii- copii, bunici sau părinți în drum spre metrou. Într-o Europă în care marile orașe au înțeles că fiecare măsură de fluidizare a traficului nu va avea alt rezultat decât aducerea mai multor mașini în oraș, Bucureștiul se încăpățânează să-și ignore locuitorii care merg pe jos, ca să le facă viața cât mai bună și mai ușoară celor de la volan.
Veți spune că această curățire a marilor bulevarde și artere este importantă pentru că trebuie să le permită mijloacelor de transport în comun, ambulanțelor și pompierilor să se miște. Corect, numai că aceleași ambulanțe au fost obligate să meargă și pe străduțele dintre blocuri, iar personalul medical să înoate, de-a dreptul, prin zăpada, până la trotuar și apoi până la intrarea în scari. Când trebuie să cari și o targă cu un bolnav, e imposibil.
Marți dimineața, prietenii care e duceau la muncă îmi povesteau cum mașinile împărțeau benzile de circulație cu pietonii, cărora le era imposibil să-și facă drum pe trotuarele necurățate.
Un internaut relata mirat despre momentele de omenie în această junglă bucureșteană- pe o potecă de 10 centimetri, oamenii își dădeau rând și circulau pe un singur fir, precum șoferii pe Valea Oltului când se lucrează, iar tinerii se afundau în zăpada de 30-40 de centimetri ca să ajute bătrâni pe cărăruie până la trecerea de pietoni (Foto Facebook Lucian Mândruță).
Coborâți privirea dacă sunteți pe jos și vreți să traversați o stradă pe zebră. Sunt foarte mari șanse ca în fața dumneavoastră să fie o baltă lungă, lată și suficient de adâncă încât să vă pară rău că nu ați luat cizmele de cauciuc. Nu stați foarte aproape de bordură așteptând să treceți partea cealaltă, există o probabilitate mare ca un șofer care vorbește la telefon și vrea să prindă ultima fărâmă de verde să vă umple din cap până în picioare cu apă gri și rece.
În multe cartiere, locuitorii Capitalei- nu toți bucureșteni get-beget- s-au jucat zile la rând de-a dă-mi-o mie, na-ți-o ție. În fața blocului, asociația de locatari a reușit să tocmească niște vlăjgani care au curățat trotuarul. Șoferii care și-au deszăpezit mașinile au aruncat zăpada fie pe trotuar înapoi, fie pe stradă, pe unde trecuse deja plugul primăriei. Alții le-au îngropat și mai tare autoturismele vecinilor. Zilierii de ocazie cu lopețile au făcut o grămadă de bani cu aceeași cantitate de zăpadă, mutată de aici partea cealaltă și înapoi.
Soluția cea mai la îndemână a fost depozitarea tonelor de nămeți în grădinițele din jurul scărilor, unde-și cultivau morcovii mândrii eroi ai luptei socialiste aduși de la țară și calificați la locul de muncă. Va fi atât de mare cantitatea de apă acolo când se va topi, încât Bucureștiul ar putea deveni o orezărie de câteva zeci de hectare.
Ici-colea, unde trotuarul a fost curățat cu responsabilitate, s-au găsit tot timpul niște șoferi cu obrazul gros care să parcheze.
Pe bulevardele cu multe terase, ceva care spune, iarăși, multe despre noi. În dreptul localurilor, deszăpezirea trotuarului s-a făcut la milimetru. Nu veți găsi pe cineva care să mai fi îndepărtat nici măcar 30 de centimetri în laterale, pentru vecinul care poate nu a fost pe fază.
În dezbaterile cu prietenii, unii îi acuzau pe ceilalți că nu au spirit civic și că fiecare cetățean ar fi trebuit să pună mâna pe lopată ca să ajute orașul. Replica era aceeași de fiecare dată- primăria generală și primăriile de sector aruncă milioane de euro pe deszăpeziri făcute la mișto, din taxe și impozite, iar în primăvară toacă alte milioane pe panseluțe. Ce-ți oferă ție orașul și administrația ca să simți că merită să cureți zăpada de pe stradă cu mâinile tale? Gabriela Firea a dezvăluit pentru Hotnews că în sezonul 2015-2016, suma totală alocată pentru deszapezirea Bucureștiului a fost de 11,4 milioane euro (2,3 milioane euro sectorul 1, peste 4 milioane euro sectorul 2, 549.000 euro sectorul3, 894.000 euro sectorul4, 151.000 euro sectorul 5 și 3,2 milioane euro sectorul 6). Primărița a anunțat că mașinile care împiedică deszăpezirea bulevardelor vor fi ridicate fără milă. Nici de această dată nu a făcut nicio referire la șoferii care-și lasă autoturismele pe trotuare, exact pe peticele fără zăpadă. Până la urmă, dacă ei ne invadează trotuarele, de ce nu am merge noi, cei fără mașini, prin mijlocul străzii?
Poate cea mai relevantă imagine care descrie bine atitudinea față de pietoni și bicicliști a administrației orașului a fost aceasta.
Dincolo de neajunsuri, de ninsori care ne prind pregătiți sau nu, de taximetriștii care înjură primarul indiferent de numele pe care-l poartă și partidul din care face parte, Bucureștiul își arată limitele în materie de infrastructură.
La metrou a fost imposibil de mers între anumite ore, autobuzele și troleibuzele nu pot fi considerate alternativă adevărată la mașina personală, tramvaiele au fost blocate pe șine de șoferi care au acum dosare penale.
Prinvind de sus la un București îngropat în zăpadă, cu trotuarele necurățate, cu mijloacele în comun paralizate și un metrou sufocat, decizia de înghețare a cursurilor în școli e una pragmatică. Update-ul zilei de ieri a fost că întârzierile elevilor la cursuri nu vor fi marcate cu absențe, zilele acestea. Întrebarea este dacă aceasta va rămâne singura soluție la îndemâna autorităților într-o Capitală gândită de comuniști pentru anii 80 ai secolului trecut.
Pe altă bucată de continent, una din cele mai poluate capitale- Paris- a început să ia măsuri drastice împotriva noxelor și mașinilor. Cei din administrație și-au dat seama că măsurile de fluidizare lărgind străzile, montând semafoare inteligente și amenajând sensuri unice nu au făcut altceva decât să aducă tot mai multe autoturisme în oraș.
S-a trecut la circulația mașinilor pe rând, pe zile, alternativ cu soț și fără soț și câteva zile, transportul public a fost gratuit.
Rămâne de văzut în ce moment vor accepta cei din administrația metropolei București și noul primar Gabriela Vrânceanu Firea că fluidizarea unui oraș nu înseamnă să faci tot posibilul ca să nu stea șoferii în mașina personală, în trafic.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Imi amintesc cum ieseam imediat la dat zapada, cot la cot cu cei mari, pe vremea cind eram copil
Asa fac si acum
Si nu o arunc nici pe masina vecinului, nici in strada, o ridic, o car pe lopata si o arunc in gradina unde nu incurca pe nimeni
Atunci cind ies la dat zapada, rareori iese si vreun vecin, toti stau la caldurica in casa cu ochii in televizor si o injura pe Firea
Dar nici picati cu ceara nu ies sa faca curat , sa contribuie si ei cu ceva
Multi dintre ei sint prea cu nasul pe sus, multi cred ca impozitul pe care il platesc trebuie sa acopere si lipsa lor de spirit civic, multora nici prin minte nu le trece ca ar trebui sa puna mina pe lopata
Da, orasul a fost invadat, toti cei care l au invadat trebuie sa aiba musai 1 masina per membru al familiei, toti injura Bucurestiul si pe al sau primar
Dar au venit aici...
Si primarul ce sa faca? Cum sa largeasca Magheru, Calea Victoriei, Bratianu, Stefan cel mare, Mihai Bravu?
Toti urla si bat cimpii cu parcarile , hai sa fim seriosi, cunosc foarte multi care nici pina la magazinul din colt nu merg pe jos, ii vedeti mergind sa si lase masina mai departe de intrarea in bloc?
Eu zic asa, hai sa lasam primarul in pace si sa ne implicam, sa punem mina cu totii si sa facem curat, sa mentinem curatenia, sa nu mai aruncam pe jos, sa nu mai scuipam, sa lasam masinile si sa mai circulam si pe jos sau cu metroul, acolo unde este
Raul in Bucuresti este facut, cei peste 25 de ani , primarii care s au perindat, smecherasii din primarii sau cu putere de decizie, cei care s au mutat aici, cei care erau si nu le a pasat, cei care au votat numai oameni carora nu le pasa de oras, au transformat orasul meu intr un dezastru, o mizerie, ceva fara non sens
Eu stiu ca nu am ce sa fac, votul meu nu a fost de ajuns sa aduca un primar dedicat Bucurestiului, cu siguranta nici faptul ca nu fac mizerie, ca nu fac galagie, ca adun gunoiul altora, ca ma cert cu cei care arunca pe jos, parcheaza cu nesimtire sau ca dau zapada, nu va schimba nimic dar sper....
Nu m am referit la tot articolul d lui Livadaru,cu care bineinteles ca sunt de acord,ma deranjeaza micile "digresiuni"gratuite ca cea cu care am exemplificat.
Mi se par rautati care nu I fac cinste si care nu fac bine nici scopului articolului (pentru ca imi inchipui ca nu a fost scris de amorul artei).