Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Fără patimă despre București și oamenii lui, când ninge

București iarna

Puține evenimente îi pictează mai fidel pe locuitorii unei metropole mai bine ca o ninsoare zdravănă, urmată de un val de ger.

Uitați-vă relaxați, fără patimă, la capitala României. Orașul nu mai aparține de multă vreme pietonilor ei, este de aproape două decenii sub dictatura mașinilor de teren care ocupă două locuri de parcare. 

Strădaniile noului primar- Gabriela Vrânceanu Firea- unele vizibile și lăudate de mulți șoferi, s-au concentrat pe a-i satisface și a le crea cele mai bune condiții proprietarilor de mașini. O orientare clară a cetății, care găsește că e cu mult mai important să aducă asfaltul de pe străzi și bulevarde la culoarea neagră, decât trotuarele pe care merg pietonii- copii, bunici sau părinți în drum spre metrou. Într-o Europă în care marile orașe au înțeles că fiecare măsură de fluidizare a traficului nu va avea alt rezultat decât aducerea mai multor mașini în oraș, Bucureștiul se încăpățânează să-și ignore locuitorii care merg pe jos, ca să le facă viața cât mai bună și mai ușoară celor de la volan. 

Veți spune că această curățire a marilor bulevarde și artere este importantă pentru că trebuie să le permită mijloacelor de transport în comun, ambulanțelor și pompierilor să se miște. Corect, numai că aceleași ambulanțe au fost obligate să meargă și pe străduțele dintre blocuri, iar personalul medical să înoate, de-a dreptul, prin zăpada, până la trotuar și apoi până la intrarea în scari. Când trebuie să cari și o targă cu un bolnav, e imposibil.

Marți dimineața, prietenii care e duceau la muncă îmi povesteau cum mașinile împărțeau benzile de circulație cu pietonii, cărora le era imposibil să-și facă drum pe trotuarele necurățate. 

Un internaut relata mirat despre momentele de omenie în această junglă bucureșteană- pe o potecă de 10 centimetri, oamenii își dădeau rând și circulau pe un singur fir, precum șoferii pe Valea Oltului când se lucrează, iar tinerii se afundau în zăpada de 30-40 de centimetri ca să  ajute bătrâni pe cărăruie până la trecerea de pietoni (Foto Facebook Lucian Mândruță).

Coborâți privirea dacă sunteți pe jos și vreți să traversați o stradă pe zebră. Sunt foarte mari șanse ca în fața dumneavoastră să fie o baltă lungă, lată și suficient de adâncă încât să vă pară rău că nu ați luat cizmele de cauciuc. Nu stați foarte aproape de bordură așteptând să treceți partea cealaltă, există o probabilitate mare ca un șofer care vorbește la telefon și vrea să prindă ultima fărâmă de verde să vă umple din cap până în picioare cu apă gri și rece.

În multe cartiere, locuitorii Capitalei- nu toți bucureșteni get-beget- s-au jucat zile la rând de-a dă-mi-o mie, na-ți-o ție. În fața blocului, asociația de locatari a reușit să tocmească niște vlăjgani care au curățat trotuarul. Șoferii care și-au deszăpezit mașinile au aruncat zăpada fie pe trotuar înapoi, fie pe stradă, pe unde trecuse deja plugul primăriei. Alții le-au îngropat și mai tare autoturismele vecinilor. Zilierii de ocazie cu lopețile au făcut o grămadă de bani cu aceeași cantitate de zăpadă, mutată de aici partea cealaltă și înapoi.

Soluția cea mai la îndemână a fost depozitarea tonelor de nămeți în grădinițele din jurul scărilor, unde-și cultivau morcovii mândrii eroi ai luptei socialiste aduși de la țară și calificați la locul de muncă. Va fi atât de mare cantitatea de apă acolo când se va topi, încât Bucureștiul ar putea deveni o orezărie de câteva zeci de hectare.

Ici-colea, unde trotuarul a fost curățat cu responsabilitate, s-au găsit tot timpul niște șoferi cu obrazul gros care să parcheze. 


Pe bulevardele cu multe terase, ceva care spune, iarăși, multe despre noi. În dreptul localurilor, deszăpezirea trotuarului s-a făcut la milimetru. Nu veți găsi pe cineva care să mai fi îndepărtat nici măcar 30 de centimetri în laterale, pentru vecinul care poate nu a fost pe fază. 

În dezbaterile cu prietenii, unii îi acuzau pe ceilalți că nu au spirit civic și că fiecare cetățean ar fi trebuit să pună mâna pe lopată ca să ajute orașul. Replica era aceeași de fiecare dată- primăria generală și primăriile de sector aruncă milioane de euro pe deszăpeziri făcute la mișto, din taxe și impozite, iar în primăvară toacă alte milioane pe panseluțe. Ce-ți oferă ție orașul și administrația ca să simți că merită să cureți zăpada de pe stradă cu mâinile tale? Gabriela Firea a dezvăluit pentru Hotnews că în sezonul 2015-2016, suma totală alocată pentru deszapezirea Bucureștiului a fost de 11,4 milioane euro (2,3 milioane euro sectorul 1, peste 4 milioane euro sectorul 2, 549.000 euro sectorul3, 894.000 euro sectorul4, 151.000 euro sectorul 5 și 3,2 milioane euro sectorul 6). Primărița a anunțat că mașinile care împiedică deszăpezirea bulevardelor vor fi ridicate fără milă. Nici de această dată nu a făcut nicio referire la șoferii care-și lasă autoturismele pe trotuare, exact pe peticele fără zăpadă. Până la urmă, dacă ei ne invadează trotuarele, de ce nu am merge noi, cei fără mașini, prin mijlocul străzii?

Poate cea mai relevantă imagine care descrie bine atitudinea față de pietoni și bicicliști a administrației orașului a fost aceasta. 

Miercuri seara, în jur de 20 de bicicliști au ieșit pentru a treia oară în săptămână trecută să deszăpezească pista de pe Calea Victoriei, după ce aceasta a fost acoperită cu zăpada rezultată după curățarea carosabilului și a trotuarului.

Dincolo de neajunsuri, de ninsori care ne prind pregătiți sau nu, de taximetriștii care înjură primarul indiferent de numele pe care-l poartă și partidul din care face parte, Bucureștiul își arată limitele în materie de infrastructură. 

La metrou a fost imposibil de mers între anumite ore, autobuzele și troleibuzele nu pot fi considerate alternativă adevărată la mașina personală, tramvaiele au fost blocate pe șine de șoferi care au acum dosare penale. 

Prinvind de sus la un București îngropat în zăpadă, cu trotuarele necurățate, cu mijloacele în comun paralizate și un metrou sufocat, decizia de înghețare a cursurilor în școli e una pragmatică. Update-ul zilei de ieri a fost că întârzierile elevilor la cursuri nu vor fi marcate cu absențe, zilele acestea. Întrebarea este dacă aceasta va rămâne singura soluție la îndemâna autorităților într-o Capitală gândită de comuniști pentru anii 80 ai secolului trecut. 

Pe altă bucată de continent, una din cele mai poluate capitale- Paris- a început să ia măsuri drastice împotriva noxelor și mașinilor. Cei din administrație și-au dat seama că măsurile de fluidizare lărgind străzile, montând semafoare inteligente și amenajând sensuri unice nu au făcut altceva decât să aducă tot mai multe autoturisme în oraș. 

S-a trecut la circulația mașinilor pe rând, pe zile, alternativ cu soț și fără soț și câteva zile, transportul public a fost gratuit.

Rămâne de văzut în ce moment vor accepta cei din administrația metropolei București și noul primar Gabriela Vrânceanu Firea că fluidizarea unui oraș nu înseamnă să faci tot posibilul ca să nu stea șoferii în mașina personală, în trafic.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu sint a 2 a generatie de bucuresteni 100% a familiei mele, iubesc Bucurestiul, ma mindresc cu faptul ca sint bucuresteanca si fac tot posibilul sa fiu un cetatean model
    Imi amintesc cum ieseam imediat la dat zapada, cot la cot cu cei mari, pe vremea cind eram copil
    Asa fac si acum
    Si nu o arunc nici pe masina vecinului, nici in strada, o ridic, o car pe lopata si o arunc in gradina unde nu incurca pe nimeni
    Atunci cind ies la dat zapada, rareori iese si vreun vecin, toti stau la caldurica in casa cu ochii in televizor si o injura pe Firea
    Dar nici picati cu ceara nu ies sa faca curat , sa contribuie si ei cu ceva
    Multi dintre ei sint prea cu nasul pe sus, multi cred ca impozitul pe care il platesc trebuie sa acopere si lipsa lor de spirit civic, multora nici prin minte nu le trece ca ar trebui sa puna mina pe lopata
    Da, orasul a fost invadat, toti cei care l au invadat trebuie sa aiba musai 1 masina per membru al familiei, toti injura Bucurestiul si pe al sau primar
    Dar au venit aici...
    Si primarul ce sa faca? Cum sa largeasca Magheru, Calea Victoriei, Bratianu, Stefan cel mare, Mihai Bravu?
    Toti urla si bat cimpii cu parcarile , hai sa fim seriosi, cunosc foarte multi care nici pina la magazinul din colt nu merg pe jos, ii vedeti mergind sa si lase masina mai departe de intrarea in bloc?
    Eu zic asa, hai sa lasam primarul in pace si sa ne implicam, sa punem mina cu totii si sa facem curat, sa mentinem curatenia, sa nu mai aruncam pe jos, sa nu mai scuipam, sa lasam masinile si sa mai circulam si pe jos sau cu metroul, acolo unde este
    Raul in Bucuresti este facut, cei peste 25 de ani , primarii care s au perindat, smecherasii din primarii sau cu putere de decizie, cei care s au mutat aici, cei care erau si nu le a pasat, cei care au votat numai oameni carora nu le pasa de oras, au transformat orasul meu intr un dezastru, o mizerie, ceva fara non sens
    Eu stiu ca nu am ce sa fac, votul meu nu a fost de ajuns sa aduca un primar dedicat Bucurestiului, cu siguranta nici faptul ca nu fac mizerie, ca nu fac galagie, ca adun gunoiul altora, ca ma cert cu cei care arunca pe jos, parcheaza cu nesimtire sau ca dau zapada, nu va schimba nimic dar sper....





    • Like 0
  • Și eu mi-aș fi dorim mai mult de la acest articol.Poate mai multe detalii despre ce s-a făcut efectiv cu banii destinati dezapezirii, poate și un mesaj de "haideți oameni buni sa facem ceva diferit".Un fel de "pay it forward" initiat de cineva cu putere în media.Republica ar putea face asta. Simpla observare a tristeți realități nu ajuta pe nimeni și nu aduce niciun plus valoare. Multumesc!
    • Like 0
  • Cum aprocedat prmarul capitalei anul acesta e ceva strgator ls cer,lasand la oparte sumele enorme cheltuite.Eu zic sa pastram un moment de reclegere in memoria mormanelor de zapada de pe trotuarele capitalei.
    • Like 0
  • În ciuda faptului că sunt pieton, ca mulți dintre oamenii acestui oraș, îndrăznesc să spun că acest articol, pe lângă anumite lucruri pe care le punctează bine, m-a intrigat puțin. Nu numai că se servesc răutăți gratuite (ici-colo), dar nici măcar nu se respectă un drept al tuturor proprietarilor de mașini și anume: numarul de înmatriculare se blurează în cazul unei fotografii făcute unei mașini care nu vă aparține! E de bun simț! Eu m-aș enerva serios dacă mi s-ar întâmpla asta! Toți suntem dispuși să înjurăm șoferii care parchează necorespunzător, dar aș vrea să văd câți dintre noi suntem atât de drepți precum ne dăm. Câți dintre noi dacă își curăță locul de parcare și când vine e ocupat nu sare ca ars, ba mai rău, prima reacție e aceea de a bloca respectiva mașină, ca un fel de "te învăț eu minte"? Poate că nu e vorba de comoditate în a parca o mașină necorespunzător, poate că e vorba de "nu există altă alternativă", mai ales acum, cu nămeții de afară. Stau și mă întreb dacă în locul acelui Audi era un Logan și dacă bulevardul nu era unul cu "multe terase", unde se spune că trăiește populația cu buzunarul gros, ar mai fi fost o așa repulsie?Mă intrigă să văd cum luăm doar anumite chestii ca să le analizăm, dar nu privim pe ansamblu. Asta e! Vrem o țară "ca afară ", dar mai avem de lucrat la multe!
    • Like 0
  • Bucuresteni get-beget nu mai sunt nici macar cei ce s-au nascut in Bucuresti!
    • Like 0
  • Bucuresteni get-beget nu mai sunt nici macar cei ce s-au nascut in Bucuresti!
    • Like 0
  • Un important amanunt care se refera la...economii facute de firme si de Primarie pe nervii nostri in scop de a se imbogati mai repede, cum vrea tot romanul. In orice capitala europeană s-ar fi lucrat cu randament MAXIM, noaptea, cand nu-i trafic dar. Dar pentru a nu plati spor de noapte la muncitori, se desapezeste ziua fiind necesare forte de politie numeroase și, și mai multă răbdare pentru automobilisti pentru ca sunt gatuite si mai mult strazile de prezenta utilajelor.
    • Like 0
  • check icon
    Soluţia de bun simţ este să se interzică circulaţia automobilelor personale pînă nu se curăţă zăpada ŞI de pe trotuare. Nu văd de ce nu se aplică.
    • Like 1
    • @
      Pentru ca Ceausescu nu mai e!
      • Like 0
    • @
      Pentru ca Ceausescu nu mai e!
      • Like 0
  • Cezar Jipa
    Nu m am referit la tot articolul d lui Livadaru,cu care bineinteles ca sunt de acord,ma deranjeaza micile "digresiuni"gratuite ca cea cu care am exemplificat.
    Mi se par rautati care nu I fac cinste si care nu fac bine nici scopului articolului (pentru ca imi inchipui ca nu a fost scris de amorul artei).
    • Like 1
    • @ Mioara Mioara
      check icon
      Dacă te referi la cretinisme gen " unde-și cultivau morcovii mândrii eroi ai luptei socialiste aduși de la țară și calificați la locul de muncă." atunci sunt absolut de acord. Ce i-o fi venit ? Crede că are umor?
      • Like 0
  • Exista cel putin un oras in Transilvania(probabil mai multe dar eu vorbesc doar despre ceea ce stiu) unde "EU"persoana fizica sau juridica ,daca sint proprietar de imobil care are in fata un trotuar,sint amendat de catre primarie cu o suma destul de importanta daca nu curat zapada in fata imobilului.De cite ori ninge.Si cu asta povestea este incheiata.Si desi mai comentam ne executam si n-am murit din cauza asta,nici eu nici altii.
    • Like 2
    • @ Ferencz Rita-lenke
      check icon
      Da, ACEASTA trebuie să fie reacția corectă a administrației locale în fața nesimțirii cetățenilor. Toleranța prost înțeleasă și prost aplicată conduce la indiferență și apoi la tupeu.
      • Like 0
    • @ Ferencz Rita-lenke
      check icon
      NU e încheiată de loc. Sunt zone cu garduri, fără clădiri sau cu străzi înguste unde iarăşi nu se poate circula.
      • Like 0

Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult