Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Marketplace de idei. Beds Place, un business început cu 15.000 de lei care a ajuns la vânzări de peste 500.000 de euro în mai puțin de doi ani. „Rar se întâmplă să treacă o zi fără o comandă online”

La nici 26 de ani, Salehi Mosen a pus pe picioare un business care a încheiat 2020 cu o cifră de afaceri de peste 500.000 de euro, în primul an complet de activitate. Nu a fost nevoie nici de o idee originală, și nici de o investiție prea mare. Tânărul antreprenor a identificat o categorie de produse pe care să le facă foarte bine – paturi tapițate și alte obiecte de mobilier derivate – și un canal de vânzare care să-i ofere o expunere cât mai mare.

În vara lui 2019 lista primele produse Beds Place în eMAG Marketplace și încheia anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 90.000 de euro. Încurajat de evoluția vânzărilor de anul trecut, Salehi Mosen vrea să investească acum aproape 300.000 de euro în construcția unei fabrici proprii în Bacău, pentru a-și mări capacitatea de producție și a se extinde pe piețe din Europa.     

„Am început singur, cu o investiție de 15.000 de lei”

În urmă cu doi ani, Salehi Mosen lucra împreună cu tatăl său în atelierul de mobilă al acestuia, după ce renunțase la Facultatea de Medicină Dentară din Iași pentru că își dăduse seama că nu i se potrivește. Făceau numai mobilă la comandă și numai în zona Bacăului, iar el își dorea mai mult. Așa că a hotărât să-și deschidă propria firmă și să facă paturi tapițate și alte produse din această categorie, care să poată fi transportate. O condiție esențială pentru a-și crea premisele unei extinderi la nivel național.

A investit 15.000 de lei în materie primă și s-a apucat de lucru. În primele 2-3 luni a lucrat singur, inclusiv duminica, și și-a perfecționat tehnica urmărind tutoriale pe YouTube și primind sfaturi de la tatăl său. A făcut 6-7 modele pentru că avea nevoie de fotografii reale pentru promovarea online, și le-a listat apoi pe eMAG Marketplace. A fost singura oară când a avut un stoc, pentru că ulterior a lucrat numai pe bază de comenzi. Iar asta i-a asigurat o creștere „sănătoasă” a business-ului pentru că nu și-a blocat banii, chiar dacă sunt 2-3 clienți pe lună pe care îi pierde pentru că nu sunt dispuși să aștepte 10-12 zile pentru livrare.

„Prima comandă pe eMAG am primit-o la 5 zile după ce mi-am deschis contul. Am fost foarte încântat. Am sunat clientul, am ambalat produsul și l-am trimis. Numai că în timpul transportului, a fost distrus. Așa că am făcut alt pat și, de data asta, l-am ambalat mult mai bine dându-mi seama unde greșisem prima dată, și a ajuns cu bine la client”, povestește Salehi Mosen.

„Dacă îmi făceam propriul site, nu avem bani să mă promovez”

Înainte de listarea în eMAG, tânărul antreprenor începuse o colaborare cu un magazin de mobilă din Iași. A renunțat însă în scurt timp pentru că primea tot mai multe comenzi prin platforma de e-commerce, dar și prin Facebook.

„Dacă îmi făceam din prima propriul meu site, nu mă știa nimeni și nu aveam bani să mă promovez astfel încât să devin vizibil. Mi-am dorit să colaborez cu o companie mare în care oamenii să aibă încredere să comande, un loc unde să mă vadă cât mai mulți. Iar acum, rar se întâmplă să treacă o zi fără să am o comandă online”, spune Salehi Mosen.

În prezent, volumul comenzilor a ajuns la 100-150 de paturi lunar, iar 90% dintre acestea vin online, din eMAG Marketplace, dar și de pe alte platforme. De Black Friday a vândut 350 de paturi. Antreprenorul din Bacău colaborează și cu un revânzător din Tulcea, dar onorează și comenzi venite din zona HoReCa, în special pentru banchete, tabureți și fotolii.

„Am fost contactat de mai mulți revânzători, dar momentan a trebuit să-i refuz pentru că nu am capacitate de producție. Avem cerere dublă față de cât putem produce. Puteam să mai angajez 4-5 oameni, dar nu știam ce se va întâmpla în pandemie, care nu m-a afectat, dar m-a speriat. Am considerat că e mai bine să merg la sigur până se așază lucrurile. Nu poți să angajezi pe cineva și după câteva luni să-l dai afară”, explică antreprenorul din Bacău, care în prezent are 10 angajați, în marea lor majoritate cu vârsta de peste 40 de ani, „pentru că aceștia sunt mai serioși și te poți baza pe ei”.

„Am fost refuzat de 6-7 bănci pentru că firma nu avea 2 ani vechime”

Încă de la începutul anului trecut, Salehi Mosen avea în plan să își extindă business-ul încurajat de rezultatele obținute după primele șase luni. Condiția era ca mai întâi să reușească să-și dubleze cifra de afaceri în 2020. Și pentru că vânzările au depășit cu mult estimările, antreprenorul a început să caute finanțare.

„Am fost refuzat de 6-7 bănci, inclusiv de banca cu care colaboram, pentru că firma nu avea 2 ani vechime. Am găsit în cele din urmă și am obținut un credit de aproximativ 300.000 de euro pentru cumpărarea unui teren de 1.000 de metri pătrați și pentru construcția unei fabrici. Astfel voi avea o mai bună organizare logistică și voi putea crește capacitatea de producție”, spune Salehi Mosen, care estimează că până în vară va putea produce 200-250 de paturi pe lună, iar ulterior la 600.

În prezent, antreprenorul se află în negocieri cu o companie prin intermediul căreia vrea să ajungă pe piețele din Polonia, Cehia și Slovacia, și estimează că în 2021 va ajunge la o cifră de afaceri de un milion de euro.

Salehi Mosen spune că la succesul său au contribuit echipa pe care o are, pentru că producția merge și în absența lui, dar și grija pentru satisfacția clienților, care, dacă sunt mulțumiți, te recomandă mai departe. O componentă la fel de importantă este însă și pasiunea cu care faci un lucru, dar și multă muncă.

„De când am deschis compania, nu mai știu ce înseamnă să stai și să bei o cafea liniștit la restaurant. Și seara, când sunt acasă, mă gândesc ce produse să mai fac, cum să-mi optimizez producția, să-mi scad cheltuielile și să-mi cresc profitul, sau pe ce platforme să mai intru. (…) Eu acum trebuie să muncesc pentru că lucrurile merg bine și trebuie să profit de acest moment, chiar dacă cunoscuții mei îmi spun că sunt un copil bătrân”, spune antreprenorul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bravo domnule, ai avut curaj. Succes in continuare.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult