Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Fericirea de a-ți îngropa copilul

Am văzut, cred, tot ce există ca material filmat legat de lagărele naziste. Multe dintre acele secvențe au fost introduse în pelicule artistic-documentare de mare valoare, ca „Noapte și Ceață”, al lui Alain Resnais sau „Procesul de la Nurnberg”, de Stanley Kramer.

Mi-au rămas vii în minte sfâșietoarele „Alegerea Sophiei” cu Meryl Streep sau „Viața e frumoasă”, al lui Roberto Benigni.

Dar, niciodată, niciun documentar sau film de ficțiune nu mi-a dat senzația acută că zăresc imagini mai mult decât reale, filmate atunci, cu o cameră ascunsă, în lagărul de la Auschwitz.

Sunt momente în „Fiul lui Saul” când te înfioară sentimentul că ești și tu înăuntru, în gheena morții vrac, una dintre „bucățile” (Stück) de carne umană din care nu va mai rămâne nici cenușa. La Auschwitz este dezintegrată nu numai viața, dar și moartea. O slujbă religioasă, lacrimile, doliul, priveghiul, groapa, înseamnă că mortul rămâne om. În flăcările Auschwitzului, oamenii sunt șterși de pe lume ca și cum n-ar fi existat vreodată... 

Și atunci, să-ți îngropi copilul, sau să îngropi un copil, care, poate, nu e al tău, să i se rostească la căpătâi rugăciunea morților, Kaddish, ajunge să fie singura formă de bine sub stăpânirea răului absolut.

Uluitor cum reușește regizorul și scenaristul László Nemes să țină aproape două ore de epic intens, chinuitor, fără să recurgă la niciun clișeu de situație, de replică, la imagini „prefabricate” sau subrutine actoricești, cum găsim în majoritatea „dramelor de lagăr”.

Coloana sonoră, în care sunt mixate voci în 8 limbi, funcționează ca încă o cameră de filmat, născând în mintea spectatorului imagini create de sunete, care amplifică secvențele „unscharf”, cu cadre strânse la maximum, tulburi și claustrante.

Montajul înseamnă, de obicei, alterarea realului, prin comparație cu cadrul lung. În „Fiul lui Saul”, tăieturile de montaj, montajul în cadru, ritmul, fac să năvălească oroarea până și în sala de mall.

S-a muncit ani în șir la recompunerea interioarelor, costumelor și atmosferei din anticamerele incintelor de gazare și cuptoarelor. Și toate acestea pentru ca, în unul dintre cele mai puternice finaluri din istoria cinematografului, să ajungem să privim pe chipul lui Saul, ca și cum l-am vedea pentru prima dată, unul dintre cele mai stranii fenomene din Univers: zâmbetul.

„Fiul lui Saul” a meritat nu numai Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină – merita Oscarul pentru cel mai bun film în orice limbă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult