Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

FITS 2024 - Sibiul, scena unui spectacol de proporții. Ce se întâmplă miercuri: „În singurătatea câmpurilor de bumbac”, cu John Malkovich și Ingeborga Dapkunaite, unul dintre cele mai așteptate spectacole

FITS 2024

Foto: Dragoș Dumitru

De la sfârșitul săptămânii trecute, Sibiul s-a transformat în scena unui spectacol de proporții, la care participă deopotrivă actori și regizori celebri, dar și oameni obișnuiți. În perioada 21 şi 30 iunie, are loc Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu care a pregătit în acest an 830 de evenimente. Sunt 10 zile de teatru, dans, muzică, circ, expoziții la care participă 5.000 de artiști din 82 de țări, dar și zeci de mii de spectatori.

Miercuri, cea de-a șasea zi de FITS 2024, aduce în fața publicului spectacole captivante de teatru, muzică și dans, dintre care cinci sunt cu acces liber.

Unul dintre cele mai așteptate spectacole este „În singurătatea câmpurilor de bumbac” cu John Malkovich și Ingeborga Dapkunaite, „un spectacol cu dialog primejdios, cu vorbe alese cu măiestrie, despre dorință și împlinire, rațiune și simțire, putere și sexualitate”, de: Bernard-Marie Koltès, în regia lui Timofey Kulyabin, care va avea loc la Fabrica de Cultură - UniCredit - Sala Faust, începând cu ora 19:00.

Foto: Bormio SIA a& Flow Projects GmbH

De la ora 18:00 și de la ora 22:00, la Teatru Gong, publicul poate vedea „Cineva are să vină, un spectacol de Jon Fosse, în regia lui Chris Simion Mercurian, care spune povestea unui cuplu aflat în impas în încercarea lor de a se reconecta.

Printre alte recomandări se numără: „Giant Gospel Choir sings...!”, definiția vie a ceea ce înseamnă gospel, de la ora 20:00, la Biserica Parohială Romano-Catolică "Sfânta Treime", „SOL INVICTUS”, un manifest închinat vieții, la Centrul Cultural „Ion Besoiu”, ora 21:00 și comedia neagră „Emigranții (online)”, despre criză existențială în care expatriații își pierd atât simțul identității cât și pe cel al umanității.

Sumarul recomandărilor de spectacole gratuite:

  • Misterul focului - Creaturi mistice dintr-o altă lume au venit pe pământ, aducând cu ele o insectă uriașă ce poartă cu ea un ou
  • Milk - Astăzi ne-am pierdut constituția umană. Dacă vom avea curajul, ne vom lăsa pierduți.
  • Un cuplu excentric - FRIKIS, un cuplu de comedianți trăsniți și excentrici ale căror trucuri magice, acrobații și momente de muzică și dans se combină într-un show comic de excepție.
  • The Blind - Acest spectacol outdoor surprinde o condiție acută cu o simptomatologie de mecanisme contemporane, alegeri iraționale, frică, minciună și dezinformare
  • The Backs(l)ide - Un spectacol cu de toate, dar mai ales cu haos, care pune sub semnul întrebării importanța monarhiei

Ce s-a întâmplat până acum

Spectacole de teatru memorabile, circ și dans contemporan, muzică gospel, dar și multe alte momente de excepție, toate acestea au fost ingredientele zilei de luni, cea de-a patra zi de FITS, se arată într-un comunicat al organizatorilor. 

Foto: Dragoș Dumitru

Neînțelegerea de Albert Camus în regia lui Bobi Pricop a provocat și emoționat deopotrivă audiența aflată în Sala Mare a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu. Spectacolul aduce în fața publicului una dintre piesele esențiale semnate de Albert Camus, într-o versiune regizorală captivantă. 

Foto: Sebastian Marcovici

Este o metaforă despre „neînțelegerea” dintre membrii unei familii în care se reflectă, de fapt, conflictele, dar și mijloacele de salvare, ale unei lumi aflate în stare de urgență.

Undeva, într-un teatru de război, a fost sold out la Sala Cavas a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. Spectacolul Cristinei Blaga Tomuș aduce în lumină povestea unei trupe detașate într-un sat oarecare, într-un dispozitiv sărac, aflat pe linia frontului. Țara este necunoscută. Evenimentele prezentate în spectacol au avut loc cu adevărat, sunt imagini și emoții complet uitate ale unor oameni pe care i-au unit aceleași lucruri: dorința de a trăi, de a iubi, de a se bucura, de a-și găsi curajul și puterea, de la o clipă la alta, pentru a se reîntoarce acasă. Bazat pe scrierile Svetlanei Alexievici, acest spectacol explorează cu o atașantă umanitate gradul de dezumanizare pe care războiul, temă obsedată a prezentului, o impune.

Pe scena Teatrului Gong s-a jucat sold out și Linia solară, un spectacol de Ivan Vîrîpaev, în regia lui Radu Iacoban, care explorează numeroasele moduri în care doi oameni nu reușesc să intre în contact real unul cu celălalt, uniți de o pasiune devenită treptat obsesie și despărțiți de o linie solară invizibilă, dar palpabilă. La ora 5 dimineața, Barbara și Werner, după șapte ani de căsnicie, continuă o ceartă pe care au început-o cu șapte ore mai devreme. Sunt pe punctul de a-și achita creditul ipotecar, dar privesc în abisul întrebării „ce urmează?", deschizând porțile furiei și sentimentelor reprimate.

Producție a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, INIMĂ DE TÂMPLAR: Povestea unui sas transilvănean, jucat la Catedrala Luterană Evanghelică ,,Sfânta Maria”, este o aventură-romanță despre un meșter din secolul al XIV-lea care transformă viețile tuturor celor pe care îi întâlnește, inclusiv a sa. 

Foto: Inimă de tâmplar

Amplasată într-un decor gotic, această poveste emoționantă cu muzică live, despre vise pierdute și regăsite a stârnit lacrimi și zâmbete în rândul publicului prezent.

Regalul teatral de luni, scriu organizatorii, a fost completat de Gaițele de Alexandru Kirițescu, în regia Mirelei Puia, producție a Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru. Gaițele de Alexandru Kiriţescu, este un spectacol care nu te lasă să pleci indiferent din sala de spectacol. O poveste axată pe destinul fiecărui membru al familiei Duduleanu. Cele trei gaițe sunt prezente aproape în fiecare moment al acțiunii, intimitatea fiind o nevoie neîmplinită în viața celor mai tineri, Margareta și Mircea Aldea. Așa-zisa viață de lux la care aspiră duduile, pasiunea erotică dintr-un adulter, multiculturalitatea mult dorită, fragilitatea unei viitoare mame, toate înglobează povestea tragică a personajelor, învăluită într-o comedie spumoasă cu umor cinic.

Dansurile contemporane au aprins imaginația a mii de spectatori

De la FITS nu au lipsit nici spectacolele de dans. Frida Kahlo după o coregrafie de Silvana Neda din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, Departamentul de Artă Teatrală, a fost sold out. 

Foto: Frida Kahlo

Spectacolul propune publicului o imagine de ansamblu a biografiei pictoriței mexicane Frida Kahlo, imagine ce expune degradarea mentală a artistei din cauza traumelor, toate acestea prin descoperirea teatral-coregrafică a fanteziei picturale, susținută de invocarea universului plastic al suprarealismului. Coregrafia surprinde profilul fizic și psihologic al artistei, încorporând fragilitatea și totodată realitatea năruită a fanteziei ei. Este un spectacol care, prin povestea Fridei, ne îndeamnă să ne transformăm suferințele în sursa principală de inspirație.

Sală arhiplină a fost și la ALICE – Întâlnirile JTI de la Centrul Cultural Ion Besoiu. Bucurându-se de o coregrafie impresionantă, costume haute couture și o scenografie elegantă, ALICE ne ademenește într-o lume a minunilor insolită, cu o atmosferă stranie și încărcată de tensiune psihologică. 

Foto: Sebastian Marcovici

Aflat la intersecția dintre cultura occidentală și cea orientală, spectacolul împletește poezia cu basmul, evocând un labirint al oglinzilor, proiecții artistice și ilustrații alb-negru în cerneală. Născut din colaborarea dintre compania de dans B.DANCE a coregrafului Po-Cheng Tsai și trupa de dans a lui Kathleen McNurney de la Teatrul Luzerner, ALICE este o reimaginare a clasicului roman, în care lumea fantastică a minunilor întâlnește arta zen.

O revizitare impresionantă a vârstei mitice a umanității, într-un spectacol coregrafic de o expresivitate onirică, este și spectacolul Reguli de supraviețuire: omul tigru, jucat la Fabrica de Cultură – UniCredit. 

Foto: Ovidiu Matiu

Având la bază romanul legendar „Ren Hu Zhuan” (Man Tiger) din timpul dinastiei Tang și o adaptare ulterioară a acestuia intitulată „The Moon Over the Mountain”, povestea aceasta combină cele două variante într-un spectacol uimitor de teatru-dans.

Acumulări de Yukio Suzuki din Japonia, spune povestea timpului, a mișcării, a relațiilor care înfloresc în timp. Este povestea unei zile oarecare, o zi din viața de zi cu zi, o zi din lumea aceasta, un moment ce duce spre viitor. Inspirat de cartea Svetlanei Alexievici despre Cernobîl, Acumulări pune în lumină inocența și stupiditatea omenirii, precum și rezistența și venerabilitatea vieții umane.

Circ contemporan și un spectacol de gospel sold out

Cea de-a patra zi de FITS a adus în fața publicului și spectacole de circ contemporan, precum Sus, cât mai sus al artistului român Ștefan Florescu, Melcul Uriaș al celor de la Shade and Fire Theater FIRETER din Bulgaria, The Gipsy Marionettist de Rasid Nikolic, producție Bosnia & Herțegovina și Italia, Un Sisif contemporan de Carlo Mo din Spania și spectacolul Julieta, o femeie plină de experiențe și bizarerii, care își pune sub lupă multiplele fațete ale bătrâneții. Influențată de munca desfășurată la un azil de bătrâni și de legătura strânsă cu bunica sa, regizoarea Gabriela Munoz își creează un alter ego aflat în iarna vieții.

Ziua de luni s-a încheiat cu Peregrinus, un spectacol de teatru ambulant, inspirat de universul poetic al lui T. S. Eliot, care prezintă o zi din viața omului contemporan, desfăşurat în Piața Mare din Sibiu și de un spectacol de gospel sold out la Biserica Reformată Calvină, oferit de Gospel Touch Choir, unul dintre cele mai importante coruri de gospel din Regatul Unit, care se bucură de apreciere şi în SUA.

Foto: Sebastian Marcovici

Întâlnirile Bursei de Spectacole de la Sibiu

Zilele acestea au loc întâlnirile și întâlnirile Bursei de Spectacole de la Sibiu, eveniment asociat Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. Ajunsă la cea de-a 27-a ediţie, Bursa de Spectacole atrage în fiecare an participanți din toată lumea, profesionişti reprezentativi pentru industria artistică.

Foto: Diana Racz

Programul din acest an al Bursei de Spectacole de la Sibiu include dezbateri, prezentări, Speed Networking, Calls for Projects, un spațiu expozițional, dar și celelalte două mari evenimente speciale: Conversații Culturale (la Atrium Café, cu acces liber pentru public) și seria de MasterClass-uri „Întâlniri cu mari coregrafi”.

La deschidere, alături de Constantin Chiriac, președinte FITS și director general TNRS, s-au aflat Cosmin Chivu – director BA Acting și BA Directing, scriitorul și jurnalistul Matei Vișniec, Octavian Saiu - profesor, cercetător și critic de teatru şi Oana Marin – coordonatoarea Bursei de Spectacole de la Sibiu.

„Când am început să particip la bursele internaționale, în 1997, mi-am dat seama că piața culturală, în opinia mea, nu poate funcționa în afara cadrului mai larg al schimburilor culturale. Am văzut multe burse culturale din întreaga lume care fac lucruri geniale, dar cărora le lipsesc mijloacele de a reuni oamenii implicați în procesul creativ. Este esențial să împărtășim instrumentele necesare pentru a construi un nou public, a utiliza tehnologia, a promova eficient și a descoperi resurse de finanțare. Este esențial să fim uniți”. a declarat Constantin Chiriac, Preşedintele FITS şi al Bursei de Spectacole de la Sibiu.

Ediţia din acest an a Bursei aduce la Sibiu reprezentanţi ai celor mai importante structuri artistice din lume, de la Edinburgh Fringe Festival, Avignon Off, Kennedy Center for Performing Arts, Association of Performing Arts Professionals (APAP) sau Manchester International Festival.

„Scopul nostru este să promovăm eforturile și producțiile artistice inovatoare prezentate în sesiunea noastră de Pitch Projects, curatoriată de un panel internațional reprezentând festivaluri și instituții importante din sectorul artelor spectacolului. Printre acestea se numără Edinburgh Fringe Festival, Avignon Off, Association of Performing Arts Professionals, Manchester International Festival, Anthony Sargent, artistic international advisor și Festivalul Internațional de la Sibiu”, a declarat Oana Marin, coordonatoarea Bursei de Spectacole de la Sibiu.

Bursa de Spectacole de la Sibiu promovează conectivitatea între operatori culturali importanți și profesioniști din domeniul Artelor Spectacolului și Managementului Cultural, urmărind crearea de spații generoase de discuții pe teme relevante pentru realizatorii și interpreții de teatru,

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult