Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

­Fondurile de pensii private din Pilonul II au depăşit în mod constant inflația

investitii - Getty

(Foto: Guliver/Getty Images)

Randamentul total realizat de toate fondurile de Pilon II de la start (20 mai 2008) și până la finele anului 2018 a fost de 127,1%, adică un randament mediu anualizat de 8,03% pentru toată perioada de funcționare a Pilonului II. Acest indicator este cu mult peste rata totală inflației din perioada analizată (36,3%), respectiv rata medie anualizată a inflației pentru exact aceeași perioadă (2,95%).


Din cele 10,2 miliarde de euro administrate de Pilonul II la finele anului 2018, peste 1,5 miliarde de euro reprezintă câștig net obținut din investiții, exclusiv pentru cei peste 7 milioane de români care contribuie la acest sistem. Această sumă este netă de toate comisioanele de administrare percepute.

Performanțele fondurilor de pensii, în România și în lume, vor avea întotdeauna o anumită volatilitate, ele urmărind îndeaproape evoluția piețelor financiare și a economiei în ansamblu. Mai mult, aceste evoluții sunt puternic influențate nu doar de mediul economic, ci și de deciziile politice. Un astfel de moment a fost adoptarea la finele lunii decembrie 2018 a OUG 114/2018, care a produs scăderi bruște și severe ale piețelor financiare din România, inclusiv a Bursei de la București, unde fondurile de pensii au investiții semnificative.

Acesta a fost unul din principalele motive pentru care anul 2018 a fost singurul an de la înființarea Pilonului II când randamentul la nivelul unui an a fost sub rata inflației. Chiar dacă performanța fondurilor de pensii se judecă exclusiv pe termen lung, graficul de mai jos prezintă performanța și inflația anuale tocmai pentru a arată că până și în urma unei astfel de analize atipice, performanța fondurilor de pensii raportată la inflație este una excepțională.

Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) încearcă să găsească în această perioadă canale de comunicare şi dialog instituţional cu toate autorităţile relevante, pentru a dezbate efectele negative ale OUG 114/2018 asupra Pilonului II. 

Sperăm ca dialogul instituţional cu decidenţii relevanţi să ducă la modificarea OUG 114/2018, în sensul reconsiderării cerinţelor suplimentare de capital pe baze economice sustenabile şi deci la dezvoltarea şi pe viitor a Pilonului II de pensii private în România, precum şi restabilirea încrederii pe pieţele financiare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Întrebare: cum poți avea 7 milioane de contributori din moment ce sunt 5 milioane de salariați din care numai cei care aveau 35 ani la înființare au avut voie să contribuie! Mare minciună!
    • Like 0
  • Opinion check icon
    Toate contributiile la pensii ar trebui sa intre in niste fonduri de investitii, fie gestionate de stat, fie gestionate privat, sub supravegherea statului (mai buna a doua varianta). Banii stransi sa fie investiti in titluri de stat, obligatiuni si actiuni (ideal si pentru finantarea marilor proiecte de infrastructura, gen autostrazi), dar intr-o pondere rezonabila risc-randament. Practic, fiecare contribuabil sa aiba un cont propriu. Astfel, dupa 40-45 de ani de activitate, contribuabilul sa primeasca la pensie tot ce a cotizat plus dobanda capitalizata in tot acest timp si chiar si ulterior. Cred ca iese o suma decenta! Ok, introducem si o pensie minima garantata, sociala, dar macar contributia bugetului de stat s-ar limita la asta, ceea ce e un mare beneficiu fata de situatia de acum.
    Alte efecte benefice: Pensionarii nu ar mai fi la mila politicienilor si ar avea un venit decent (pensia nu este un ajutor social, nu e pomana, nu ti-o dau politicienii!!!!). De asemenea, ar fi stimulate investitiile bursiere si poate si investitiile publice, eventual statul nu s-ar mai imprumuta de aiurea. Asta mai ales in conditiile in care ducem lipsa de capital autohton. In plus, ar fi un sistem mult mai corect pentru contribuabil si mai transparent, ai putea sa vezi oricand cat ai acumulat, deci pe ce te poti baza la pensie si eventual sa ajustezi daca e cazul.
    La nivel global, fondurile de pensii sunt printre cei mai mari investitori si aduc bogatie statelor de origine.
    Din cate stiu acest model a fost aplicat cu destul de mult succes prin America de Sud, citeam la un moment dat despre Chile (cea mai bogata tara din America de Sud raportat la populatie). Desigur, poate ca merita studiate si sistemele din Singapore, Japonia etc. Cel nord-american mi se pare totusi prea riscant (cazul Enron si multe altele).
    Marea problema este ca pana ajung la pensie cei carora li se aplica noul sistem trebuie sa acoperi din alta parte pensiile celor din vechiul sistem. Deci probabil ar trebui o introducere progresiva. Eventual, pentru un numar de an facem toate investitiile publice din fondurile atrase din noul sistem de pensii (deci cu imprumut) si platim integral de la bugetul de stat pensiile celor din vechiul sistem.
    Dar, totul este conditionat de vointa politica, in sensul si de a renunta la un instrument foarte eficient de manipulare a circa 4-5 milioane de pensionari/alegatori.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Dacă mai guvernează PSD ul mult nu o să mai avem nici o pensie privata in Romania.
    • Like 0
  • Ionel check icon
    Sunt un adept si sustin pilonul 2. Sunt de parere ca ar trebui modificata legea in sensul atribuirii optiunii de cotizare pana la 10 % din cei 25 % varsati la CAS, cu diminuarea corespunzatoare a punctajului pe pilonul 1. Fiecare isi face calculele si opteaza. Daca sunt persoane care nu mai vor sa contribuie la pilonul 2 este optiunea lor ! Daca administratorii pilonului 2 ajung la concluzia ca nu mai este rentabila afacerea sunt sigur ca vor lua decizia care trebuie. Pana la urma pentru ei este ....O AFACERE. Comunicarea si prezenta celor care administreaza pilonul 2 in mass media si in sistemul de invatamant este foarte importanta.
    • Like 1
  • Opinion check icon
    Multumim pentru informare, macar sub forma asta! Interesant, parerea mea este ca fondurile ar trebui sa comunice mai mult si nu doar cand sunt atacate.
    Nu ajunge sa primesti un plic o data pe an si gata!
    Din cate stiu sunt destul de multe restrictii impuse fondurilor in privinta activelor in care pot investi. Ma intreb daca aceste restrictii ajuta sau mai mult fac rau (adica reduc randamentele).
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult