Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Frână bruscă pe cheltuielile publice. Cu ce condiții vine „păsuirea” de la Comisia Europeană?

oămeni pe strădă - București

foto: Lucian Alecu / Alamy / Profimedia

Abordarea neconvingătoare din trecut a autorităților din România cu privire la reducerea deficitului bugetar, care a ajuns la 9,3% din PIB în 2024 și continuă să rămână la un nivel ridicat și în 2025, a determinat instituțiile europene să emită informări potrivit cărora țara noastră nu a implementat soluții eficiente pentru corectarea deficitului și să avertizeze că această stare de fapt „deschide calea unor posibile măsuri suplimentare în cazul în care România nu acționează rapid pentru a-și reduce dezechilibrele bugetare”. Și, deși în cea mai recentă comunicare, din 23 iunie, Comisia Europeană propune 15 octombrie 2025 ca dată până la care țara noastră să ia măsuri eficiente de corectare a deficitului excesiv, factorii de decizie trebuie să acorde atenție condițiilor care însoțesc această propunere, în special cu privire la restrângerea cheltuielilor publice. 

Concret, comisia recomandă Consiliului UE să stabilească un nou termen (15 octombrie 2025) până la care autoritățile din România să implementeze măsuri concrete pentru a asigura corectarea în timp util a deficitului excesiv (până în anul 2030), dar înăsprește limitele maxime privind creșterea cheltuielilor publice. Dacă la începutul anului instituțiile europene considerau că România își permite să majoreze cheltuielile publice cu 5,1% în 2025 (față de 2024) și cu 4,9% în 2026, acum susțin că acestea trebuie temperate la cel mult 2,8% în 2025 și 2,6% în 2026. Următoarea reuniune a Consiliului ECOFIN este programată pe data de 8 iulie și rămâne de văzut dacă propunerea Comisiei Europene va fi aprobată și ce recomandări vor mai fi emise. Însă, indiferent de decizia Consiliului măsurile de corecție trebuie implementate cât mai rapid pentru a menține cheltuielile în limita menționată de CE, dat fiind că, în primele patru luni din acest an, avem deja o creștere de 6,6% față de perioada similară din 2024.

Pe de altă parte, măsurile de reducere a deficitului sunt necesare și în perspectiva evaluărilor așteptate din partea agențiilor de rating, în lunile care urmează. În prezent, România este plasată de către cele trei mari agenții de evaluare financiară pe ultima treaptă recomandată investitorilor, cu perspectivă negativă. În cazul înrăutățirii calificativului, țara noastră intră în categoria statelor nerecomandate pentru investiții, cu impact incomensurabil asupra costurilor și disponibilității împrumuturilor.

Lipsă totală de reacție de la începutul acestui an

Țara noastră se află în procedură de deficit excesiv încă din 2019 (când a înregistrat un dezechilibru bugetar de 4,6% din PIB), a fost scutită de măsuri de corecție pe perioada pandemiei, când regulile fiscale au fost suspendate în UE pentru a permite statelor membre să își sprijine economiile afectate de criza sanitară, dar ulterior a reintrat în vizorul autorităților europene și a fost supusă presiunilor pentru a își consolida poziția fiscal-bugetară. Însă, pentru că, de data aceasta, România nu mai era singura țară aflată în procedură de deficit excesiv, CE a relaxat procedurile și a acordat statelor respective posibilitatea de a-și ajusta deficitul bugetar pe o perioadă de patru până la șapte ani, cu condiția să realizeze reformele structurale și investițiile necesare pentru creșterea competitivității economiilor naționale. România, aflată deja pe un trend accelerat de creștere a deficitului, a transmis CE, în octombrie 2024, un plan fiscal-structural pe șapte ani (termenul maxim admis) prin care s-a angajat să reducă deficitul bugetar la 7,9% din PIB în 2024, la 7% din PIB în 2025 și la 2,5% din PIB în 2031.

Consiliul UE a aprobat planul României în luna ianuarie 2025 și a emis un set de recomandări pentru țara noastră care, practic, reprezentau direcțiile de urmat pentru redresarea finanțelor publice – limitele în care ar fi trebuit să se încadreze cheltuielile publice și reformele necesare pentru stabilizarea economiei și creșterea veniturilor la bugetul de stat (inclusiv reforma fiscală, cu accent pe modernizarea administrației fiscale și, implicit, pe eficientizarea colectării taxelor și impozitelor).

Măsurile de corecție ar fi trebuit adoptate de România până la data de 30 aprilie 2025 și prezentate Comisiei Europene în raportul anual privind progresele înregistrate în prima parte a anului, dar acest raport nu a fost nici până acum transmis instituțiilor europene.

Astfel, la începutul lunii iunie 2025, Comisia Europeană a constatat că România nu a luat măsuri eficiente pentru corectarea deficitului bugetar și a înaintat Consiliului ECOFIN o informare în acest sens. În documentul transmis consiliului, CE a identificat cele mai presante provocări cu care se confruntă țara noastră, respectiv dezechilibrele macroeconomice excesive, și a transmis, din nou, setul de recomandări pentru remedierea situației. A urmat, în 20 iunie, informarea Consiliului ECOFIN cu privire la faptul că România nu numai că nu a luat măsurile recomandate la începutul acestui an (21 ianuarie 2025) ci, din contră, „cheltuielile bugetare au crescut mult mai rapid decât era recomandat, ceea ce a condus la un deficit public ridicat persistent și a pus în pericol corectarea în timp util a deficitului excesiv al României, până în 2030”.

Recomandările instituțiilor europene, calea de urmat pentru redresarea bugetară

În această situație ne aflăm acum și este foarte important ca, odată încheiat calendarul electoral din ultimul an, reprezentanții autorităților să urmeze recomandările instituțiilor europene, care, în esență, vizează stabilizarea finanțelor publice și maximizarea potențialului de dezvoltare a economiei românești. Concret, este vorba de menținerea cheltuielilor publice pe traiectoria de corecție și punerea în aplicare a reformelor și programelor de investiții asumate prin planul fiscal structural pe termen mediu. Totodată, CE recomandă României să urgenteze punerea în aplicare a planului de redresare și reziliență (PNRR), inclusiv a capitolului REPowerEU, să accelereze implementarea programelor aferente politicii de coeziune și să utilizeze la nivel optim instrumentele UE, inclusiv oportunitățile oferite de platforma InvestEU și de Platforma de Tehnologii Strategice pentru Europa, pentru a îmbunătăți competitivitatea economiei românești. În acest sens, autoritățile din România sunt încurajate să pregătească și să planifice mai bine proiectele mari de infrastructură și să accelereze punerea lor în aplicare, să se asigure că proiectele mature de investiții publice sunt realizate în timp util și să promoveze investițiile private pentru a stimula dezvoltarea economică durabilă.

Și, nu în ultimul rând, instituțiile europene spun că România ar trebui să îmbunătățească eficiența administrației publice și previzibilitatea procesului decizional, asigurându-se că inițiativele legislative au la bază studii de impact relevante și sunt supuse unor consultări adecvate cu părțile interesate.

În concluzie, documentele instituțiilor europene oferă o imagine clară a stadiului în care se află economia României și a zonelor în care este necesară o intervenție promptă pentru corecții. Este nevoie doar ca autoritățile române să dea dovadă de voința necesară în acest sens, pentru a evita, pe de o parte, reducerea ratingului de țară și, pe de altă parte, dezangajarea fondurilor europene și, implicit, blocarea a numeroase proiecte esențiale pentru dezvoltarea de ansamblu a societății românești. Noul guvern de la București a anunțat, prin programul de guvernare, că tratează cu prioritate aspectele legate de reducerea deficitului bugetar, iar nu doar Comisia Europeană, ci și întreaga societate așteaptă rezultate concrete în acest sens, cât mai repede. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mg check icon
    ..instituțiile europene spun una, sindicatele alta..
    O listă lungă de "proteste spontane" se alătură amenințărilor cu blocarea activității. Și nici n-au intrat încă în vigoare măsurile de austeritate..

    După ce în 2010 Grecia primise un ajutor UE contra măsuri de austeritate, pentru că nimeni nu o mai împrumuta, au început violențele în stradă.

    Criza a continuat, la fel și protestele, iar în 2012 Grecia apelează la al doilea ajutor UE, cu alte măsuri de austeritate. Tăieri de salarii și pensii, concedieri, tăieri de sporuri, vânzarea de insule.. Reformele bat pasul pe loc din cauza protestelor.

    În 2015 intră în incapacitate de plată. La Referendum, grecii resping inițial condițiile creditorilor pentru un nou împrumut. Guvernul însă e silit să le accepte, ca să poată plăti salarii, pensii..etc
    Abia în 2018, Grecia iese din criză, după 8 ani de asistență financiară..

    România în 2010 a luat câteva măsuri nepopulare. În lipsa lor, puteam ușor aluneca spre soarta bieților greci care au avut de tras infinit mai mult (8 ani grei..) pentru prostia și încăpățânarea cu care s-au lăsat pe mâna unor populiști..

    Putem învăța ceva, din cele petrecute nu demult..?
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult