Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
„Hello Zaharia,
Google is considering creating a video about your company and your success story using Google products. Would you be interested? If that sounds like a good idea, could you please confirm if the following is your exact address so that we could sort out the logistics:...”
Este un fragment din email-ul pe care Mihai Zaharia, sau Mihai de la Bunicel.ro, așa cum îi spun acum toți cei care îl cunosc, l-a primit prin decembrie, anul trecut în numele Google, prin intermediul unei agenții de PR. Era anunțat că Google vrea să realizeze un video despre business-ul lui – producerea și comercializarea de dulceață și gemuri 100 % naturale și despre cum folosește el instrumentele Google pentru a-și crește afacerea.
Mihai are o afacere 90% online și folosește Google AdWords pentru a genera brand awareness şi trafic şi Google Analytics, pentru îmbunătăţirea rezultatelor.
Zi de zi, instrumentele și resursele oferite de Google sunt folosite de milioane de utilizatori pentru a-și transforma ideile în afaceri înfloritoare, startup-uri inovatoare, care aduc creștere economică și locuri de muncă. Web-ul îi ajută să atragă noi clienți, să pătrundă pe noi piețe și să își crească numărul de angajați.
„Am primit un email în care eram întrebat dacă vreau să colaborez cu ei. Ne-am bucurat foarte mult. Știu ce înseamnă un link de la Google, este un garant de încredere online foarte puternic”, spune Mihai de la Bunicel.ro
Cum l-au ales pe el? Nu i-au dat detalii, dar are o bănuială. „Probabil au acces la datele campaniilor AdWords și au văzut că ne promovăm online”.
Trei-patru luni mai târziu, o echipă de filmare venea la Costești, în comuna din Argeș unde Mihai, împreună cu logodnica și partenera sa de afacere – au impreună un PFA –, prepară dulcețuri și gemuri 100% naturale, din fructele din livada lor și le vând pe Bunicel.ro.
„M-au întrebat cine îmi face campaniile AdWords. Le-am spus că eu mi le fac. Eu sunt cel ce a făcut și site-ul Bunicel.ro. M-au întrebat dacă am o părere bună despre ei și le-am spus exact părerea mea. Au întrebat dacă nu vreau să facem un filmuleț, un advertorial. Am acceptat. În martie-aprilie au venit în Argeș, la livadă, să filmeze. Am vrut să amân filmarea cât mai mult pentru a prinde livada înflorită, pentru că e foarte frumoasă. Dar atunci a fost o perioadă foarte rece și pomii nu erau înfloriți. Nu erau nici fructe, a trebuit să improvizăm noi cu niște mere. Ar fi ieșit mai frumos dacă livada era înflorită, dar ei se grăbeau și au venit cu o echipă de filmare acolo la Costești și au făcut și un articol despre mine”, spune Mihai.
Redăm story-ul despre Bunicel.ro, publicat pe growthengine.withgoogle.com:
„Bunicel este o firmă românească, care produce şi comercializează gemuri şi dulceţuri 100% naturale, făcute după reţete tradiţionale. Afacerea a început în urmă cu un doi ani de zile, dar co-proprietarul firmei, Zaharia Mihai Alexandru, ne spune că a început să folosească Google AdWords încă înainte de publicarea online a site-ului, pentru a-și analiza mai bine target-ul şi pentru a înțelege care sunt cuvintele pe care utilizatorii le accesează cel mai des. Cum 95% din afacerea Bunicel este online, firma se bazează pe Google AdWords pentru a genera brand awareness şi trafic, iar şi pe Google Analytics, pentru îmbunătăţirea rezultatelor. Co-proprietarul firmei este foarte entuziast când vorbeşte despre afacerea sa şi pur şi simplu iubeşte produsele Google. El ne spune că: <<Atât Google Analytics, cât şi Google AdWords mi-au adus super-rezultate și au ajutat la dezvoltarea afacerii mele>>”
Matt Brittin, President, EMEA Business and Operations, Google, anunța în februarie că Google va oferi training pentru un milion de antreprenori europeni, până la sfârșitul anului 2016, pentru a căpăta aptitudini digitale de bază.
Filmulețul de 52 de secunde, despre Bunicel.ro:
Din multinațională, la Bunicel.ro
Mihai Zaharia, 30 de ani, a terminat Facultatea de Transporturi, din Universitatea „Politehnica” București, secția inginerie electronică. În 2013 a renunțat la jobul pe care îl avea la o multinațională și s-a apucat să facă gemuri și dulcețuri pe care le vinde, în cea mai mare parte, online, prin Bunicel.ro.
În afacere alături îi este Alexandra, logodnica sa. Are 27 de ani, este absolventă de ASE și lucrează într-o multinațională, pe partea de HR.
„Avem o livadă în Costești, Argeș și ne-am gândit să valorificăm fructele. La început nu am avut nimic planificat, nu am avut o strategie. Am vrut să vedem dacă există interes pentru produs. Iar lucrurile au mers natural din toate punctele de vedere, inclusiv financiar. Nu am investit dintr-o dată o sumă mare de bani”, își începe Mihai povestea.
Prima dată a făcut vreo 50 de borcane de dulceață de nuci verzi. Le-a împărțit prietenilor și cunoscuților, cărora le-a cerut un feedback. Apoi a început să vândă. „Abia atunci cred că am început să obțin feedback-uri reale, pentru că cel din partea prietenilor este unul subiectiv”, spune el.
Și-a făcut un plan despre cum să pună bazele unui brand și a început să caute un nume.
„Multă lume întreabă de unde vine Bunicel, dacă vine de la bunici, sau este un diminutiv. Nu ne-am gândit nici la una nici la alta. Am făcut un studiu de piață, am ales 50 de nume fără diacritice pentru site, apoi am ales 10 care sunau mai bine, din cele 10 au mai rămas cinci. Apoi a rămas Bunicel, suna bine, era scurt, nu avea diacritice. Era de impact. Aceștia au fost parametrii după care l-am ales. Nu înseamnă ceva anume”, spune el.
Și se pare că a fost o alegere bună. Mulți dintre cei cu care s-a întâlnit la evenimente unde merge să își promoveze produsele l-au ținut minte. „De multe ori când merg la evenimente nu mi se spune Mihai Zaharia, ci Mihai de la Bunicel”.
Și-a triplat producția în fiecare an și a vândut-o cu „ajutorul Google”
Dulcețurile le prepară în Costești, județul Argeș. Acolo au amenajat un spațiu pentru care a primit aviz sanitar-veterinar.
Vinde pe net 90% din producție , iar restul la târguri și prin magazinele online cu care colaborează.
Planul lui Mihai este ca în fiecare an să tripleze numărul de borcane pe care îl produce și vinde. În primul an a făcut 1.200 de borcane de dulceață, pe care le-a vândut în totalitate “cu ajutorul Google”. În următorul an – a legat 3.600 de borcane, pe care le-a vândut, de asemenea. Anul acesta - 10.000 de borcane, din care am vândut 5.000 de borcane. „Ne-am ținut de plan , am triplat producția. Anul viitor vrem să facem 30.000, apoi 90.000 de borcane”.
Prepară și dulcețuri tradiționale - de nuci verzi, de vișine -, dar le place să inoveze.
„Avem sortimente fără zahăr, din fructe ce au mai multă pectină, sau cu mai puțin zahăr - 8% zahăr. Sortimentele le-am numit Bunicel, pentru că sunt invenții ale noastre. Sunt o combinație, nu sunt nici gem, nici dulceață. Este vorba de un produs prelucrat termic mai puțin decât dulcețurile tradiționale”, spune Mihai.
Așa au apărut: Bunicel de căpșuni, zmeură și ghimbir, Bunicel de piersici, corcodușe și cardamom, Bunicel de vișine, cireșe și cicoare. Combinații de două fructe și un condiment, cu 8% zahăr și procesate termic cât mai puțin.
Training de două luni pentru startup-uri
Mihai a participat la un program de training pentru întreprinzătorii cu startup-uri, în cadrul Impact Hub București. A ajuns acolo întâmplător, printr-un coleg de facultate care a avut o scurtă perioadă „birou” la Impact Hub. L-a chemat la câteva evenimente organizate aici. Apoi a aplicat și a fost acceptat la un program de training pentru startup-uri, timp de două luni. „De dimineața până seara vorbeam despre business-urile noastre. Am disecat idei, fiecare și-a spus punctele forte și punctele slabe ale startup-ului. Zilnic acolo veneau mentorii - de finance, de vânzări, de contabilitate, de dezvoltare, din juridic –, oameni cu experiență vastă din multinaționale. Mi-au folosit cunoștințele acumulate acolo”, spune Mihai.
Studiu la Biblioteca Națională și rețete din cărțile lui Kogălniceanu
„Vrem ca produsele noastre să fie atestate drept produse tradiționale. Produsul trebuie să fi apărut, să se fi scris despre el nu mai devreme de acum 30 de ani. Sunt destul de puține cărți scrise după Al Doilea Război Mondial despre lucrul acesta. Am ajuns la Biblioteca Națională și am găsit cărți scrise de Mihail Kogălniceanu și alte cărți vechi cu rețete românești în care apăreau și rețete de dulceață, pe unele le-am pus în practică, însă a apărut problema localizării. Noi trebuie să găsim ceva despre zona Argeș. Mai căutăm”
„Ne-au ajutat foarte mult cercetările făcute la Biblioteca Națională. Am avut o vedere per ansamblu a ceea ce însemnau rețetele de dulcețuri românești în România anilor interbelici sau înainte”.
Investitia inițială a fost de 3.000-4.000 de euro. Toate profiturile sunt reinvestite.
Despre afacere. „Mă sună foarte mulți și mă întreabă cum am făcut, de unde să ia un ghid pentru a începe o astfel de afacere. Nu există un ghid foarte clar cu toate cerințele unui spațiu de producție”.
Despre stat. „Pentru a obține certificatul sanitar - veterinar e foarte important cum vorbești, cu cine vorbești. Trebuie să înțeleagă că tu faci un business mic, pentru că în legislația română nu este făcută diferența dintre un business mic și unul mare”
Despre rețete. „Cel mai bine se vinde dulceața de ardei iute, care a întrecut dulceața de nuci verzi. Avem și un nou produs, care s-ar putea să depășească dulceața de ardei iute, și anume dulceata de lapte cu ciocolată neagră. E un produs derivat din produsul spaniol Dulce de Leche. Am avut comenzi foarte bune”
„Rețetele sunt în mare parte inovații ale Alexandrei, sunt și combinate, sau o rețetă veche, la care aduce îmbunătățiri. Dulceața de ardei iute are la baza o rețetă din Ardeal, dar Alexandra i-a adus îmbunătătiri. Dulceata de ardei iute conține 34 %, ardei capia 34%, zahar 15,6%, oțet 12%, coacăze roșii 3,4%”.
Despre cifra de afaceri. „În fiecare an am vândut tot ce am produs. În primul 1.200 de borcane, apoi 3.600 borcane cu 12 lei. Peste 2 ani, vreau să mențin planul de a tripla și vinde producția în fiecare an. Anul asta am făcut 10.000 de borcane, anul următor vreau să vindem 30.000. Din cele 10.000 de borcane făcute în acest an a vândut deja 5.000. A fost un an destul de bun”
Despre implicare socială. ”În momentele în care e foarte mult de muncă angajăm zilieri. Sunt de obicei persoane din zona defavorizată, mame singure cu mulți copii. Zona proiectelor sociale este o altă ramură pe care vrem să o dezvoltăm”.
”Acum participăm la un concurs - Fabricat în țara lui Andrei -, e vorba de business-uri sociale. Suntem în finală. Dacă vom câștiga vom avea o finanțare de 32.000 de euro. Bunicel.ro poate deveni un business social în momentul în care angajează persoane din mediul defavorizat. Vrem să organizam after school de creație pentru copii din comunități defavorizate. Copii ar putea să picteze gentuțele în care noi dăm borcănelele, iar banii strânși din vânzarea lor să se întoarcă tot la ei, să organizeze excursii, de exemplu. Noi dacă tot făceam asta și înainte, a fost oarecum usor să aplicăm pentru acest concurs”.
Sfaturi de la Mihai Zaharia pentru cei ce vor să înceapă un business cu dulceață
1. Să nu producă foarte multe borcane de la început pentru că piața nu este așa de mare precum pare la prima vedere.
2. Să-și facă încă de la început o imagine, un brand și o poveste (neapărat adevărată)
3. Să fie cât mai sinceri și transparenți. Acest lucru atrage mai multi clienți decât orice campanie de marketing.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.