Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Hobber, un business magnetic. „Nu ne-am luptat pe o plăcintă mică, ci am încercat să creștem piața prin educație”. Republica antreprenorilor

hobber

Vă mai amintiți câte perechi de sprâncene ridicate reușea să atragă în jurul său un magnet, pe vremea când erați copii, dar mai ales cât de greu era să faci rost de un astfel de obiect magic? De aceeași problemă s-a lovit și Cristian Dima în 2013, când căuta o soluție pentru a extrage niște cuie din cenușa provenită prin arderea unor cofraje de lemn. I s-a recomandat să cumpere un difuzor și să extragă magnetul de care avea nevoie. A refuzat însă să facă acest lucru, iar identificarea unei alte soluții i-a dezvăluit și o oportunitate de business pe care a valorificat-o. După 8 ani, Hobber a ajuns la o cifră de afaceri de 1,25 de milioane de lei în 2020 și are planuri să se extindă și în afara țării.

Magneții se cunosc demult, dar aplicațiile lor au proliferat în ultimii zeci de ani, mai ales după descoperirea magnetului de tip neodim (neodymium), mult mai puternic și mai ușor decât magneții clasici din ferită. Așa se face că în prezent, indiferent că suntem sau nu conștienți, utilizăm zeci de aplicații ale magneților în fiecare zi. Curentul electric este produs prin sisteme care au în spate magneți, calitatea sunetului care iese din căști sau boxe este datorată unor magneți performanți, folosim filtre de apă care îi încorporează sau biciclete cu frânare magnetică. Avem fotografii puse pe suporturi magnetice sau plannere, opritoare de uși și, bineînțeles, magneții suvenir sau cei foto de la evenimente. 

Și dincolo de utilizatorii industriali care folosesc diverse aplicații ale magneților, sunt și persoane pasionate de doing yourself sau design interior care apelează la soluțiile oferite de magneți. Aceasta este nișa pe care a identificat-o Cristian Dima și pe care a încercat să o crească în ultimii opt ani.

„Am încercat să educăm piața. Nu ne-am luptat pe o plăcintă mică, ci am încercat să creștem piața prin educație, arătând multiplele utilizări ale magneților. Am reușit astfel să avem clienți informați atât în zona industrială, cât și în cea rezidențială. Am realizat acest lucru prin publicarea a numeroase articole și materiale video cu experimente cu magneți și fenomene de magnetism, dar și prin prezența la evenimente precum Noaptea Cercetătorilor, Festivalul Luminii, diverse târguri organizate de mall-uri. Am avut și un parteneriat cu un eveniment TED, am organizat ateliere pentru copii și am sprijinit mai multe muzee din țară care expun magneți și experimente cu magneți. Astfel, am colaborat cu Orășelul Cunoașterii din București, cu laboratorul interactiv de fizică Experimentarium din Timișoara sau cu Muzeul Interactiv de Științe din Brașov”, spune Cristian.

O comandă de 200 de euro și testarea produselor pe okazii.ro

Așa a început povestea Hobber după ce Cristian a identificat o sursă de magneți bruți de calitate și a făcut o comandă mai mare ca să testeze piața locală. Și pentru că exista cerere, în 2013 a înființat Arca Hobber și și-a făcut propria platformă de comercializare astfel încât să poată oferi suficiente informații pentru a educa piața. Un an mai târziu a deschis și un showroom pentru clienții care voiau să vadă produsele sau să își ridice comanda dintr-un punct fix.

A continuat colaborarea și cu okazii.ro și a listat produsele și pe site-uri precum OLX și eMag, dar în paralel a dezvoltat și alte site-uri proprii, cel mai nou fiind supermagneti.ro

Numele companiei are însă o istorie mai veche. Inițial Cristian a gândit sub acest nume un concept prin care să se adreseze persoanelor cu diverse hobby-uri, el însuși numărându-se printre acestea.

„Hobber se dorea o platformă pentru hobby-uri, unde pasionații de anumite subiecte să se întâlnească și să găsească produse de specialitate. Am ajuns să avem 3-5 hobby-uri reprezentate foarte bine, dar din lipsă de resurse și timp, am oprit proiectul, iar apoi l-am reinventat pe zona de do it yourself (DIY). Eu personal am găsit în hobby-uri varianta de contrabalansare a vieții profesionale. Fiind consultant financiar, sunt tot timpul cu ochii în cifre, iar hobby-ul mă ajută să evadez. Astfel am învățat să schiez, să joc tenis, apoi am început să alerg, să practic și tir cu arcul,tango și chiar tai chi. Astfel de activități te ajută să funcționezi mai bine, să schimbi perspectiva, iar cea mai plăcută este partea de comunitate, întâlnirile cu oamenii care au în comun aceleași pasiuni”, explică Cristian.    

Business-ul a evoluat lent pentru că prundența este una dintre trăsăturile unui consultant financiar. Un alt factor l-a reprezentat faptul că un asftel de business necesită mai mult timp pentru consolidarea relației cu furnizorii din Asia, unde se află 90-95% din resursele minerale pentru magneții neodim.

„A durat mai mult timp, dar faptul că nu am venit cu sume mari de la început ne-a ferit de eșecuri. Am testat diverse produse și am discutat foarte mult cu furnizorii. E greu să ai încredere de la început și să faci comenzi mari. Acum i-am selectat și știm că ne putem baza pe ei pentru produse de calitate. Apoi, pe măsură ce am crescut, am tot reinvestit și asta facem și acum, inclusiv prin atragerea de fonduri europene. Pentru că avem în continuare nevoie de spații mai mari de depozitare sau anumite utilaje. Iar dacă vrei să reziști în piață, trebuie să găsești resursele pentru a investi constant”, spune antreprenorul.

Cum parezi concurența când piața se aglomerează?

În 2013, când Cristian căuta un magnet puternic nu a găsit aproape nimic în România. Astăzi, la 8 ani distanță, piața este deja aglomerată și sunt mai mulți jucători, inclusiv companii din Europa.

„Gama de produse este foarte mare și noi am preferat, spre deosebire de concurență, să avem diversitate. E ca un fel de mall de magneți în care fiecare poate găsi exact magnetul de care are nevoie în proiect. Și fiind foarte multe idei și aplicații, există foarte multe tipuri și dimensiuni de magneți, graduri de magnetizare diferite, oferind caracteristici diferite. Astfel am ajuns la peste 1.000 de produse, atât magneți, cât și produse care încorporează magneți din tot felul de materiale, de la magneții clasici din ferită și neodim, bandă magnetică, folii magnetice, magneți din aliaje, aluminiu-nichel-coblat, cu forme, dimensiuni și puteri de atracție diferite”, explică antreprenorul, care mizează și pe faptul că poate oferi consultanță de specialitate și poate livra magneți speciali la cerere.  

Clienții Hobber sunt fie foarte bine documentați tehnic și știu exact ce vor, fie au în minte un anumit rezultat și primesc consultanță pentru a-l obține. Iar acest tip de clienți rezidențiali au susținut business-ul în perioada pandemiei, când sectorul industrial și-a întrerupt sau diminuat temporar activitatea și cererea din această zonă a scăzut considerabil.

Altfel, Hobber acoperă și zona industrială oferind magneți mari cu capacitate de ridicare de până la 3 tone sau folosiți în construcții, precum și magneți de dimensiuni medii pentru amenajări de vitrine, spații interioare și activități de reciclare. Există însă și industrii care consumă magneți de dimenisiuni mici încorporați în tot felul de obiecte, de la ambalaje și calendare până la textile și jocuri educative, iar Hobber și-a propus să intre în atenția cât mai multor astfel de producători.

Pe termen mai lung, Cristian își dorește să se extindă în Europa și să testeze mai multe piețe mai întâi online.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Ca să fii un antreprenor de succes ar trebui să ai un mix de abilități care să se îmbine unic într-o amprentă, ca un ADN. În ceea ce mă privește este vorba de curiozitate, dorință continuă să înveți, să inovezi, ambiție, abilități de lider și abilități analitice, care te ajută să înțelegi dacă mergi într-o direcție bună. Trebuie, de asemenea, să ai și noroc, un cerc de cunoscuți cu care să te consulți și sprijin financiar mai ales la început.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Ambiție și încăpățânare că să obții diverse documente de la autorități sau parteneri. Cel puțin asta s-a întâmplat atunci când mi-am deschis prima firmă în zona de consultanță financiară. Între timp s-a îmbunătățit relația cu autoritățile, dar totul este extrem de birocratic și trebuie multă răbdare și organizare ca să duci la final o autorizare.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Da, sunt momente mai ales când te extinzi și totul este fluctuant pe partea de încasări. Au fost situații când, de exemplu, am preferat să plătesc salariile și să amân plata taxelor pentru că am considerat că este mai important să fiu alături de angajați. Am avut un client foarte mare care ne-a dat un avans, am adus marfa, iar după ce am livrat au întârziat foarte mult cu plata. De aceea clienții rezidențiali sunt importanți, chiar dacă comenzile nu sunt mari, pentru că îți oferă stabilitate.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Sunt zile în care lucrurile se leagă. Se spune că 20% dintre business-uri eșuează după primul an de funcționare, iar 10% trec de primii 10 ani. După peste 8 ani de la înființare cred că noi suntem pe drumul cel bun. Stocurile sunt tot mai mari și baza de clienți care revin crește, iar asta îți dă semnale că ești pe un drum bun.

Ce este antreprenorul? Omul bun la toate. Antreprenorul este un roată interschimbabilă pe aproape orice rol pentru business-ul propriu atunci când are o mică afacere. În cea mai mare parte a timpului ești blocat pentru că trebuie să fii acea rotiță din sistem care mișcă lucrurile pe care nu are cine să le facă. Dar ai nevoie și de momente de răgaz în care să visezi la ce ai vrea să devină compania în câțiva ani. Pentru că altfel doar stingi incendii și nu știi unde se îndreaptă business-ul.    

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: Prima comandă a fost în jur de 200 de euro, dar pe parcurs am investit foarte mult în produse noi, facilități de stocare, automatizări. Am pierdut șirul investițiilor detaliate, dar sigur s-au depășit 200.000 de euro.

Număr de angajați: 3 și mulți colaboratori (externalizare IT, design web-site, marketing, contabilitate). Avem un ecosistem de parteneri români. Suntem deci un business care dă de lucru multor altor oameni de aici. Acest lucru trebuie să îl înțelegem, că lucrând cu companii din România, chiar dacă nu câștigi direct, banii circulă aici. Și astfel vom avea un nivel de trai mai bun noi toți.

Timp de recuperare a investiției: încă investim periodic, recuperarea va fi probabil în 5-10 ani.

Cifra de afaceri 2020: 1,25 milioane de lei

Profit: 10-15%

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult