Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Imaginile cu care rămânem după 1 mai: Dragnea șofer la Fetești, BMW-ul de la Vama Veche, un pod ruginit, la club cu elicopterul și un București fără bucureșteni în care se poate respira

2,5 kilometri făcuți pe bulevarde în 6 minute. Niciun claxon la semafor, șoferi relaxați. La supermarket, 2 minute petrecute la casa de marcat. Locuri de parcare la alegere, chiar și în zonele centrale, trotuare libere, parcuri aerisite. Aer mai curat. La terase, turiști care vorbesc în toate limbile pământului. Și mult mai liniște ca de obicei, fără șoferi care-și turează nervos motoarele.

Așa a arătat mini-vacanța de 1 mai în București, metropola europeană cu cel mai aglomerat trafic și una din cele mai poluate din lume în timpul săptămânii, atunci când Parlamentul nu dă prin lege vreo zi liberă sau primărița Gabriela Firea nu decide că nu se face școală. Liberele cu ocazia diverselor sărbători (parcă tot mai dese) scot la iveală un București pe care-l îndrăgești și fără să vrei. Și fațadele clădirilor sunt mai cochete, iar orașul e mai puțin cenușiu. Parcarea imensă în care s-a transformat de câțiva ani încoace Capitala se golește ca prin minune- descoperi un loc căruia parcă i-ai mai da o șansă. 

Îi înțeleg pe cei care vor să-și tragă sufletul câteva zile la munte sau la mare. Însă mi-e greu să descifrez ce-i mână în luptă pe cei care aleg să stea pe drumurile naționale 6-8 ore ca să ajungă la Brașov, de exemplu, pentru a petrece 48 de ore la o cabană și a se întoarce în aceleași blocaje cu nervii întinși la maximum, circulând bară la bară, actori ai stereotipiilor pe care le auzim la emisiunile de știri, înjurând printre dinți politicienii perindați pe la putere în ultimele 3 decenii și jurându-se că vor pleca departe.

Vacanța de 1 mai s-a încheiat prost pentru câțiva oameni aflați în drum spre casă. Pe A1, între București și Pitești, s-a stat o oră într-un blocaj provocat de un accident în care o persoană a murit și mai multe au fost rănite. La Comarnic au înțepenit șoferii și pasagerii și la dus și la întors, la fel de mult timp ca alte dăți.

La cum arată șoselele țării de Paști, Crăciun, 1 Mai, Rusalii sau înainte de Revelion, te-ai aștepta ca singurul criteriu aplicat de oamenii care-și dau votul să nu fie promisiunea că vor primi pensii mai mari, salarii indexate, sporuri crescute, ci planurile pragmatice, programatice legate de autostrăzile care să lege colțurile țării, căile ferate pe care trenurile să se poată merge măcar cu viteza de dinainte de Al Doilea Război Mondial.

Câteva imagini sintetizează cel mai bine zilele libere de 1 Mai 2018.

Una e cea cu elicopterul care aterizează în fața unui club aduncând cu picioarele pe pământ niște semeni - pesemne că nerăbdarea din trafic se va muta în curând în aer, mai ales pentru potentații zilelor pe care le trăim. 

O alta este a unui individ care și-a scăldat BMW-ul în mare la Vama Veche și nu a mai putut scoate mașina de pe plajă (cică personajul va primi o amendă de 10.000 de lei). 

O a treia este postarea liderului PSD (partid aflat la guvernare sub toate numele sale în peste 60% din ciclurile electorale de după 1990, cum observa în analiza sa Vlad Petreanu). Liviu Dragnea constata că, la Fetești, unii șoferi nu au putut achita taxa prin SMS din cauza unor defecțiuni tehnice - remediate la scurtă vreme după postare. 

(sursa foto: Facebook Liviu Dragnea)

Comentariile merită citite, arată ce-i doare cu adevărat pe români. 

Ultima imagine, poate cea mai puternică, dar la care liderii zilei nu au făcut până acum nicio referire și nici nu au anunțat vreo anchetă - este cea a stâlpilor de rezistență pe care se sprijină podul Constanța. Roși de rugină, măcinați de decenii în care nu au fost reabilitați, au fost, zilele trecute, reparați cu puțin ipsos.

 

(sursa foto: USR Sector 1)

România este ruginită.

La Podul Constanța, ar putea avea loc o tragedie în orice moment. În urmă cu ceva luni, o pasarelă din fier cădea pe calea ferată în apropiere de Ploiești la doar câteva minute după ce un tren cu pasageri a trecut pe acolo. În București, clădirile vechi stau să cadă, în țară, cu trenul se merge mai încet ca acum 6-7 decenii. TAROM-ul este cu un picior în faliment, crapă geamurile aeronavelor în timp ce zboară. Țevile regiilor de termoficare își numără zilele până când crapă și ele de tot.

De ziua internațională a muncii, mândrul popor muncitoresc stă blocat în trafic, pe șosele și poduri, într-o Românie care și-a ieșit din garanție.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ne transformăm intr-o țară de cocalari ,inițial mi-am zis că termenul rrom e o altă dovadă a imbecilității elitei rromâneşti dar se dovedeşte că a fost vorba de o genială premoniție ,putem scrie liniştiți numele țării cu mulți de R ,reflectă evoluția societății rromâneşti.
    • Like 0
    • @ Adrian Adrian
      termenul "rom" "rrom" este folosit de cel putin 1500 de ani,de poporul roma si inseamna ... "om" asa isi spun ei pe limba lor cu mult inainte ca romanii sa-si spuna "romani" Donald Kenrick. Historical Dictionary of the Gypsies (Romanies) 2007 http://www.gitanos.org/documentos/1.1-KEN-his_HistoricalDictionaryoftheGypsies.pdf
      P.S. Am raportat mesajul d-voastra ca fiind rasist
      • Like 0
  • Am o intrebare: podul feroviar, al lui Anghel Saligny, cum de sta? Oare ce il tine in aer?
    • Like 0
    • @ Anca Paduraru
      Inerția. Crezi că l-a făcut din oțel inox?
      • Like 0
  • Silul ,, merge si asa "
    • Like 0
  • prostie si inconstienta,ipsosul maninca fierul
    • Like 1
    • @ Stefan 51
      Daaaaaa, dar ce frumos arată! Alb ca laptele. :))))))))))
      • Like 0
  • Mike Teo Mike Teo check icon
    Astia suntem. Macar sa fi fost niste nemti sau olandezi de vina pentru mizeria lasata in urma si drogurile consumate, insa nu este asa. De vina sunt ghirtoii nostri de bani gata care aparent disparusera din peisaj, insa probabil ca s-au reactivat odata cu castigarea puterii de catre PSD.
    • Like 3
    • @ Mike Teo
      „dispăruți din peisaj”? Vrei să zici că ei SÎNT peisajul! :)))))))
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult