Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Nu pasarela e de vină. Dacă vă uitați o clipă în sus, veți avea răspunsul

pasarela prabusita

(Foto: Inquam Photos / Diana Baciu)

Cele patru tone de pasarelă care s-au prăbușit astăzi pe calea ferată lângă gara Ploiești Vest ne arată partea de Românie ruginită, în care nu s-a mai băgat niciun leu din anii 70-80.

În fața unei catastrofe nu foarte greu de imaginat - dacă structura de fier ar fi căzut pe un tren de călători - reprezentanții locali și cei de la căile ferate își fac cruce și se miră că Dumnezeu ne iubește/ că am avut noroc/ că am trecut pe lângă un mare păcat.

Dar câte pasarele cu potențial de ucigaș în masă atârnă de un fir de noroc deasupra șoselelor și căilor ferate din România? Le evaluează sau controlează cineva măcar o dată la câțiva ani ca să le stabilească gradul de uzură? Care este procedura în cazul structurilor care nu țin de CFR (Infrastructură în acest caz) dar care trec „pe deasupra” noastră și pun în pericol oameni?

În județul Prahova al clanului Cosma, care se luptă azi cu DNA-ul, pasarelele care susțin conductele de apă caldă ale regiei din oraș sunt vechi și necontrolate de 40 de ani. Într-o viitoare anchetă penală deschisă în urma acestui incident, ar trebui luați la întrebări toți șefii regiei de căldură din Ploiești care au fost după 90 la conducere, probabil în toate cazurile numiți politic.

12.500 de minute au întârziat trenurile în 2017 din cauza problemelor de la CFR Infrastructură, spunea fostul ministru de la Transporturi din cabinetul Tudose. La fiecare incident ca cel de astăzi, este obligatoriu să ne uităm cu atenție la investițiile făcute în ultimele decenii în calea ferată, șosele, autostrăzi, spitale și școli. Cele construite de comuniști au ieșit din termenul de garanție, fotografiile cu pereții care stau să cadă prin spitalele din țară devin virale.

Deși sunt prin rotație din 1990 la putere, azi cei de la vârf generalizează și își extrag răspunderea pe care ar trebui să și-o asume prin formulări impersonale - nu s-a dorit, nu s-a înțeles, nu s-a făcut, s-a furat mult, a fost multă incompetență. O nouă sintagmă care obsedează clasa politică este s-a vehiculat în spațiul public. O coroniță de cuvinte care arată fuga totală de responsabilitate a celor care pretind că ne conduc și clamează asta numai atunci când le convine. S-a / s-au vehiculat în spațiul public are și subiect, și predicat, are personaje, actori, acțiuni. În cazul scandalului DNA Ploiești, formularea este foarte simplă: niște oameni politici din tată-n fiu și fiică, unii condamnați anterior la închisoare cu executare pentru corupție, aflați la ultimele termene în justiție pentru alte fapte, au prezentat niște înregistrări despre care nimeni nu a stabilit că sunt autentice, la posturile de televiziune deținute de doi oameni de afaceri cu dosare penale, unul din ei condamnat definitiv, unul fugit din țară. Acestea sunt faptele, iar CSM a început, prin Inspecția Judiciară, un control la DNA Ploiești.

În altă situație recentă, premierul Dăncilă făcea o referire nefericită la colegii parlamentari europeni pe care-i descria ca fiind autiști și rău-intenționați. A doua zi, în fața camerelor, doamna premier spunea că îi pare rău că s-a înțeles că i-a jignit pe cei cu autism și familiile lor. De parcă era altceva de înțeles decât ceea ce a formulat domnia sa cu cuvintele sale live, la un post de televiziune.

Oameni politici care au ocupat, pe rând, toate funcțiile în stat, de la aleși locali, la șefi de consilii județene, prefecți, miniștri, spun astăzi, ridicând din umeri, că nu s-a vrut.

România are o majoritate parlamentară clară, partidele PSD și ALDE ocupă toate funcțiile în administrația centrală și locală. În București, toate primăriile de sector și cea generală sunt ale social-democraților. Și totuși, având tortul, decizia, cuțitul și pâinea în mână în 2017, investițiile statului au fost la minime istorice în ultimii 20 de ani. Bucureștiul nu are parcări și nici nu pare interesat să aibă, clădirile cu risc seismic sunt un pericol public, nivelul noxelor este mortal, circulația rutieră gâtuită, la metrou se poate produce oricând o tragedie în orele aglomerate. Trăim în Bucureștiul în care nu s-a vrut.

În țară, autostrăzile stau, proiectul Iași-Târgu Mureș e doar pe hârtie, ba chiar anulat și adus la stadiul zero, iar țara riscă să piardă milioanele de euro de la UE pentru spitalele regionale. Care să fie explicația lui nu se vrea, cine va răspunde pentru că nu se vrea, pentru că nu sunt atrase fonduri europene, cine răspunde pentru miile de morți de pe șosele pentru că nu avem autostrăzi, cine își asumă responsabilitatea pentru victimele infecțiilor intraspitalicești din spitalele ruină?

Pasarela căzută peste calea ferată de la Ploiești arată rugina în care stăm și nivelul falimentar al unei clase politice fără viziune, care conduce, de aproape 30 de ani, o țară în care nu se vrea.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Felicitări domnule Livadaru, ca de multe alte ori, ați pus degetul pe rană. Celebrele nu s-a vrut/s-a fcut ori nu, etc... sunt o explicație diagnostic.
    Aș întreba și eu. Ce ar spune autorii infamantelor sintagme dacă mâine, s-ar trezi luați pe sus, legați de un bloc mare de beton și prăvăliți într-o apă adâncă? Ar spune oare ”Am fost înhățați de o entitate și aruncați în apă. Nu s-a constatat nicio reacție la acest gest”?
    • Like 0
  • Atenție la podul Constanța din București.
    Are niște stâlpi de susținere subțiri din care au început sa iasă fiarele.
    Pereții laterali stau sa se prăbușească.
    Zguduit de tramvaiele, mașinile de mare tonaj și trenurile ce trec pe deasupra lui, îmi este frica sa mă gandesc la ce nenorocire se poate întâmpla, mai ales ca sunt printre cei ce trec zilnic de cel puțin doua ori pe sub el.
    • Like 2
  • Stiti care este ironia hazlie din aceasta situatie ? Chiar nu am vazut un sobor de preoti care sa sfinteasca dezastrul ! Acum pe bune, eu as iubi Romania, cu bune cu rele dar realitatea si puterea nu consta intr-o mana de politicieni ci in cumulul majoritar cetatenesc cu drept de vot sau patronat de spiritul faptului dus la bun sfarsit. Aghiazma nu va tine la nesfarsit iar romanul apatic va simti pe pielea lui ce inseamna involutia....doar daca nu este nesimtit, tupeist, aplatizat de griji, frustrat sau intentionat mazochist.
    • Like 3
  • Cristi check icon
    Da, nu sunt toti la fel. Nu e totuna sa fii si batut si cu banii furati sau doar sa fii furat.
    Insa, desi toate partidele politice au fost, mai mult sau mai putin, intr-o forma sau alta, la guvernare, iar noi, dupa 30 de ani, nu avem o autostrada care sa lege capitala (care este si cel mai important centru economic al tarii) de U.E. ne dovedeste ca doar prezenta la vot nu va schimba prea multe. Inainte de a-i acuza pe cei care nu voteaza, incercati sa-i intelegeti si sa gasiti solutii realiste pentru a-i determina sa-si doreasca sa voteze. (fara limbaj de lemn sau gargara)
    • Like 0
    • @ Cristi
      Paul check icon
      Ce sa înțeleg la unul care nu votează? Ca e scârbit de clasa politica? Toți romanii care își merita numele de romani sunt scârbiți de clasa politica, însă foarte putini sunt dispuși sa se implice in politica, astfel încât asta rămâne apanajul unor personaje sinistre ca dragnea și tariceanu. Deci, fie ne implicam in politica fie votam personajul cel mai puțin sinistru. Scârba și disprețul exprimat prin nevot duce la situație de genul și f... și cu banii luați.
      • Like 2
  • Știți ceva, domnule Livadaru?
    Haideți să nu mascăm adevărul după cuvinte blânde!
    „Nu s-a vrut” înseamnă de fapt „s-a vrut doar să se fure din bani publici”, aia înseamnă. BANI PUBLICI — de la dvs., de la mine, de la toți plătitorii de taxe și impozite.
    Și încă ceva: da, noi chiar suntem niște falși autiști: știm, vedem, dar ne prefacem că nu observăm cum dispar banii noștri în averile lor! De fapt, nu facem nimic, aia este problema!
    • Like 2
  • Eu nu mă mai mir!
    În condițiile în care primarul din orașul meu a fost victima propriei beții alcoolice, iar ”cazul” lui a fost mușamalizat de către ceilalți membrii ai găștii locale; în condițiile în care statul para-leu și partidul sunt conduse de un condamnat penal, la ce ne putem aștepta?! După ei potopul...
    • Like 0
  • Alex Mag check icon
    Pierpatratsuprapatruegalcutacatactacatac
    După ce o nesimțită de pasarelă din Ploiești s-a prăbușit peste CFR-ul nostru cel de toate zilele fără să fie chemată în fața unei comisii a parlamentului, tot CFR-ul a tras de ce a putut fără ca vreun organ al statului abilitat cu ceva să intervină și cei mai dezastruos fără ca formatorii, liderii de opinie ai statului paralel, ai agenturilor străine sau a lui Soros, să realizeze amploarea evenimentului, mulțumindu-se numai cu imagini și declarații că pasarela îi di vină, lăsând deoparte SRI-ul în care ½ încearcă să-și salveze pielea și cealaltă ½ este ocupată să-i ia locul, cu CSAT-ul plecat la schi la Șureanu, de d-na. ministru de interior Carmen Dan preocupată să decapiteze DNA-ul pentru niște procurori, tot din Ploiești (!) fără să-și vadă pedofilul din curtea domniei sale, se pune o întrebare legitimă de ce nu realizează nimeni ca în realitate s-a pus în joc securitatea națională.
    Toata lumea a uitat de ce era CFR-ul a 2-a armată: pentru că orice eveniment care provoca o întârziere era tratat ca și sabotaj.
    Norocul nostru că afară lucrurile se văd altfel așa cum în dimineața acestei zile, nervos pe dublul președinte Dragnea că s-a întâlnit cu ambasadorul USA Klemm, președintelui Putin a ordonat să se atace România prin bombardarea căilor de comunicații, a industriei petroliere, a câmpurilor agricole și a pădurilor, la care șeful de stat major rus ge-alul. Gherasimov i-a răspuns că nu are ce bombarda: autostrăzile se dărâmă singure, calea ferata Brașov-București este nefuncțională, restul infrastructurii este la nivelul primului război mondial, industria petrolieră este a Rusiei, câmpurilor agricole sunt ale italienilor, germanilor și olandezilor iar păduri nu mai există.
    În consecință putem să urmărim în continuare liniștiți evenimentele importante ale zilei: cele 4 tone ale pasarelei, călătorii CFR se duc cu autobuzele, traficul din București, duba jandarmilor care în misiunea de pacificare a mai făcut o victimă, la al sutelea congres Liviu Dragnea reales, frații Becali cu mită care nu-i mită, etc-uri.
    Somn ușor Românie, cineva acolo sus ne iubește.
    • Like 7
  • De ce n-a căzut pasarela aia cînd trecea ministrul transporturilor pe sub ea în „vizită de lucru”? Aș fi luat și eu în considerare „pedeapsa divină”... ;)
    • Like 1
  • Pe vremuri credeam că povestea cu drobul de sare e doar o poveste.
    • Like 1


Îți recomandăm

Bursa BT Roberto Marzanati la Executive MBA University of Hull

Competiția la Executive MBA University of Hull din Cluj-Napoca, program acreditat internațional, este deschisă celor care doresc să facă un pas înainte în dezvoltarea profesională şi personală, indiferent de domeniul în care lucrează, public sau privat. Candidații trebuie să aibă cel puțin 3 ani experiență în management după terminarea studiilor şi să cunoască limba engleză la nivel avansat.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Allkimik

În urmă cu 12 ani, a plecat în India, în vacanță, cu un aparat digital scump și un altul ieftin, pe film, cu care a făcut poze mai mult seara, fără să aibă nicio așteptare de la ele. Când le-a developat la un atelier, a rămas surprins de profunzimea imaginilor și, ținând în mână diapozitivele, a avut revelația prezenței fizice a fotografiei.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult