Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Un business început în Popești Leordeni vrea să ducă mâncarea gătită la parterul ansamblurilor rezidențiale și să concureze cu livratorii de tip Glovo. Republica antreprenorilor

Dacă nu te dezvolți, mori. Asta cred proprietarii prăvăliei 13 Bis cu dichis, deschise la parterul unui ansamblu rezidențial din imediata apropiere a Bucureștiului, în Popești Leordeni. Au început în 2016 cu comercializarea de produse alimentare, apoi au schimbat strategia și au început să folosească marfa din stoc pentru a pregăti mâncare gătită și produse de patiserie și cofetărie. Concept care a prins foarte bine, mai ales în pandemie, și mult mai profitabil.

Dar pentru că este construită în jurul unei comunități, afacerea aproape că și-a atins potențialul maxim, iar Natalia Cuznetova și Valentin Boian vor să-și extindă business-ul în sistem de franciză și să ajungă cu conceptul dezvoltat și perfecționat în ultimii 6 ani, și la parterul altor ansambluri rezidențiale din București și împrejurimi. Într-o primă etapă, au ca obiectiv cinci unități francizate, care să devină alternativa la comenzile de mâncare la domiciliu prin aplicațiile specializate de tip Glovo.  

Bis cu Dichis

„În acest moment numărul clienților noștri nu mai poate crește foarte mult, iar alternativa pe care o avem pentru a ne dezvolta este în sistem de franciză. Și nici nu ar fi bine să facem mai mult de atât pentru că altfel profilul afacerii s-ar dilua. A fost gândit ca un business de proximitate, pentru comunitate. Clientul care locuiește în zonă și vine către casă, știe că aici este un loc de unde își poate lua mâncare gătită sau diverse produse alimentare, dar unde se bucură și de o legătură directă și mai personală cu angajații noștri. (...) Pe de altă parte, dacă nu continui să te dezvolți, afacerea se deteriorează în 3-5 ani, în mod inevitabil. Pentru că apar concurenți, iar clienții vor fi tentați să încerce serviciile nou apărute”, spune Valentin, care este administratorul 13 bis cu dichis.

De ce să te extinzi în regim de franciză?

Franciza este un model de dezvoltare a unei afaceri cu costuri reduse, pentru că investiția este suportată de cel care adoptă conceptul de business. În România, piața francizelor se află pe un trend ascendent, mai ales în zona de consum și servicii, pentru că această formulă este tot mai atractivă pentru aceia care nu au sume mari de investit sau, chiar dacă au, nu au experiență sau vor să limiteze riscurile implementării unei idei noi.

„Investiția o face francizatul, iar noi venim cu conceptul si modelul de business. El vine cu spațiul, iar noi ne ocupăm, prin intermediul furnizorilor noștri, pe care deja i-am identificat și știm că sunt serioși, de implementarea conceptului de amenajare și dotare cu echipamentele necesare. Dimensionarea tehnologică și comercială a unui astfel de business poate fi făcută de cineva cu experiență într-un timp mult mai scurt decât pe cont propriu. Astfel, timpul se reduce de la minimum 6 luni la 3-4 luni. În plus, ne ocupăm de tot ce înseamnă documentație și autorizații”, explică Valentin, care estimează că pentru a deschide un restaurant de tip take-away, dar care să comercializeze și produse alimentare de bază, este nevoie de o investiție de 80.000 de euro, dar care poate fi redusă semnificativ prin achiziționarea echipamentelor în sistem de leasing. 

Practic, francizorul oferă brandul si reteta de succes a afacerii, partea de know-how și o rețea de furnizori testați, iar francizatul își poate începe activitatea mai repede și cu riscuri mai puține. Cu atât mai mult cu cât, de cele mai multe ori, francizorul asigură suport pentru selecția și instruirea angajaților, idee pe care au integrat-o și cei de la 13 bis cu dichis, care vor să-și folosească propria unitate și actualii angajații pentru a-i forma pe cei care vor lucra în unitățile de tip franciză.

Din ce câștigă francizorul? Sunt mai multe modele, dar cel mai des întâlnit presupune plata unei taxe inițiale la care se adaugă o cotă lunară din cifra de afaceri.

Conceptul de franciză propus de Natalia și Valentin vizează perceperea unei revedențe de 5% din vănzări, acești bani fiind redirecționați către servicii de marketing, serviciul de aprovizionare centralizată și controlul calității, servicii oferite de francizor.

Cum menții identitatea unui brand dezvoltat în sistem de franciză?

În principiu, franciza înseamnă replicarea cât mai exactă a unui business, de la felul în care arată la locul unde îți desfășori activitatea până la produsele și chiar uniforma angajaților. Natalia și Valentin propun însă un concept puțin mai lax, care ține cont de particularitățile business-ului lor.

„Pentru că am pornit de la ideea de a valorifica în bucătărie materia primă din magazin, nu va exista exista o strictețe foarte mare în ceea ce privește meniul. Mâncarea din fiecare unitate va purta amprenta bucătarului de acolo, dar vom avea o varietate predefintă cu ajutorul nostru, care să răspundă cerințelor clienților din zona respectivă. Însă linia principală - fără prăjeli, sosuri, mâncare fast-food, produse congelate – trebuie menținută. Nu vom accepta o vitrină cu cartofi prăjiți, snițele și chiftele în fiecare zi. Trebuie să rămânem la ideea de mâncare gătită pentru care elementul de bază e cuptorul. La fel și pentru partea de cofetărie și patiserie, unde trebuie respectate rețele noastre”, explică Natalia, managerul general.  

Un alt standard impus sunt furnizorii, condiție necesară pentru obținerea unor prețuri cât mai bune, dar și pentru menținerea ideii de afacere locală.

„Aprovizionarea va fi făcută de noi, pentru a ne putea asigura că avem acces la prețuri foarte bune de la furnizori, aspect care se va vedea și la raftul de produse și la vitrina cu mâncare. În unitatea noastră, ponderea în vânzări este 75% din mâncarea gătită, cofetărie și patiserie și de 25% din comercializarea de produse alimentare. Astfel, adaosul comercial la acestea din urmă nu este așa important pentru sănătatea afacerii și atunci, printr-o negocieră bună cu 5-6 furnizori, îmi permit să am prețuri sub cele din supermarket la produsele de bază, chiar dacă nu am o varietate prea mare. Este un model care funcționează bine.

În plus, pentru că avem o afacere pentru comunitate, trebuie să păstrăm această amprentă și în ceea ce privește furnizorii locali, pe care i-am căutat cât mai aproape de București. Nu are sens să aduc lapte din Bihor, dacă găsesc în Ialomița, Călărași sau Dâmbovița. Asta înseamnă că avem produse proaspete, dar și un impact mai mic asupra mediului. Am trecut de la stadiul de a mânca din grădină la cel în care consumăm produse din Argentina și Africa de Sud. Sigur că nu mai putem hrăni din grădină, dar putem încerca să rămânem cât mai aproape de producător”, crede Valentin.  

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Niciodată nu se poate cu botul uns si slănina în traista ! Orice serviciu cu scop lucrativ axat pe mâncare nu v-a fi cinstit. Este imposibil sa vinzi calitate la preț de cost si sa ai profit. De undeva trebuie sa iasă "banu" Si nu rămâne decât sa fraieresti clientul. 12 ani am fost furnizor de pâine caldă. Nu ma prostește nimeni pe lumea asta, cu atât mai puțin in România. Doar igiena îți consumă 20% din adaos... Marketing pentru români neinstruiti. Pentru parveniți care in copilărie nu au mâncat un pui la cuptor...
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult