Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

În țara netului de mare viteză, există un loc bizar: aici stai la coadă cu orele pentru nimic, iar doamnele sunt tot timpul deranjate

Citeam amuzat săptămânile trecute replica dată de câțiva creativi dintr-o agenție lui Bernie Sanders. Am stat la New York. Din fiecare apartament se auzeau înjurături la adresa furnizorului de internet (...) M-am gândit cum o să reacționeze Bernie Sanders când o să afle că eu am 90 de mega pe secundă la Unirii - spunea Mihnea Gheorghiu, de la Publicis, care împreună cu prietenii și fondatorii RageApp a făcut și berniespeedtest.com. Vă îndemn să-l accesați, construcția este făcută de creiere ascuțite. 

Zâmbetul pe care mi l-a adus acest meci cu pase scurte s-a terminat repede. 

Eu stau în București (România) de ani mulți și aud din fiecare companie înjurături la adresa hârtiilor, avizelor, formularelor și în general birocrației și funcționarilor publici. Ați avut zilele acestea treabă pe la administrațiile financiare? Zeci de mii de patroni și contabili au încercat să înțeleagă cum e cu sediile firmelor din apartamente, dar au (re)învățat ce înseamnă umilința. O prevedere care este clarificată în urmă cu câteva zile dă termen de depunere a formularului în cea mai mare bătaie joc, până la finele lui martie. Carevasăzică, statul o încurcă, își ia timp să o descurce, după care omoară contribuabilul să se conformeze în câteva zile. Întreg aparatul ministerului de finanțe ar trebui, dacă nu penalizat, măcar scuturat zdravăn pentru aceste gafe.

Țara paradoxurilor - ce este, oare, în neregulă aici, dacă avem cea mai buna viteză la net și facem afaceri, plăți, relații cu instituțiile numai îngropați în hârtii parafate?

Într-adevăr, netul îmi merge cu 90 mega pe secundă la Unirii, dar 500 de metri mai încolo, la Oficiul Poștal numărul 4, sute de oameni stăteau vineri, 18 martie, cu ștampilele în mână ore întregi la coadă, ca să-și ridice notificările trimise de ANAF despre regularizarea contribuțiilor la bugetele de stat.

Aceleași metehne, același ghișee. Despre spoiala de imagine și banii aruncați pe campania publicitară de către compania de stat Poșta Română e de discutat. E binevenită, numai că în spatele reclamei rămân poștașii letargici, doamnele care lucrează cu ceasloave, pixuri și registre. Vă asigur că cel puțin la Oficiul 4, tănticile sunt la fel de depășite și deranjate la locul de muncă, mirosul e ca în autogară pe timpul lui Ceaușescu. Nu există scaune, nu există bonuri de ordine, stai degeaba la un ghișeu ca să ți se spună că trebuia să te așezi la altul și, peste toate, nu e un aparat de aer condiționat ca să poți resipira și amâna starea de leșin.

Ce nu i-a spus nimeni lui Bernie Sanders

Am râs, am glumit, ne-am îmbufnat, ne-am considerat jigniți de tweet-ul democratului Bernie. În ziua de azi, locuitorii din Bucureşti, România, au acces la internet mult mai rapid decât multe oraşe din Statele Unite. Este inacceptabil, trebuie schimbat ceva

Un follow-up cinstit al tweet-ului ar fi: Ok, Bernie, I have the best internet speed. So what?

Ce nu i-a spus nimeni Bernie este la ce (nu) folosesc românii viteza de net. Iată câteva adevăruri:

1. Potrivit unui studiu publicat de wall-street.ro, care citează o cercetare făcută de Gemius, 2,3 milioane de români accesează lunar site-urile de filme și seriale piratate sau descarcă conținut video de pe site-uri de tip torrents. Peste 400.000 de români accesează zilnic conținut piratat.

2. România este la coada clasamentului în ceea ce privește penetrarea banking-ului digital, potrivit unui studiu realizat de Alpha Bank și citat de wall-street 82% dintre facturile de utilități sunt plătite în cash.

3. Imaginați-vă o Românie fără mania ștampilei. Deși a fost eliminată de fostul premier Ponta, clasica, vestita, nemuritoarea veșnic-ceruta ștampilă este un obiect care nu se lasă aruncat la gunoi. O cer, încă, instituții de stat, primării, contabili, firme care încheie contracte. „S-o fi scos, domnule, da' mai bine ștampilăm, că poate vine Fiscul și ne amendează".

4. Se vorbește prea puțin la noi despre încheierea afacerilor în online, despre contracte electronice și contracte în format electronic. O mare mirare - altfel de înțeles a fost exprimată de CEO Telekom România, în interviul acordat Republica - avem cea mai buna viteza de internet, dar mediul de business nu folosește deloc tehnologia în afaceri.

Papersspeedtest.ro

Prin urmare, o replică la replica inteligentă a românilor care au făcut berniespeedtest.com ar fi crearea site-ului papersspeedtest.ro. Iar acesta să găzduiască rezultatele cu timpul pe care îl pierde un român ca să-și ia o autorizație, să-și plătească o taxă sau să depună o hârtie la o instituție publică. Acolo unde stăm foarte prost, să avem și mesaje: Sorry, Bernie, we've got the best internet speed, but we use it all to illegaly download content/ Sorry, Bernie, we might have the best internet speed, but we love to pay cash at the bank and get a receipt with a bloody stamp on it/ Bernie, we don't use technology in business relationships. Only papers and stamps/ Sorry, Bernie, we have the best internet speed, but we usually don't use it to upload documents. 

România face pași înainte. Vom vedea rezultatele Comisiei de tăiat hârtii înființată de Guvern. Întrebarea este dacă după această acțiune - pe care personal o găsesc foarte folositoare și pe care mi-o doresc de 20 de ani - se vor vedea apărând de prin birourile instituțiilor publice de toate felurile, zecile de mii de George Costanza (personajul din Seinfeld). Aceste persoane al căror singur job zilnic este să mimeze munca ducând o hârtie de colo-colo, tăind chitanțe, răstindu-se la contribuabili. Sau, de ce nu, să mai prindă câte o oră de somn pe după teancurile de maculatură așezate strategic, pe birouri. Aparatul are mult prea mulți angajați în instituțiile publice și deocamdată nimeni nu are curajul să vorbească despre asta, mai ales în an electoral.

Trailerul atașat la finalul acestui articol este un scurt promo al blockbusterului animat ZOOTOPIA de la Disney. În week-end-ul lansării, filmul a făcut încasări mai mari decât vestitul Frozen. 

Comparația între funcționarii leneși din desene și unii angajați ai instituțiilor de stat care sunt dincolo de ghiseu este, uneori, nimerită.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pai, e clar ca asa e :) DAR, de ce e atat de amuzant trailerul de la Zootopia? De ce au ras milioane de americani la el? De ce ni se pare ca e atat de familiar personajul? De ce li se pare si lor ca e atat de familiar personajul? Pentru ca, de bine de rau, SI LA EI E LA FEL :) Altfel in loc sa rada.. nu intelegeau.
    • Like 0
  • "Tirania" stampilei nu va disparea niciodata din Romania, tine de traditie la fel ca mamaliga taiata cu ata ! Pai asta e sistemul de care pomenea dl Basescu si dl Constantinescu pe cand erau ei presedinti ai Romaniei. Ei sunt o parte din acel sistem care face greva sa aiba salarii mai mari sau sa-si recapete unele bonusuri (taiate de Boc in vremea crizei) si e in fisa postului sa fie mereu deranjati si plictisiti daca au ceva de lucru.
    • Like 0
  • Luni 21 martie, 2016, casieria cimitirului Starulesti.
    Plata impozit loc de veci. Datele exista online, plata se face cash, 5,40 lei. Se printeaza trei coli de hartie cu factura finala. Aflu ca una sevda clientului, alta merge la arhiva, alta la finante.
    - De ce nu se poate comfirma plata printr-un email?!
    - Este imposibil, mi se raspunde

    Romania, secolul XXI.
    • Like 0
  • ”Comunicarea” cu funcționarul de la biroul ANAF ține de epoca de piatră. După ce stai la coadă (o medie de 30 de minute) capeți dreptul să te apleci către rotundul tăiat în geamul ghișeului și să încerci să înțelegi ce zice funcționarul. Este evident că nu poate fi vorba de un dialog normal: funcționarul decretează ceva, printează o foaie și te trimete la coada de la casierie ca să plătești. De acolo primești o chitanță care spune cât ai plătit, dar nu și pentru ce. / / / /

    Prin Septembrie anul trecut (dacă nu greșesc), ANAF-ul a dat drumul la un site care să informatizeze toată relația cu contribuabilii - totul se poate rezolva de acasă, fără cozi la ghișee ori la casierie, fără aglomerații temperaturi și mirosuri asortate la sezon. La începutul lunii Martie, după ce (cu greu) am obținut aprobarea nevestii (care a renunțat să se mai certe la ghișee pentru cele câteva sute cu care ne-a furat ANAF-ul în ultimii ani) mi-am făcut cont pe siteul instituției și m-am apucat de scormonit după documente referitoare la obligațiile mele cu scopul de a-mi plăti datoriile al căror soroc e 31 Martie. / / / / /

    Primul document downloadat a fost 4966464_Obligatii_de_plata.pdf. Am încercat să pricep ce se scrie acolo, însă nu am reușit. Nu cunoc semnificația semnului minus (-) așezat în fața unor cifre. O fi de dat, o fi de luat? În unele locuri pare că ar fi de luat, în altele, că ar fi de dat. Orice încercare de a împăca cifrele cu algebra mi-au fost de prisos. În situația asta, am trimis un mesaj unde solicitam o lămurire: ce semnificație are semnul minus pe formularul respctiv? (am învățat că atunci când ai de a face cu o anumită categorie de oameni, nu e bine să pui două întrebări căci nu vei primi răspuns la nici una - dacă pui o singură întrebare sunt ceva șanse să primești răspuns, ori măcar o înjurătură lămuritoare pe care știi astfel la ce întrebare se referă).// / / /

    Ei bine, două săptămâni mai târziu, primesc răspunsul sub forma unui .jpg, o poză a unei pagini A4 care, după cum vețiafla mai jos, nu lămurește nimic. Stupefiat fiind de valoarea lămuritoare a elaboratului răspuns, mi-am amintit că actualul guvern a inițiat o campanie de ”tăiere a hârtiilor”, solicitând sesizări de la cetățeni cu scopul de a simplifica procesele birocratice care face cetățeanul să umble ca zănaticul de la un ghișeu la altul, cărând hârtii care vin din același sistem. M-am băgat repede pe site-ul maisimplu.gov.ro și am introdus următorea sesizare:/ / / /
    Mi-am creat un cont de utilizator pe site-ul ANAF cu speranța că voi economisi timp și alte resurse legate de deplasările periodice la filiala ANAF. Am solicitat (pe site-ul ANAF) documente relativ la poziția mea în raport cu ANAF. Primul document pe care l-am primit a fost acest ”Situația obligațiilor fiscale de plată la data de (curentă)”. Din nefericire nu am reușit să înțeleg unele din înscrisurile din acest document, în special cele legate de semnul minus (-) așezat în fața unor cifre precum și ”algebra” utilizată de anaf pentru a aduna și scădea aceste cifre. În această situație, am trimes (pe site) o cerere de lămurire a celor semnalate mai sus. Astăzi (după aprox 2 săptămâni) am primit răspuns. N-o să vă vină să credeți: site-ul ANAFcare ar trebui să contribuie la eliminarea hârtiilor, a determinat crearea unui document foarte prezentabil care mi-a fost transmis în formă .jpg - o poză a unei pagini de hârtie, printată dintr-un computer, semnată olograf cu pix albastru de către doamna CIG, Șef de Administrație, și de către doamna CPM, Șef de Serviciu, înregistrată - tot cu pix albastru - cu nr. 7889/17.03.2016, și ștampilată cu cerneală albastră. Incredibil! Încercarea mea de a economisii resurse a condus la consumul a câtorva zeci de minute a unor funcționari ANAF. Iar răspunsul, veți întreba, este lămuritor? Îl reproduc aici ad-literam: ”Urmare adresei dvs. transmisa prin e-mail inregistrata la ANAF sub nr. AC_993797-2016 si înregistrată la Administrația sector 4 a Finanțelor Publice sub nr. 7889/03.03.2016, va informam ca pentru rezolvarea problemelor de natura celor expuse de de dumneavoastra trebuie sa va adresati serviciului de specialitate. respectiv SERVICIULUI EVIDENTA DE PLATITOR - PERSOANE FIZICE din cadrul Administratiei sector 4 a Finantelor Publice din Bd. Constantin Brancoveanu nr.2”
    Citatul de mai sus l-am reprodus identic -/ / /

    Tare, nu? Atâta efort pentru a spune nimic și pentru a trimite cetățeanul tot la cozile de la ghișeurile prea tocite. În plus, acum va trebui să dau print la documentul care mă nelămurește, document care, mai mult ca sigur, nu va fi recunoscut de doamna de la ghișeu care nu va înțelege ce vreau eu. Chiar așa blestemată să fie țara asta? / / / / Ca și propunere (pe fața site-ului cu tăierea hârtiilor) pentru îmbunătățirea performanțelor sistemului am propus eliminarea imbecililor care au fost plantați pe diverse poziții în administrație pe criterii exclusiv politice./ / / /

    Uite și measajul site-ului la propunerea mea:/ / / /
    Vă mulţumim !
    Propunerea a fost trimisa către moderare.
    Vă informăm că facem moderarea propunerilor primite, astfel încât ne cerem scuze pentru apariţia întârziată a propunerii dumneavoastră pe site. De asemenea, ne rezervăm dreptul de a nu publica propuneri care conţin injurii sau cuvinte ofensatoare sau care nu sunt relevante pentru subiect. Vă rugăm să trimiteţi petiţiile la instituţiile cărora li se adresează sau pe calea prevăzută de Ordonanţa nr. 27/2002, întrucât nu vă vom putea răspunde şi nu le vom putea publica pe platformă. / / / / Mai putem avea vreo speranță?////



    Acum aștept moderarea. Probabil că sesizarea mea nu va ”trece” deoarece e ofensatoare. Caragiale nu ar avea nici-o șansă în fața acestor talente, toată opera lui ar merge la gunoi necitită, că doar e ofensatoare. Cum dracu să prezinți imbecilitatea în termeni neofensatori?
    • Like 4
  • cetateanul roman a trecut de la 10l benzina/luna la calatoria prin europa cu buletinul, daca in 90 se chinuia sa cumpere o garsoniera acum are parat un mercedes in fata ei, daca avea in 87 cartela la zahar pe judete acum are pempersi in mall, in 85 se dadea stingerea pe tv alb-negru acum ramane pe internet la siteuri porno pana dimineata, ... si tot asa ... in 26 de ani poporul acesta a parcurs 500 de ani de tehnologie ... dar a ramas la ac mentalitate .... de mincinos si hot ! ... dovada : cel mai bun IT roman este un hacker, presedintele bancii nationale ia credite manarite, prim-ministrul i-si falsifica studiile, ministrul de interne este capul unei organizatii care vinde diplome false, membrii guvernelor se asociaze intr-o grupare care se despagubeste din banii statului, membrii parlamentului se ung cu mir sa scape de puscarie ... intreb : cui foloseste romania ?
    • Like 2
  • Strict authentic in tara netului de mare viteza:
    1. La spfl Ploiesti exista un soft facut de asesoft cu care iti platesti impozitele locale pe net: daca ai cumva vreo restanta dina anul precedent, atunci cind vrei sa platesti inainte de 31 martie (ca sa ai deducere 10%) softul iti calculeaza deducerea si din restanta, desi in mod normal ar trebui sa fii penalizat. Chiar daca tu faci calculul correct si vrei sa achiti exact suma aceea, softul nu te lasa si dupa citeva ore devii restant chiar cu deducerea calculate de el la restanta! Si nu a costat decit 750000 de dolari!
    2. Tot la spfl Ploiesti daca obtii un certificate de atestare fiscaal si apoi ceri radierea unui autoturism, ti se cere copie dupa acel certificat, desi cu 2 minute inainte l-ai luat din mina lor. In plus te costa 50 de bani sa faci la spfl o copie, in timp ce pe piata este 10-20 bani. Fara bon fiscal!
    • Like 2
    • @ Florin Oprea
      Nu sînt nici de la ghișeu nici anonim - o spuneti ca pe o ocară - probabil sînteți mult mai tînăr decit mine - ceea ce spuneti dvs nu face decit sa completeze ceea ce spun eu: softurile sînt concepute prost si singura lor "calitate" este ca "stiu" sa fure cetățeanul ...
      • Like 2
  • asa pare frumoas, planuri pe hartie, biroul de taiat hartii................ traim precum ibn Kafka si nu avem scapare.............. poate in 20 de ani.... cand multi dintre noi nu vom mai trai.........
    • Like 1
  • Din pacate, eludati un aspect esential (sau poate chiar nu-l cunoasteti!?): s-au cheltuit enorm de mulți bani pt informatizarea serviciilor publice si pt softuri care (ar fi trebuit) sa optimizeze activitatea funcționarilor publici, pe care credeti ca-i cunoasteti - realitatea cruntă este ca rezultatele sint cu mult sub nevoi si induc, din cauza subcalibrarii, un consum mai mare de timp si, evident, costuri pe masura - altfel spus, s-a furat si se da vina pe oamenii de la ghisee ... iar poporul arata cu degetul, de parca altceva nu e in stare sa faca (si, cam asa si este!).
    • Like 4
    • @ Dana Scumpu
      Se pare ca sunteti unul din oamenii de la ghisee, dar anonim. Ce parere poti avea despre oamenii de la ghisee cind ii vezi cite doi la un ghiseu si numai unul lucreaza cu publicul (pe rind) in timp ce celalalt dispare in ceata, iar in spate stau de vorba; sau cind te prezinti sa iei un act de constatare pentru care ai depus in prealabil o serie de acte si functionarul iti mai cere inca o data cele "n" acte (pe care le dadusesi la precedent vizita). sau ce ziceti de un sef - spfl Ploiesti - care afirma (textual): "Vă facem cunoscut că instituția noastră oferă si servicii on-line, dar, în acest caz, se emit: procesul verbal de scoatere din evidență și contractul de vânzare – cumpărare înregistrat în Registrul de evidență a mijloacelor de transport, ambele documente fiind utile doar emise in original, deci este necesara prezenta contribuabilului pentru ridicarea acestora." Adica este on-line dar trebuie sa te duci totusi!
      • Like 4
  • De ani de zile vreau sa imi fac cont la ghiseul.ro, dar nu se poate face de acasa, din fata calculatorului, ci ar trebui sa stau la o coada mai mare decat la casierie, asa ca de fiecare data am renuntat. Rasu'-plansu'.
    • Like 7
  • Oficiu postal, administratie financiara? Acolo e o dulce melancolie!

    Stiti cum e la Casele de Pensii unde bietii nostri parinti, unchi, matusi si vecini, batrani, bolnavi, si mai ales saraci, stau la ghisee la cozi lungi, iar atunci cand in sfarsit ajung in fata gemuletului mic in fata caruia trebuie sa se aplece (alta forma de umilire) ca sa vada fata celei cu care vorbeste, mai intotdeauna o "doamna" nervoasa, ea se ratoieste la ei?
    Stiti ca o cerere nu se rezolva nici intr-un an? Stiti ca un pensionar care are o indemnizatie amarata pe langa pensia umila, trebuie sa se duca in persoana sa faca o cerere de adjustare a ei atunci cand punctul de pensie creste? De ce nu se face automat?
    De ce nu se pot accesa toate informatiile referitoare la pensia personala online?
    Chiar daca nu toti pensionarii sunt experti in internet, au copii si nepoti care i-ar ajuta acasa fara sa mai fie nevoie sa umble bietii pensionari prin tramvaie, autobuze (nu isi permit sa ia metroul in Bucuresti ca e scump) ca sa ajunga in sfarsit la casa de pensii.
    A fost vreodata doamna ministra a muncii incognito intr-o casa de pensii?
    • Like 7


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Vlad Petreanu_

În 1990, după ce lucrase într-o fabrică, Vlad Petreanu s-a angajat la un ziar, unde avea un salariu echivalentul a aproape 90 de dolari. Banii îi ajungeau, spune el, să își cumpere un pachet de țigări - la vremea respectivă fuma - și o cola pe zi, „și abia mă descurcam să mănânc ceva”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon „La bani mărunți” cu Sergiu Manea, CEO BCR. Podcast amplificat de Republica

Sergiu Manea, care a preluat în urmă cu cinci ani conducerea celei mai mari bănci din România, a povestit că primul său salariu, o sumă echivalentă cu mai puțin de 80 de dolari, l-a primit în septembrie 1994. Se angajase înainte de terminarea facultății pe o poziție entry level, ca referent, la Banca Română pentru Dezvoltare, la Biroul de bănci corespondente, care azi se cheamă „financial institutions”.

Citește mai mult

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult