Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Intersecții pe str. Timpului

Roman-foileton 

Deschid astăzi un ciclu de înfățișări în cuvinte și imagini ce s-ar numi, ca în presa de altădată, foileton. Intersecții cu oameni pe care nu-i uit, și de care cred că nu e rău să vorbesc cititorilor zilei de azi.

Pe lângă fotografii, vor fi reproduse și dedicații de pe cărți primite de subsemnatul de-a lungul vremii. O fac pentru că nu consider confidențială dedicația, ba chiar cred că e vorba de o subspecie literară. Ea este o adăugire la textul cărții, obiect public, pe care este scrisă. În plus, iau dedicația ca pe o asigurare din partea autorului că nu se va supăra dacă voi reproduce un fragment din cartea sa pe care îl iubesc.

Dacă vreți, ce urmează s-ar putea numi chiar roman-foileton. 

Aerul lui Doinaș

L-am întâlnit pentru ultima oară pe Ștefan Augustin Doinaș în fața Institutului Cultural Român din Aleea Alexandru.

Eu plecam, el venea. Pallida mors îi bătuse în poartă și era deja înăuntru. Străvezia moarte, cu pas nepăsător...

Nu mai găsesc în memorie aproape nimic din cuvintele schimbate atunci. Dar amintirea aerului pe care îl avea Doinaș e la fel de puternică și astăzi.

Știam amândoi că mai are puțin de trăit. Și totuși, nu citeam pe chipul lui ars de boală nici umbră de crispare sau teamă. Era liniștit ca o piatră în soare sau în ninsoare. Privirea prin ochelari părea a unui medic, nu a unui bolnav. El ținea bastonul să nu cadă, nu bastonul pe el.

Pe măsură ce îl ascultam, mă cuprindea un sentiment straniu – că lui Doinaș îi e milă de mine. Că încearcă, sub vorbele fără nimic teribil, să îmi transmită un avertisment, pe care nu-l putea rosti direct, căci ne-or fi ascultat urechi nevăzute. Că mă așteaptă ceva greu, grav. Pe mine, cel ce urma să trăiască.

Acum, cred că era o fantasmă a minții mele consternate de nepăsarea poetului. Pallida mors, cu pas nepăsător...

La despărțire mi-a pus mâna pe umăr și a ținut-o acolo câteva clipe.

Când a ajuns public faptul că Ștefan Augustin Doinaș îl turnase la Securitate pe Adrian Păunescu, care Adrian Păunescu, împreună cu frățânele său CV Tudor, se conforta prin Parlamentul României, am rupt în direct, în fața lui Mircea Dinescu, membru în Colegiul CNSAS, actul prin care nobila instituțiune certifica faptul că nu colaborasem cu Securitatea. Dinescu s-a bosumflat, că îi desconsideram cinovnicia: „Ai rupt un document oficial, te patetizezi”. Am precizat că, dacă așa înțelege să funcționeze CNSAS, refuz să fiu coleg întru neturnătorie cu A. Păunescu și CV Tudor, prefer să fiu suspect de turnătorie alături de Doinaş.

Soţia lui, Irinel Liciu, marea balerină, s-a sinucis curat, cu somnifere, la o zi după moartea lui. Fosta tânără pe atunci jurnalistă Cristina Modreanu a făcut o știre scurtă, relatativă. M-am dus peste ea în biroul departamentului Cultură și am mârâit: „Ce-i asta, Cristinico? Cotele apelor Dunării, Calafat, gheață la mal, s-a garat și va pleca de la linia trei? Așa vrei tu să ții cititorii?”.

Mă privea nedumerită, ba chiar ușor ofensată: „E o chestiune intimă. Nu cred că trebuie să dăm amănunte”.

„Păi, să nu dăm! Să nu dăm amănunte, mama lor de amănunte, să dăm o poveste, Cristina! Ia-o de când s-au cunoscut, el și Irinel, descrie povestea lor de amor de peste 4 decenii, cum a trăit pe spinarea ei după ce a ieșit din pușcărie, vreau tipul de somnifer, vreau ultimele cuvinte lăsate de ea pe hârtie, la un moment dat au fost gata să divorțeze, bagă și asta!... Să lase lumea lacrima pe hârtie!”.

Încet, nedumerirea se transforma pe fața ei într-un amestec de groază și scârbă.

 

                                          Existența plană

                                     de Ștefan Augustin Doinaș

Raportul Inspectorului General cu Problemele Spațiului – un domn foarte distins care, în orele libere, scria versuri și picta – se încheia cu următoarele paragrafe: «Cheia acestei probleme se află, indiscutabil, în ceea ce noi numim orizontul celei de a treia dimensiuni. O mulțime de neajunsuri grave, unele dăinuind încă din Antichitate, ar putea fi definitiv stârpite dacă oamenii ar accepta să ducă o existență plană.

Personal, propunem următoarea soluție.

Toți indivizii, fără deosebire de rubedenii și adâncime, să fie recondiționați cu ajutorul Tăvălugului. După ce uriașe cilindre de metal sau beton – din lână, pentru femei – vor fi trecut solemn, inclusiv peste cei ce le conduc, echipe speciale de girafe dresate vor trebui să ridice de pe trotuare siluetele umane și să le învețe din nou să umble.

Cei ce se vor dovedi că suferă de peripatetism întârziat, sau de orice altă carență a simțului deambulatoriu, să fie purtați în buzunare de către canguri naționali. Vor exista, firește, și deșeuri: utilizarea lor, ca panouri menite să înlocuiască în piețe statuile grosolane și conservatoare, n-ar fi decât o problemă pendinte a organelor locale.

Imaginați-vă ce puțin spațiu de locuit ne-ar trebui! Cât de mulți am putea să trecem, simultan, cot la cot, prin Cheile Turzii!

O nouă tehnică plastică, bazată exclusiv pe expresivitatea profilului, ar revoluționa estetica învechită a portretului. Expresia «a strânge cu ușa» ar dispărea din limbajul moraliștilor. Datorită unei noi repartizări a câmpurilor vizuale, dreapta n-ar mai ști, în fine, ce face stânga.

Scriitorii cu vocație curtenească ar putea să fie cumpărați, de către regii în exil cu dare de mână, o dată cu propria lor Capodoperă. Între pagina 2 și pagina 3, aceasta și-ar conține Autorul, în toată strălucirea genialității lui, sub forma unei foi de sugativă roz (pentru poeți) sau verde (pentru prozatori). Etc., etc.

La marile sărbători naționale, cetățenilor merituoși li s-ar permite dublarea – ba chiar triplarea – cartonului anatomic, în funcție de titlurile obținute, pentru a li se crea o morală a volumului, precum acelor păsări de hârtie colorată, aduse din China, care-și pot rotunji trupul desfăcându-se ca o armonică.»

Raportul se încheia, triumfal, cu aceste două versuri memorabile:

«Iubitele ne-ar aștepta în gară

Subțiri ca o foiță de țigară.»

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult