Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Jaf ca în filme la Muzeul Drents din Assen, Olanda: Au fost furate artefacte dacice de o valoare inestimabilă

Muzeul Drents din Assen, Olanda.

foto: Marcel Jurian de Jong / AFP / Profimedia

Incident grav la Muzeul Drents din Assen, Olanda. Cu o zi înainte de închiderea expoziției „Dacia! Kingdom of Gold and Silver”, un atac cu exploziv a dus la distrugerea singurului zid exterior al muzeului, iar mai multe persoane au pătruns în muzeu și au furat patru dintre cele mai importante artefacte din patrimoniul național al României: coiful de aur de la Coțofenești (datat în secolele V-IV î.Hr.) și trei brățări dacice din aur de la Sarmizegetusa Regia (din a doua parte a secolului I î.Hr.), a anunțat Ministerul Culturii.

coiful de aur de la Coțofenești//foto: ruelleruelle / Alamy / Profimedia

„Potrivit informațiilor furnizate de conducerea Muzeului Drents și autoritățile olandeze, spargerea a fost realizată prin utilizarea unui exploziv pe singurul zid exterior al clădirii. Toate piesele furate fuseseră asigurate în conformitate cu legislația românească și standardele internaționale privind organizarea expozițiilor”, transmite Ministerul Culturii.

„Marea teamă este că va fi topit”

Vorbind despre furtul Coifului de la Coțofenești, Arthur Brandun, specialist în recuperarea obiectelor de arta furată, a declarat pentru cotidianul olandez AD că „marea teamă este că va fi topit”, scrie Libertatea.

Muzeul Național de Istorie a României este în contact permanent cu Muzeul Drents, autoritățile olandeze și române, depunând toate eforturile necesare pentru a sprijini ancheta în curs și pentru recuperarea urgentă a artefactelor furate. De asemenea, Ministerul Culturii din România a fost notificat imediat după incident și colaborează îndeaproape cu instituțiile competente din Olanda și România pentru a asigura recuperarea acestor piese de o valoare inestimabilă pentru patrimoniul național.

Directorul Muzeului Drents, Harry Tupan, a vorbit în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc după explozia de la muzeul din Assen, pe 25 ianuarie 2025 / foto: Marcel Jurian de Jong / AFP / Profimedia

Expoziția „Dacia! Kingdom of Gold and Silver”, deschisă publicului din 7 iulie 2024 și care urma să se închidă pe 26 ianuarie 2025, a adunat peste 77.000 de vizitatori. Expoziția a inclus 673 de bunuri arheologice din metale prețioase, provenind din patrimoniul național al României. Proiectul expozițional a fost realizat în parteneriat cu mai multe muzee din România, inclusiv Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Muzeul Județean Buzău, Muzeul Național Secuiesc și multe altele.

Ministerul Culturii este în contact permanent cu MNIR, MAE și partenerii olandezi și asigură publicul român că va întreprinde toate demersurile pentru recuperarea bunurilor arheologice furate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RazvanP check icon
    Ar trebui să-i bateți nițel obrazul colegului de platformă, marele guru obsedat de mârga, pentru rușinosul articol pe aceeași temă...
    I-aș bate eu direct dar în buna tradiție a schimbului de opinii și dezbaterii libere nu acceptă comentarii, această zeitate a jurnalismului liber.
    • Like 1
    • @ RazvanP
      Bwahahahaha! #Dilimache & Co. se simt ofensaţi… :)
      • Like 0
  • IOAN check icon
    In mod cu totul normal articolele cu nivel de simbolism de nivel strategic (ex: dovedirea continuitatii unei civilizatii) care au caracteristica de unicat nu ar trebui sa se expuna in original. Nu ar trebui sa existe nici un motiv valid pentru a permite expunerea de unicate de acest nivel al simbolismului indiferent ce garantie se ofera si indiferent de cine este oferita garantia. O evaluare simpla facuta inclusiv de cel mai prost din curtea scolii concluzioneaza simplu. Odata furat ramane furat. Chiar si daca ar fi gasit intact valoarea de simbol este deja stirbita. Un asemenea simbol se expune prin intermediul unei copii. Doar daca nu cumva comisioanele ofera mai multa simbolistica decat unicatul. Sau daca cel care a luat decizia sa trimita originalul unicatului este pus politic. Asta poate explica contextul.
    • Like 5


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult