Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

M-am apucat de business și am slăbit 20 de kilograme în trei luni. GENERAȚIA B

20 de kilograme, în trei luni. Atât spune că a slăbit Mihai Topârcean, un antreprenor din Sibiu. Are două magazine de încălțăminte din piele - Adelina Shoes -, unul în centrul Sibiului și unul deschis recent în Brașov. Pe lângă ele, de curând a început să se ocupe și de distribuție pentru alte magazine din țară, dar și din Bulgaria și, luna viitoare, din Chișinău.

Nu că n-ar fi vrut să dea jos – „am renunțat la pâine și alte câteva alimente”.

„Pot să scriu și o carte pentru cei care vor să slăbească. Nu-i greu, un pic de stres, niște gânduri negre și slăbești ușor”, râde interlocutorul nostru. Tocmai terminase de înlocuit o roată la mașină, după o pană, în drum spre graniță.

„E zi liberă azi pentru mulți, de ziua Unirii, nu și pentru mine”, spune antreprenorul care se mândrește că până la 44 de ani nu a lucrat niciodată la stat.

Ziua lui a început la 5 dimineața, cu două căni mari de cafea, la 8 a avut o primă întâlnire cu o persoană pe care o va angaja în firma sa și care îi va prelua o bună parte din responsabilități. La 11 noaptea se termină ziua sa de lucru.

În studenție a fost agent comercial, apoi a lucrat la firme de distribuție, până a devenit patron, acum aproape 6 ani.

În urmă cu 10 ani discuta cu soția sa despre opțiunea de a pleca din țară. Au mulți prieteni foarte buni sau rude apropiate plecate afară de ani buni, pe aproape toate continentele, mai puțin Asia și America Latină.

Acum cinci ani și jumătate se apropia sfârșitul celor doi ani de postnatal al soției, postul ei fiind ocupat temporar de altcineva. Patronul german la care lucra, deși obligat să o reîncadreze, a anunțat-o că vrea să renunțe la serviciile ei, în favoarea celei „noi și necăsătorite”.

Atunci soția lui a venit cu ideea să deschidă un magazin cu încălțăminte din piele naturală pentru copii. În Sibiu nu mai era atunci niciun astfel de loc.

Au închiriat un spațiu în zona centrală, și au început să caute producători locali de încălțăminte. Prima firmă cu care a început colaborarea este o fabrică din Brașov. Despre ea a auzit la un târg de profil. Și-a programat întâlnire cu directorul. Avea 6.000 de lei în buzunar și a dat o primă comandă. Ulterior a găsit și alți producători între care o fabrică ce produce la Aleșd, fosta fabrică Pionierul, din București, o fabricuță mică din Sibiu.

„Am încercat să aducem în magazin numai încălțăminte fabricată în România. În proportie de 100 la sută am reușit acest lucru în primii ani. Acum am ajuns la 80 la sută marfă produsă în țară, iar restul în afară. Ne-am extins și avem și încâlțăminte pentru adulți”.

După primul magazin deschis la Sibiu în 2012, în 2017 antreprenorul a început distribuirea de încălțăminte din piele naturală fabricată pe cât posibil în România și a mai deschis un magazin în Brașov. 

Cel mai greu este să găsească furnizorii care produc în România marfa de calitate foarte bună și la pret decent pentru buzunarul romanului mediu. 

Problema producătorilor mai ales la încălțămintea pentru copii e că manopera e foarte scumpă. 

La o pereche de pantofi pentru copii se lucrează mult mai mult decât la una pentru adulț. Cantitatea de materiale este mai mică, dar manopera e mult mai multă. E mult mai greu și mai migălos să faci o pereche de încălțăminte pentru un copil de un an, doi, decât pentru un adult. Apoi mai e problema cu forța de muncă, cu desfacerea. Multă lume cumpără ieftin și prost. „Din China”. 

Mihai Topârcean a pornit cu 6000 de euro. În prima jumătate de an a mai investit 50.000 de euro. Anul trecut magazinul din Sibiu a avut încasări de 700.000 de lei. 

Cum convingi un om care a lucrat 12 ani într-o bancă să vină în firma ta

Firma sa are acum trei angajați. De săptămâna viitoare vor fi patru, și probabil din cealaltă - cinci.

Problema resurselor umane? E mare, foarte mare. Găsești oameni pregătiți, dar greu.

„În afară de faptul că e nevoie de un salariu mare, pe care sunt perfect de acord să îl plătesc unui om bun, e problema să îl convingi să vină. Adică să lase postul o bancă după 12 ani sau dintr-o firmă mare de distribuție de medicamente după 14 ani și să vină la o firmă mică încă. Trebuie să știi să îl convingi, nu neapărat să îi dai un salariu mai mare. Dar prin proiecte, prin viziune, prin ceea ce vorbești cu omul trebuie să îl convingi să aibă încredere că după 3-6-8 luni o să mai aibă serviciu, nu să ii spui nu te mai pot plăti că am crezut că uite așa, și nu e așa.”

La Brașov a avut o problemă cu vânzătoarea pe care o angajase la magazin.

„Vorbisem acum cinci zile, când am semnat contractul de muncă,  despre faptul că în decembrie și august se va lucra și sâmbăta program normal și duminica patru ore pe zi, plătit corespunzător. Contractul de muncă l-am făcut marți, iar sâmbătă vânzătoarea nu mi-a mai răspuns la telefon și nici nu a mers la serviciu. De luni a venit iar la serviciu, până sâmbătă, cand iar nu a răspuns la telefon, „că e sâmbătă” și iar nu s-a dus la serviciu. Așa că sâmbătă i-am trimis un mesaj: mulțumesc de colaborare”.

„M-am împrumutat la bancă, prima dată în viața mea”

Acum două zile s-a împrumutat la bancă prima dată. 

Banii îi va investi în marfa pe care o va cumpăra pentru partea de distribuție. Face distribuție în Romania și Bulgaria. „Săptămâna viitoare voi merge la Chișinău pentru că am și acolo trei contacte, cred că vom începe de luna viitoare distribuția și peste Prut”. 

În următorii patru ani vrea să mai deschidă opt magazine, în cele mai mari orașe din România. 

Piața de încălțăminte din România este estimată la un miliard de euro pe an, potrivit Ziarului Financiar.

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sper ca daca lucra sâmbătă si duminica avea liber luni si marti.
    • Like 0


Îți recomandăm

Dove cover

De ce au nevoie adolescenții pentru a-și dezvolta o imagine sănătoasă de sine? De mai mulți factori protectori, dintre care cel mai important este relația de încredere și apropiere cu adulții din viața lor, cu precădere părinții.

Citește mai mult

Mădălina Stănescu

„Nu ar trebui să existe business de niciun fel care să nu aibă prezență minimă în online, iar aici mă refer la website în primul rând și apoi la pagini pe rețelele de socializare. Încă mai sunt afaceri care au numai prezență pe Facebook, iar noi le spunem că nu e sănătos să-ți pui tot ce ține de identitatea și brandul tău pe o singură platformă, care, iată, acum ceva săptămâni, a picat 6 ore, nu a mai funcționat deloc”, spune Mădălina Stănescu, fondator Optimized,

Citește mai mult