
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Se vehiculează în opinia publică ideea cum că Ministerul Educației vrea să oblige profesorii să stea opt ore în școală, asta pentru că ei ar fi plătiți pentru aceste ore. Nu comentez o astfel de decizie, dar ideea îmi reactivează amintiri deșucheate legate de aceeași pretenție pe care Băsescu, aka Petrov, a vehiculat-o de mai multe ori în timpul nesfârșitelor sale mandate prezidențiale. M-am întrebat și atunci cine vorbește și cine are idei pe această temă, el președintele care muncea opt ore pe zi și chiar mai multe, dar pe care și le umplea cu whiskey măsurat cu două degete în paharul cu gheață. Îmi aduc aminte că în timp profesorii munceau și în weekend pentru a-și pregăti lecțiile pentru săptămâna următoare, să-și întocmească planuri de lecții, să-și adapteze lecțiile și cursurile la ultimele noutăți, să corecteze lucrări, să acorde consultații, să facă muncă de cercetare, să editeze reviste științifice prestigioase și multe altele. Pe de altă parte, gradul de concentrare și de consum intelectual al unui profesor la orele de predare sunt mult mai mari decât în oricare alt domeniu. A menține atenția mărită a 25 – 30 de copii presupune să fii mereu în priză, să reușești să citești „de plano” fețele și privirea copiilor. George Călinescu afirma odinioară că atenția mărită a studenților rezistă doar 20 de minute, după care trebuie să faci anumite digresiuni și divagații pe tema subiectului predat. Toate acestea erau străine de mintea, de înțelegerea marinerului ajuns președinte.
Băsescu și ai săi își petreceau weekendurile la Sinaia, la Poiana Brașov, unde președintele hăhăind se dădea cu sania însoțit de pupila-vivandieră Elena Udrea și de inubliabilul fin al cuplului prezidențial, Gheorghe al lui Falcă din Arad. Președintele Băsescu ura din toți rărunchii școala și profesorii. În schimb s-a înconjurat de o curte de intelectuali subțiri și rafinați care îl promovau și îl promovează indigest și astăzi, intelectuali care își vindeau fidelitatea față de președinte în schimbul unor rușfeturi și tistii peste măsură. Mai mult decât atât, Băsescu este și astăzi prizat de multe televiziuni, de analiști politici, de jurnaliști drept înțeleptul de serviciu al națiunii, autor de politici macro și geostrategice pentru România. Dacă facem același exercițiu de memorie, parcă l-am văzut aievea pe președintele Băsescu la o întâlnire internațională cu șefi de state unde se mișca printre ceilalți președinți și prim – miniștri ca un cotoi în călduri, țesând din mers marea politică strategică fără ca nimeni să-l bage în seamă. O ultimă copită puternică de bivol pe care a administrat-o în obrazul învățământului a fost aceea când, la o întâlnire cu un grup de elevi de liceu, afirma, tot hăhăind, că dacă rămâi corigent nu este nicio dramă pentru că și el a fost corigent la viața lui și tot a ajuns președintele țării. Ipse dixit. Iată cum exemplele care par celor mai mulți dintre noi iraționale, precare și total negative pot face carieră publică.
Un alt personaj, ministru al învățământului în timpul lui Băsescu, a fost încrâncenatul și nemântuitul Daniel Funeriu care, mustind de aceeași ură și adversitate față de profesori, în alocuțiunea ministerială rostită la deschiderea anului universitar la o instituție de învățământ superior, a proferat amenințări cu declanșarea anchetelor penale împotriva profesorilor care iau șpagă la examene. Acestea s-au petrecut într-un moment festiv care trebuia să fie încurajator și optimist. Oare aceeași ură o poartă D. Funeriu și față de profesorii unui renumit liceu pe care am avut onoarea să-l absolvim, dar în generații diferite în timp. Poate că e prea mult și prea de tot să chinuim învățământul cu reforme de împrumut și total negândite. Marii vizionari ai învățământului din lume subscriu cvasi unanim la poziția centrală a profesorilor în instituțiile de învățământ, și nu a programelor, a reformelor curriculare, a modulelor sau a structurilor și tehnologiilor didactice.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cum cuantifici la profesor munca extra prezenta in scoala ?
De acord cu 4 ore la clasa sau mai putin dar cuantificat 8 ore de munca cum ? Barem universal .
Curios
Teoretic, un timp de 8 ore petrecut în școală - predare + pregătirea orelor sau alte activități conexe -, ar obliga acei profesori acum prea „detașați” să ofere efectiv mai mult copiilor, să le pese mai mult de ei, sau să plece, lăsând locul altora mai dedicați.
E greu de tranșat. Cei conștiincioși se pregătesc suficient și merită să o facă în continuare în mediul care le e mai confortabil. Posibil ca o asemenea măsură, impunerea prezenței 8 ore la școală, să-i alunge pe mulți dintre cei experimentați în pragul pensionării sau lucrând după vârsta de pensionare. Dar oare câți au fost buni pentru toți elevii și câți au fost buni doar pentru cei aduși la meditații?
Nu e sigur rezultatul în bine sau rău și probabil că nu se va ajunge curând la așa ceva, dar e de așteptat că se vor căuta metode care să impună mai multă seriozitate în învățământul românesc. Ne poate supăra asta?
Consider că nefiind antreprenor sau având funcție de conducere intr-o organizatie sa nu fii nevoit sa îți "mananci" din timpul tău pentru a organiza respectiva antrepriza pentru a doua zi. Sau, ca reversul medaliei, dați salarii ca pentru acele funcții ce necesita astfel de resurse de timp. E greu de imaginat sa investim intr-un sistem ce nu își arata roadele decât peste 10-15-30 de ani, ca doar suntem romani si romanii nu au trecut de stadiul de recompensa imediata, asemenea rudelor noastre primate.
Dacă vivandieră, hăhăind și poate chiar și inubliabil fac parte din vocabularul limbii noastre, "rușfeturi și tistii" mă pun pe gânduri..., serios acum, ce păcate ispășesc studenții acestui domn autor?!?
https://dexonline.ro/definitie/tistie
https://dexonline.ro/definitie/ru%C8%99fet
E greu de dat un număr, probabil că sunt zeci de mii de absolvenți de liceu care nu știu tabla înmulțirii sau să facă o adunare sau scădere cu trecere peste ordin. Nu contează că mulți dintre ei își cumpără BAC-ul la mate sau la toate materiile, întrebarea e: de ce, sau mai bine zis, cum au trecut de clasa a III-a?
Chiar nu vede nimeni dezastrul total din învățământ?