Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ministrul Turismului propune oaia ca brand turistic. Ministrul Daea întărește: „Oaia e o statuie vie. Lângă oaie găseşti o frunză, lângă frunză nu poţi să găseşti o oaie”

Ministrul Turismului, Mircea Dobre, vrea să folosească oaia pe post de brand de țară al României. Nici că se putea mai bine, crede și ministrul Agriculturii, Petre Daea. Argumentele sunt limpezi: „Oaia e o statuie vie” și e, firește, mai bună decât frunza. „Frunza o are toată lumea, dar oile ca în România nu. Lângă oaie găseşti o frunză, lângă frunză nu poţi să găseşti o oaie”, a susținut, potrivit News.ro, Daea la Antena 3.

Una peste alta, argumentația pentru folosirea oii ca agent de promovare turistică este una solidă, crede ministrul Agriculturii: „Este doar o definiţie, argumentele se găsesc în străfundul analizei pentru fiecare şi pentru orice loc. Uitaţi-vă cât de frumos este acest animal pe păşunile verzi ale ţării”.

Ministrul Turismului, cel care a propus ca oii să îi revina sarcina de a face destinațiile românești irezistibile pentru turiști, spune că aceasta nu va înlocui, totuși frunza, ca brand de țară așa cum se vehiculase inițial. Într-o declarație dată la Parlament el a spus că, dacă înlocuiește frunza ca brand de țară până în anul 2020, România va trebui să plătească Comisiei Europene 850.000 de euro, în condițiile în care pentru realizarea brandului s-au folosit fonduri externe.

Dobre este deranjat de valul de ironie pe care l-a stârnit propunerea sa lansată în Comitetul Consultativ în Turism și crede că ar trebui să ne folosim legendele, precum Miorița, pentru a atrage turiști. Iar oaia ar putea, crede el, să facă treabă bună în ceea ce privește turiștii români. 

„Am lansat o idee principială, că de aceea este Comitet consultativ în Turism, să ne consultăm. Bineînţeles că cineva de acolo a luat în băşcălie şi a trebuit să înceapă să fie de rea credinţă şi să analizeze altfel această discuţie. Este vreo ruşine că discutăm despre simbolurile României, despre Mioriţa? Este vreo ruşine că ne folosim de legendele României? În primul rând trebuie să ne gândim că trebuie să promovăm România în interiorul ei, pentru că cei mai mulţi turişti sunt în interiorul României, apoi trebuie să ne gândim la cei trei milioane de români, de cetăţeni români, care vin de două ori pe an şi cheltuiesc bani în activitatea această turistică din România. Mulţi dintre ei şi-au şi dezvoltat afaceri în turismul din România. Este vreo ruşine că le reamintim românilor de legende şi de simbolurile naţionale?”, a afirmat Mircea Titus Dobre, referindu-se la discuţiile avute săptămâna trecută cu oamenii de afaceri din turism”, a afirmat Dobre.

Scandalul oii ca brand turistic a apărut după ce Profit.ro a scris că Dobre i-a anunțat pe oamenii de afaceri din turism că vrea să schimbe frunza Elenei Udrea cu oaia care să amintească de Miorița.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dupa gustul meu,Tepes(adevaratul Tepes)Mihai Voda,Stefan cel Mare,Sfinxul din Bucegi,Voronetul si chiar Casa Poporului ar fi simboluri bune de a promova Romania.Dar, mai avem noi corespondent in acestea!Mai suntem vitejii ce-au luptat ,pentru neam si tara,alaturi de marii nostrii conducatori?Mai reprezinta Sfinxul simbolul dacilor,,cei mai viteji dintre traci,,?Cred ca mai repede ne regasim in cunoscuta balada, unde doi derbedei au ginduri sa-l prade si sa-l omoare pe cel vrednic.Pare tabloul corect al Romaniei de azi! Poate,intimplator sau nu,acest Dobre a intuit fondul profund al Romaniei ,,democratice,,! as fi foarte bucuroasa sa ma contrazica cu argumente solide cineva.Sa-mi arate cum suntem de corecti, viteji,nesupusi umilintelor altora,prosperi,cu niste institutii si conducatori ce se preocupa de nevoile poporului.Astept!Mi-ar parea bine sa ma trezesc si sa-mi spun ca a fost doar un cosmar,
    • Like 0
  • Ce spirit filozofic adanc are Deaia! Cat adevar patrunzator chiar si pentru cel mai mic IQ! Langa o fecala poti gasi o hartie dar langa hartie,ba!Cat despre "emblema" turistica a Romaniei,care la ora actuala pare ca e o problema de maxima importanta pentru viitorul turistic al tarii,este adevarat ca trebuie sa aiba cateva simboluri reprezentative.Am putea folosi totusi cerbul si sa lasam oile australienilor ca ne sunt net superiori din punctul asta de vedere turistic. Pe de alta parte,turistii romani din strainatate stiu ce vor sa vada aici fara sa aiba nevoie sa descifreze emblema iar cei straini pot spune "da,emblema e frumoasa,da' hai sa vedem cateva ghiduri turistice,cu poze,locatii,preturi..." Asa ca,vorba multa saracia omului,turistii de pretutindeni care vin aici vor sa vada altceva,nu o emblema doar.
    • Like 1
  • Domnul ministru ar trebui sa mearga si in Parlamentul Marii Britanii sa promoveze oile. Poate ar primi mai multa sustinere avand in vedere numarul mare de oi de pe campiile Regatului Unit.
    • Like 0
  • Din pacate este foarte trist ca o parte din viata si existenta noastra este gestionata de astfel de oameni. Va rog cititori ai Republica, cei care ati apucat perioada de dinainte de '90 sa va aduceti aminte de secretarii de partid inculti si needucati, precum si de majoritatea activistilor cu un tupeu si o nesimtire fara margini si sa va intrebati: nu cumva mare parte din guvernul actual sunt copy-paste ai acelor personaje ?
    Si atunci noi ce speram ca va ajunge Romania in cativa ani cu ei la conducerea tarii sau mai rau nici macar la conducere ci doar pusi acolo ca sa urmeze neconditionat indicatiile pretioase ale Tovarasului ...
    Ar trebui oare sa facem ceva, dar ce putem face ?
    Intrebarea este oare cati oameni doresc sa vada profesionisti la conducere care sa spuna direct si raspicat, fara ocolisuri ca bunastarea se castiga prin munca si nu orice fel de munca ci doar una eficienta, prin care sa realizezi anumite tinte. Nu ajunge sa te vaiti ca muncesti de dimineata pana seara si esti tot sarac ci sa te intrebi cat esti de bun in ceea ce faci si cu ce idei poti veni.
    Din pacate foarte multi romani prefera calea usoara spre un rezultat imediat fara sa-si puna intrebarea: CE VA FI PESTE 10-20 ANI ?
    • Like 3
  • Se pare ca domnii...nu știu ce inseamna un..."brand'!
    Dupa ei...cel mai bun produs pentru care merita sa vizitezi Romania...este oaia?
    Si...doresc sa trimită turiștii pe Transalpina, sau sa deschide stana in Centrul vechi!
    • Like 2
  • check icon
    Oaia e singurul animal animal care, pe lângă produsele tradițional încetățenite (pentru un peltic poate fi un coșmar să pronunțe legat ultimele trei cuvinte) - carne, lapte, brânză, ouă, mălăieș în călcâieș - mai furnizează și fructe: măsline.
    • Like 2
  • Și lingă oaie sa punem și un cioban , iar nea jiji ar fi cel mai nimerit .
    • Like 1
  • Hahaha!! Mare e gradina, si mai ales plina de oi, care oi vin cu frunze cu tot. :-) Doamne...noroc ca prostia nu doare, ca multi ar mai urla in parlamentul si guvernul Romaniei! Si multi ar mai urla si pe platforma Republica!
    • Like 3
  • check icon
    Mie ideea mi se pare ORIGINALĂ și bună.
    Oaia este un animal esențialmente liber, care nu poate fi crescut cu succes în fermă, în țarc. Este categoric un simbol național, ar trebui să fim mândri de el.
    • Like 0
    • @
      este foarte liber si inteligent! de multe ori se arunca cu capul inainte spre cerul albastru si tinteste catre un viitor fantastic. cu surprindere constata ca jos este prapastie si dupa ea vine si restul turmei cu aceeasi inflacarare. intr-un fel este o metafora pentru societatea noastra de acum. suntem liberi si ne inflacaram dintr-o scanteie, dar nu prea ne folosim capul sa gandim putin.
      • Like 1
    • @ Alex Mancu
      check icon
      Bravo, ai gândit și tu liber!
      • Like 0
  • check icon
    Eu propun "oaia si un cârd de gâste ìn fata sectiei de votare". In felul acesta,PSD va rãmâne pe veci la cârma populimii. Ar merge si" Dragnea cãlare pe Dracula"(sau invers-functie de gusturi!)
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult