Posibilitățile ca un copil de la oraș să-și petreacă ziua afară, de dimineața până seara, și să-și umple spațiul și timpul cu povești și jocuri imaginate, sunt astăzi foarte limitate. Vremurile în care copiii transformau bețele în săbii, pietrele în greutăți pentru cântar sau porumbul încă necopt, în păpuși cu părul lung, sunt astăzi doar niște amintiri ale adulților trecuți de 40 de ani. Dar tocmai perspectiva adultului asupra unei copilării care astăzi poate părea grea, este cea care găsește sensul și beneficiile unor astfel de experiențe.
Mariana Drăghici, inițiatoarea proiectului N TUB Sinergia Simțurilor, s-a bucurat de astfel de experiențe în copilărie, iar azi încearcă aceeași atmosferă, într-un spațiu de 3.500 de metri din comuna Măgurele (Ilfov), și să le ofere copiilor un mediu în care să înlocuiască competiția cu spiritul de comunitate, în care să se simtă liberi să umble desculți prin iarbă și să se murdărească, un loc unde să picteze, să gătească și să se joace provocându-și toate simțurile.
Pentru că astfel de experiențe sunt cele care stimulează creativitatea, conectarea la propria persoană și la cei din jur, învățarea într-o manieră non-formală, dar mai ales proiectarea în viitor și creionarea de visuri ale copilăriei care pot fi transformate în realitate.
„Am avut o copilărie pe cât de grea, pentru că se muncea de la vârste mici, de atât de frumoasă. Pentru că am avut la dispoziție spațiul perfect de joacă, unde creativitatea nu avea margini. Eu, copil fiind, mă jucăm pe câmp, într-un tub mare de beton, folosit în perioada comunistă pentru canalizare. Așa s-a născut și ideea N TUB Sinergia Simțurilor.
În tubul acela de beton, ne strângeam și ne jucam. Era un loc pe care îl transformasem într-un fel de adăpost, unde aduceam tot felul de obiecte vechi pe care le găseam pe acasă. Imaginația era tot ce aveam ca să umplem spațiul. Ne jucam cu paie, cu grâu, cu coceni, cu tot ce găseam pe câmp. Imaginația se ducea așa de departe încât acolo ajungeam să ne proiectăm viitorul. Ne făceam tot felul de visuri, iar multe dintre ele au devenit realitate. Jocul dă putere copilului, iar acolo, în acel tub, acum, cu ochii adultului, îmi dau seama că s-a petrecut ceva magic”, spune Mariana.
În 2022, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2022.
Un burnout, o pandemie și un business
Înainte ca pandemia să devină o realitate și în România, Mariana și-a dat demisia și a decis să-și dedice mai mult timp copiilor, dar și să se regăsească. Pe cei doi băieți îi lasa în fiecare dimineață dormind, iar seara îi găsea la fel, pentru că ajungea mult prea târziu acasă. Pandemia a fost însă perioada în care a redescoperit cât de mult îi place să stea în natură și să se joace alături de copiii ei și pe prietenii lor. Și pentru că avea locul perfect pentru asta – un teren achiziționat în urmă cu 10 ani, începând cu primăvara lui 2022, a făcut pasul următor și a deschis grădina de la Măgurele și pentru alți copii.
Până atunci de grădină s-au bucurat doar colegii de școală ai celor doi copii, care învață în sistem Waldorf, și prietenii apropiați. Și tocmai feedback-ul pe care l-a primit de ei și starea de bine pe care i-au dat-o toate activitățile pregătite pentru ei, au convins-o că acesta este drumul ei. Regăsire starea din copilărie și, implicit, pe ea însăși.
Ateliere cu tematică dictată de ritmul naturii
Atelierele organizate de Mariana la N TUB se desfășoară în weekend, iar tematică este dictată de anotimp și de resursele naturale specifice fiecărei perioade din an. În această toamnă de exemplu, a susținut ateliere de scobit și pictat dovleci, de pus murături sau preparat gem de prune, de copt pâine și de gătit.
Activitățiile variază, dar scopul este același: de a oferi copiilor experiențe complexe, în care să-și angreneze toate simțurile și să ne conecteze la propria persoană. Prețul unui atelier pleacă de la 50 de lei, iar un pachet cu mai multe ateliere poate ajunge și la 120 de lei pe zi. La unele ateliere pot participa și părinții, care își pot petrece însă timpul și în foișorul special amenajat pentru ei.
Dincolo de amintirile frumoase pe care și le pot crea într-un astfel de spațiu, Mariana spune că este și o oportunitate excelentă de a petrece timp de calitate împreună cu părinții, dar și de învățare, de dezvoltare a părții cognitive. Este ceea ce a observat la copiii din clasa celor doi fii ai ai, care vin la grădină mai des.
„Experiențele pe care le-au trăit aici și activitățile care le-au desfășurat au determinat o creștere și pe partea intelectuală, tocmai datorită acestei sinergii a simțurilor și a conectării care se produce astfel. De asemenea, în spațiul creat de noi există numeroase oportunități de învățare practică. Copiii văd ce este un pătrat, un dreptunghi, un cerc, fac calcule cu ajutorul elementelor din natură, numără petalele flori, observă dispunerea elementelor din natura, iar noi îi provocăm în acest sens. Astfel, văzând și înțelegând concretul pot ulterior să abstractizeze mai ușor și să înțeleagă noțiunile de la școală”, crede Mariana.
Și tocmai pentru că rezultatele se văd în timp, prin înmulțirea și repetarea unor astfel de experiențe, Mariana și-a propus ca anul viitor să deschidă un afterschool, unde copiii să vină după școală pentru a-și face temele și a-și petrece cât mai mult timp în aer liber. Până atunci însă vrea să-și consolideze echipa astfel încât să poată primi cât mai mulți copii atât de școlile private, dar mai ales de la cele de stat, în cadrul proiectului Săptămâna Verde, introdus de anul acesta de Ministerul Educației din dorința de a-i ajuta pe copii să conștientize importanța protejării mediului.
Ca să protejeze natura, copiii trebuie mai întâi să o cunoască și să o iubească
Mariana este de părere că inițiativa Ministerului Educației de a organiza Săptămâna Verde este doar primul pas într-un proces lung prin care copiii să ajungă să protejeze natura. Pentru ca acest lucru să devină un comportament pe termen lung, e nevoie atât de exemplul familiei, cât și de activități și experiențe mai dese, poate chiar săptămânale, prin care școala să-i ajute pe copiii să cunoască natura, să o înțeleagă și să o iubească.
„Pentru mine Săptămâna Verde este o oportunitate, mai ales că nu are o perioadă fixă de desfășurare și pot primi mai mulți copii. Mă gândesc să organizez în special ateliere de grădinărit și să introduc și zona de meșterit. Pentru că înainte de a planta, e nevoie să pregătești locul respectiv. Să faci curat, să delimitezi, să împrejmuiești, să bați niște cuie. Sunt activități care pot umple o zi la finalul căreia copiii să aibă satisfacția lucrului făcut chiar cu mâinele lor”, explică Mariana.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.