Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Alina Nicolaie, fondator Alexander Kindergarten: „Am cunoscut un om cu doi copii în brațe. Două fetițe de șapte luni. Mama lor murise la naștere. Și m-am trezit mămică peste noapte.” Dăm credit educației

Alina Nicolaie

Uneori, la 18 ani, se întâmplă să-ți fi găsit deja drumul profesional. Sau, cel puțin, așa să simți. Să muncești mult și să-ți investești toată energia pentru a te dezvolta. Și să mergi mult timp pe acest drum până să-ți dai seama că locul în care te regăsești cu adevărat este în altă parte. Iar când trăiești acel moment de conștientizare, să ai puterea de a-ți reconstrui drumul către acel loc.

Aceasta este pe scurt povestea Alinei Nicolaie, mamă a trei copii, care a renunțat la o carieră în domeniul bancar și a deschis centrul educațional Alexander Kindergarten. Un business greu, dar frumos, spune ea, în care valorifică toată experiența în vânzări și comunicare directă cu clienții, acumulată în aproape 20 de ani de bancă, și care îi dă sens și echilibru.

În 2022, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2022.

„Am cunoscut un om cu doi copii în brațe. Două fetițe de șapte luni. Mama lor murise la naștere. Și m-am trezit mămică peste noapte. Am trecut de la bucuria care îmi înflorea sufletul când un copil îmi zâmbea pe stradă, la ipostaza în care aveam doi copii și trebuia să știu totul. Până atunci, plecam și la 2 noaptea din bancă. La momentul acela am conștientizat că vreau să închid laptopul la sfârșitul programului și îmi scăpărau călcâiele pe stradă ca să ajung cât mai repede acasă. Legal, nu puteam să-mi iau concediu de creștere copil.

Mi-am împărțit cât am putut de bine timpul între copii, familie și job, dar la un moment dat m-am simțit debusolată. Și job cu poziție de răspundere, cu multe task-uri și mulți clienți, și copii ... era prea mult. Roțile mele au început să scârțâie. Eram foarte obosită și, între timp, am rămas și însărcinată. Stând acasă cu băiețelul, mi-am dat seama că trebuie să fac mai mult pentru copiii mei. Atunci am început să citesc foarte mult și am început să construiesc ce înseamnă azi Alexander”, spune Alina.

„Hai să închiriem o casă și să ne creștem copiii acolo”

Cu acest gând a început povestea Alexander, pentru că Alina nu era încă foarte sigură că nu se va mai întoarce la job. A închiriat o casă în Tunari, la marginea pădurii, unde inițial au venit 7 copii. Ai ei și ai câtorva prieteni. Era februarie 2020 și, în contextul restricțiilor impuse de pandemie, centrul educațional s-a închis după numai o lună. Business-ul a fost susținut din resurse proprii până în iunie, pentru că trebuia să plătească chiria și salariile angajaților pe care îi avea deja. 

Până la sfârșitul anului 2020, numărul copiilor a ajuns la 30, iar Alina și-a dat seama că business-ul va continua să crească, așa că a decis să se mute într-un spațiu mai mare. Din mai 2021, Alexander funcționează într-o clădire nou construită, în Otopeni, într-un spațiu de aproape 500 de metri pătrați. Acesta a fost momentul în care a fost accesată și o linie de credit prin BT Mic.

În prezent, sunt singurii chiriași, iar în următoarele două luni, centrul educațional în curs de acreditare își va mări spațiul de funcționare și va avea și o grădină de 1.200 de metri pătrați. Astfel, Alina vine în întâmpinarea cererii mari pentru after-school, un serviciu pe care l-a dezvoltat din necesitatea fetelor sale, care au început școala.

În prezent, la Alexander Kindergarten, vin aproximativ 60 de copii preșcolari și 12 copii la after-school.

„Degeaba aleg o grădiniță pe care o consider cea mai potrivită, dacă eu nu aloc timp copilului meu”

Alegerea unei grădinițe nu este deloc o misiune ușoară pentru părinți, mai ales dacă se află la prima experiență de acest gen. Dincolo de bugetul pe care îl pot aloca, decizia este îngreunată de oferta destul de variată, mai ales în orașele mari, și de diversele filozofii educaționale care au pătruns în ultimii ani în învățământul privat preșcolar.

Alina spune că, dincolo de criteriile de bază care vizează dotarea materială, igiena, alimentația, numărul copiilor dintr-o clasă, comunicarea și transparența în ceea ce privește lucrurile care se întâmplă pe parcursul zilei, în grădiniță, este foarte important că tu, ca părinte, să simți că acolo este locul copilului tău. Apoi, să fii atent la ceea ce îți transmite copilul odată ce a fost integrat, iar pentru asta trebuie să-l cunoști foarte bine. 

„Copilul trebuie direcționat către o grădiniță unde să se simtă bine. Tocmai de aceea, le propun părinților o intrare treptată în colectivitate. Vedem ce ne generează copilul, vedem unde este gradul lui de confort și decidem dacă este direcția pe care trebuie să mergem. Nu forțăm copilul și nu îl lăsăm din brațe plângând pentru că așa plângeam și noi când eram mici. Este total greșit. Noi, la Alexander, pe lângă toate activitățile specifice învățământului preșcolar, punem mare accent pe latura emoțională a copiilor. (...) Copilul generează și trebuie să citești pe chipul lui dacă îi este bine unde este. Iar pentru asta trebuie să-l cunoști foarte bine. De aceea și insist, atunci când jobul permite, ca părintele să preia copilul de la grădiniță cât mai devreme și să petreacă cât mai mult timp împreună. Degeaba aleg o grădiniță pe care o consider cea mai potrivită, dacă eu nu aloc timp copilului meu”, spune Alina.

„Trebuie să găsești nu doar oameni care au o diplomă în brațe, ci și emoțiile în stomac”

Cea mai mare provocare atunci când ai o inițiativă antreprenorială în educație, e să găsești personal, spune Alina. Și nu numai în ceea ce privește cadrele didactice, dar și personalul auxiliar.

„Trebuie să găsești nu doar oameni care au o diplomă în brațe, ci și emoțiile în stomac. Și îi găsești, dar ești presat de timp, pentru că în momentul în care unii vor o schimbare și își dau demisia, vor să plece cât mai repede, nu respectă preavizul. (...) Poți să te regăsești, să-ți dorești să ajungi educator și să ai această înclinație, dar e nevoie de studii, indiferent de sistem. Și eu am plecat din același punct, dar m-am instruit, am făcut cursuri de formare și m-am dezvoltat. Nu poți fi educator doar dacă îți place (...) Și cu personalul auxiliar, selecția este riguroasă pentru că un îngrijitor interacționează cu copilul, îl îmbracă, vorbește cu el. Și nu este ușor să lucrezi cu copiii, e nevoie să ai o înclinație, să-ți placă”, spune Alina, care are în prezent 11 angajați.

Un alt aspect important atunci când vine vorba de deschiderea unei grădinițe, este finanțarea. Alina spune că dacă ar fi știut de la început de câti bani este nevoie, poate că s-ar fi speriat.

„Am devenit plătitori de TVA, dar nu putem vorbi încă de profitabilitate. Și nici nu avem această miză. Toți banii au fost reinvestiți și vom continua să facem asta pentru că vrem ca familia noastră să crească. Eu nu îmi doresc nimic mai mult decât salariul pe care îl aveam la bancă, să trăiesc fericită aici, înconjurată de copii, și să am o viață decentă. Încă mă uit lună de lună dacă îmi mai rămân bani și pentru salariul meu. Dar e mai important că asta îmi creează echilibrul meu ca om. Pentru că fac ceea ce îmi place și mă regăsesc în asta”, spune Alina.

Planurile de viitor vizează creșterea Alexander Kindergarten pentru tot ceea ce înseamnă activități cu preșcolari și școlari, dar și către suportul în integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale.   

Mai multe informații despre programul BT destinat finanțării activităților din educație găsiți aici.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte frumos gandit si buna conceptia. Dupa 35 de ani ca educatoare in care buzunarul meu a tinut locul statului , ma bucur sa vad tineri entuziasti care nu vor sa se imbogateasca peste noapte si care vor sa munceasca pe rupte pentru ca le place ceea ce fac. SUCCES!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult