Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Nicolae Labiș, tovarășul de drum al tatei. În compartimentul de tren, poetul era îngândurat și nervos, așa cum nu-l mai văzuse. „Of, Doamne, cum am putut să o uit! Nu mi-o amintesc...”

Nicolae Labiș

Azi îl sărbătorim pe Nicolae Labiș. Numele lui se leagă de numele satului unde s-a născut, Mălini.

Tata l-a cunoscut. Erau de aceeași vârstă. S-au întâlnit pe la stâne, unde tata era de copil cioban și Nicolae Labiș mergea în căutare de povești. Ciobanii sunt toți povestitori înnăscuți. La vremea lui Labiș și a tatei cel mai ilustru cioban maestru la povești era bădița Gheorghe Panțâru.

Era prin 1954. Tata trebuia să plece în armată și îi pregătea bunica valiza. Moșul pregătea căruța să îl ducă la gara la Fălticeni a doua zi dimineața. Și vine la poarta lor Eugen Labiș, tatăl lui Nicolae Labiș. Venea des la bunicul, când avea nevoie de dus undeva cu căruța. Îl strigă pe bunicul și îi spune că a doua zi de dimineață fiul lui trebuie să meargă la tren la Fălticeni. Pleca la București la școală și îl roagă să îl ducă cu căruța. Bunicul i-a spus că îl duce bucuros, că oricum are drum. Își duce și copilul lui la tren, tot spre București.

Cu noaptea în cap, cu cei doi copii lângă el pe scândurica căruței, bunicul a dat bice cailor și ei au pornit la drum la trap prin noaptea neagră. I-a urcat la tren și s-a întors acasă.

Tata povestea că tot drumul Nicolae Labiș a fost nervos, taciturn, deși firea lui era să fie vesel și să îl îndemne la spus povești. Nu avea chef de vorbă. Cu un caiet pe genunchi mâzgălea foi, stătea îngândurat, își bătea tâmpla cu degetele. Rar i-a văzut tata ochii mai întunecați ca atunci. Boțea foile scrise și începea altele. Tata nici nu avea curaj să îl deranjeze. Era obișnuit cu el vesel și pus pe șotii. Fața din acea noapte nu i-o cunoștea. Îl privea dintr-un colț. Știa deja de la tatăl lui că fiul domnului învățător e deștept și merge la școli înalte la București. De poezia lui nu știa nimic. La un moment dat Labiș a exclamat ignorând total că este și tata acolo: Of, Doamne, cum am putut să o uit! Nu mi-o amintesc...

...

Peste ani am aflat că Labiș scrisese cât a fost acasă poezia „Moartea căprioarei” și a uitat-o scrisă pe masă. În tren, atunci cu tata, încerca să o rescrie din memorie, dar nu îi ieșea. Ajuns la București, a scris acasă părinților să îi trimită poezia uitată...

...

Tata a ieșit din compartiment și l-a lăsat singur. A căutat alți băieți, care mergeau în armată și a stat cu ei restul drumului. La coborâre și-a strâns mână cu fiul domnului învățător și au plecat fiecare pe drumul lui.

Tata era în armată când a auzit de Nicolae Labiș poetul și nu îi venea a crede că tovarășul lui de joacă și povești pe munți și îngânduratul preocupat cu care a venit pe tren e poetul despre care se vorbește. Și tot în armată era când a aflat că a murit...

Toată viața tata avea un fel de venerație amestecată cu sfială pentru cei care scriu. Vocea i se topea în lacrimă când vorbea despre Labiș și felul în care l-a cunoscut la stână la bădița Gheorghe Panțâru și drumul lor făcut împreună spre București.

...

Peste ani, mi-a povestit și domnul Ilie Tudor că l-a cunoscut pe Labiș la București. L-a ascultat recitând Moartea căprioarei. Mi-a spus că era frumos, că avea o voce cu un timbru inconfundabil, avea o bundiță de mălinar. Gesticula recitând. Își plimba mâinile pe puii de pe bundiță. Atrăgea toate privirile ca un magnet.

...

Azi am ascultat „Albatros ucis” cântat de Tudor Gheorghe, fiul domnului Ilie Tudor, cel care mi-a povestit că l-a cunoscut pe Labiș...

Am citit și „Moartea căprioarei”...

Și m-am gândit la tata - omul care, când vorbea de cei care scriu, o făcea așa cum vorbea despre icoane, rugăciuni și sfinți...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumoasă evocare!
    Îmi aduc aminte de profesoara de limba și literatura română pe care am avut-o în clasele 5-8. Ne vorbea cu multă emoție de poetul Nicolae Labiș. Și ne spunea că mulți îl creditau cu șansa de a ajunge unul dintre cei mai mari poeți ai noștri, dacă firul vieții nu i-ar fi fost curmat atât de repede...
    • Like 1
  • Da, frumos scris!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult