Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Nicolae Labiș, tovarășul de drum al tatei. În compartimentul de tren, poetul era îngândurat și nervos, așa cum nu-l mai văzuse. „Of, Doamne, cum am putut să o uit! Nu mi-o amintesc...”

Nicolae Labiș

Azi îl sărbătorim pe Nicolae Labiș. Numele lui se leagă de numele satului unde s-a născut, Mălini.

Tata l-a cunoscut. Erau de aceeași vârstă. S-au întâlnit pe la stâne, unde tata era de copil cioban și Nicolae Labiș mergea în căutare de povești. Ciobanii sunt toți povestitori înnăscuți. La vremea lui Labiș și a tatei cel mai ilustru cioban maestru la povești era bădița Gheorghe Panțâru.

Era prin 1954. Tata trebuia să plece în armată și îi pregătea bunica valiza. Moșul pregătea căruța să îl ducă la gara la Fălticeni a doua zi dimineața. Și vine la poarta lor Eugen Labiș, tatăl lui Nicolae Labiș. Venea des la bunicul, când avea nevoie de dus undeva cu căruța. Îl strigă pe bunicul și îi spune că a doua zi de dimineață fiul lui trebuie să meargă la tren la Fălticeni. Pleca la București la școală și îl roagă să îl ducă cu căruța. Bunicul i-a spus că îl duce bucuros, că oricum are drum. Își duce și copilul lui la tren, tot spre București.

Cu noaptea în cap, cu cei doi copii lângă el pe scândurica căruței, bunicul a dat bice cailor și ei au pornit la drum la trap prin noaptea neagră. I-a urcat la tren și s-a întors acasă.

Tata povestea că tot drumul Nicolae Labiș a fost nervos, taciturn, deși firea lui era să fie vesel și să îl îndemne la spus povești. Nu avea chef de vorbă. Cu un caiet pe genunchi mâzgălea foi, stătea îngândurat, își bătea tâmpla cu degetele. Rar i-a văzut tata ochii mai întunecați ca atunci. Boțea foile scrise și începea altele. Tata nici nu avea curaj să îl deranjeze. Era obișnuit cu el vesel și pus pe șotii. Fața din acea noapte nu i-o cunoștea. Îl privea dintr-un colț. Știa deja de la tatăl lui că fiul domnului învățător e deștept și merge la școli înalte la București. De poezia lui nu știa nimic. La un moment dat Labiș a exclamat ignorând total că este și tata acolo: Of, Doamne, cum am putut să o uit! Nu mi-o amintesc...

...

Peste ani am aflat că Labiș scrisese cât a fost acasă poezia „Moartea căprioarei” și a uitat-o scrisă pe masă. În tren, atunci cu tata, încerca să o rescrie din memorie, dar nu îi ieșea. Ajuns la București, a scris acasă părinților să îi trimită poezia uitată...

...

Tata a ieșit din compartiment și l-a lăsat singur. A căutat alți băieți, care mergeau în armată și a stat cu ei restul drumului. La coborâre și-a strâns mână cu fiul domnului învățător și au plecat fiecare pe drumul lui.

Tata era în armată când a auzit de Nicolae Labiș poetul și nu îi venea a crede că tovarășul lui de joacă și povești pe munți și îngânduratul preocupat cu care a venit pe tren e poetul despre care se vorbește. Și tot în armată era când a aflat că a murit...

Toată viața tata avea un fel de venerație amestecată cu sfială pentru cei care scriu. Vocea i se topea în lacrimă când vorbea despre Labiș și felul în care l-a cunoscut la stână la bădița Gheorghe Panțâru și drumul lor făcut împreună spre București.

...

Peste ani, mi-a povestit și domnul Ilie Tudor că l-a cunoscut pe Labiș la București. L-a ascultat recitând Moartea căprioarei. Mi-a spus că era frumos, că avea o voce cu un timbru inconfundabil, avea o bundiță de mălinar. Gesticula recitând. Își plimba mâinile pe puii de pe bundiță. Atrăgea toate privirile ca un magnet.

...

Azi am ascultat „Albatros ucis” cântat de Tudor Gheorghe, fiul domnului Ilie Tudor, cel care mi-a povestit că l-a cunoscut pe Labiș...

Am citit și „Moartea căprioarei”...

Și m-am gândit la tata - omul care, când vorbea de cei care scriu, o făcea așa cum vorbea despre icoane, rugăciuni și sfinți...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumoasă evocare!
    Îmi aduc aminte de profesoara de limba și literatura română pe care am avut-o în clasele 5-8. Ne vorbea cu multă emoție de poetul Nicolae Labiș. Și ne spunea că mulți îl creditau cu șansa de a ajunge unul dintre cei mai mari poeți ai noștri, dacă firul vieții nu i-ar fi fost curmat atât de repede...
    • Like 1
  • Da, frumos scris!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult