Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Noile reguli de desfășurare a controalelor fiscale. O schimbare de perspectivă

fiscalitate - femeie - laptop

Foto Getty Images

Modalitatea de desfășurare a controalelor fiscale se schimbă odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 188/2022, prin care se modifică și se completează Codul de procedură fiscală, adoptată în contextul reformei administrației fiscale din România.

Noile prevederi, care vizează în principal derularea controalelor fiscale, au drept scop eficientizarea activității de control, prin concentrarea pe zonele veritabile de risc fiscal și pe efectuarea verificărilor preponderent de la distanță, în detrimentul inspecțiilor fiscale exhaustive sau cvasi-exhaustive utilizate majoritar în prezent. De asemenea, ordonanța conține măsuri de îmbunătățire a comunicării între fisc și contribuabil și, nu în ultimul rând, de încurajare a conformării voluntare. 

Definirea dosarului fiscal și a dosarului administrativ al acțiunii de control fiscal

Definițiile dosarului fiscal și dosarului administrativ al acțiunii de control fiscal vor fi prevăzute expres în Codul de procedură fiscală, pentru a facilita respectarea dreptului la apărare al contribuabilului, astfel cum a fost recunoscut prin hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene. Potrivit noii reglementări, organul fiscal va fi obligat ca, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului supus unei acțiuni de control fiscal, să pună la dispoziția acestuia dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal.

Comunicarea către contribuabil a clasei/subclasei de risc în care se află

O regulă cu impact semnificativ pentru contribuabil prevede că acesta poate solicita organului fiscal comunicarea clasei sau subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat conform analizei de risc. Informațiile vor fi transmise prin orice mijloc de comunicare care asigură dovada primirii, cu excepția cazului în care obiective de interes general justifică restrângerea accesului la aceste informații. Însă această prevedere se aplică de la 1 ianuarie 2026.

Solicitarea de informații sau documente și fluxul de comunicare între contribuabil și organul fiscal

Conform OUG nr. 188/2022, dacă sunt necesare documente sau informații pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal le va putea solicita de la contribuabil doar pe acelea pe care nu le deținea anterior. În acest fel, se va evita dublarea solicitărilor venite din partea mai multor organe fiscale sau chiar din partea aceleiași instituții pentru furnizarea acelorași informații sau documente care se află deja în posesia autorităților fiscale.

Modificări privind inspecția fiscală

O altă modificare importantă prevede că, în cazul creanțelor administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor pentru efectuarea acțiunii de inspecție fiscală se va efectua la nivelul aparatului central al ANAF, pe baza analizei de risc, iar organele de inspecție fiscală vor avea competență de efectuare a inspecției fiscale pe întreg teritoriul țării.

Prin excepție de la regula selectării contribuabililor pentru inspecție în funcție de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc, se introduce posibilitatea selectării aleatorii a contribuabililor pentru o acțiune de inspecție fiscală. Reglementarea vizează strict creanțele fiscale administrate de organul fiscal central și limitează procentul maxim de contribuabili selectați în mod aleatoriu, într-un an calendaristic, la 10% din totalul celor selectați pentru inspecție fiscală în anul respectiv. Depășirea acestui procent reprezintă abatere disciplinară.

Prealabil selectării contribuabililor pentru inspecție, organul de inspecție fiscală va trimite acestora o notificare de conformare, care va cuprinde riscurile fiscale identificate, pentru a le acorda posibilitatea să își corecteze situația fiscală, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării. În cadrul acestui termen, organul de inspecție fiscală nu va întreprinde nicio acțiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecției fiscale. După trecerea termenului de 30 de zile, contribuabilii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificați sunt supuși obligatoriu unei inspecții fiscale sau unei verificări documentare. Pe de altă parte, chiar dacă se conformează în termen, contribuabilul nu scapă de riscul de a fi selectat, ulterior, pentru inspecție fiscală.

Referitor la locul desfășurării inspecției, se remarcă o schimbare de optică a legiuitorului, în sensul că inspecția se va desfășura, ca regulă, la sediul organului de inspecție fiscală și doar prin excepție la sediul contribuabilului.

Trebuie însă precizat că o mare parte din modificările referitoare la inspecția fiscală vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2026.

Schimbări în verificarea documentară

Din perspectiva competenței, se prevede expres în Codul de procedură fiscală că verificarea documentară se efectuează, alături de organele de inspecție fiscală, inclusiv de organele de control antifraudă fiscală și de organele fiscale competente să exercite verificarea situației fiscale personale. Competența acestora se întinde pe întreg teritoriul țării.

În ceea ce privește obiectul acestui tip de control, vor putea fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau mai multor perioade impozabile. Totodată, operațiunile și documentele ce sunt supuse verificării documentare se selectează de organul fiscal competent, acesta putând să verifice una sau mai multe operațiuni realizate într-o perioadă de timp determinată, conform analizei de risc.

În cazul în care contribuabilul nu prezintă documentele corecte și complete solicitate de organul fiscal în termenul acordat în cadrul procedurii de control sau dacă documentele furnizate confirmă diferențele identificate de organul fiscal, acesta din urmă va emite o decizie de impunere prin care stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate.

Decizia de impunere rezultată în urma verificării documentare nu poate fi emisă în mod legal, ca regulă, în lipsa audierii contribuabilului, fiind lovită de nulitate. De asemenea, contribuabilul are dreptul să își prezinte în scris punctul de vedere și, după caz, să conteste decizia respectivă.

Modificări privind controlul antifraudă

În noua reglementare au fost prevăzute expres anumite drepturi ale contribuabilului pe durata controlului antifraudă, printre cele mai importante fiind cel de a beneficia de asistență de specialitate, de a fi informat pe parcursul desfășurării controlului asupra constatărilor efectuate, de a-i fi cât mai puțin afectată activitatea etc. Aceste drepturi ale contribuabililor erau și anterior recunoscute în practică, dar nu erau expres prevăzute în legislație.

Reguli noi și pentru verificarea situației fiscale personale

Aspectele precizate mai sus, referitoare la notificarea de conformare anterioară inspecției fiscale, vor fi aplicabile și în cazul verificării situației fiscale personale, pentru încurajarea conformării voluntare. De asemenea, în mod similar inspecției, efectuarea analizei de risc pentru identificarea persoanelor fizice care prezintă risc fiscal de neconformare se va face de structura competentă la nivelul central al ANAF. Nu în ultimul rând, se reglementează posibilitatea selectării aleatorii a persoanelor fizice pentru efectuarea unei verificări a situației fiscale personale.

În concluzie, OUG nr. 188/2022 aduce, fără îndoială, atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ, una dintre cele mai ample modificări ale Codului de procedură fiscală de la intrarea sa în vigoare, în anul 2016. În continuare, eficientizarea controalelor fiscale și atingerea obiectivelor acestor modificări legislative depinde în mare măsură de modul în care acestea vor fi puse în practică, atât de către organele fiscale, cât și de către contribuabili.

A contribuit Ștefan Mihartescu, Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult