Recent a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin al Ministrului Finanțelor privind o nouă procedură de comunicare către bănci a documentelor de executare silită emise de autoritățile fiscale.
Procedura se aplică din 12 iunie 2017 și presupune comunicarea doar electronică a documentelor de executare silită. În esență se vrea o procedură modernă, rapidă dar la o primă vedere contribuabilul este pus în fața faptului împlinit, pentru că el va afla ulterior această procedură de executare.
Consultați aici actul normativ
Începând cu data de 12 iunie 2017 comunicarea actelor de executare emise de autoritățile fiscale către instituțiile financiare se va face doar în format electronic, potrivit prevederilor OMFP nr. 691/2017, ce intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
În acest sens Agenția Națională de Administrare Fiscală pune la dispoziția instituțiilor de credit, în spațiul privat de pe portalul ANAF, un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă și descarcă documente. Actele de executare se comunică prin portal, sub forma unui fișier PDF cu xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
Pentru aplicarea acestei proceduri se va semna un protocol de colaborare între ANAF și Asociația Română a Băncilor, prin care se vor detalia procedurile efective de comunicare electronică.
Data comunicării către instituţia de credit a actului de executare este prima zi bancară următoare zilei încărcării actului de executare în sistemul informatic amintit, iar ora comunicării este ora de începere a zilei bancare. Actele de executare emise în formă electronică de organul fiscal central se semnează de către Ministerul Finanţelor Publice cu semnătura electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată cu modificări.
Începând cu data de 1 iulie 2018, actele de executare comunicate de organul fiscal central se semnează cu sigiliu electronic calificat, emis în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European.
Prelucrările de date cu caracter personal cuprinse în actele de executare comunicate instituțiilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.