Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Pâine și Vin, brandul creat de fondatorii Expirat și Energiea, se extinde în sistem de franciză. „Acest concept a fost fructificarea experienței noastre de business și l-am făcut ca la carte”

Paine si vin

Pâine și Vin, brandul creat de Raluca și Andrei Șoșa, se extinde în sistem de franciză după 6 ani de la lansare, timp în care a devenit unul dintre cele mai populare wine baruri din București. Este al treilea concept HoReCa dezvoltat de soții Șoșa, care în 2002 deschideau Expirat în Vama Veche ca răspuns la întrebarea „Cum facem noi să stăm vara asta în Vamă și să ne acoperim cheltuielile?”.

După 2 ani, deschideau Expirat și în București, iar în 2012 Energiea. Se maturizaseră și și-au dat seama că își doreau și altceva decât să-i prindă zorii zilei dansând: să stea la o masă de vorbă cu cunoscuții, într-un loc mai liniștit, să bea, dar și să mănânce câte ceva. Astăzi, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul HoReCa, vor să-și dezvolte cel de-al treilea concept, Pâine și Vin, în sistem de franciză, singura modalitate de a scala păstrând esența business-ului: o gazdă mereu prezentă care să-i primească pe oamenii care vin să socializeze într-un cadru familial și care să le devină cât mai familiar.  

Lansarea francizei s-a făcut în cadrul unei eveniment găzduit de Stup, un proiect gândit de Banca Transilvania pentru a veni în sprijinul antreprenorilor indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.


Pâine și Vin: profilul francizatului

„La fel ca Energiea, pe care l-am croit exact după nevoile și dorințele noastre atunci când ne-am dat seama că ne dorim și alte lucruri decât cele pe care le trăisem în Expirat, Pâine și Vin a apărut tot ca un proces de maturizare personală. Conceptul a fost fructificarea experienței noastre de business și l-am făcut ca la carte.

Ne-am plimbat prin Italia și ne-a plăcut ce am văzut acolo. OK, stau la cartofi, stau la bere, dar știm mai mult. La vârsta noastră vrem să învățăm să bem vin. Și ne-am dus pe ideea aceasta de wine bar pentru că nici nu erau foarte multe și observasem o creștere a cramelor românești. (...) Aveam ideea, timp de 2 ani dezvoltasem conceptul, dar ne-am dat seama că trebuia să facem pasul spre descentralizare și atunci ne-am dus către niște oameni care aveau cam aceeași viziune”, spune Raluca Șoșa.

Practic, conceptul a fost construit din start de la ideea de a fi condus de altcineva. Managementul este asigurat de Valentin Hristu, implicat de altfel și în procesul de francizare, care a durat 6 luni și a fost dezvoltat de compania de consultanță Franchwise.

„Am mers pe varianta francizării pentru că nu s-a inventat clonarea. Suntem în punctul de maturitate ca grup în care putem să predăm astfel de lucruri către un francizat pentru că este mult mai ușor de gestionat în acest fel. Pentru că o astfel de locație are nevoie de o gazdă. De aceea nu am replicat nici Expirat, nici Energiea.

Căutăm francizați care să fie din același film cu noi și chiar de aceeași vârstă. Să împărtășească valorile și principiile noastre, să pună preț pe lucrul bine făcut. Nouă ne trebuie o gazdă bună în locul acela și cu experiență, pentru că HoReCa este unul dintre domeniile cu cea mai mare rată de faliment și este nevoie de un management eficient. Suntem deschiși să avem francize chiar și în București, mai ales că așa ne-ar fi și mai ușor să fim prezenți și să ne implicăm cât mai mult (...) Ne-am propus ca în primul an să deschidem cel puțin o franciză, pe termen mediu să ajungem la 5, iar pe termen lung chiar să trecem granița”, spune Valentin Hristu.

Pentru deschiderea unui francize Pâine și Vin e nevoie de un spațiu de 150-200 de metri pătrăți și o investiție de minim 250.000 de euro.

„Investiție înseamnă suma totală de care dispui ca să pornești un business în siguranță. Investiție brută înseamnă garanție pentru locație echivalentul a 3 chirii, amenajare, dotari, echipamente, sitting și mobilier, stoc de marfă, capital circulant de lucru – marfă, salarii, chirie, plus TVA-ul. Mă uit la business ca și cum în primele 6 luni ar trebui să vin cu bani de acasă și să acopăr cheltuielile. Taxa de franciză, care în cazul Pâine și Vin este de 30.000 de euro, este parte din această investiție. Pentru această taxă primești pe lângă brand și furnizori, exclusivitate pe o arie teritorială și o lună de training pentru echipă: două săptămâni la francizor și două săptămâni în propria locație. Ca francizat trebuie să te uiți cu atenție la ce primești pentru taxa de franciză și să te asiguri că transferul de know-how este consistent”, atrage atenția Raluca Voicu, Managing Partner Franchwise.

În prezent, restaurantul Pâine și Vin din București, care are o capacitate de 80 de locuri, generează o cifră de afaceri de 1 milion de euro și are o echipă de peste 20 de angajați. Raluca Voicu a precizat că profitul EBITDA este cuprins între 18 și 25% în funcție de structura de management după care operezi.

Trei branduri de 6 milioane de euro

Povestea grupului Expirat a început „cu o coșmelie, trei lemne bătute și niște mese căzute”, așa cum descrie Raluca Șoșa prima locație din Vamă, care a tot fost mutată în primii 10 ani, inclusiv din cauza unui incendiu. Nu au pornit la drum cu un plan de business clar, iar în primii ani nu s-au gândit nici la profit. Tot ce își doreau la momentul respectiv, în 2002, era să stea toată vara în Vamă și să își acopere cheltuielile. Ideea inițială era chiar să deschidă o shaormerie, dar s-au apucat de „barmanie”, deși erau „cu totul afoni”, și le-a mers suficient de bine încă să revină și anul următor.

„Al doilea an la mare a mers foarte bine, deși am deschis în câmp după ce primarul ne-a tras țeapă și ne-a dat un alt loc, dar am mers înainte cu mult curaj. Cred că oamenii au venit după noi pentru că am dat voce nevoilor și dorințelor generației noastre, a acelei categorii din care noi făceam parte. (...) Mulți ani, cumva nici nu am băgat în seamă banii. Ne concentram să vină lumea și să fie mulțumită. Ne gândeam că trebuia să iasă bine dacă venea lume. Nu am avut un plan de business, calcule de genul să facem atât profit în atâția ani. Totul timpul a fost ideea de cum facem să facem mai bine. Timp de 5-6 ani nu am văzut nimic, totul se reîntorcea”, își amintește Andrei Șoșa, care în 2003 a deschis un Expirat și în București.

După 10 ani a urmat Energiea și primii pași concreți către planificare, făcuți în cadrul parteneriatului cu Grolsch.

„În acea perioadă călătoream mult și văzusem multe locuri afară. Ne-am dorit un loc pentru vârsta noastră pe care l-am croit după nevoile și dorințele noastre, un loc unde să stai la povești și să mănânci cartofi prăjiți, dar nu trei fâțe, ci un platou (...) Grolsch a venit cu partea mai organizată și mai structurată pe care nu o știam. Noi tot timpul ne uitam la cât investeam și în ce, pentru că banii erau numărați, iar ei au venit cu altă putere din acest punct de vedere. Voiau un spațiu de un anumit fel și atunci ne-au trimis la un arhitect, care nouă ni s-a părut scump. Totul a fost pus într-un tabel și a fost gândit dinainte. Noi făceam după ureche, după cum simțeam. Astfel am învățat să ne organizăm și am integrat apoi totul în modelul pe care l-am făcut”, povestește Raluca.

„Am vrut să vindem când a început pandemia”

În cei peste 20 de ani de business, au existat multe momente dificile și multe lecții importante. Unul dintre cele mai grele a fost incendiul care i-a obligat să ia totul de zero în Vamă, apoi Colectiv care i-a forțat să mute clubul Expirat de la subsolul din Brezoianu în halele din apropiere de parcul Carol, iar după pandemia, când s-au gândit chiar să renunțe. Au revenit însă asupra deciziei după ce au stat de vorbă cu oamenii din echipă, esențială pentru dezvoltarea business-ului.

„Degeaba ai viziune, dacă nu ai cu cine să faci. În genul asta de business nu funcționează decât dacă ai echipă și îi dai valoare. Suntem zi de zi acolo, iar dacă nu ești ca o familie, nu prea are cum să funcționeze. Suntem tot timpul împreună și avem structura unui lanț. Dacă o verigă se rupe, suferim toți. Nu e nimeni mai puțin important”, spune Raluca Șoșa.

„În general mă sfătuiesc cu toată echipa. Am vrut să vindem când a început pandemia. Am chemat echipa în București, le-am spus că ne gândim să predăm ștafeta și i-am întrebat ce părere au. Ne-au făcut să ne răzgândim. Cam atât de importantă e echipa”, subliniază și Andrei Șoșa.

Experiența pe care a dobândit-o i-a arătat că HoReCa este un domeniu în care trebuie să gândești pe termen lung, în care să nu faci lucrurile pe genunchi și în care să nu ai așteptări nerealiste. Însă indiferent de domeniu, esența antreprenorului rămâne aceeași: să ai curajul să te arunci cu capul înainte.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult