Premium Store Bosch a intrat pe piața din România în primăvara anului trecut și până la sfârșitul lui 2019 avea deja patru magazine în București. Planurile de extindere vizează deschiderea a încă 22 de magazine în mai multe orașe din țară, ceea ce presupune o investiție de 5,5 milioane de euro. Cu toate acestea, business-ul fondat de Mircea Baciu, un antreprenor din Republica Moldova, și-a consolidat și prezența online, atât prin site-ul propriu, cât și prin prezența pe platforme de tip marketplace, inclusiv pe eMAG Marketplace. Ceea ce s-a dovedit o strategie câștigătoare mai ales în contextul pandemiei, pentru că online-ul a generat în acest an 30% din vânzări, la o cifră de afaceri care a depășit 2 milioane de euro.
Adrian Modîrcă, administratorul Premium Store Bosch, spune că în următorii ani, foarte multe branduri își vor deschide magazinele lor fizice, iar un exemplu în acest sens este și Miele. Pe acest trend au mizat și ei, alegând să dea startul cu electrocasnicele Bosch, pe piața din România. Asta pentru că, pe de o parte, aici piața este mai mare și mai interesantă decât cea din Republica Moldova, iar pe de altă parte pentru că aici Bosch are o cotă de piață mică comparativ cu alte țări europene.
Ce găsești la un magazin „single brand” și nu găsești la un retailer?
„Majoritatea clienților noștri vin în magazine și beneficiază de consultanță. Tot personalul nostru este instruit și poate explica în detaliu fiecare produs, iar clienții pot face comparația între produse de același tip. (...) Am avut o doamnă care a venit cu morcovi pentru a vedea cum îi taie robotul. A fost mulțumită și l-a cumpărat, chiar dacă nu pe cel testat, ci unul sigilat. (...) În plus, noi oferim 5 ani garanție la produsele mari, în timp ce concurența oferă numai doi ani”, explică Modîrcă.
Planurile de extindere în alte orașe din țară sunt justificate, pe de o parte, de răspunsul bun pe care l-au primit din piață, astfel că numai în a doua jumătate a lui 2019 au mai deschis încă trei magazine, iar pe de altă parte, de comportamentul consumatorilor. Modîrcă spune că atunci când trebuie să își utileze complet o bucătărie, aceștia nu își cumpără toate electrocasnicele online, pentru că investiția este mare și vor să vadă produsele înainte de a le cumpăra. În plus, pentru cei care vin cu această intenție în magazin, se fac oferte personalizate, cu prețuri reduse față de cele afișate la raft, și aproape 90% fac și achiziția. Clienții au și posibilitatea de a-și depozita gratuit până la 30 de zile produsele achiziționate, dacă situația lor o impune.
Conceptul Premium Store a fost completat de colaborarea cu productorul german de mobilă Nolte, deși nu aceasta a fost intenția inițială. Dar pentru că i-au contractat pentru amenajarea bucătăriilor din magazine conform rigorilor de brand indicate de Bosch, și pentru că producătorul german nu avea un partener oficial în România, colaborarea a continuat.
„Ne-am gândit să vindem și bucătării pentru că sigur vor vinde și partea de electrocasnice. Și nu am greșit deloc. Noi doar proiectăm mobila, avem un designer care se ocupă de asta, iar producția se realizează în Germania. Componentele ajung apoi în România, unde se asamblează, și instalăm și electrocasnicele. Ne axăm pe clienți finali pentru că timpul de producție este de 6-8 săptămâni. Dar avem și diferite proiecte de 5-10 apartamente care sunt ale aceleiași persoane”, explică Modîrcă.
Mai mult offline, dar și online
Chiar dacă conceptul Premium Store mizează în special pe interacțiunea directă cu clientul, prezența în online nu a fost neglijată. Pe lângă site-ul propriu, Premium Store vinde și pe eMAG Marketplace, dar și pe alte platforme. Din mai multe motive.
„Avem și prezență online pentru că nu acoperim fizic întreaga țară și nici nu o să ajungem fizic în fiecare județ. În plus, eMAG-ul este un canal foarte bun de promovare a brandului și a magazinului, în cazul nostru, pentru că investește foarte mult în marketing. Noi vom continua parteneriatul cu eMAG indiferent câteva magazine fizice vom deschide, pentru că facem o vânzare directă care nu presupune efort din partea noastră: ducem marfa în depozitul lor și ei, în numele nostru, o facturează și o trimit cu curierul. Noi nu avem nicio responsabilitate, ei se ocupă de toate procedurile, o muncă foarte grea pentru care este nevoie de mulți oameni”, explică Modîrcă.
O colaborare care și-a arătat beneficiile mai ales în actualul context. Administratorul Premium Store spune că online-ul a crescut anul aceasta, dar, cel mai probabil, ponderea vânzărilor în magazinele fizice va fi mai mare după pandemie. Până atunci, datele preliminare pentru 2020 arată că aproximativ 30% din cifra de afaceri, care a depășit 2 milioane de euro, a fost generată de online.
Din punctul de vedere al produselor vândute anul acesta, s-au înregistrat creșteri pe segmentul electrocasnicelor mici, de la fierbătoare și toastere, la mixere și blendere. De de altă parte, sunt produse pe care Premium Store nu le poate vinde online, pentru că e nevoie de interacțiunea directă prin care clientul înțelege cum poate folosi diverse accesorii pentru a face aparatul și mai util.
„Încă există loc pe piața de retail din România”
Adrian Modîrcă este de părere că este mult mai ușor să faci afaceri în Uniunea Europeană comparativ cu Republica Moldova, atâta vreme cât îți setezi o strategie și ai răbdare până ajungi la un anume volum de vânzări sau cotă de piață. În ceea ce privește piața din România, unde compania sa distribuie și branduri ca LG, Samsung sau Toshiba, crede că mai este încă loc pe piața de retail.
Cu toate acestea, pe partea de magazine spune că va rămâne doar cu Bosch, și se gândește să testeze conceptul Premium și în Bulgaria și Ungaria.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.