Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Prețul cafelei, în creștere pe burse de peste un an. Care sunt perspectivele pentru „combustibilul” din ceașca de dimineață

cafea - Jörn Wolter / wolterfoto.de / imago stock&people / Profimedia

Foto: Jörn Wolter / wolterfoto.de / imago stock&people / Profimedia

Prețul boabelor de cafea, aflat pe o pantă ascendentă de mai bine de un an, ar putea face ca, în curând, licoarea de dimineață să devină tot mai scumpă și mai puțin accesibilă pentru consumatorii finali.

După creșteri de peste 70% pentru materia primă în ultimul an, iubitorii de cafea vor să audă altfel de vești decât cele pe care le oferă Giuseppe Lavazza, președintele CA al grupului.

Prețul cafelei pentru consumatori, în magazinele din Marea Britanie, ar putea crește cu încă 10%, potrivit producătorului Lavazza, continuând avansul de 15% de la începutul anului. Lanțurile de aprovizionare sunt sub o „presiune dramatică”, potrivit acestuia.

În mod tradițional, cafeaua arabica, mai aromată și cu un conținut mai redus de cofeină, tinde să fie mai volatilă pe bursă. Prețurile sunt, cu închiderea de marți, la 2,5 dolari/livră, (aproximativ 5,52 dolari/kg) pentru contracte futures scadente în septembrie, la mică distanță de vârful istoric de 2,6 dolari/livră din septembrie 2022.

Totuși, fenomenul neobișnuit care se întâmplă acum este o creștere puternică a prețurilor pentru robusta. Acest sortiment, mai rezistent la climat sever și dăunători, obișnuia să aducă o notă de stabilitate în piața cafelei per total, ajutând la „reglare”, în momentele tensionate pentru arabica. Robusta tine să fie utilizată pentru cafeaua instant și pentru espresso.

De data aceasta, varietatea nu doar că nu preia, ci chiar adaugă tensiunii globale: robusta este la maxime record, după ce a crescut cu 13,5% în ultima lună - 27,5% în ultimele trei luni și 102% într-un an.

Față de media din această perioadă înregistrată în ultimii 5 ani, de 1,79 dolari/kilogram, prețul actual de 4,63 dolari este cu 158% mai mare. Vorbim despre un trend ascendent care durează deja de aproape 18 luni.

Producția din țările-cheie, mai redusă față de perioadele anterioare

Exporturile Vietnamului până în iunie anul acesta sunt de 893 820 de tone, cu 11,4% mai jos față de anul trecut. Dacă recolta următoare din Vietnam va fi insuficientă, așa cum indică estimările actuale, piața ar putea rămâne dezechilibrată, în special pentru că stocurile sunt scăzute și în alte zone.

În Indonezia, alt producător important, producția este, de asemenea, limitată. Vietnamul deține o treime din piața de cafea robusta, iar Indonezia, care produce atât robusta, cât și arabica, deține aproximativ 5% din exporturilor globale - 99% din producție provenind de la mici fermieri.

Seceta cea mai gravă din ultimii aproape zece ani a creat condiții dificile, recolta fiind așteptată în scădere de la 29 milioane de saci (de 60 de kg) în sezonul trecut.

Pentru Lavazza costurile suplimentare au ajuns la 800 milioane de dolari în ultimii doi ani, incluzând și transportul maritim mai lung pentru a ocoli zona riscantă din Marea Roșie. Consumatorii nu s-au oprit, totuși, din achiziții, dar profitul e sub presiune anul acesta, după ce în 2023 a coborât la 68 milioane de Euro de la 95 milioane de Euro în anul anterior.

Noi reglementări la nivel european ar putea însemna obligația de a obține boabe din Brazilia, singura țară care ar respecta regula de cafea crescută pe terenuri care nu au fost despădurite.

Vor fi necesare, de asemenea, geolocalizări precise ale terenului unde sunt produse mărfurile vizate pentru import în UE. Dacă nu se accelerează pregătirea pentru noile cerințe, la implementare, anul viitor, ar putea însemna o ofertă eligibilă mai redusă, cu noi dificultăți pentru procesatori. 

Alți producători și lanțurile de cafenele resimt costuri majorate. Pe bursă, acțiunile Starbucks au pierdut 22% anul acesta. Compania a anunțat scăderea traficului cu 6% și a vânzărilor cu 4%, în ciuda așteptărilor de creștere cu 1% în primul trimestru.

O tentativă de redresare a acțiunilor de la minimele atinse după rezultate nu a avut succes, în ultimele săptămâni titlurile suferind deprecieri pe măsura scumpirilor cafelei robusta.

Poziționările pe piața futures țin de o varietate de factori și nu este exclus ca unele operațiuni de protejare a profitului de către cumpărători să ducă la ajustări temporare descendente, potențial agresive.

Cu toate acestea, informațiile actuale referitoare la oferta din piață par a încuraja așteptările investitorilor și speculatorilor optimiști pentru lunile următoare. Pentru consumatori, speranța „potolirii” inflației vine mai degrabă din alte direcții, în timp ce aromatul „combustibil” se arată tot mai prețios.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daca nu mai este cafea ,vom bea Nechezol ,,Cei care au trait in epoca de aur , stiu ce este Nechezol !! Sau poate pana atunci vom aclimatiza arborele de cafea si pe la noi in zonele mai calduroase .Nu ,stiu exact conditiile in care trebuie sa creasca un arbore de cafea !
    • Like 0
  • In aceasta situatie , trebuie sa aclimatizam pe la noi sa cultivasm arborele de cafea , sau sa reinventam ,,celebrul Nechezol ,,din vreamea comunistilor !!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult