Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Prețul produsului devine mai important pentru cumpărători decât marca - studiu

online shopping.

Foto: Wavebreak / Profimedia 

Consumatorii vor acorda o importanță mai mare prețului produselor decât mărcii în acest an, estimează două treimi dintre comercianți, aspect care le va crea dificultăți, în condițiile în care acționarii pun o presiune tot mai mare pe majorarea prețurilor pentru a compensa creșterea costurilor, potrivit studiului Deloitte Retail industry outlook 2023. Totodată, șapte din zece participanți spun că gestionarea forței de muncă este principala provocare a acestui an și aproape toți sunt de părere că inflația le va afecta profitabilitatea, iar schimbarea comportamentului cumpărătorilor va avea consecințe asupra activității lor pe termen mediu.

Conform studiului, 70% dintre comercianți consideră că persistența deficiențelor pe lanțurile de aprovizionare va afecta creșterea companiilor din domeniu în 2023. 

Pentru a face față provocărilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor, comercianții trebuie să își îmbunătățească infrastructura de comerț online, respectiv serviciile de livrare, de retur și să dezvolte vânzările prin intermediul rețelelor sociale, recomandă studiul.

Pe de altă parte, cumpărătorii online au așteptări tot mai mari cu privire la livrarea comenzilor, astfel că opt din zece comercianți anunță investiții semnificative în modernizarea lanțurilor de aprovizionare și distribuție în acest an. Mai mult de două treimi sunt foarte încrezători că vor putea oferi consumatorilor o experiență cursivă de cumpărare, dar, în acest scop, trebuie să investească în soluții de livrare mai profitabile, cum ar fi centrele automate de procesare a comenzilor, care ajută la creșterea capacității de stocare, a vitezei de transfer, la ambalarea comenzilor pentru mai multe magazine și, în final, la eficientizarea utilizării resursei umane.

Comerțul online câștigă tot mai mult teren și în țările europene, inclusiv România. Creșterea a accelerat în perioada pandemiei și, deși ulterior s-a temperat ușor, marcând dorința cumpărătorilor de a reveni fizic în magazine, cele mai recente date arată că, de fapt, viitorul comerțului este online. Conform Eurostat, în 2022, 64% dintre cetățenii Uniunii Europene au cumpărat produse sau servicii online, cu 1% peste nivelul din 2021. Cei mai activi în această direcție sunt tinerii între 25 și 34 de ani (87% au cumpărat online în 2022). În România, procentul celor care cumpără online este de doar 46% din cetățeni, dar țara noastră se află printre statele UE cu cea mai mare viteză de creștere înregistrată în ultimii zece ani. Așadar, comercianții trebuie să se adapteze la această tendință și să ofere clienților servicii complexe, asociate comerțului online (modalități mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapidă a comenzilor, retur eficient), dat fiind că, cel puțin în UE, cumpărătorii aleg tot mai des produse din alte state membre.

În schimb, conform studiului, dezvoltarea comerțului online a generat preocupări cu privire la gestionarea retururilor, în creștere comparativ cu vânzările fizice (30% față de 10%). Din cauza faptului că nu pot vedea și proba produsul, jumătate dintre consumatori comandă mai multe mărimi și culori pentru a-l găsi pe cel potrivit. În aceste condiții, comercianții trebuie să găsească soluții pentru a oferi informații exacte pentru produsele vândute online (mărime, imagine și descriere) și să ofere modalități mai atractive de prezentare (bazate pe realitatea augmentată). Spre exemplu, când produsul este vizualizat tridimensional, rata de retur este cu 40% mai mică. În plus, utilizarea inteligenței artificiale în sistemele de analiză poate să ajute la prevenirea retururilor frauduloase, prin identificarea clienților de încredere, și la scurtarea perioadei de rambursare a banilor. Aceste instrumente ar determina reducerea costurilor, dar și îmbunătățirea experienței clienților.

Pe măsură ce asimilează schimbările intervenite în comportamentul consumatorilor, comercianții văd un potențial tot mai mare de creștere a comerțului „social”, astfel că 60% estimează că consumatorii vor plasa comenzile direct pe rețelele sociale în acest an. Un factor favorizant este acela că nativii digitali, care sunt mai implicați în comerțul „social” decât generațiile anterioare, capătă o putere de cumpărare tot mai mare. În consecință, șapte din zece comercianți estimează o colaborare mai strânsă cu rețelele sociale și cu influencerii pentru a beneficia de amploarea comerțului „social”. Studiul amintește faptul că, în 2022, 94,4% dintre millennials foloseau telefoane inteligente, iar timpul mediu petrecut pe rețelele sociale a crescut în ultimul deceniu cu peste 60% și a ajuns la 8 ore pe zi în 2021. Totodată, 61% dintre utilizatori au încredere în influenceri, în timp ce doar 38% țin cont de recomandările mărcii.

Studiul Deloitte Retail industry outlook 2023 a fost realizat în Statele Unite pe baza unui sondaj la care au participat 50 de directori din companii de profil, responsabili cu deciziile strategice în cadrul organizației. Dintre aceștia, 70% activează în companii cu venituri anuale de peste 10 miliarde de dolari.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult