Foto: Bogdan Buda/ Inquam Photos
Cei mai simpatici sunt susținătorii fără rezerve ai doamnei Firea: „Da ce-ați fi vrut să facă, ce, alții au făcut ceva?!” Sigur, vinovați de mizeria asta de oraș sunt toți, de la Ceaușescu, care a demolat cartiere întregi și le-a umplut de blocuri cenușii, la Halaicu, Lis, Ciorbea, Băsescu, Videanu și Oprescu, dar ce să-i faci, ghinion!, de doi ani primar este doamna Firea. Prin urmare, nu poate veni doamna Imaculata să ne spună cât de jegos este orașul pe care îl administrează, fără să primească tradiționalele urări de bine, pe care le aud seara de la taximetriști, când plec de la serviciu, și pe care, din pudoare, nu le voi reproduce.
Cum a dat căldura, a scos capul și doamna Firea într-o conferință în regim de comandament breaking news. Mărturisesc că am râs.
- „S-au făcut multe gropi în carosabil din cauza fenomenului de îngheț-dezgheț și din cauza tratamentului de deszăpezire”. Ciudat, taximetriștii menționați mai sus nu au pomenit de acest fenomen paranormal în imprecațiile lor, în schimb au vorbit mult de născătoare și de doamna primar. Oameni fără maniere și fără viziune, ce să le faci! Ei cred că cea mai bună metodă de a rezolva o groapă este să o astupi. Dacă ar fi fost așa de ușor, toată lumea ar fi primar. Păi știu ei să facă studiul de fezabilitate al gropii, să-l împartă cui trebuie, să umble la compoziția asfaltului ca să poată avea o groapă bună și la îngheț-dezghețul de la anul, să marketeze evenimentul de acoperire a gropii, să așeze camerele în poziția corectă, să vorbească liber și cu aplomb la ceremonia asfaltului?!
- Și mie îmi place să fac poze pe străzi și înțeleg că asta mă face coleg cu doamna primar. „Am trimis ieri colegii fotografi în București. Am un teanc de fotografii care nu ne fac cinste. Este o rușine, nu este posibil așa ceva. În Centrul Istoric stau ziua în amiaza mare saci cu gunoi. Cum se poate așa ceva?” Asta am zis și eu, bine că avem încă un confrate constatator. În naivitatea mea, îmi închipuiam că de-aia au ales-o bucureștenii pe doamna Firea, să facă curățenie acolo unde ei constată că este mizerie. Ce face, în schimb, doamna Firea? Face poze. Doamna e jurnalistă vigilentă, constată, e vocea oamenilor, reclamă neregulile: Alo, se aude acolo la Primărie, faceți ceva, nepricepuților! Culmea, nimeni nu-i răspunde doamnei Firea. Primarul nu-i acasă.
- „Curățenia trebuie să fie cartea noastră de vizită.” Gata, mâinile pe batistuță, frumoasă lozincă, dar cât de inadecvată la orașul-tomberon în care trăim. Niciodată Bucureștiul n-a fost mai murdar, mai plin de gropi, mai poluat, mai aglomerat, mai dărăpănat ca acum. Stați în Firea voastră, dragi bucureșteni care veți sări să-mi spuneți că e vina lui Halaicu. Nu e vina doamnei primar! Dânsa e la fel de nevinovată precum predecesorii ei. Are doar ghinionul că Bucureștiul construit de Ceaușescu iese după 30 de ani din termenul de garanție și cade peste dumneavoastră.
- „Vrem în București să fie ca la Londra, ca la Madrid, ca la Paris. Dacă vrem, trebuie să facem”. Doamnă, mai aveți puțin să ajungeți ca Londra, Madrid sau Paris. Și da, trebuie să faceți. Un festival, o emisiune omagială, o poză cu iepurași, dați-le bucureștenilor ce n-a văzut Parisul.
- „Vom da amenzi...” Aoleu! Uite și o intenție bună, din păcate niciun populist, narcisist, în goană după imagine publică nu va trece la măsuri impopulare. Să aplici legea te face al naibii de impopular în România, țara lui merge și-așa, în care toată lumea se plânge că nu sunt reguli, dar pe alea care sunt le încalcă într-o veselie. În nicio țară avansată civilizația nu a venit ca zefirul, ea a fost întărită de reguli clare și de amenzi draconice pentru cei care le încalcă. Dacă vrei ca oamenii să nu mai arunce gunoiul pe stradă, amendează-i. Dacă vrei să nu mai parcheze unde îi taie capul, amendează-i. Dacă lasă să se degradeze clădirile de patrimoniu, amendează-i. Dacă claxonează, dau flashuri, conduc agresiv, amendează-i. Sigur, în paralel cu asta ar trebui să construiești parcări, centre de reciclare a gunoiului, drumuri cu asfalt rezistent la fenomenul de îngheț-dezgheț, parcuri, piste de biciclete...
- Ar face și doamna Firea, dar nu o lasă Bușoi. La asta am râs cel mai tare, pentru că mi-am imaginat reacția fanilor doamnei primar: Cine naiba e Bușoi? Vă spun eu, e neam cu Soros, dragi pesediști. Dacă n-ar exista sorosii, ehei, câte nu ne-ar face Partidul, domnul Dragnea, doamna Firea. Dar pentru că există Bușoi, nu se pot astupa gropile din București. Doamna Firea nu este nici aici de vină. Ea, săraca, doar aplică moștenirea grea a lui Traian Băsescu, un alt primar care nu a putut face nimic pentru că nu-l lăsa opoziția. Nici doamna Firea nu poate, deși stă pe un buget uriaș: o sabotează opoziția, Guvernul, dușmanii de pe Facebook și maleficul Bușoi.
S-a așteptat cineva la vreo scuză pentru felul în care arată Capitala României? Nici vorbă! Doamna Firea nu are nicio scuză. Numai planuri ambițioase și promisiuni generoase. Hai, că au trecut doi ani veseli, imediat vin alegerile și cu voia lui Dumnezeu și a Măicuței Domnului va câștiga, în sfârșit, doamna Firea la Primărie și atunci să vedeți ce oraș frumos ne va face...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Un alt aspect legat de tarile nordice si discutiile despre deszapezire. Primul lucru pe care vreau sa il mentionez este ca in zona Stockholm (raza de 200 km as zice), iernile sunt ceva mai blande decat in Romania. Probabil datorita umiditatii. Dar si cand ninge, ninge cam la fel ca in Romania, adica mult. Si se intampla si la ei sa se umple strazile de zapada. Chestia e ca aici nu se plange nimeni. Coniderentul este ca daca nu te simti capabil sa conduci in conditii de iarna si nu ai masina echipata corespunzator, atunci stai acasa. Dar daca o faci iti asumi riscurile. Eu personal m-am plans la compania lor de drumuri pentru ca nu au deszapezit portiunea mai sus amintita iarna trecuta (2016/2017), si am primit raspuns oficial cu tot regulamentul. Ideea principala este ca se deszapezeste incepand din momentul in care se opreste din nins (edit: ma corectez comform noilor reguli: cand se depaseste 8cm de zapada; la strat mai mare se face in 2 etape, in prima asigurandu-se cel putin un sens de mers: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/Underhall-av-enskild-vag/Snorojning-av-enskild-vag/), si in functie de categoria drumului (in ordinea: autostrazi, drumuri nationale, judetene, locale, etc ). Cat ninge se asigura doar material antiderapant, iar pe autostrazi, doar prima banda. Nu spune nimeni ca daca ai 30 cm de zapada pe banda 2, trebuie sa mergi ca in conditii de vara. Si nici nu incurajeaza asta. Asta e. Merg camioanele cu 80-90 pe prima banda, te incolonezi. Esti mester, depasesti pe 30 cm zapada cu 100 km/h si nu te plangi. Simplu. Ca sa nu mai zic ca in iarna trecuta, in noiembrie 2016, am avut o colega care a dormit in masina deoarece intrarea in Stockholm a fost blocata ca urmare a unui accident cauzat de zapada multa (https://www.expressen.se/nyheter/vader/smhi-klass-1-varnar-an-mer-sno-att-vanta/). Nu s-a plans deloc. Ba chiar a venit la munca si a povestit-o ca pe o aventura, recunoscandu-si vina ca nu s-a informat din timp de conditiile meteo, desi au fost avertismente de ninsori abundente.
Concluzie: hai sa ne plangem mai putin si sa facem si noi mai multe. Si pentru ca stiu ce comment-uri urmeaza sa primesc, eu am considerat ca fac ceva prin mutarea dintr-o tara in care, da, se fura. Iar aici am inceput de jos, cu scoala, desi in tara aveam peste 10 ani de experienta de munca, din care 5 in inginerie.
Mentionez ca pentru cele spuse am si posibilitatea sa probez, nu vorbesc doar sa ma aflu in treaba.
https://marypepper.wordpress.com/2009/04/07/pericole-care-pandesc-la-tot-%E2%80%9Cinterviu%E2%80%99%E2%80%9D-sau-o-scurta-incursiune-in-lumea-hr-ului-romanesc/
O chestiune de nuanţe acum. Domnule Negruţiu, cuvântul născătoare pe care îl folosiţi cu referire la regiunile mijlocii ale doamnei primar, l-am întâlnit în gura şuţilor din romanul Şatra al lui Eugen Barbu. Are un uşor iz blasfemiator. Aş prefera, aşadar, neaoşul şi sănătosul p...zdă cu oricâte puncte de suspensie în interior sau altă expresie neutră, eufemistică. La urma urmei, taximetriştii respectivi nu au fantezii de mamoşi cu madam Pandele.