Noul primar al Capitalei vrea să facă transportul public gratuit din bugetul Primăriei Capitalei. „E opțiunea mea. Din bugetul municipalității, dar fără să luam de la alte capitole. Cum? Rentabilizând activitatea acestei regii, care se transformă în foarte scurt timp în societate 100% a municipalității, pentru că așa e regulamentul UE și numai așa poate prelua întreaga structură și activitate de transport public”, a anunțat Gabriela Firea, la Digi24, unde a precizat că va face „o revoluție” în materie de trafic în Capitală.
Ideea noului primar Gabriela Vrânceanu Firea privind introducerea transportului public gratuit în București mi se pare o aiureală. Ea nu-i va face pe șoferi să-și lase mașinile în parcare, din următoarele motive:
1. Șoferii bucureșteni evită autobuzul nu pentru că biletul e scump (1,3 lei călătoria), ci pentru că autovehiculele RATB sunt împuțite, supraaglomerate și circulă după un orar arbitrar.
2. Șoferii bucureșteni sunt comozi și masochiști. Preferă să-și piardă ore din viață stând blocați în trafic decât s-o ia ușurel pe jos sau să folosească bicicleta sau transportul în comun. E o chestiune de statut social, de obișnuință, de autoflagelare din partea unor oameni nervoși și competitivi.
3. Șoferii bucureșteni își iubesc mașina atât de mult, încât ar intra cu ea în restaurant dacă ar putea. La terasă ies cu mașina. În weekend, la aer curat, în parc, ies tot cu mașina, chit că dau ocoale la nesfârșit zonei verzi în căutarea unei pătrățele libere de asfalt. Dacă au o treabă la o farmacie, la un Mega Image sau la o frizerie de pe bulevard își lasă mașina pe avarii în plină stradă, chit că în spatele ei se formează coloană. Dacă se grăbesc, parchează pe linia de tramvai, de se-ntinde râma de metal încins de la Armenească până la Piața Galați. Bucureștiul are un trafic de est sălbatic și, până la revoluția doamnei primar, poate că ar trebui puțină aplicare a legii. Căci știm că după amenzi vine ea și revoluția bunului simț.
Rezolvarea traficului nu se face, din păcate, prin scamatorii populiste, ci prin investiții serioase și de anvergură. Dacă doamna Gabriela Firea va înțelege că nu poți face orașul să respire decât dacă scoți mașinile de pe trotuare și din spațiile odată verzi și dacă eliberezi benzile de circulație acum ocupate de mașini parcate, atunci își va da seama că singura soluție este construirea câtorva sute de parcări subterane, începând cu centrul orașului, până la zonele de reședință, adică parcările de bloc. Nu poți să scapi de traficul infernal, dacă nu-l „îngropi”.
Cât despre noi, șoferi și pietoni, bicicliști și taximetriști, va trebui cu toții să înțelegem că transportul civilizat nu este un dar al primarului, ci o investiție a fiecăruia într-un oraș prietenos cu viața. Și ca orice investiție costă. Așa cum ar trebui să coste toate locurile de parcare: mai scumpe în centru, mai ieftine la periferie. Cu condiția să le avem mai întâi. Dar probabil că doamna Firea știe de la predecesorii săi că n-are rost să construiești, când poți să clămpăni. Șoferul bucureștean se enervează repede și uită și mai repede.
Aș fi fericit să dau eu bani la primărie în fiecare lună pe un loc de parcare decât să-mi dea doamna Firea transport gratuit drept pomană.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Insa dl. Negrutiu are perfecta dreptate atunci cand evidentiaza lipsa locurilor de parcare si transportul public mizerabil din Bucuresti.
Sa nu uitam ca actualii guvernanti au preluat una dintre ultimele legi cretine emise de fostul guvern Ciolos, si anume legea care le da din nou drptul autoritatilor locale sa ridice masinile parcate "neregulamentar".
In lipsa parcarilor, soferii vor fi din nou victimele abuzurilor si al bunului plac al politistilor si al primariilor de sector.
Dl. Nicusor Dan, care pe vremea cand inca nu-l lovise damblaua politicii, a avut un rol si un merit importante in castigarea razboiului purtat in Justitie de catre soferii abuzati de fostele primarii de sector, primarii care ani de-a randul au avut ca unica preocupare ridicarea abuziva a autoturismelor.
Acum, dl. Nicusor, din noua sa postura de parlamentar, ar putea sa contracareze din acesta lege aberanta re-introdusa de Ciolos. Asta daca vrea sa-si gaseasca si vreo activitate care sa fie utila pentru cetatenii Capitalei.
Nu vad niciun proiect pentru Bucuresti.Pentru rezolvarea circulatiei rutiere.Pentru rezolvarea parcarilor.Nici un partid sau ONG nu vine cu nimica!Cerem si cerem si cerem fara sa intrebam de unde pot fi luati banii sau care sunt solutiile!"Ni se cuvine ca ,de,suntem bucuresteni".
Hai sa va spun cum e afara in cateva locuri.La Tokyo nu poti cumpara masina daca n-ai dovada locului de parcare.La Viena stai in oras si locul de parcare e la periferia orasului!
La noi?Anarhie totala.Parcam pe spatiul verde,pe trotuar,pe strada samd.V-ati pus problema ca daca se fac parcari supraetajate s-ar putea sa nu puteti plati taxa lunara sau anuala?
Eu am o solutie simpla.Interzicerea parcarilor pe strazi.Parcari la marginea Bucurestiului.Acolo unde mai pot fi achizitionate terenuri.Sa faci o ora sau doua pina la parcare.Sa vedeti ce se rareste traficul!V-ar conveni?N-ati pune de-o noua "revolutie'?
in Sos Pantelimon nu era ma bine o parcare in loc de Mega Mall?Sau o casa pentru batrini?Dar din pacate de acolo nu vin bani, pentru baietii smecheri,care din asta si-au facut averile!
Dl. Negrutiu exagereaza spunand ca bucurestenii sunt prea "indragostiti" de masinile personale si de aceea refuza transportul public. In realitate, transportul public este complet neatragator: autobuze sau troleuri lente, vechi, urat mirositoare, supra-aglomerate, fara aer conditionat si care nu-si respecta propriul orar de sosire in statii; si sa nu uitam ca Bucurestiul, ca orice capitala, are si o intensa viata de noapte, dar RATB-ul "doarme " intre orele 0 ai 5...
O solutie ar fi extinderea metroului astfel incat sa fie acoperit tot Bucurestiul pana la ultima periferie. Dar uitandu-ne de cati ani dureaza construirea liniei de metrou de 4 km din Drumul Taberei, ne putem da seama de dispretul si de bataia de joc cu care Ministerul transporturilor si Primaria Capitalei trateaza aceasta problema.
O alta cauza generatoare de proasta administratie a capitalei este aberatia cu "7 primari"; in Bucuresti exista 1 bucata primar general si 6 bucati primari de sector; astfel primarii se calca intre ei pe picioare si fiecare paseaza raspunderea la celalalt; datorita acestei aberatii, Bucurestiul nu poate fi dezvoltat in mod unitar si integrat pentru ca fiecare primar de sector are "ideile lui ".
De aici pleaca totul; nu putem astepta nimic bun de la un oras care are 7 primari; Parlamentul ar putea schimba legea astfel incat orasul nostru sa aiba un singur primar, iar sectoarele sa fie conduse de adjuncti desemnati de primarul general; in acest mod ar fi o singura politica de urbanizare pentru toate orasele iar noi, locuitorii capitalei, am sti pe cine sa tragem la raspundere atunci cand ceva nu merge bine.