Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Prima pomană a doamnei Firea. Nu, mulțumesc!

Firea RATB

Noul primar al Capitalei vrea să facă transportul public gratuit din bugetul Primăriei Capitalei. „E opțiunea mea. Din bugetul municipalității, dar fără să luam de la alte capitole. Cum? Rentabilizând activitatea acestei regii, care se transformă în foarte scurt timp în societate 100% a municipalității, pentru că așa e regulamentul UE și numai așa poate prelua întreaga structură și activitate de transport public”, a anunțat Gabriela Firea, la Digi24, unde a precizat că va face „o revoluție” în materie de trafic în Capitală. 

Ideea noului primar Gabriela Vrânceanu Firea privind introducerea transportului public gratuit în București mi se pare o aiureală. Ea nu-i va face pe șoferi să-și lase mașinile în parcare, din următoarele motive:

1. Șoferii bucureșteni evită autobuzul nu pentru că biletul e scump (1,3 lei călătoria), ci pentru că autovehiculele RATB sunt împuțite, supraaglomerate și circulă după un orar arbitrar.

2. Șoferii bucureșteni sunt comozi și masochiști. Preferă să-și piardă ore din viață stând blocați în trafic decât s-o ia ușurel pe jos sau să folosească bicicleta sau transportul în comun. E o chestiune de statut social, de obișnuință, de autoflagelare din partea unor oameni nervoși și competitivi.

3. Șoferii bucureșteni își iubesc mașina atât de mult, încât ar intra cu ea în restaurant dacă ar putea. La terasă ies cu mașina. În weekend, la aer curat, în parc, ies tot cu mașina, chit că dau ocoale la nesfârșit zonei verzi în căutarea unei pătrățele libere de asfalt. Dacă au o treabă la o farmacie, la un Mega Image sau la o frizerie de pe bulevard își lasă mașina pe avarii în plină stradă, chit că în spatele ei se formează coloană. Dacă se grăbesc, parchează pe linia de tramvai, de se-ntinde râma de metal încins de la Armenească până la Piața Galați. Bucureștiul are un trafic de est sălbatic și, până la revoluția doamnei primar, poate că ar trebui puțină aplicare a legii. Căci știm că după amenzi vine ea și revoluția bunului simț.

Rezolvarea traficului nu se face, din păcate, prin scamatorii populiste, ci prin investiții serioase și de anvergură. Dacă doamna Gabriela Firea va înțelege că nu poți face orașul să respire decât dacă scoți mașinile de pe trotuare și din spațiile odată verzi și dacă eliberezi benzile de circulație acum ocupate de mașini parcate, atunci își va da seama că singura soluție este construirea câtorva sute de parcări subterane, începând cu centrul orașului, până la zonele de reședință, adică parcările de bloc. Nu poți să scapi de traficul infernal, dacă nu-l „îngropi”. 

Cât despre noi, șoferi și pietoni, bicicliști și taximetriști, va trebui cu toții să înțelegem că transportul civilizat nu este un dar al primarului, ci o investiție a fiecăruia într-un oraș prietenos cu viața. Și ca orice investiție costă. Așa cum ar trebui să coste toate locurile de parcare: mai scumpe în centru, mai ieftine la periferie. Cu condiția să le avem mai întâi. Dar probabil că doamna Firea știe de la predecesorii săi că n-are rost să construiești, când poți să clămpăni. Șoferul bucureștean se enervează repede și uită și mai repede.

Aș fi fericit să dau eu bani la primărie în fiecare lună pe un loc de parcare decât să-mi dea doamna Firea transport gratuit drept pomană. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Nicușor Dan - Gabriela Vrânceanu Firea

Primarul general Nicușor Dan a anunțat azi primele schimbări de directori din Primărie. Este vorba despre Alina Tarcevschi - nașa Gabrielei Firea - care era director executiv adjunct la Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic din subordinea Primăriei Capitalei, și Marius Coaje, director adjunct la aceeași instituție. În funcția de director adjunct a fost numit Edmond Niculușcă.

Citește mai mult