Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Print on demand, un business popular în Occident, care începe să prindă teren și în România

telemunca - pandemie -  (Foto: BZA/ Alamy/ Alamy/ Profimedia)

Foto: Profimedia

Print on demand (POD) sau print la cerere este una din cele mai simple idei de afaceri online și este potrivită pentru tineri, creatori de conținut sau designeri. Ce înseamnă mai exact modelul de print on demand? Este o formă de comerț electronic prin care comercializezi produse personalizate.

Nu ai nevoie de depozit sau stoc de marfă, ci doar de design-ul propriu-zis pe care-l vei aplică asupra produselor. Aceste design-uri le trimiți companiilor care fac Print la Cerere indiferent de numărul de bucăți comandate, iar când vinzi un produs cu designul tău, firma parteneră se ocupă de tot ce înseamnă producție și logistică, urmând ca tu să-ți încasezi comisionul.

Acest model este foarte folosit în vest, dar începe să capete popularitate și în România. Trebuie precizat că acest concept de business se poate face în 2 moduri.

1. Prima varianta presupune realizarea design-ului și încărcarea lui pe diferite platforme precum Teespring, Redbubble sau Amazon Merch. Aceste platforme nu numai că fac print la cerere, dar beneficiază și de un trafic enorm de potențial cumpărători.

2. A două varianta prin care poți încerca această afacere, este să-ți faci magazinul tău online, să integrezi plugin-ul unei platforme de print on demand precum Printify sau Printful și să automatizezi procesul de distribuție comenzi. Practic, magazinul tău va fi conectat cu diferiți furnizori care fac printing la cerere pe diverse obiecte. Dezavantajul evident este că ai nevoie de o promovare corectă a magazinului tău pentru a avea vânzări, dar compensează cu marja de profit care este mult mai mare față de primul model. Tu trebuie să alegi care dintre cele două variante ți se potrivește mai bine.

Iată câteva avantaje ale acestui model de business:

1) Venituri pasive

Modelul oferă posibilitatea de a crea o sursă de venit relativ constantă, fără eforturi considerabile. N-aș putea să-l consider 100% un venit pasiv, dar cu siguranță odată ce ai design-urile realizate și postate pe platformele de specialitate, n-o să-ți mai rămână mare lucru de făcut. Ceva eforturi suplimentare o să întâmpini dacă alegi varianta unui magazin online, pe partea de Facebook Ads unde trebuie să fi atent la crearea și optimizarea campaniilor.

Câți bani faci din Print on Demand?

Poți face 1-2$ lunar pentru fiecare design în parte, ceea ce înseamnă că la 100 de designuri postate pe toate platformele de POD, poți face între 100 și 200$ pe luna. Veniturile pot crește considerabil dacă ai magazinul tău online propriu, unde profitul este de regulă mai mare dar la fel și eforturile. Cu alte cuvinte, depinde de ambițiile și obiectivele tale. Condiția obligatorie pentru a atinge aceste venituri este bineînțeles să ai niște designuri trăznet.

2) Nivel de dificultate

Un alt aspect la care mulți antreprenori începători nu se gândesc suficient, este nivelul de dificultate a afacerii în care vor să se implice. Am cunoștințele și abilitățile necesare pentru afacerea asta? Cât de greu este s-o încep dar și s-o dezvolt? Ca nivel de dificultate, print on demand este una din cele mai simple afaceri online. Majoritatea informațiilor despre acest model de business le poți învață într-o zi sau două.

Mai greu e la început să-ți faci conturi pe platformele prin care poți vinde produse personalizate sau să-ți faci magazinul online. Chiar dacă nu te pricepi în Photoshop, există multe alte platforme de graphic design dedicate începătorilor cu care poți face designuri moderne, iar singurul impediment (dacă-l putem numi așa) este cunoașterea limbii engleze.

3) Confort psihic

Nu ai stoc de marfă, nu ai echipamente și foarte probabil că nu o să ai nici angajați. Nu procesezi comenzi, nu personalizezi bunuri și nu te ocupi de livrarea lor. Pe lângă faptul că vei fi mai liniștit, toate astea te ajută să economisești o căruță de timp prin simplul fapt că scapi de logistică și partea tehnică a afacerii. Astfel, ție îți rămâne mai mult timp să te concentrezi pe promovarea produselor și de partea creativă a afacerii, ceea ce la origine ar trebui să fie plăcut.

4) Cantitate minimă

Am lămurit că inventarul nu este la ține, ci la firma parteneră. Următorul aspect pozitiv este că nu există o limita minimă de comandă. Oricine care intră în contact cu modelele tale, poate să comande chiar și o singură bucată, apoi comanda se onorează în regim normal de către producător. Această flexibilitate a făcut popular și Dropshippingul, nemaifiind nevoie de plata în avans a unor cantități angro.

5) Concept brand

Poți face designuri unicate sau poți crea un brand printr-o linie de designuri. Dacă ai intenția de a vinde această afacere vreodată, mergi pe articole unicate. Dacă îți doreșți să-ti crești business-ul actual sau brandul personal, optează pentru o linie de design potrivită pentru audiență ta. Toate produsele pe care le vrei personalizate sunt white labeled (fără marca) așa că-i foarte ușor să creezi o identitate vizuală profesională a brandului tău.

Majoritatea companiilor care printează la cerere, îți oferă posibilitatea de branding atât la colet cât și la factură, fără a lasă vreun indiciu cum că produsul respectiv ar fi vândut/livrat de altcineva în afară de ține. Mai mult decât atât, unii te ajută să personalizezi chiar și eticheta articolelor vestimentare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Intrebarea ne este: in Romania, daca vrei sa iti faci un pfa sa declari veniturile, trebuie sa ai curs de graphic designer sau nu daca veniturile tale sunt din print on demand (exemplu: sa zicem ca fac tricouri in Merch by Amazon)
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult
sound-bars icon