Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Proiect: Plafonul maxim pentru CASS la veniturile din activități independente crește de la 60 la 90 de salarii minime: Un PFA va plăti cât un salariat cu 30.375 lei pe lună. Unde este echitatea invocată?

companie mică.

.Foto: Getty Images

„Dă-i naiba, că au bani să plătească CASS cât de mult” 

Plafonul maxim pentru CASS la veniturile din activități independente va urca de la 60 la 90 de salarii minime brute, potrivit unui proiect anunțat de Ministerul Finanțelor. Oficial, scopul măsurii este „reducerea decalajului de taxare a muncii între veniturile din activități independente și cele din salarii și asimilate salariilor”.

 În realitate, însă, lucrurile arată altfel. Să facem un calcul simplu: 

90 de salarii minime pe 2025 (4.050 lei) înseamnă un venit anual de 364.500 lei. Măsura se va aplica cu venitul din 2026, când salariul minim va fi mult mai mare ...dar să zicem, prin absurd, că rămâne la fel .

CASS de 10% aplicată acestui plafon ajunge la 36.450 lei pe an. Ca să plătească atât la CASS un salariat, acesta ar trebui să câștige 30.375 lei pe lună. Câți angajați au asemenea salarii în România?

La plafonul actual, de 60 de salarii minime, aceeași comparație se făcea cu un salariu lunar de 20.250 lei. 

Diferența mi se pare nejustificată și e introdusă pe sistemul : „dă-i naiba, că au bani să plătească CASS cât de mult "

Așa că, despre ce decalaj vorbim?

Capitalul social în cazul SRL, stabilit la 8.000 de lei. Și o recomandare

Capitalul social în cazul SRL va fi stabilit la 8.000 de lei de la 1 ianuarie 2026, urmând ca la acest nivel firmele să ajungă într-o perioadă de doi ani, în care se vor aplica norme tranzitorii. În prezent, capitalul social poate fi de minim 1 leu (în funcție și de numărul de asociați).

Recomandare :

După publicarea Legii privind capitalul social majorat la 8000 lei să nu mai dați pe la Registrul Comerțului 2 ani !

De ce ?

Pentru că deși se teoretic aveți 2 ani pentru majorarea capitalului de la cât aveți acum la 8000 lei , practic și după o lună va trebui să săriți cu banu în schemă !

Uitați cum e formularea din lege :

" Art. VI. – (1) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, capitalul social al societăților cu răspundere limitată este de minimum 8000 lei.

(2) Societățile cu răspundere limitată înregistrate în registrul comerțului îşi vor majora capitalul social la prima mențiune de modificare a actului constitutiv, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) În cazul în care societatea cu răspundere limitată nu şi-a completat capitalul social în termenul prevăzut la alin. (2), la cererea oricărei persoane interesate, precum şi a Oficiului Național al Registrului Comerțului, tribunalul va pronunța dizolvarea societății. "

Ce înseamnă asta ?

Că dacă aveți ceva de modificat pe la ORC ( vreun cod CAEN , vreo modificare de asociat , vreun sediu secundar , recodificare CAEN , sau orice altă mențiune ) - registrul nu va opera modificarea dacă nu se face și majorarea de capital social .

De aia vă zic, nu aveți ce căuta la ORC dacă nu aveți restul până la 8000 lei.

„Prevăd intensificarea activităților la negru”

Norma minimă pentru orice activitate nu poate fi mai mică de 12 salarii minime.

Asta înseamnă că toți vor contribui automat și la CAS 25% la 12 salarii nu doar la CASS cu 10% .

Se va aplica începând cu veniturile anului 2026.

Multe norme de venit în tabelul de la ANAF erau sub 12 salarii minime ( de ex. pt 2025 - 48,600 lei /an)

Prevăd intensificarea activităților la negru pentru acești mici comercianți care erau la norma de venit.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    1. CAsS-ul este folosit de ceva vreme pe post de surogat pentru cota de impozitare progresivă. În principiu s-ar putea să fie mai simplu cu o cotă unică “de dări” pe venituri de 40% și s-ar rezolva situația.
    2. Evident că evaziunea va crește dar era mare și înainte pentru că prestatorul de servicii vrea 100 de lei net iar dacă vrei oficial atunci ți-ar cere pe la 160 plus TVA dacă este plătitor. Deci rotunjit va fi dublu. Întrebarea va fi pentru client dacă vrea să dea 200 de lei sau 100 fără factură, iar acum trebuie să ținem cont și că acesta a dat deja din brut peste 40% la stat, plus impozite locale, accize și altele de genul. Oare ce va alege clientul?
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult