Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Protectia datelor: Ce fac cu maldărul de documente din subsol? Dar cu hârtiile de prin sertare de care nu mai știe nimeni?

Noul Regulament cu privire la Protecția Datelor cu Caracter Personal, valabil din 2018

Regulamentul general privind protecția datelor: Ce fac cu maldărul de documente din subsol? Dar cu documentele de prin sertare de care nu mai știe nimeni? Cum știu că asigur un nivel de securitate "adecvat"? (foto: Getty/ Guliver Images)

Acestea au fost numai câteva dintre întrebările ridicate în cadrul evenimentului din 25 mai 2017 organizat de AmCham România și găzduit de Microsoft și cu susținerea și participarea Autorității Naționale de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal (ANSDCP). Specialiștii juriști din Task Force-ul de Protecția Datelor din cadrul Comitetului IT&C al AmCham România s-au reunit în două grupuri de dezbateri pentru a discuta o serie de teme de interes în legătură cu Regulamentul General pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal aprobat la nivelul Uniunii Europene, care devine direct aplicabil și în România începând cu 25 mai 2018. Intrăm, practic, pe ultimii cinci sute de metri cu pregătirea pentru conformitatea cu acest Regulament, iar întrebările și neclaritățile sunt încă numeroase. Este de apreciat faptul că, deși are resurse umane foarte limitate față de magnitudinea nevoii de educare a pieței locale, ANSDCP are deschiderea de a participa la astfel de evenimente, astfel încât, împreună cu experții legali și industria de tehnologie să încerce ridicarea nivelului de conștientizare a cerințelor impuse de Regulament și comunicarea imperativului de pregătire din timp de către companiile din România, indiferent de mărime.

Dezbaterile au fost intense și s-au concentrat pe teme importante precum obținerea consimțământului persoanei vizate, profilarea, drepturile persoanelor vizate, map-area datelor, obligațiile companiilor în cazul unui incident de securitate. Am rezumat mai jos câteva dintre principalele concluzii rezultate din aceste dezbateri:

Consimțământul persoanei vizate pentru prelucrarea datelor trebuie să fie specific și explicit. Un consimțământ general riscă să fie invalidat, iar un consimțământ implicit-prin simpla accesare a unei pagini web sau utilizarea unui serviciu -nu mai este permis sub noua reglementare. Asta nu înseamnă că singurul temei legal pentru prelucrarea datelor este consimțământul. Participanții au arătat că, sub legea curentă, consimțământul pare să fie poziționat ca fiind temeiul legal suprem-regulă, iar celelalte posibile temeiuri legale, precum îndeplinirea unui contract, respectarea unei obligații legale, interesul legitim al operatorului, par să fie excepția. Regulamentul face mult mai clar faptul că toate aceste temeiuri legale sunt egal poziționate. Mai mult, specialiștii au semnalat că utilizarea excesivă a consimțământului poate atrage anumite dificultăți companiilor care sunt operatori, întrucât în acest caz drepturile persoanelor vizate sunt mai extinse-de exemplu, își pot retrage oricând acest consimțământ și pot solicita încetarea prelucrării datelor lor și ștergerea acestora. Dacă ești într-o situație în care interesul legitim era mai potrivit ca temei legal-de exemplu pentru menținerea securității sistemelor-dar s-a referat obținerea consimțământului, compania se expune la riscuri suplimentare în caz de retragere a consimțământului.

Persoana vizată se poate opune deciziilor bazate pe profilare automată, care nu implică intervenție umană. Există, însă, și excepții precum activități de detectare a fraudei fiscale impuse de legea aplicabilă operatorului. Dezbateri intense au existat în jurul prelucrării datelor și profilării în cazul proceselor interne de conformitate menite să răspundă unor cerințe de evaluare de riscuri și identificare de fraude impuse de o lege străină, precum legislația americană Foreign Corrupt Practices Act și care se aplică și filialelor companiilor americane din alte țări. Unele dintre aceste reglementări din jurisdicții străine nu au o legislație echivalentă în România, unde este situată subsidiara companiei-mamă americane . Concluzia a fost că, în astfel de situații, e de preferat ca, în cazul în care faci profilare, să nu recurgi la decizii automate bazate pe o astfel de profilare, ci să implici o evaluare umană-de exemplu în cazul evaluării riscului de conformitate în ceea ce privește proprii parteneri de afaceri. Ce ne facem însă, cu o profilare de risc de securitate: implementezi sisteme împotriva securității cibernetice, care, pe bază de machine learning, pot crea profiluri de comportament. În caz de identificare a unor anomalii în comportamentul terminalului sau al sistemului, sistemul semnalează un posibil atac cibernetic, iar administratorul companiei poate stabili măsuri automate de reacție, cum ar fi blocarea accesului acelui terminal la infrastructura sau la aplicațiile companiei. În acest caz, s-a ajuns la concluzia că profilarea se poate întemeia chiar pe prevederile Regulamentului, care impun securitatea datelor și a sistemelor și protecția lor inclusiv împotriva atacurilor cibernetice. 

În cazul unui incident de securitate compania trebuie să notifice atât autoritatea de supraveghere (ANSPDCP)-în 72 de ore, cât și să informeze fără întârziere persoanele vizate ale căror date au fost supuse unui incident de securitate, dacă există un risc ridicat să le fie afectate drepturile și libertățile. Compania poate fi scutită de obligația de informare a persoanelor vizate dacă doveste că a implementat în prealabil măsuri tehnice și organizatorice 'adecvate' pentru securizarea datelor și limitarea riscului. Unul dintre participanți a ridicat o întrebare foarte pertinentă: ce înseamnă 'adecvate' și cum mă pot asigura că măsurile pe care eu le implementez sunt, într-adevăr adecvate? Va emite ANSPDCP ghiduri de securitate sau măsuri minime? Răspunsul esta da și nu în același timp. Există deja un set de măsuri minime impuse prin Ordinul Avocatului Poporului nr 52/2002, însă în realitate acestea sunt depășite de realitatea tehnologică și de evoluția tipurilor de atacuri cibernetice. Pe de altă parte, se pare că un ghid mai detaliat privind măsurile tehnice și organizatorice recomandabil a fi adoptate de operatori este îl lucru la nivelul Grupului consultativ de la nivelul UE (Grupul de Lucru Art 29). Din punct de vedere practic, ce poate ajută în evaluarea caracterului adecvat al măsurilor de securitate este raportarea la standarde internaționale, regionale sau de industrie privind securitatea informației-ISO 27001 sau SOC 1 și SOC 2 sunt exemple bune în acest sens.

Abordează obligațiile impuse de Regulament că pe o oportunitate de organizare a datelor și de inovare prin exploatarea lor inteligentă. 'Ce mă fac cu maldărul de documente arhivate pe hârtie?' a fost una dintre întrebările ridicate de un participant la dezbateri. Nu există un răspuns general valabil despre cum să procedați cu identificarea și organizarea datelor, fie că sunt ele pe suport electronic sau pe hârtie, astfel încât să 'asigurati conformitatea' cu acest Regulament. Cert este că cele mai multe dintre obligații se aplică pentru ambele situații, iar datele trebuie prelucrate în mod legal și protejat indiferent de mediul de stocare. Prin urmare, așa cum recomanda Julia White, vicepreședinte Microsoft într-un webcast pe tema GDPR, poate că ar trebui să privim spre acest nou cadru legal că o oportunitate de organizare și exploatare inovativă și inteligență a datelor, mai degrabă decât că pe o corvoadă similară taxelor. Poate că este cazul ca, în special companiile care prelucrează volume masive de date sau date cu caracter sensibil-precum bănci, societăți de asigurare, societăți de retail, case de avocatură și audit, companii de servicii medicale- să se gândească în primul rând la o actualizare a infrastructurii IT, să scape de sistemele și aplicațiile vechi și depășite din punct de vedere al gradului de securitate și să adopte soluții de organizare și trasabilitate inteligentă a datelor. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • e amuzant(?) cum suntem desensibilizati de tot felul de articole, avertizati despre cum sa facem si ce sa facem, cand treaba e mult mai simpla. toate legile si ce-o mai fi pe zona asta sunt doar praf in ochi, liniste pentru creduli, realitatea este ca treaba asta cu protectia datelor e ca si discutia despre extraterestrii. un utilizator/companie obisnuita nu prea poate sa-si protejeze datele decat in fata altora la fel de (in)competenti. incepand de la implementarea de backdoor-uri in software cand acestea sunt create sau mai nou chiar in hardware, structurile ce se ocupa cu domeniul asta au tot ce le trebuie pentru a accesa orice si oriunde. Microsoft vorbind despre protectia datelor e ceva hilar, dar si razboiul din Irak sau Iugoslavia a fost in numele democratiei... asta la nivel mai sofisticat (la sursa), iar la noi, unde treaba nu e asa avansata tehnic, nu prea cred ca serviciile intreaba de sanatate inainte... imi vine in minte o discutie cu un tip pensionat (avea 40 de ani) ce a lucrat la o structura si care imi zicea ca la o "cuplare" la un furnizor de voce nu mai avea port liber, au fost ceilalti mai rapizi. mda... dar e ok, articolele astea ne fac sa ne simtim in siguranta.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult