Radu are 48 de ani și, de 15 ani încoace, ocupă același post. Face parte din generația X (ani de naștere: 1966-1976) și îi împărtășește caracteristicile. Radu (și generația lui) a trecut prin masive schimbări de mentalitate, regim și obiceiuri. Una peste alta, toate acestea l-au învățat să fie mai așezat și să-și drămuiască bine banii. Blocat în perfecționism, are o anumită pasivitate (ce se traduce chiar și prin absenteism la vot și neimplicare în viața socială). Prosperitatea este, în viziunea lui, în mod predominant legată de cariera corporatistă. Sau de o slujbă la o companie de stat.
Alin, fiul lui Radu, născut în 1991 (intră deci în generația Millennials, cunoscută și ca generația Y sau Noua Generație, având ca ani de naștere: 1977-1994), vede lucrurile altfel. Este, de departe, mai dinamic decât tatăl său, fluent la nivel nativ în tehnologie, dezinvolt și, prin urmare, cu o încredere de sine accentuată.
Nu există o traducere unitară în România a americănescului „millennial”. Denumiți în articole de presă sau în studiile de marketing milenariști sau „mileniali”, tinerii născuți în preajma Revoluției, crescuți și educați în libertate, care au experimentat primul job după anii 2000 și ajunși azi la maturitate creativă, sunt diferiți nu doar de generația părinților lor, ci și de „omologii” lor de peste Ocean, cu care împart, totuși, mai multe decât cu generația X.
Alin este un „milenial” care nu încape în studiile și statisticile clasice care analizează piața muncii din România. Pentru mulți oameni din HR, Alin este o necunoscută.
Angajatorii au dificultăți în a ține un „milenial”, mult mai puțin atașat de job. Se spune că un „milenial” nu vrea să se integreze, ci să se evidențieze. Nu își dorește avansarea pe postul superior, ci o nouă aventură care să-l implice mai mult. Devine astfel un consumator de job. Face shopping de job-uri în căutarea celui care se aliniază cel mai bine cu nevoile și obiectivele vieții sale.
O companie schimbă abordarea... și oferă o aventură din angajare
Probabil că știți reality show-urile în care un grup de oameni, amplasați într-un cadru exotic, pornesc dintr-un punct de start, trec prin multiple probe eliminatorii, iar în final câștigătorul devine cel care a dat dovadă de inițiativă, curaj, sânge rece, încredere în forțele proprii, stăpânire de sine.
Acum, dacă ați pune o companie în locul insulei exotice și un grup de „milenial” la intrare?
Pentru cei care au azi între 20 și 40 de ani, un astfel de episod-pilot se turnează chiar în acest moment, iar de reușita lui depinde felul în care companiile se vor adapta la noua generație care va domina piața muncii în următorul deceniu.
Primii care au venit în România cu un program inovativ pentru recrutarea de „milenial” sunt cei de la HEINEKEN.
HEINEKEN Management Trainee Program (detalii AICI). Vezi dacă poți trece de prima probă
„Prin urmare, cine ești tu?... Vreau să aflu mai multe despre tine...” mă întâmpină gazda show-ului în momentul în care intru pe ușă. Merg cu Alin și cu colegii lui de generație la HEINEKEN Management Trainee Program. Un program-aventură care le promite studenților și tinerilor absolvenți să intre în contact nu numai cu un job, ci cu un program intensiv de un an ce se bucură de ghidarea unui mentor într-unul dintre următoarele departamente: sales, marketing, supply chain, finance, IT sau HR.
La finalul acestei experiențe, candidații vor câștiga o poziție permanentă într-unul dintre cele 6 departamente HEINEKEN.
HEINEKEN Management Trainee Program poate fi o oportunitate: orice proaspăt absolvent, masterand sau student în ultimul an poate ajunge să ocupe o poziție de Management Trainee, într-unul dintre cele 6 departamente amintite, sub îndrumarea unui mentor. Procesul de selecție începe cu câteva probe online, provocarea fiind, în mod demonstrat, pe gustul „milenialilor”. Încercați-le! O să vă placă.
Un studiu Gallup 2016 publicat pe Harvard Business Review arată după ce tânjesc tinerii care formează acum cel mai amplu segment al angajabililor. Pe primul loc se situează oportunitatea de a învăța și de a crește, apoi vine aprecierea pentru calitatea managerului și a managementului. Vor să lucreze pentru un manager care va investi în dezvoltarea lor și care să le ofere un post adaptat intereselor și creativității lor. Contrar așteptărilor, „milenialii” nu tânjesc după masa de ping-pong și sucurile gratuite, ci, mai degrabă după un cadru informal care să le hrănească creativitatea. Iar HEINEKEN Management Trainee Program este o experiență jalonată cu multiple provocări.
Înapoi la Alin. Va accepta provocarea?
Ușor nu este să-l convingi pe Alin să vină spre o anumită companie. El a copilărit alături de Internet care i-a flexibilizat mult modul în care comunică și face alegeri. Salariul nu este principalul motiv pentru care își alege un serviciu, deși are credite la bancă pentru casă și mașină. Este însă interesat de găsirea echilibrului viață de familie-viață profesională, de proximitatea job-ului față de casă, de continuarea practicării propriilor hobby-uri. Țintește să ardă etapele de avansare în carieră și este extrem de optimist în legătură cu viitorul său. De altfel, românii „mileniali”, conform unui studiu www.irismillennial.com, sunt mult mai optimiști față de viitorul lor decât majoritatea celor din alte țări europene (51%). Olanda (37%) și Spania (38%) , de exemplu, au cei mai puțini optimiști. Acest optimism se traduce printr-o fluctuație mare la locul de muncă. Americanii îi numesc „job hoppers”, căci cei din generația Y își găsesc un job, dar îl și părăsesc repede. Aici apare și marea provocare pentru cel care încearcă să-i rețină pe post. Este nevoie de programe ample, cu zvâc, extrem de bine conturate și cu obiective care să fie cât se poate de rewarding pentru participanți.
În 2016, media de vârstă a populației planetei este de 30 de ani. Ceea ce înseamnă că „milenialii” reprezintă o parte importantă a oamenilor de pe glob. Iar companiile care vor să-i angajeze trebuie să știe ce-i pune în mișcare. Tânăra generație a crescut cu ochii pe antreprenori care au ajuns în culmea succesului înainte de 30 de ani. Companiile aduc inovația și în departamentul de HR.
HEINEKEN, prin Management Trainee Program (http://goplaces.ro), dovedește că a ascultat ceea ce-și doresc tinerii și încearcă să se dezvolte laolaltă cu aceștia. Te lași provocat să încerci?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.