Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Provocare pentru „mileniali”: Există job-ul perfect?

Radu are 48 de ani și, de 15 ani încoace, ocupă același post. Face parte din generația X (ani de naștere: 1966-1976) și îi împărtășește caracteristicile. Radu (și generația lui) a trecut prin masive schimbări de mentalitate, regim și obiceiuri. Una peste alta, toate acestea l-au învățat să fie mai așezat și să-și drămuiască bine banii. Blocat în perfecționism, are o anumită pasivitate (ce se traduce chiar și prin absenteism la vot și neimplicare în viața socială). Prosperitatea este, în viziunea lui, în mod predominant legată de cariera corporatistă. Sau de o slujbă la o companie de stat.

Alin, fiul lui Radu, născut în 1991 (intră deci în generația Millennials, cunoscută și ca generația Y sau Noua Generație, având ca ani de naștere: 1977-1994), vede lucrurile altfel. Este, de departe, mai dinamic decât tatăl său, fluent la nivel nativ în tehnologie, dezinvolt și, prin urmare, cu o încredere de sine accentuată.

Nu există o traducere unitară în România a americănescului „millennial”. Denumiți în articole de presă sau în studiile de marketing milenariști sau „mileniali”, tinerii născuți în preajma Revoluției, crescuți și educați în libertate, care au experimentat primul job după anii 2000 și ajunși azi la maturitate creativă, sunt diferiți nu doar de generația părinților lor, ci și de „omologii” lor de peste Ocean, cu care împart, totuși, mai multe decât cu generația X.

Alin este un „milenial” care nu încape în studiile și statisticile clasice care analizează piața muncii din România. Pentru mulți oameni din HR, Alin este o necunoscută. 

Angajatorii au dificultăți în a ține un „milenial”, mult mai puțin atașat de job. Se spune că un „milenial” nu vrea să se integreze, ci să se evidențieze. Nu își dorește avansarea pe postul superior, ci o nouă aventură care să-l implice mai mult. Devine astfel un consumator de job. Face shopping de job-uri în căutarea celui care se aliniază cel mai bine cu nevoile și obiectivele vieții sale.

O companie schimbă abordarea... și oferă o aventură din angajare

Probabil că știți reality show-urile în care un grup de oameni, amplasați într-un cadru exotic, pornesc dintr-un punct de start, trec prin multiple probe eliminatorii, iar în final câștigătorul devine cel care a dat dovadă de inițiativă, curaj, sânge rece, încredere în forțele proprii, stăpânire de sine.

Acum, dacă ați pune o companie în locul insulei exotice și un grup de „milenial” la intrare?

Pentru cei care au azi între 20 și 40 de ani, un astfel de episod-pilot se turnează chiar în acest moment, iar de reușita lui depinde felul în care companiile se vor adapta la noua generație care va domina piața muncii în următorul deceniu.

Primii care au venit în România cu un program inovativ pentru recrutarea de „milenial” sunt cei de la HEINEKEN.

HEINEKEN Management Trainee Program (detalii AICI). Vezi dacă poți trece de prima probă

„Prin urmare, cine ești tu?... Vreau să aflu mai multe despre tine...” mă întâmpină gazda show-ului în momentul în care intru pe ușă. Merg cu Alin și cu colegii lui de generație la HEINEKEN Management Trainee Program. Un program-aventură care le promite studenților și tinerilor absolvenți să intre în contact nu numai cu un job, ci cu un program intensiv de un an ce se bucură de ghidarea unui mentor într-unul dintre următoarele departamente: sales, marketing, supply chain, finance, IT sau HR.

La finalul acestei experiențe, candidații vor câștiga o poziție permanentă într-unul dintre cele 6 departamente HEINEKEN.

HEINEKEN Management Trainee Program poate fi o oportunitate: orice proaspăt absolvent, masterand sau student în ultimul an poate ajunge să ocupe o poziție de Management Trainee, într-unul dintre cele 6 departamente amintite, sub îndrumarea unui mentor. Procesul de selecție începe cu câteva probe online, provocarea fiind, în mod demonstrat, pe gustul „milenialilor”. Încercați-le! O să vă placă.

HEINEKEN Management Trainee Program

Un studiu Gallup 2016 publicat pe Harvard Business Review arată după ce tânjesc tinerii care formează acum cel mai amplu segment al angajabililor. Pe primul loc se situează oportunitatea de a învăța și de a crește, apoi vine aprecierea pentru calitatea managerului și a managementului. Vor să lucreze pentru un manager care va investi în dezvoltarea lor și care să le ofere un post adaptat intereselor și creativității lor. Contrar așteptărilor, „milenialii” nu tânjesc după masa de ping-pong și sucurile gratuite, ci, mai degrabă după un cadru informal care să le hrănească creativitatea. Iar HEINEKEN Management Trainee Program este o experiență jalonată cu multiple provocări.

Înapoi la Alin. Va accepta provocarea?

Ușor nu este să-l convingi pe Alin să vină spre o anumită companie. El a copilărit alături de Internet care i-a flexibilizat mult modul în care comunică și face alegeri. Salariul nu este principalul motiv pentru care își alege un serviciu, deși are credite la bancă pentru casă și mașină. Este însă interesat de găsirea echilibrului viață de familie-viață profesională, de proximitatea job-ului față de casă, de continuarea practicării propriilor hobby-uri. Țintește să ardă etapele de avansare în carieră și este extrem de optimist în legătură cu viitorul său. De altfel, românii „mileniali”, conform unui studiu www.irismillennial.com, sunt mult mai optimiști față de viitorul lor decât majoritatea celor din alte țări europene (51%). Olanda (37%) și Spania (38%) , de exemplu, au cei mai puțini optimiști. Acest optimism se traduce printr-o fluctuație mare la locul de muncă. Americanii îi numesc „job hoppers”, căci cei din generația Y își găsesc un job, dar îl și părăsesc repede. Aici apare și marea provocare pentru cel care încearcă să-i rețină pe post. Este nevoie de programe ample, cu zvâc, extrem de bine conturate și cu obiective care să fie cât se poate de rewarding pentru participanți.

În 2016, media de vârstă a populației planetei este de 30 de ani. Ceea ce înseamnă că „milenialii” reprezintă o parte importantă a oamenilor de pe glob. Iar companiile care vor să-i angajeze trebuie să știe ce-i pune în mișcare. Tânăra generație a crescut cu ochii pe antreprenori care au ajuns în culmea succesului înainte de 30 de ani. Companiile aduc inovația și în departamentul de HR.

HEINEKEN, prin Management Trainee Program (http://goplaces.ro), dovedește că a ascultat ceea ce-și doresc tinerii și încearcă să se dezvolte laolaltă cu aceștia. Te lași provocat să încerci?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    chiar sunt curios cum naiba devine chestia asta intro tara unde nu se creeaza locuri de munca, ci din contra se desfinteaza ! adica "orice proaspăt absolvent, masterand sau student în ultimul an poate ajunge să ocupe o poziție de Management Trainee" :) propozitia asta-mi aduce aminte de "cuiul care se poate bate in orice perete", dar daca dai cu ciocanul in varf si "floarea" se sprijina de perete .... insemana ca, cuiul ala este pentru peretele opus :) ... nu-i asa domnilor de la Management Trainee Program-aventura. aventura amoroasa sau .... pe primul loc se situează oportunitatea, adica sexul celor 2 nu conteaza unde dragostea este adevarata ?
    • Like 1
  • check icon
    chiar sunt curios cum naiba devine chestia asta intro tara unde nu se creeaza locuri de munca, ci din contra se desfinteaza ! adica "orice proaspăt absolvent, masterand sau student în ultimul an poate ajunge să ocupe o poziție de Management Trainee" :) propozitia asta-mi aduce aminte de "cuiul care se poate bate in orice perete", dar daca dai cu ciocanul in varf si "floarea" se sprijina de perete .... insemana ca, cuiul ala este pentru peretele opus :) ... nu-i asa domnilor de la Management Trainee Program-aventura. aventura amoroasa sau .... pe primul loc se situează oportunitatea, adica sexul celor 2 nu conteaza unde dragostea este adevarata ?
    • Like 0
    • @
      check icon
      numai ce am citit articolul si mi-am imaginat ... si iata ca functioneza : dai 1 click si postezi de 2 ori ... acum poti sa "Te lași provocat să încerci ?" ... doar ca sa infrangi cu zvâc !
      • Like 0
  • check icon
    Cum pot adera la un program care nu mi se mai adreseaza...ok,poate ca mai sunt destul de imatur in unele situatii ,dar tot mai vreau sa invat,nu stiu sa tac in discutiile cu capetele patrate ce cred ca soarele rasare doar cu aprobarea lor?Macar din solidaritate.
    • Like 1
  • check icon
    Am reținut eu bine că materialul este un advertorial?
    • Like 1
    • @
      Da, e o reclama. Gazetarul si profesorul, boss, primii care isi vand sufletul pt 20-30 de lei, ca sa aiba ce sa bage in gura.
      • Like 0
  • check icon
    Mda, dar nu Heineken a venit prima in Ro cu program de management trainee-ci Mc Donalds. Dan.Boaje -actualul CEO -a facut parte din prima echipa de acest fel. Era anno domini 1994! Mai informeaza-te si nu mai lua de bune toate reclamele pe care ti le baga sponsorul pe gat
    • Like 2
    • @
      boss, e vorba de o reclama. Nu e un articol adevarat. Nu te mai umfla. Normal ca vorbeste de Heineken ca de-acolo manca gura lui ceva. Cred ca sunt mii de programe din astea in tara, unele mai bune decat Heineken.
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult