Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Republica antreprenorilor. „Când 800 de oameni au venit la 45 de kilometri distanță pentru a fi alături de noi, ne-am dat seama că ideea petrecerilor spontane poate fi un business”

Spontan Events

photo icon Băieții de Spontan Events organizează acum o petrecere la trei săptămâni. Sursa: Spontan Events

Provocarea a fost să strângă 100 de oameni în mai puțin de 24 de ore la o petrecere organizată spontan, într-o zi de luni, după Paști. Și pentru că le-a ieșit, au acceptat-o și pe cea de-a doua: 300 de persoane, în 3 zile. 

A treia oară au acceptat adevărul: avuseseră o idee cu potențial de business, pe care au început să o valorifice. De aproape un an și jumătate , Alexandru Bucătaru, Alex Roșca, Mihai Leonte și Dragoș Iliescu organizează petreceri spontane în Timișoara, la care participă, în medie 800-1.000 de persoane, care află unde trebuie să vină cu doar 24 sau 48 de ore înainte de eveniment.

Mihai Leonte este DJ. În primvăra lui 2018, chiar în ziua de Paști se afla la Timișoara, la o masă cu Alexandru Bucătaru și Alex Roșca, ambii specialiști în PR, respectiv marketing. Și i-a întrebat dacă sunt capabili să strângă până a doua zi, la ora 15:00, 100 de persoane la „un chef spontan”, pe care să îl organizeze chiar în locul unde se aflau: Garage Cafe. Au făcut planuri până la 3 dimineața și a doua zi, la 10.00, s-au întâlnit tot acolo. Nu cu același entuziasm și destul de obosiți, dar hotărâți să își pună în aplicare planul. Au anunțat petrecerea prin intermediul unui story pe Instagram și au dat mesaje pe WhatsApp, cunoscuților. Mihai s-a ocupat de sonorizare, iar Dragoș a improvizat un bar. La ora stabilită, aproximativ 80 de persoane erau în locul anunțat. Și a început petrecerea pe care nu au mai oprit-o decât polițiștii. Acum, băieții își amintesc amuzați acest episod, chiar dacă au primit o amendă consistentă. Cel puțin, au rămas cu un „party reușit”.


„La început nu ne gândeam că o să fie un business. Am zis că am dat un party tare și ne-am distrat. A venit poliția și asta a fost”, își amintește Alex Roșca.

Numai că nu a fost doar asta. La vreo 3 săptămâni, Mihai Leonte, căruia i se anulase un gig și se hotărâse să rămână în Timișoara, a ridicat ștacheta: 300 de persoane, în 3 zile. De această dată a fost timp și pentru logo, pagină de Facebook și de Instagram oficiale. Iar targetul a fost atins din nou.

Și astfel a devenit destul de clar că aceste două provocări se pot transforma în „something big”, așa cum și-au anunțat și prima petrecere spontană oficială, pe pagina de Facebook, pe care au organizat-o în Vox Technology Park, și care la care au venit peste 900 de persoane.

Petrecere spontană la apus, dar unde? “To be announced”

Băieții de Spontan Events organizează acum o petrecere la trei săptămâni. Anunță la început de săptămână data și ora, dar nu și locul unde se va desfășura evenimentul. Oamenii își anunță prezența, primesc invitații și brățări, dar află abia cu 24 de ore înainte, dacă evenimentul este organizat în Timișoara, respectiv 48 de ore dacă petrecerea are loc în afara orașului, unde trebuie să ajungă.

„Când am organizat al patrulea eveniment, am zis să facem o încercare și chemat oamenii la la crama Tezaurus din Buziaș. Atunci mi-am dat seama că suntem pe drumul cel bun. Pentru că au venit 800 de oamenii la 45 de kilometri distanță ca să fie cu noi, fără să le fi oferit o variantă de transport”, spune Alex Roșca.

Ideea de a ști că mergi la o petrecere fără să știi exact unde, i-a prins pe mulți timișoreni. Pe lângă „vibe-ul super bun din jurul conceptului”, care se simte și se trăiește la aceste petreceri, cei care participă au și posibilitatea de a socializa, de a întâlni oameni cu meserii și interese diferite, și de a forma astfel o comunitate.

„Evenimentele noastre sunt structurate în două părți.Primele două ore sunt destinate socializării, muzica e dată mai încet, după care începe petrecerea efectiv. Multă lume apreciază partea asta de socializare. Am ajuns să punem la un loc oamenii din diferite domenii. De la oameni de afaceri și medicii, la oameni din bancă. E un mix de factori. Oamenii vin și pentru că facem o treabă diferită și pentru că își dau seama că suntem implicați 100%. Că o facem pentru ei, dincolo de bani. Noi creștem odată cu business-ul, ne bucurăm de fiecare eveniment și încercăm să scoatem ce e mai bun. Iar oamenii simt chestia asta”, crede Alexandru Bucătaru.

Locuri cu povești: crame, herghelii, depozit de tramvaie

Chiar dacă oamenii anunță că vin fără să știe unde, locurile unde se organizează petrecerile sunt alese mai puțin spontan și cu multă grijă.

„Căutăm locuri care să aibă ceva special, în care nu se dau petreceri de obicei, necomerciale și care să fie reprezentative pentru oraș. Și în jurul fiecărei locații construim o poveste prin intermediul set-up-ului: dacă mergem în herghelie, facem activități cu cai, dacă mergem într-un showroom, scoatem mașinile în față, dacă mergem într-un depozit de tramvaie sau într-un muzeu de artă, la fel, punem accent pe specificul locului”, explică Alex Roșca.

Uneori însă, sunt nevoiți să facă lucrurile la fel de spontan ca la început. Au fost situații când cu 1-2 zile înainte de eveniment, au aflat că locația nu mai este disponibilă și a trebuit să găsească rapid altceva. Alteori e mai simplu, pentru că sunt sunați și le sunt propuse locuri în care să organizeze evenimente, ca mecanism de promovare.   

Cum susții un business care, teoretic, nu are speranță mare de viață

Afacerile de tipul celei a băieților de la Spontan Events nu necesită investiții financiare substanțiale. Au mers din aproape în aproape și spun că au crescut „organic”. Banii pe care i-au câștigat, i-au reinvestit în sisteme de sonorizare, mese, scaune și alte elemente de „recuzită” necesare pentru organizarea unor petreceri mari.

Intrarea la petreceri se face pe baza unei invitații sau a unei brățări, primite după anunțarea participării prin intermediul social media, și este gratuită dacă ajungi în primele două ore. După aceea, se plătește o taxă de 40 de lei. Dinamica este aceeași ca în orice eveniment de acest fel. Fiecare își cumpără ce vrea să consume. Există o zonă de mese, mai exclusivistă, și zona de bar.

„Reinvestim în optimizarea evenimentului pentru că dacă nu aduci îmbunătățiri, până la urmă, marea asta de oameni de vor sătura și nu vor mai veni. Încercăm să oferim calitate pentru a prelungi durata de viață a acestui tip de eveniment”, spune Alexandru Bucătaru.

Cei 4 băieți de la Spontan Events nu depind din punct de vedere financiar de acest business. Fiecare dintre ei are și alte surse de câștig: Alex Roșca are o agenție de marketing, Alexandru Bucătaru este programator, Mihai Leonte își continuă activitatea ca DJ, iar Dragoș Iliescu lucrează în continuare la Fratelli, acolo unde s-au cunoscut, de fapt, toți.

Când dau frâu liber imaginației, spun că le-ar plăcea să organizeze astfel de evenimente și în Turnul Eiffel sau în Portugalia, la Cabo da Roca, în cel mai vestic punct al Europei, ori, mai aproape, pe Transfăgărășan sau la Castelul Huniazilor. Până atunci însă, au planuri concrete pentru anul viitor, când vor organiza petreceri spontane la Cluj, Oradea și Arad.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: O idee și dorința de muncă. Curaj și pasiune.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Nervi de oțel și puțin noroc

A existat vreun moment în care ați vrut să renunțați: Nu, chiar dacă au existat și momente dificile

Care a fost momentul în care v-ați dat seama că sunteți pe drumul cel bun: Când 800 de oameni au venit la 45 de kilometri distanță pentru a fi alături de noi.

Ce este antreprenorul: Omul care nu mai doarme noaptea fără televizor. Omul căruia îi place foarte mult ceea ce face, dar care are nevoie de un televizor, de un zgomot de fond, ca să poată adormi.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: N/A

Numar de angajati: 10

Timp de recuperare a investiției: N/A

Cifra de afaceri: N/A

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • aoleo ce mai bisnis! a pus si ei o sticla de mona pa masa, a desfacut capacu si vaporii a facut tuata treaba.
    • Like 1
    • @ Lucian Lazar
      check icon
      Lucian ești un bo...
      Aseară unii au petrecut până la 3 noaptea. Au pus faianță într-un mall. Peste o săptămână acolo vor mânca alții hamburgeri.
      Unii petrec, alții muncesc.
      Daca mâine vine comunismul scot dopul la spumos, baga-mi-as in ea de democrație.
      • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult