Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Scandalul apelor minerale: Mari branduri din Franța, acuzate că filtrează apa minerală ca pe cea de la robinet. Care dintre giganții Nestlé și Danone ar putea fi mai afectați?

Izvorul din Vergeze, Franța

foto: Profimedia

O investigație a presei franceze ar putea produce schimbări majore pentru furnizorii de apă îmbuteliată, iar investitorii pe termen lung vor fi nevoiți să ia în considerare vulnerabilități atunci când își plănuiesc pașii.

Investigația a dezvăluit că mai multe branduri de apă minerală, printre care Cristaline, produsă de Sources Alma, și Vittel, Hépar, Contrex, Perrier din gama deținută de Nestlé au fost tratate cu ultraviolete sau microfiltrate, proces des întâlnit în pregătirea pentru consum a apelor potențial contaminate.

O treime din tipurile de apă minerale franceze ar fi implicate. Metodele sunt utilizate pentru apa de ”robinet”, dar contravin reglementărilor europene pentru apa minerală, care ar trebui să fie netratată, oglindind structura și puritatea izvorului utilizat.

Izvorul din Vergeze, Franța, este cunoscut și utilizat de pe vremea romanilor, dar apa de acolo a început să fie îmbuteliată de doctorul Louis Perrier în 1898. Brandul de apă minerală care îi poartă numele, devenit faimos, a fost dezvoltat la nivel internațional la începutul secolului trecut de un britanic, și este în portofoliul Nestle din 1992.

O sentință în procesul care va stabili dacă în cazul său poate fi utilizată în continuare denumirea de apă minerală naturală e așteptată lunile următoare. Chestiunea nu ține de sănătatea publică, ci de utilizarea unor denumiri care implică așteptări din partea consumatorilor, care au în minte un produs obținut natural, nu tratat sau filtrat ca în cazul apei din rețea.

Autoritățile schimbă regulile pentru industria apelor minerale

Potrivit informațiilor din Le Monde, industria apelor minerale, care contribuie cu 1 miliard de Euro la exporturi și are peste 38 de mii de locuri de muncă, a fost considerată strategică în Franța. Astfel, autoritățile au reformulat regulile și au permis un anumit grad de micro-filtrare. După dezvăluirile din presă, guvernul a solicitat Comisiei Europene să stabilească până la ce nivel micro-filtrarea este acceptabilă. Regulile curente interzic filtrarea pentru a elimina microflora sau reduce contaminarea biologică. În iulie, după o solicitare a prefecturii locale, Nestle a anunțat înlocuirea sistemului de filtrare de 0,2 microni cu unul de 0,45 microni.

Setea de apă minerală se întâlnește cu schimbările din ultimii ani, efecte ale transformărilor climatice. Un raport oficial de hidrologie din departamentul unde se află izvoarele utilizate de Perrier a recomandat încetarea utilizării denumirii de ”apă minerală naturală”. După 5 ani de secetă, inclusiv acviferele mai adânci încep să fie afectate, într-o zonă de câmpie cu activitate agricolă intensă, ceea ce înseamnă un risc tot mai ridicat de contaminări cu îngrășăminte sau reziduuri biologice, cu atât mai concentrate cu cât rezervele de apă sunt mai reduse.

Cum reacționează bursele la aceste provocări?

Nestle, gigantul elveţian, a pierdut pe bursa din Zurich 3,5% anul acesta. Vânzările organice au crescut cu 2,9% în prima jumătate a anului, dar vânzările totale au scăzut cu 1,8% la 44,2 miliarde de franci, parțial ca urmare a francului puternic. Compania se confruntă cu o creștere a prețurilor materiilor prime față de anii anteriori, între care și cele la cacao și cafea, în timp ce consumatorii sunt atenți la cheltuieli și mărcile private ale retailer-ilor câștigă teren. Marjele sale de profit sunt sub presiune.

Pe piața americană, pentru a menține cotele de participare, compania a absorbit din efectele taxelor vamale în creștere. Divizia de vitamine, minerale și suplimente se află într-un proces de restructurare, iar unele branduri ar putea fi vândute pe fondul unei performanțe slabe.

Problemele diviziei Nestle Water, care include brandurile de apă minerală din Franța, se adaugă dificultăților pe care trebuie să le depășească echipa de conducere aflată deja sub presiune, după schimbarea de management de anul trecut. Vânzările de 3,5 miliarde de franci ale segmentului reprezintă 4% din cifra de afaceri a companiei.

Spre deosebire de Nestle, titlurile competitorului Danone au avansat cu 10,4% anul acesta. Compania care deține brandurile Evian și Volvic, produse în Alpi și în regiunea franceză Auvergne, a avut partea sa de controverse în trecut, de la studii care au detectat microplastice până la prezența unui pesticid, sub limita legală, dar neașteptat în apa minerală obținută dintr-o zonă montană considerată neatinsă de substanțe chimice.

Comunitățile locale și fermierii din Auvergne au criticat sever Volvic pentru epuizarea rezervelor de apă. Nemulțumirea față de transportul apei la distanță s-a manifestat și în regiuni din Spania, după inundații devastatoare, când localnicii au fost nevoiți să cumpere sticle îmbuteliate din surse aflate chiar în propriile regiuni.

Tendința protestelor s-ar putea accentua în anii următori, în condițiile în care episoadele de secetă au sporit în frecvență, iar afaceri din agricultură sau piscicultură au de suferit. Divizia de ape a Danone a avut vânzări de aproape 5 miliarde de Euro anul trecut, depășind 17,8% din afacerile companiei. Deși a performat bine recent, ajutată de vânzările în creștere către China, în viitorul îndepărtat Danone, cu o cotă mai ridicată din cifra de afaceri furnizată de segmentul apelor minerale decât Nestle, este mai vulnerabilă la eventuale limitări ale volumelor de producție ca urmare a presiunii pe resurse.

O regândire a politicilor publice, a stimulentelor economice și a valorii percepute a resurselor primare, în special a apei, ar putea aduce schimbări majore pentru furnizorii de apă îmbuteliată, în viitor. Investitorii pe termen lung vor avea de luat în considerare presiuni și vulnerabilități pentru segmentele de producție de apă îmbuteliată. Schimbarea etichetelor și scăderea produselor care oferă cu adevărat ”apă minerală naturală” ar putea fi doar unul dintre efecte, în cadrul unui trend mai larg de adaptare și conservare a resurselor esențiale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult