Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Scandalul apelor minerale: Mari branduri din Franța, acuzate că filtrează apa minerală ca pe cea de la robinet. Care dintre giganții Nestlé și Danone ar putea fi mai afectați?

Izvorul din Vergeze, Franța

foto: Profimedia

O investigație a presei franceze ar putea produce schimbări majore pentru furnizorii de apă îmbuteliată, iar investitorii pe termen lung vor fi nevoiți să ia în considerare vulnerabilități atunci când își plănuiesc pașii.

Investigația a dezvăluit că mai multe branduri de apă minerală, printre care Cristaline, produsă de Sources Alma, și Vittel, Hépar, Contrex, Perrier din gama deținută de Nestlé au fost tratate cu ultraviolete sau microfiltrate, proces des întâlnit în pregătirea pentru consum a apelor potențial contaminate.

O treime din tipurile de apă minerale franceze ar fi implicate. Metodele sunt utilizate pentru apa de ”robinet”, dar contravin reglementărilor europene pentru apa minerală, care ar trebui să fie netratată, oglindind structura și puritatea izvorului utilizat.

Izvorul din Vergeze, Franța, este cunoscut și utilizat de pe vremea romanilor, dar apa de acolo a început să fie îmbuteliată de doctorul Louis Perrier în 1898. Brandul de apă minerală care îi poartă numele, devenit faimos, a fost dezvoltat la nivel internațional la începutul secolului trecut de un britanic, și este în portofoliul Nestle din 1992.

O sentință în procesul care va stabili dacă în cazul său poate fi utilizată în continuare denumirea de apă minerală naturală e așteptată lunile următoare. Chestiunea nu ține de sănătatea publică, ci de utilizarea unor denumiri care implică așteptări din partea consumatorilor, care au în minte un produs obținut natural, nu tratat sau filtrat ca în cazul apei din rețea.

Autoritățile schimbă regulile pentru industria apelor minerale

Potrivit informațiilor din Le Monde, industria apelor minerale, care contribuie cu 1 miliard de Euro la exporturi și are peste 38 de mii de locuri de muncă, a fost considerată strategică în Franța. Astfel, autoritățile au reformulat regulile și au permis un anumit grad de micro-filtrare. După dezvăluirile din presă, guvernul a solicitat Comisiei Europene să stabilească până la ce nivel micro-filtrarea este acceptabilă. Regulile curente interzic filtrarea pentru a elimina microflora sau reduce contaminarea biologică. În iulie, după o solicitare a prefecturii locale, Nestle a anunțat înlocuirea sistemului de filtrare de 0,2 microni cu unul de 0,45 microni.

Setea de apă minerală se întâlnește cu schimbările din ultimii ani, efecte ale transformărilor climatice. Un raport oficial de hidrologie din departamentul unde se află izvoarele utilizate de Perrier a recomandat încetarea utilizării denumirii de ”apă minerală naturală”. După 5 ani de secetă, inclusiv acviferele mai adânci încep să fie afectate, într-o zonă de câmpie cu activitate agricolă intensă, ceea ce înseamnă un risc tot mai ridicat de contaminări cu îngrășăminte sau reziduuri biologice, cu atât mai concentrate cu cât rezervele de apă sunt mai reduse.

Cum reacționează bursele la aceste provocări?

Nestle, gigantul elveţian, a pierdut pe bursa din Zurich 3,5% anul acesta. Vânzările organice au crescut cu 2,9% în prima jumătate a anului, dar vânzările totale au scăzut cu 1,8% la 44,2 miliarde de franci, parțial ca urmare a francului puternic. Compania se confruntă cu o creștere a prețurilor materiilor prime față de anii anteriori, între care și cele la cacao și cafea, în timp ce consumatorii sunt atenți la cheltuieli și mărcile private ale retailer-ilor câștigă teren. Marjele sale de profit sunt sub presiune.

Pe piața americană, pentru a menține cotele de participare, compania a absorbit din efectele taxelor vamale în creștere. Divizia de vitamine, minerale și suplimente se află într-un proces de restructurare, iar unele branduri ar putea fi vândute pe fondul unei performanțe slabe.

Problemele diviziei Nestle Water, care include brandurile de apă minerală din Franța, se adaugă dificultăților pe care trebuie să le depășească echipa de conducere aflată deja sub presiune, după schimbarea de management de anul trecut. Vânzările de 3,5 miliarde de franci ale segmentului reprezintă 4% din cifra de afaceri a companiei.

Spre deosebire de Nestle, titlurile competitorului Danone au avansat cu 10,4% anul acesta. Compania care deține brandurile Evian și Volvic, produse în Alpi și în regiunea franceză Auvergne, a avut partea sa de controverse în trecut, de la studii care au detectat microplastice până la prezența unui pesticid, sub limita legală, dar neașteptat în apa minerală obținută dintr-o zonă montană considerată neatinsă de substanțe chimice.

Comunitățile locale și fermierii din Auvergne au criticat sever Volvic pentru epuizarea rezervelor de apă. Nemulțumirea față de transportul apei la distanță s-a manifestat și în regiuni din Spania, după inundații devastatoare, când localnicii au fost nevoiți să cumpere sticle îmbuteliate din surse aflate chiar în propriile regiuni.

Tendința protestelor s-ar putea accentua în anii următori, în condițiile în care episoadele de secetă au sporit în frecvență, iar afaceri din agricultură sau piscicultură au de suferit. Divizia de ape a Danone a avut vânzări de aproape 5 miliarde de Euro anul trecut, depășind 17,8% din afacerile companiei. Deși a performat bine recent, ajutată de vânzările în creștere către China, în viitorul îndepărtat Danone, cu o cotă mai ridicată din cifra de afaceri furnizată de segmentul apelor minerale decât Nestle, este mai vulnerabilă la eventuale limitări ale volumelor de producție ca urmare a presiunii pe resurse.

O regândire a politicilor publice, a stimulentelor economice și a valorii percepute a resurselor primare, în special a apei, ar putea aduce schimbări majore pentru furnizorii de apă îmbuteliată, în viitor. Investitorii pe termen lung vor avea de luat în considerare presiuni și vulnerabilități pentru segmentele de producție de apă îmbuteliată. Schimbarea etichetelor și scăderea produselor care oferă cu adevărat ”apă minerală naturală” ar putea fi doar unul dintre efecte, în cadrul unui trend mai larg de adaptare și conservare a resurselor esențiale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "microfiltrate"
    Cu filtre făcute din plastic care contaminează la rândul lor cu nanoparticule de plastic :)) Alea nu se prea văd la microscop optic...
    Nici dacă iei apa în container din sticlă nu scapi de plastic (mai ales că multe au plastic şi în capac...)
    Deja 0,5 % din creier e plastic ...
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult