Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Schimbări majore la impozitarea în domeniul HoReCa și a microîntreprinderilor. Ce regim fiscal alegem

antreprenor mic - afacere - (Foto: Guliver/Getty Images)

Foto: Getty Images

Regulile de impozitare aplicabile microîntreprinderilor și societăților din domeniul ospitalității (HoReCa) se schimbă din nou din 2023, astfel că dispare impozitul specific pe suprafața de servire, iar societățile vizate trebuie să analizeze în amănunt ce regim fiscal este mai favorabil: impozit pe profit sau impozit pe cifra de afaceri.

Totodată, de anul viitor, regimul de impozitare pentru microîntreprinderi devine opțional și scade pragul de încadrare de la un milion de euro la 500.000 euro. Deși cota de impozitare devine unică (i.e. 1%), se restricționează accesul la acest regim de impozitare pentru societățile care realizează venituri din consultanță și/sau management în proporție mai mare de 20% din veniturile totale și se limitează la cel mult trei numărul de societăți care aplică acest regim și la care un acționar poate deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot. 

Impozitul specific dispare. Ce alternative au companiile din HoReCa

În domeniul HoReCa, impozitul specific acestor activități, respectiv impozitul fix în funcție de suprafața de servire, este eliminat după cinci ani de la apariția sa, perioadă în care au fost multe incertitudini legate de modul de aplicare (de la delimitarea veniturilor și cheltuielilor pentru a stabili impozitul specific sau pe profit, la aplicarea facilității privind sponsorizările etc.).

Astfel, de la 1 ianuarie 2023, companiile din industria ospitalității vor putea opta pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor sau pentru aplicarea impozitului pe profit. Interesant este însă că, deși pentru toate celelalte categorii de contribuabili, regimul de microîntreprindere este plafonat la 500.000 de euro cifră de afaceri, pentru HoReCa această limită nu se aplică. Prin urmare, chiar dacă depășesc acest plafon, companiile din HoReCa pot opta pentru plata unui impozit de 1% din cifra de afaceri. Acest sistem, desigur, va avantaja companiile mari.

Inițiatorii actului normativ susțin că măsura era necesară având în vedere că, „din analiza efectelor aplicării măsurii (n.r. impozitul specific), a rezultat faptul că aceasta nu a condus la atingerea obiectivului estimat, fiind aplicată pentru un număr redus de contribuabili”. Totodată, aceștia estimează că impactul acestor modificări va fi unul pozitiv, „dat fiind faptul că, prin aplicarea regimului privind impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aceștia beneficiază, astfel, de un sistem de impunere simplificat”.

Într-adevăr, contribuabilii din industria HoReCa ce vor alege acest mod de impozitare vor determina mult mai simplu impozitul datorat decât cei care aplică impozitul pe profit, fapt ce va simplifica și activitatea de control, dat fiind că autoritățile verifică mai ușor baza de impozitare în cazul microîntreprinderilor.

Pe de altă parte, înainte de alegerea regimului fiscal, trebuie efectuată o analiză care sa aibă în vedere toate aspectele relevante, cum ar fi existența pierderilor fiscale, impozitul cu reținere la sursă ce ar putea fi datorat, având în vedere neclaritățile legate de aplicarea Directivei privind Dobânzile și Redevențele și a Tratatelor de evitare a dublei impuneri sau aplicabilitatea regulilor privind prețurile de transfer.

În concluzie, societățile care au fost supuse până acum acestor forme de taxare, respectiv impozitul pe venit (și acum nu mai îndeplinesc condițiile necesare) sau cel specific, trebuie să analizeze opțiunile pe care le au la dispoziție pentru a alege regimul cel mai favorabil pentru activitatea desfășurată.

A contribuit Răzvan Urzică, Senior Consultant, Impozitare Directă, Deloitte România 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult