Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Doar 23% dintre românii sub 34 de ani au studii superioare - cea mai scăzută pondere din UE. La polul opus, în Irlanda, 2 din 3 tineri au studii superioare. O generație expusă manipulării și decalajelor

Politehnica studenți

Peste emoții și festivități, cifrele despre educație rămân îngrijorătoare: de exemplu în segmentul 25–34 de ani, România are cea mai mică pondere de absolvenți de studii superioare din UE (23%), mult sub media Uniunii de 44%.

Cu alte cuvinte, doar 1 din 4 tineri este absolvent de studii superioare. La polul opus, în Irlanda, aproape 2 din 3 au studii superioare (beneficiază și de un context economic aparte ce include un regim de taxare favorabil, ce atrage companii de tehnologie și, implicit, mulți absolvenți). În contrast, mulți tineri formați în România aleg să profeseze în alte state europene, poate unii chiar în Irlanda. Diaspora poate explica parțial procentul redus, alături de participarea mai mică în învățământul superior și de abandonul școlar.

Problema începe însă mai devreme. O mare parte a populației din mediul rural are posibilități limitate de a beneficia de educație. Aproximativ 42% dintre elevii români nu pricep ceea ce citesc, aproape 49% nu pot face conexiuni matematice și 44% nu înțeleg fundamentul științific al unor fenomene familiare. Asta nu o spun eu, ci testele PISA din 2022, unde am fost penultimii din UE. E greu să concurăm cu irlandezii cu astfel de cifre în CV.

Iar înainte de a „judeca” generația 25–34, merită să privim și către generația mea, 25–64 de ani, adică o mare parte din forța de muncă. Dacă 1 din 4 părea puțin, aici lucrurile stau chiar mai rău: doar 1 din 5 are studii superioare.

În ecuația creșterii intră mereu trei ingrediente: oameni, capital, tehnologie. Așadar, creșterea ponderii studiilor superioare ajută, dar nu este suficientă. Capitalul și tehnologia cântăresc greu, iar o forță de muncă mai bine pregătită valorifică aceste investiții. În plus, cererea de competențe în UE se mută accelerat spre meserii cu valoare adăugată mare. Educația terțiară alimentează inovația, productivitatea și creșterea. Există o corelație clară între studii și venituri, însă o diplomă nu garantează, de una singură, venituri ridicate sau competitivitate.

Ar fi de dorit, desigur, să fim ca Irlanda. Însă și Germania, spre exemplu, are o pondere a terțiarului sub media UE, dar excelează la productivitate, capital, exporturi și salarii. De aceea spun mereu: capitalul curge unde este cel mai bine primit și, dacă vine, ne va fi și nouă mai bine.

Mai mult focus pe rezultate și mai multă concurență ar putea ridica nivelul general de bunăstare. Dacă urmărim doar procentul de diplome ca scop în sine, riscăm „inflație de diplome”, nu și de neuroni și cunoaștere, precum și nepotriviri pe piața muncii.

Dincolo de diplome, școala are un rol esențial în formarea gândirii critice: într-o lume a dezinformării și a războiului hibrid purtat online, capacitatea de a înțelege concepte, de a-ți pune întrebări și de a discerne adevărul de fals contează enorm. Când vine vorba de manipulare, cei mai puțin educați vor fi cel mai ușor de manipulat. Doar o educație solidă îți oferă anticorpi împotriva manipulării.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • A avea o diplomă și a avea studii superioare nu mai reprezintă neapărat același lucru. Fabricile de diplome au dus la situația în care singura competență a absolvenților este să întrebe dacă vrei ketchup sau maioneză...
    • Like 1
  • Încă un inteligent care perdu pă drum cuvântul magic „morală”.
    • Like 0
  • andrei andrei check icon
    diplomele din romania nu au aproape nicio relevanta. in afara de cateva facultati serioase unde chiar e nevoie sa se faca cursurile pe bune, restul sunt doar sa fie. sa se prefaca studentii ca invata, iar profesorii ca predau
    • Like 3
  • Sincer, chiar ma mir de rezultatele acestei statistici. Eu credeam ca la noi se dau diplome si se fac facultăți pe banda rulantă. Cunosc o multitudine de cazuri in care oameni tineri cu facultate lucrează la casa de marcat in supermarket.
    Va dati seama cati din 23% sunt cu facultate facuta "pe bune" si cati au trecut doar pe la examene, cu materia in față, sau la facultăți "americane".
    Din punctul meu de vedere problema are mai multe cauze:
    1. Lipsa de planificare si ghidare in licee a tinerilor absolventi;
    2. Lipsa de modele adevarate pentru care facultatea a fost un real ajutor sau cauza succesului;
    3. Avalanșa de "modele" ce au "reusit" doar cu "scoala vietii" si cu toate celelalte pârghii din societate (le stiti, nu imi mai tocesc buricele);
    4. Lipsa acuta de incredere, de sustinere, disponibilitate si remunerare corecta in câmpul muncii pentru cei ce fac o facultate - vezi exemplul cu supermarketul.
    In mintea mea, facultatea trebuie sa fie ceva greu de trecut, dar proportional recompensator apoi. Ori la noi nu se întâmplă nici una, nici alta.
    • Like 2
  • În zilele astea, pline de frământări sociale, "din vina guvernului, a lui bolojan cu reformele lui", printre protestatarii care "nu accepta...." se numără și "profesorii" revoltați de cresterea cu 2, două, ore a normei și de toate celelalte măsuri din educație. O singură întrebare era de pus vehementilor protestatari și mafioților îmbuibați de leaderi sindicali: de ce, dacă profesorii muncesc din greu și fără norma mărită, toți,fără excepție, elevii care vor să-și facă studii liceale, universitare au nevoie, sunt practic obligați, să facă meditații în particular, pe bani mulți, cu profesori "deosebiți!!!???", atât în gimnaziu cât și în liceu? Ce prestează, acești "epuizați deja" profesori, la orele de clasă, pe care iau salariu, dacă elevii nu învață, rețin, înțeleg nimic? Cum de majoritatea profesorilor nu iau notă de trecere, banalul 5, la examenele pe care le dau periodic? Eee, ce aveți de spus "onorabililor"? Vă revoltați cumva că vă strică programul personal pentru meditații particulare nefiscalizate? Întreb și eu.
    • Like 2
    • @ Zugravu Mircea
      Hei! Chiar niciun salariat din învățământ, niciun protestatar didactic sau, de ce nu? vreun sindicalist radical "dascal" sau chiar leader vehement nu citesc această platformă pentru a-mi răspunde întrebărilor mele, zic eu pertinente? Doar 3, cu mine 4, din care 2 chiar bat câmpii, au reacționat la articol și la această problemă curenta? Ciudat, cu toate că nu mă surprinde lașitatea.
      • Like 1
  • Frumos articulat, atât la ingrediente cât și la anticorpi.

    Totuși, imaginați-vă că, în această țară, cineva ar îndrăzni să-l critice pe Eminescu (fie el chiar statistician—pentru cunoscători). Sau, dimpotrivă, să aprecieze REAL capitalul investit și pus la dispoziție…

    Eu nu pot nici măcar să-mi imaginez un articol pe aceste teme...
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult