Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Doar 23% dintre românii sub 34 de ani au studii superioare - cea mai scăzută pondere din UE. La polul opus, în Irlanda, 2 din 3 tineri au studii superioare. O generație expusă manipulării și decalajelor

Politehnica studenți

Peste emoții și festivități, cifrele despre educație rămân îngrijorătoare: de exemplu în segmentul 25–34 de ani, România are cea mai mică pondere de absolvenți de studii superioare din UE (23%), mult sub media Uniunii de 44%.

Cu alte cuvinte, doar 1 din 4 tineri este absolvent de studii superioare. La polul opus, în Irlanda, aproape 2 din 3 au studii superioare (beneficiază și de un context economic aparte ce include un regim de taxare favorabil, ce atrage companii de tehnologie și, implicit, mulți absolvenți). În contrast, mulți tineri formați în România aleg să profeseze în alte state europene, poate unii chiar în Irlanda. Diaspora poate explica parțial procentul redus, alături de participarea mai mică în învățământul superior și de abandonul școlar.

Problema începe însă mai devreme. O mare parte a populației din mediul rural are posibilități limitate de a beneficia de educație. Aproximativ 42% dintre elevii români nu pricep ceea ce citesc, aproape 49% nu pot face conexiuni matematice și 44% nu înțeleg fundamentul științific al unor fenomene familiare. Asta nu o spun eu, ci testele PISA din 2022, unde am fost penultimii din UE. E greu să concurăm cu irlandezii cu astfel de cifre în CV.

Iar înainte de a „judeca” generația 25–34, merită să privim și către generația mea, 25–64 de ani, adică o mare parte din forța de muncă. Dacă 1 din 4 părea puțin, aici lucrurile stau chiar mai rău: doar 1 din 5 are studii superioare.

În ecuația creșterii intră mereu trei ingrediente: oameni, capital, tehnologie. Așadar, creșterea ponderii studiilor superioare ajută, dar nu este suficientă. Capitalul și tehnologia cântăresc greu, iar o forță de muncă mai bine pregătită valorifică aceste investiții. În plus, cererea de competențe în UE se mută accelerat spre meserii cu valoare adăugată mare. Educația terțiară alimentează inovația, productivitatea și creșterea. Există o corelație clară între studii și venituri, însă o diplomă nu garantează, de una singură, venituri ridicate sau competitivitate.

Ar fi de dorit, desigur, să fim ca Irlanda. Însă și Germania, spre exemplu, are o pondere a terțiarului sub media UE, dar excelează la productivitate, capital, exporturi și salarii. De aceea spun mereu: capitalul curge unde este cel mai bine primit și, dacă vine, ne va fi și nouă mai bine.

Mai mult focus pe rezultate și mai multă concurență ar putea ridica nivelul general de bunăstare. Dacă urmărim doar procentul de diplome ca scop în sine, riscăm „inflație de diplome”, nu și de neuroni și cunoaștere, precum și nepotriviri pe piața muncii.

Dincolo de diplome, școala are un rol esențial în formarea gândirii critice: într-o lume a dezinformării și a războiului hibrid purtat online, capacitatea de a înțelege concepte, de a-ți pune întrebări și de a discerne adevărul de fals contează enorm. Când vine vorba de manipulare, cei mai puțin educați vor fi cel mai ușor de manipulat. Doar o educație solidă îți oferă anticorpi împotriva manipulării.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Numarul de absolventi este cea mai mica dintre probleme. 80% dintre absolventii de studii superioare sunt semianalfabeti, pute a lene dupa ei, habar nu au de ceea ce au facut in facultate
    • Like 0
  • Din cei 23% câți pot răspunde la întrebarea ”ce știi să faci?” ?
    • Like 1
  • mg check icon
    ..da, să-nvățăm că prinde bine.. Asta le zicea și Lenin sovieticilor..

    Problema e, ce urmează după..
    La noi se cam știe, cei buni la carte pleacă afară, unii chiar înainte de facultate. Și-acolo rămân. Ubi bene.. E libertate.
    Partea proastă e că și meseriașii pricepuți pleacă pentru o leafă decentă.

    Iar noi ne pricopsim cu amărăștenii din Bangladesh sau Sri Lanka, aduși pe lefuri mici de onor patronatul român din construcții, drumuri și poduri sau chiar HoReCa, chiar dacă sunt slab pregătiți. Sunt de compătimit, nu de urât.

    Ține de o lipsă acută de cultură a muncii, din partea unora care visează la un sclavagism de secolul XXI, chiar dacă între timp lumea civilizată a intrat în era digitală..

    Că nu-i ușoară viața de imigrant :
    https://www.youtube.com/watch?v=6-lfH3wm9OE&list=RD6-lfH3wm9OE&start_radio=1

    Nu-ți dă nimeni leușteni moca :
    https://www.youtube.com/watch?v=eQlCMKoi9rU&list=RDeQlCMKoi9rU&start_radio=1

    Așa se-ajunge la revolte pe străzi, la sânge :
    https://www.youtube.com/watch?v=epl9CEtQ4P0&list=RDepl9CEtQ4P0&start_radio=1

    Pentru că nu e sâmbătă adevărată fără rock..
    • Like 0
  • RazvanP check icon
    A avea o diplomă și a avea studii superioare nu mai reprezintă neapărat același lucru. Fabricile de diplome au dus la situația în care singura competență a absolvenților este să întrebe dacă vrei ketchup sau maioneză...
    • Like 2
  • Încă un inteligent care perdu pă drum cuvântul magic „morală”.
    • Like 1
    • @ john dean valley
      Mihai check icon
      Corect. Mai degrabă morala te ajută să nu fi manipulat sau escrocat decât ceea ce se învață în școală. Despre șarlatani și apucăturile lor mai degrabă înveți din viața de zi cu zi, de pe stradă și învățare individuală decât din vreo programă.
      • Like 1
  • andrei andrei check icon
    diplomele din romania nu au aproape nicio relevanta. in afara de cateva facultati serioase unde chiar e nevoie sa se faca cursurile pe bune, restul sunt doar sa fie. sa se prefaca studentii ca invata, iar profesorii ca predau
    • Like 5
  • Sincer, chiar ma mir de rezultatele acestei statistici. Eu credeam ca la noi se dau diplome si se fac facultăți pe banda rulantă. Cunosc o multitudine de cazuri in care oameni tineri cu facultate lucrează la casa de marcat in supermarket.
    Va dati seama cati din 23% sunt cu facultate facuta "pe bune" si cati au trecut doar pe la examene, cu materia in față, sau la facultăți "americane".
    Din punctul meu de vedere problema are mai multe cauze:
    1. Lipsa de planificare si ghidare in licee a tinerilor absolventi;
    2. Lipsa de modele adevarate pentru care facultatea a fost un real ajutor sau cauza succesului;
    3. Avalanșa de "modele" ce au "reusit" doar cu "scoala vietii" si cu toate celelalte pârghii din societate (le stiti, nu imi mai tocesc buricele);
    4. Lipsa acuta de incredere, de sustinere, disponibilitate si remunerare corecta in câmpul muncii pentru cei ce fac o facultate - vezi exemplul cu supermarketul.
    In mintea mea, facultatea trebuie sa fie ceva greu de trecut, dar proportional recompensator apoi. Ori la noi nu se întâmplă nici una, nici alta.
    • Like 4
  • În zilele astea, pline de frământări sociale, "din vina guvernului, a lui bolojan cu reformele lui", printre protestatarii care "nu accepta...." se numără și "profesorii" revoltați de cresterea cu 2, două, ore a normei și de toate celelalte măsuri din educație. O singură întrebare era de pus vehementilor protestatari și mafioților îmbuibați de leaderi sindicali: de ce, dacă profesorii muncesc din greu și fără norma mărită, toți,fără excepție, elevii care vor să-și facă studii liceale, universitare au nevoie, sunt practic obligați, să facă meditații în particular, pe bani mulți, cu profesori "deosebiți!!!???", atât în gimnaziu cât și în liceu? Ce prestează, acești "epuizați deja" profesori, la orele de clasă, pe care iau salariu, dacă elevii nu învață, rețin, înțeleg nimic? Cum de majoritatea profesorilor nu iau notă de trecere, banalul 5, la examenele pe care le dau periodic? Eee, ce aveți de spus "onorabililor"? Vă revoltați cumva că vă strică programul personal pentru meditații particulare nefiscalizate? Întreb și eu.
    • Like 3
    • @ Zugravu Mircea
      Hei! Chiar niciun salariat din învățământ, niciun protestatar didactic sau, de ce nu? vreun sindicalist radical "dascal" sau chiar leader vehement nu citesc această platformă pentru a-mi răspunde întrebărilor mele, zic eu pertinente? Doar 3, cu mine 4, din care 2 chiar bat câmpii, au reacționat la articol și la această problemă curenta? Ciudat, cu toate că nu mă surprinde lașitatea.
      • Like 3
    • @ Zugravu Mircea
      Mihai check icon
      Nu e nevoie de meditații, dar este nevoie de interes din partea elevilor. Oricât s-ar strădui profesorul, fără implicarea elevului nu se poate. O altă problemă este că la noi încă se fac lucruri mult prea complicate în liceu, mai ales la științele exacte. Așa ceva se face în vest la facultate. E și normal ca unii să aibă probleme în a trece bacalaureatul și apoi chiar dacă ar fi de facultate, nu pot fi admiși.
      • Like 0
  • Frumos articulat, atât la ingrediente cât și la anticorpi.

    Totuși, imaginați-vă că, în această țară, cineva ar îndrăzni să-l critice pe Eminescu (fie el chiar statistician—pentru cunoscători). Sau, dimpotrivă, să aprecieze REAL capitalul investit și pus la dispoziție…

    Eu nu pot nici măcar să-mi imaginez un articol pe aceste teme...
    • Like 0


Îți recomandăm

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult