Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Semnalele unei crize au apărut deja: America este în recesiune tehnică, Anglia a anunțat un scenariu asemănător pentru toamnă. Noi pare că am uitat evenimentele de la ultima recesiune serioasă

businessman - Foto: Liam Norris/ Cultura RF/ Profimedia)

Foto Liam Norris / Profimedia

Claritatea este cheia de boltă a construcțiilor de business, și nu numai, din perioada pe care o traversăm. Mai mult ca oricând în timpul vieții noastre, nevoia de a găsi un strop de claritate pare că este definitorie. Avem nevoie de o imagine completă despre prezent și viitor, dar și să înțelegem trecutul pentru a putea să ne definim obiectivele și să nu ne lăsăm în bătaia vântului pe parcursul aventurii – fie ea o afacere, viața personală sau cariera.

E important să nu uităm nicio zonă temporală când analizăm – trecut, prezent și viitor. Hai de data asta să nu repetăm greșelile făcute deja, e păcat să facem aceleași erori când sunt atâtea noi de făcut, din care să învățăm și să devenim mai buni. Să înțelegem care este situația în care ne aflăm, o diagnoză a prezentului ne poate spune foarte ușor unde suntem, ce resurse avem la dispoziție și cât de motivați suntem pentru a demara o călătorie către un viitor mai bun. Iar în final ar fi grozav să înțelegem care este viziunea spre care tindem, unde este punctul final al acestei călătorii și mai ales de ce ne dorim să ajungem acolo.

E o capcană să ne bazăm doar pe ideile geniale ale unei echipe sau lider și pe planuri, ideea perfectă cu planul perfect, cu bugete și obiective, va eșua dacă nu înțelegem de unde pornim, de ce ne dorim să începem, unde ne propunem să ajungem și de ce este important pentru noi ca organizație, ca echipă, să ajungem acolo.

Cine nu are memoria istoriei, riscă s-o repete, spune George Santayana și nu ar fi așa de rău dacă am reuși să repetăm doar lucrurile bune. Claritatea când vorbim despre trecut este despre experiențele care te ajută să dezvolți organizația sau pe tine, evitarea acțiunilor care te-au dus în situații neplăcute și în același timp găsirea de zone neexplorate în trecut, pentru care ești mai pregătit acum. Dacă ne uităm la ce se întâmplă în perioada aceasta, semnalele unei crize au apărut deja, America este în recesiune tehnică, Anglia a anunțat un scenariu asemănător pentru toamnă și noi pare că am uitat evenimentele de la ultima recesiune serioasă și repetăm toate greșelile făcute atunci. În filmul Ziua Cârtiței, personajul principal retrăiește aceeași zi până când înțelege lecțiile și obține claritatea necesară înțelegerii trecutului. Noi nu avem opțiunea de a retrăi trecutul până când îl înțelegem, avem o singură șansă. Nu vom reuși mereu, dar trebuie să construim un sistem și să fim mai pregătiți când ne vom confrunta cu situații asemănătoare.

În proiectele de transformare momentul cel mai puternic de „aha” se întâmplă în procesul de diagnoză. În căutarea unei imagini clare a prezentului, foarte des realitatea este diferită de percepția participanților. Și cu cât ești mai departe de câmpul de luptă cu atât e mai greu de realizat ce se întâmplă cu adevărat. În cortul său de pe deal, generalul are mintea limpede și poate să construiască strategii perfecte, dar fără imaginea clară de pe front, riști sa iei decizii greșite. Fără să cunoști realitatea din teren poți să pornești pe drumuri pentru care nu esti pregătit, iar eșecul va fi garantat.

„Alice a ajuns la o bifurcație a drumului. „Pe ce drum să merg?” a întrebat ea.

„Unde vrei să mergi?” a răspuns Pisica Cheshire.

„Nu știu”, a răspuns Alice.

„Atunci”, a spus Pisica, „nu contează”.

– Lewis Carroll, Alice în Țara Minunilor

Nu poți să fii clarvăzător, să cunoști viitorul cu toate detaliile pe care ți le dorești, mai ales când sunt atât de mulți factori în afara controlului tău. Ce poți face este să ști cum arată viitorul pe care ți-l dorești sau imaginezi tu. Poți avea o viziune clară, solidă și în care să crezi iar asta împreună cu lecțiile trecutului și imaginea prezentului pot fi capetele de pod care vor fi la baza acțiunilor tale următoare. Când vremurile sunt tulburi e cu atât mai important să avem claritate măcar pe lucrurile care sunt în controlul nostru. Și apoi ne adaptăm la factorii externi.

Ajuns la varianta 4.0 anul acesta și analizând experiențele adunate și cei deja douăzeci de ani de carieră am înțeles că momentele în care am reușit să realizez lucruri faine au fost cele în care am avut claritate. Am avut mereu aceeași viziune, același de ce și aceeași motivație, dar nu am fost mereu conștient, pentru ca uneori durează mai mult sa înțelegem lecțiile trecutului.

Că a fost vorba despre baschet, facultate (de la drept la jurnalism și alegerea finală ASE), articolele scrise în ultimii opt ani, anii de sales și trecerea la training și consultantă, totul a fost pentru a oferi claritate altora, dar în același timp și mie. A diferit modul în care am făcut asta și ce am oferit concret celorlalți. Trecutul îmi oferă baza, cunoștințele si experiența pe care construiesc, conectarea la prezent și conștientizarea calităților, dar mai ales a defectelor mă ajuta să aleg drumul potrivit, chiar dacă nu îmi iese mereu. La final însă, destinația, viziunea despre viitorul pe care mi-l doresc a fost mereu aceeași.

Ar fi grozav ca toată lumea să se oprească din agitația cotidiană, să facă un pas în spate și să evite posibile alegeri fortuite doar pentru că uităm trecutul, nu cunoaștem prezentul și nu știm ce ne dorim de la viitor. Când avem claritate, toată lumea implicată poate vedea și înțelege, iar sinergia care se va crea poate să ducă la un loc mai bun pentru generațiile viitoare.

Concluzia este extrasă din vorbele pălărierului nebun din Alice în Tara Minunilor - "Tărâmul era plin de minune, mister și pericol. Unii ar spune că, pentru a supraviețui, ar fi nevoie să fii nebun ca un pălărier. Din fericire pentru mine, sunt." Și noi trăim într-un tărâm asemănător perioada aceasta. O alternativă ar fi să devenim nebuni ca un pălărier și să ne aruncăm cu capul înainte până când găsim soluția sau până când durerile de cap și poate chiar rănile ne vor face să ne oprim. O a doua opțiune, una mai bună cred eu, este să ne asigurăm că obținem claritate și ne alegem drumul cel mai potrivit pentru a ne atinge potențialul și a ne îndeplini viziunea.

Toată lumea are nevoie de un far călăuzitor în timp de furtună! Nu mereu însă el există, uneori trebuie să îl construim chiar noi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult